Pony probeert onder doordraven uit te komen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Pony probeert onder doordraven uit te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:34

@ Waratje : belgisch limburg, weet niet zo meteen lesgeefmensen die mij op dat gebied echt verder kunnen helpen, zullen hier wel genoeg lesgeefmensen zitten, maar die geven mij niet altijd zo'n fijn gevoel zeg maar. Maar ik ga het even bekijken :j

@ Gaabje : zadel zou in orde moeten zijn. Ik heb er verschillende zadelpasmensen bij gehad en verschillende zadels op gehad voordat we bij dit zadel kwamen. Daarvoor ging het op dat gebied nogal eens mis inderdaad, maar het zadel wat er nu op ligt zou prima moeten liggen. Nu heeft hij natuurlijk anderhalf jaar niks meer gedaan, maar ik heb niet het idee dat het zadel nu slechter ligt (is ook een boomloos) en hij deed wat hij nu doet daarvoor ookal, voor zover er toen dressuurmatig gereden werd, in het bos deed hij dat eigenlijk ook, maar aangezien we altijd meereden met endurance-paarden en hij maar korte pootjes heeft galoppeerden we sowieso veel dus dan let je daar niet zo op...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:45

Jeetje, zo te lezen ben je heel bewust bezig met je paardje, maar zit je met veel meer vragen dan enkel de vraag in de OP. Waratje geeft ook hele goede tips op een paar punten, precies wat ik zou zeggen ;)
Even kijken of ik ze eruit kan pikken:

'Ik had namelijk het probleem als ik ging draven en ik vroeg hem om door te draven (hoger tempo dus), dat hij ging huppelen, eigenlijk wilde hij dan gewoon in galop aanspringen, dus dat soort huppel. Naar mijn idee omdat hij liever ging galopperen dan door te draven, maar waarom?'

Hier kunnen veel problemen achter zitten, maar het kan ook veel simpeler zijn. Om het even simpel te houden, het kan heel best zijn dat hij het gewoon nog niet aan kan. Zijn basistempo is waarschijnlijk vrij laag en een hoger tempo of verruimen kost kracht. Die kracht heeft hij nog niet, of niet genoeg om het lang vol te houden. Dat zal je moeten gaan opbouwen. Omdat het gemakkelijker is om dan in galop aan te springen, zal hij gaan huppelen. Dus: neem een paar passen in hoger tempo mee, en neem hem daarna weer terug. Laat hem even rustig lopen en weer een paar passen tempo. En beloon uiteraard als hij het goed doet (maar het terugnemen is ook al een beloning).
Maar het kan ook zijn dat jij tegenzit. Kijk eens kritisch naar jouw houding, wat doen je handen, je benen, je rug?

'Trainen vs behandelen.'

Zonder een goede training zal je niets hebben aan een behandeling. Een fysio of een osteo zijn een goede aanvulling op de soepelheid van het paard en kunnen ervoor zorgen dat lichamelijke problemen tijdelijk opgelost worden. Maar de training is de basis van het rechtgerichte soepele paard.

'Longeren'
Ik hou niet van longeren met bijzet, want men let dan nogal snel alleen op de voorkant ipv de achterkant waar vanuit de nagelijkheid hoort te komen. Met dubbele longe trainen is wel erg goed (ben zelf er niet zo handig in..) maar het is een goede manier om activiteit te ontwikkelen. Let wel op dat je ook goed werkt aan de buiging en je paard niet de bochten door valt. En ook hier weer die activiteit opbouwen.

'Galop'
De galop is een totaal andere gang dan draf en kan heel goed helpen om je paard losser te krijgen tijdens de training. Zeker wanneer je een goede actieve galop rijdt, waar het achterbeen moet buigen en ze over de rug gaan. Maar denk dat deze stap nog niet helemaal onder het zadel bevestigd is, dus oefen ook dit met de longe ;)

'Zadel'
Je zegt dat je een boomloos zadel hebt. Kijk eens goed naar de puntdruk vanuit jouw beugels. Rijd je veel licht of steun je daar veel op? Ik ben wel redelijk fan van boomloos, maar dat is wel een kritisch punt waar het nogal mis kan gaan. Probeer dat zo veel mogelijk te ontlasten, zodat hij zijn rugspieren kan gebruiken én ontwikkelen.

