paard leren nageven....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 13:14

Tigra_ schreef:
Kan je je paard al aan de dubbele longe lopen? Anders is dat ook een leuke en goed afwisseling voor je paard.

ik kan dat zelf helaas niet, althans ben er niet handig in, en durf dat dan niet aan bij een jong paard. Maar misschien een van mn vriendinnen die dat wel kan.

Loveuggs: Ik heb uitgelegd hoe of wat, moet je even terug lezen. Ik ga er niet nu maaaanden op rijden, maar pur erop, sturen, en dan hup het land in. Dit is hoe is het doe. en geef hem echt alle tijd!

mariska1408

Re: paard leren nageven....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:06

misschien een rare vraag, maar waarom dan geen elastiek en wel aan een dubbele longe ??
wat is het verschil dan ??
is zeker niet raar bedoeld ofzo hoor ! maar wil ik dan wel graag weten.
dat ding van apple jack vind ik wel heel mooi en ziet er best vriendelijk uit :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:17

Dubbele longe is in principe gewoon twee handen, net als met rijden. Je kan zelf de druk bepalen, stelling vragen, nageven op de buitenteugel, rechtstellen, etc. Grote nadeel is dat je geen been hebt en het dus erg lastig kan zijn om de impuls goed te houden, maar ook het van achter naar voor 'rijden' behoudt.

Een elastiek zorgt ervoor dat een paard een grens tegen komt wanneer het zijn hoofd omhoog doet. Nadeel is dat er speling in zit die je niet kunt controleren & het grootste nadeel is dat het kan knappen als er genoeg druk op komt te staan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:57

mariska1408 schreef:
misschien een rare vraag, maar waarom dan geen elastiek en wel aan een dubbele longe ??
wat is het verschil dan ??
is zeker niet raar bedoeld ofzo hoor ! maar wil ik dan wel graag weten.
dat ding van apple jack vind ik wel heel mooi en ziet er best vriendelijk uit :)

Het is hier boven eigenlijk allemaal al wel genoemd. Je bent zelf bewust bezig en kunt zelf dingen regelen en dat kun je met een hulpteugel en enkele longe niet. Daar zit geen verandering in. Aan de dubbele longe kun je veel meer zelf regelen hoe je het wil je kunt jezelf aanpassen op wat je ziet. Tevens kun je ook rechtuit en gewoon figuren maken door de gehele bak en zit je niet vast aan hetzelfde rondje. Je kunt vrij makkelijk van hand veranderen en dat soort dingen. Ook kun je het op verschillende manieren vast maken zelf gebruik ik nu nog steeds de simpele manier en dat is gewoon via de bitringen door longeersingel achter de kont(buitenste) wat ook zorgt voor wat meer activiteit in de achterhand in mijn ervaring. Verder vindt ik het een hele goed voorbereiding op het rijden omdat je dus je paard eigenlijk al heel veel oefeningen kunt laten doen voor je er op gaat. Wat toch weer een stuk makkelijker is als ze dat al wat onder knie hebben en je dus weer sneller kunt overschakelen naar sturen met been en zit omdat ze het via het bit al snappen en je onder het zadel net wat meer hebt. Zo accepteert je paard ook onder het zadel sneller het contact omdat hij dit al kent van dubbele longe.
En het is voor het paard natuurlijk ook weer eens wat anders dan telkens het zelfde rondje mijn paard geeft echt niet om het longeren elke keer hetzelfde rondje terwijl ze aan de dubbele longe eigenlijk heel snel goed liep. Juist omdat je die afwisseling hebt om rechtuit te gaan en figuren te maken, linksaf, rechtaf terwijl je dus met longeren elke keer hetzelfde rondje hebt is de afwisseling voor mij nouja eigenlijk mijn paard een stuk fijner.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:13

Dubbele longe is super als je het goed kan, maar met een 3 jarige die nog weinig kent is dat volgens mij niet het handigst (of je moet er zelf heel handig mee zijn, ik in ieder geval niet..).
Ik longeer mijn 3 jarige met touwtjes, tussen de benen door, naar het bit en aan de laagste ring aan de zijkant vast. Touwtjes kunnen ze niet doorheen trekken, ze leren gewoon na te geven bij weerstand. Dan kan je als je erop zit gewoon je hand stil houden en voorwaarts rijden, zakken ze er vanzelf in.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:46

LETS schreef:
Dubbele longe is super als je het goed kan, maar met een 3 jarige die nog weinig kent is dat volgens mij niet het handigst (of je moet er zelf heel handig mee zijn, ik in ieder geval niet..).