'Bodem'
Hoe is de bodem van de bak? Zwaar? Dan is het logisch dat een hoger tempo zwaar is.
Laatst bijgewerkt door RianneH op 28-05-12 13:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:51

Ik ga er even vanuit dat je post nog niet af is :+ maar moet nu even weg dus ik lees 'm later wel.
Wilde nog even zeggen dat ik vaak begin met 1 vraag, maar dat de rest er wel vanzelf bijkomt, door de antwoorden die ik krijg of door dingen waar ik ineens aan denk die er misschien ook mee te maken zouden kunnen hebben, vandaar :))

Over je eerste stukje .. probleem is dat z'n basistempo echt onder het nulpunt zit. Als ik hem laat draven zoals hij wil dan komen we nog sneller vooruit in stap := Om daarop te gaan lichtrijden en dergelijke is helemaal een ramp, dan vind ik helemaal geen balans. Ik wil dus graag dat hij een gewoon fijn arbeidstempo heeft, maar dat is blijkbaar al een probleem. Vandaar dat ik nu zoekende ben hoe ik dat kan/moet oplossen :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:00

Even over je reactie
Heb nog niet alle reacties door gelezen maar er is een verschil tussen door lopen of gewoonn actief lopen en echt door draven.

Ik snap nu niet goed wat je bedoeld. Bedoel je dat de gewone arbeids draf niet goed is?
Of als je nog ff tandje hoger gaat?

Misschien draaf je dan inderdaad te snel paard kan het niet aan.

En het is inderdaad vaak zo ligt ook aan hoe het paard altijd gereden is maar vel echt door gereden paarden gaan op de voorhand lopen als je met lange teugel gaat los rijden.

Ga dan losrijden beginnen met laag rond rijden. Je hebt dan wel iets lange teugel maar wel contact houd je. Dan gaat je paard vaak ook weer bewegen vanuit de achterhand.

En er zijn inderdaad paarden als je lekker gelopje gedaan hebt op beide kanten dat ze een stuk losser zijn.

Daar zei ik is je paard goed los rijden en daarna pas dat door draven wat je er ook mee bedoeld.
Je moet altijd je been eraan houden en je paard actief houden.

Maar ik snap nu niet goed dus of je een gewone arbeids draf wil of dat je paar rondjes hem nog wat sneller wil laten lopen.
Zoals ik al zei op stal is het een paard met een bekken probleem echt stijfheid. Ik zou daar toch eens naar laten kijken en wie weet is dat het gewoon. Paard op stal word nu steeds sterker door de lessen die de eigenaresse rijd en daarmee aan de slag gaat.
Komen nu spieren op, conditie verbeterd en de stijf heid minder. verschilt wel per dag.
Maar als dit het is laten behandelen en goede instructrive zoeken en aan de slag.
Dit is niet binnen een paar weken voorbij! Dus je zal wel veel geduld moeten hebben en dagelijks rijden.
Niet wat rond hobbelen maar goed aan het werk zetten.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 28-05-12 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:07

Haha ik was idd nog niet klaar. Wil nog een ding toevoegen, hoe is de activiteit normaal? Als hij verder gewoon wat lui, loom of traag is, zonder dat er lichamelijk problemen zijn kan je ook kijken of je wat rijker voer kan geven waardoor hij meer energie krijgt. Als eenmaal het basistempo goed is kan je kijken of je minder kan voeren, omdat de conditie er wel is. Ga alleen geen kilo's basisbrok voeren maar zoek specifiek goed voer.

En wat betreft het opkroppen, eerder is ook al genoemd, tempo opvoeren. Dat is natuurlijk lastig, maar wat paarden doen die opkroppen is juist niet de spieren gebruiken die jij wilt en al helemaal niet de achterhand activeren. Door je paard sneller te laten lopen moet hij die achterbenen gebruiken en die hals uitschuiven anders gaat hij op zn snufferd.

Idee is ook om heel veel stapwerk te doen om los te werken, slangenvoltes, voltes, bewust bezig met buiging en tempo in de stap. Een pas verruimen en weer terug, een pas verruimen en weer terug. Vergt erg veel inzicht van jou zelf, want je moet kritisch kijken naar je houding en beweging van je paard en jouzelf.
Verder kan je nog kijken of je eens een spelletje kan doen met een stalgenoot. Zien wie het snelste aan de overkant is om je paard wat fanatieker te maken in de bak. En wat ook altijd goed hielp wanneer ik een trager paard reed, was telkens wanneer ik de hoek uit kwam, het tempo omhoog gooien. Op een gegeven moment gaan ze meedenken en wakker worden en al in de hoek sneller willen. Probeer maar eens, maar je zult zelf ook snel moeten worden ;)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:13

als je paard harder in stap gaat dan in de draf zit er duidelijk iets niet goed.
Of met zijn gezondheid of lichamelijk of jullie zitten het paard in de weg.

Is er op stal niemand die er goed naar kan kijken en jou aanwijzingen kan geven of waaraan het kan liggen.
Vraag iemand die er verstand van heeft echt kennis heeft.

En anders echt je paard laten nakijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:37

Tja, wie heeft echt kennis? Op stal denkt doorgaans iedereen dat die er echt wat van kent (nu niet specifiek op mijn stal, maar op stallen in het algemeen) en zeggen ze allemaal wat anders. Ik zeg niet dat hij harder gaat in stap dan in draf, maar wel dat het draven echt langzaam gaat, en waar je hem in stap wel nog kan laten doorstappen, mis ik dat knopje precies in draf (omdat hij dan wil gaan galopperen).

@ linnie050 : ja, het is nogal moeilijk via internet uit te leggen natuurlijk. Ik stap dus met hem en ga dan aandraven, voor mijn gevoel draaft hij niet vlot genoeg (dus niet genoeg met de achterhand, zit niet fijn, etc.) en ik vraag hem door te draven (dus wel die achterhand te gebruiken). Op dat moment reageert hij door een huppeltje te geven, als ik dan doordrijf gaat hij galopperen. Maar misschien is mijn gevoel daarin gewoon verkeerd natuurlijk, en wil ik meer dan dat hij kan of dat noodzakelijk is. Alleen voelt het zo ontzettend sloom als je gaat draven ...

Weet niet meer wie het precies zei maar ik ben er inderdaad van op de hoogte dat de oplossing voor opkroppen is dat hij voorwaarts moet. Dit doe ik dan ook aan de longe, en probeer ik onder het zadel, alleen gaat hij dan huppelen :+

Ik zag nog wat over het zadel .. ik ben me bewust van de negatieve kanten van een boomloos, echter is dit geen gewoon boomloos (à la barefoot) maar een freemax evo (oud bokttopic: [NA] Ervaringen met het Freemax zadel? ), die toch voordelen zou hebben mbt de drukverdeling. Zit ook een speciale pad onder met inlages. Natuurlijk zal het lichtrijden misschien wel invloed hebben, maar hij gedraagd zich op dat gebied niet anders dan vroeger met boomzadels enzo, dus ik denk niet dat het zadel op zich het probleem is.

Zag ook nog wat over de bodem van de bak ... die is zwaar, heel zwaar :j Vandaar dat ik die ook vermeld heb in mijn openingspost. Maar aangezien ik verder nooit met hem in een echte piste heb gereden weet ik niet wat ik op dat gebied kan verwachten. Ik ga, als ik durf :+, straks ofzo eens een stukje buiten draven, eens kijken wat dat voor gevoel geeft.