Denk dat het heel erg afhankelijk is van het paard. Ik had ook nog nooit gedaan maar nadat mijn jonge paard het even met een ervaren persoon had gedaan heb ik zelf gedaan, ging wel een paar keer fout bij mij maar omdat mijn paard er beter op reageert dan het longeren zelf ging dit vrijwel vanzelf. En als het paard het longeren al kent is op zich niet zo'n omschakeling omdat je eerst gewoon longeert met alleen de binnenste en rustig de buitenste erbij pakt eerst over de rug en naderhand als dat goed gaat pas langs de kont. Dus ligt denk ik heel erg aan het paard wat je hebt.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 08:44

LETS schreef:
Ik longeer mijn 3 jarige met touwtjes, tussen de benen door, naar het bit en aan de laagste ring aan de zijkant vast. Touwtjes kunnen ze niet doorheen trekken, ze leren gewoon na te geven bij weerstand. Dan kan je als je erop zit gewoon je hand stil houden en voorwaarts rijden, zakken ze er vanzelf in.

Vind je het niet eng met de angst dat ie omhoog komt?
Vind dat als ze eenmaal snappen wel een goede manier.

Bedankt voor alle tips!

hij ging gister erg goed, hij liep stukken met zn neusje richting de vloer, daar was ik al blij mee.
nageven blijven we rustig aan werken, maar heeft geen haast :-)
met hangen was ie ook erg braaf, komt goed met de topper! veearts komt vrijdag,
en dan een afspraak maken voor castratie en dan chillen in het land, tot augustus of september

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:55

Ik heb eigenlijk wel een vraagje & ik hoop dat je 'm wil beantwoorden:
Nageven is een gevolg, toch?
Want je werkt van achter naar voor: actief dragend achterbeen, aangespannen buikspieren, ontspannen rugspieren, losse schouders en dan het nageven. Alles wat er aan vooraf gaat, is dat al in orde?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:13

Ik heb mijn fjordje die zijn hals echt niet lang wou/kon maken ook leren nageven op de manier die doubtless aangaf in het linkje.
Heeft erg goed gewerkt, hij heeft zo een aantal spieren kunnen verlengen (wel 'verplicht' op die manier omdat hij het anders niet deed) en gevoeld hoe goed het doet. Nu hoef ik dat er dus niet meer aan te hangen en doet hij het uitzichzelf.

Dus Ts, misschien niet slecht om het zo eens te proberen?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:38

gretoes schreef:
Tigra_ schreef:
Kan je je paard al aan de dubbele longe lopen? Anders is dat ook een leuke en goed afwisseling voor je paard.

ik kan dat zelf helaas niet, althans ben er niet handig in, en durf dat dan niet aan bij een jong paard. Maar misschien een van mn vriendinnen die dat wel kan.

Loveuggs: Ik heb uitgelegd hoe of wat, moet je even terug lezen. Ik ga er niet nu maaaanden op rijden, maar pur erop, sturen, en dan hup het land in. Dit is hoe is het doe. en geef hem echt alle tijd!

Ik heb alles gelezen.
Het is alleen mijn mening dat ik het ondanks dat "alleen maar er op gaat, sturen, en dan hup het land in" dat het te vroeg is. Het paard is nog geen 3, en oorspronkelijk mag je hier pas vanaf 3 jaar mee beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:57

LoveUggs, van wie ´mag´ dat dan? Of heb je dat gelezen in de Penny? :+

Ik verbaas me echt over de mensen die denken dat ze over iemand anders kunnen oordelen. De één start wat vroeger maar vraagt minder en zet het paard zodra het goed gaat weer op de wei, prima toch? En dan wel staan juichen als iemand z´n driejarige KWPN-er het land uit trekt, er een zadel op gooit en meteen beginnen te dressuren zeker. Valt mij altijd op op dit forum dat dat wel positief wordt beoordeeld. Beetje jammer.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:06

Ffortuna schreef:
LoveUggs, van wie ´mag´ dat dan? Of heb je dat gelezen in de Penny? :+

Ik verbaas me echt over de mensen die denken dat ze over iemand anders kunnen oordelen. De één start wat vroeger maar vraagt minder en zet het paard zodra het goed gaat weer op de wei, prima toch? En dan wel staan juichen als iemand z´n driejarige KWPN-er het land uit trekt, er een zadel op gooit en meteen beginnen te dressuren zeker. Valt mij altijd op op dit forum dat dat wel positief wordt beoordeeld. Beetje jammer.