Mbt voer .. hij is nooit van de snelste geweest maar ik heb het gevoel dat hij de laatste tijd het beter doet dan vroeger. Ook met gewoon spelen & longeren enzo, hij werkt veel beter mee dan vroeger. Ook zit z'n conditie wel goed, heb hem ondanks bereden worden nog maar héél weinig zien zweten en kreeg complimenten dat, ondanks dat er zolang niet meer mee gereden is, z'n conditie toch nog zo goed was (met dank aan het longeren & lange lijnen & de boswandelingen aan de lange lijnen ;) ). Dus op dat gebied is er niet meteen een probleem volgens mij, denk niet dat het veroorzaakt wordt door (kracht)voertekort.

Volgens mij heb ik alles gehad .. indien ik wat belangrijks vergeten ben, let me know :+
Ik vind het fijn dat jullie zo meedenken & meezoeken, ik ga er zo meteen naartoe en zal proberen om wat filmpjes te maken, is ook altijd interessant ;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:09

Wat betreft voer lees je het niet goed. Wat ik bedoel is dat je voer kan bijvoeren om het wat sneller te krijgen. Mijn paard is van nature heel rap, heeft juist voer nodig met zo min mogelijk energiewaarde, terwijl een ander trager, flegmatieker paard voer nodig heeft die net dat ene beetje meer energie geeft. Wat niet betekend dat je er kilo's krachtvoer in moet gooien, maar jij wilt hem wat sneller, waar hij niet de energie voor heeft, dus wat dextro-energie :P kan geen kwaad toch?

Volgens mij heeft niemand het echt over negatieve kanten van boomloos, alleen moet je altijd opletten met puntdruk, ook met een niet-barefoot en een pad met inlages. Het kan zijn dat door het lichtrijden hij niet zijn rug goed kan gebruiken omdat je 'in zijn spieren' prikt. Maar het kan ook niet zo zijn, echter is dat niet te beoordelen zo vanaf de computer.
Zadels zijn altijd lastig, want het voordeel van een boomlooszadel heft het probleem op van het boomzadel, maar het nadeel van de boomloos, is weer niet aanwezig bij een goed passend boomzadel. Dilemma, dilemma..

Hulp van stal, ach, ik ben er niet zo fan van. De beste stuurlui staan aan wal en tenzij je een echt goede instructeur op stal hebt staan, bemoeid iedereen zich ermee en krijg je 1001 verschillende adviezen waardoor het alleen maar moeilijker wordt.

Als laatste, als de bodem van de bak zo zwaar is, dan zal hij nooit ruimer kunnen draven. Het is al een trager paard en je maakt het hem extra moeilijk doordat het ontzettend veel kracht kost om door zo'n bak te stampen. Om maar niet te beginnen over de problemen die het kan opleveren voor de pezen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:40

Ik heb het probleem ontdekt :):)
Niet mezelf, niet de pony z'n rug, niet het zadel, niet de combinatie van dit alles .. maar echt puur & alleen de bak ...
Hoe ik dit weet? Omdat hij het buiten niet doet :+ Bijrijdster heeft hem in de bak gereden en toen buiten, en toen deed hij het niet (in de bak wel). Dan buiten op een veldje en daar deed hij het ook niet, liep hij echt goed. En daarna heb ik erop gereden en ook een stukje gedraafd buiten en ook hier weer geen enkel probleem. Dus echt enkel en alleen de bak, ik wist wel dat die zwaar lag, maar dat het zo moeilijk voor hem zou zijn ... Dan moeten we buiten maar trainen zolang de bak niet goed ligt :)

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:27

Fijn dat het ontdekt is! ik wilde net vragen of hij buiten ook zo doet, omdat ik net je topic had gezien! zijn wel leuke foto's btw.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:17

Fijn dat je nu weet waar het aan ligt en dus gewoon lekker met hem bezig kunt, buiten de bak +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:23

Thanks. Ik heb ook een heuveltje vlakbij gevonden 8-)
Afbeelding

En dan kunnen we zo gewoon weer naar beneden, voor mijn hart is dat beter :+ :))
Afbeelding
(heuvel vanop foto 1 bevindt zich dus rechts)

Kunnen we rondjes rijden :Y) :')