Euhm, nee. de Penny die ken ik al een jaartje of 7 niet meer. Miss dat je daarom weet dat het in de penny zou staan?
K ben niet uit op ruzie of wat dan ook. Er zijn heel veel bokkers die er net zo over denken als dat ik doe, en k heb gevolgen gezien van het "Belasten" van een jong paard. (Ik zeg nergens dat TS het paard te veel zou belasten, en oordeel helemaal niet) Wij kennen het paard niet, en geven gewoon een 'mening'. Ik vind het gewoon over het algemeen te vroeg. In een topic van mij lees ik net een verhaal over een haf van 1.5 dat zelf naar het bit hapt omdat ie wil leren. Prima. Mij hoor je er niet over, zolang je het paard niet te veel belast naar wat het paard aan kan. Vind het een erg onaardige opmerking van je. Ik rijd zelf nu 11 jaar, en weet heel goed waar ik over praat. Heb veel paarden doorgereden enz, en weet heel goed wanneer ik wel of niet iets met een paard kan of moet doen. Zo loopt er een 4 jarige bij mij OP DE MANEGE dat 3 uur per dag loopt. Vind ik zonde van het paardje want het is nog zo jong. Kan er niks aan verandere maar je merkt het gewoon wanneer zo'n diertje het aan kan. Hij kan het prima aan, zolang er goed voor word gezorgd. (Neemt niet weg dat ik hem niet te jong zou vinden om volop in springlessen te lopen en al heel wat wedstrijden gelopen heeft.) Zo was er ook een tinker bij ons op stal, dat met 4 jaar maar de lessen inging vanwege gebrek aan paarden. Inmiddels 3 jaar later, is dit paard gewoon op. Werd een duivel van een paard. Of nouja een duivel, hij was gewoon vervelend. Niet vooruit te rijden en gaf gewoon zelf aan dat ie niet wou. Inmiddels is ie verkocht aan iemand die er wel op kon rijden, maar dit is een duidelijk voorbeeld van een paard waar te vroeg dingen mee zijn gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:15

Ik heb ervoor gewerkt, dus ik ken ´m zeker :j

Mijn opmerking is misschien onaardig, maar ik word er echt simpel van dat mensen zich overal mee moeten bemoeien wanneer je een jong paard hebt. Komt omdat ik zelf ook een tweejarige heb. Denken mensen nou werkelijk dat ik ook maar íets ga doen dat niet goed is voor mijn paard?

Natuurlijk is ´wat goed is´ vatbaar voor meerdere interpretaties. De voorbeelden die jij noemt zijn natuurlijk bizar, maar mensen die vroeger dan 3 jaar op hun paard gaan zitten zetten ze echt niet allemaal meteen vol aan het werk. Er zullen altijd gekken zijn die dat wel doen, overal zijn mafkezen te vinden, ook buiten de paarden ( :+ ). Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden! 1x per week een kort buitenritje maken op je paard dat 2 jaar en 11 maanden is kan echt geen kwaad, mits het met beleid gebeurt.

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:23

Gooi je hengst van bijna drie nog maar lekker een halfjaartje in de wei en verdiep je tot die tijd maar eens in het juist longeren. Nageven komt wel als je erop zit.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:24

Ffortuna schreef:
Ik heb ervoor gewerkt, dus ik ken ´m zeker :j

Mijn opmerking is misschien onaardig, maar ik word er echt simpel van dat mensen zich overal mee moeten bemoeien wanneer je een jong paard hebt. Komt omdat ik zelf ook een tweejarige heb. Denken mensen nou werkelijk dat ik ook maar íets ga doen dat niet goed is voor mijn paard?

Natuurlijk is ´wat goed is´ vatbaar voor meerdere interpretaties. De voorbeelden die jij noemt zijn natuurlijk bizar, maar mensen die vroeger dan 3 jaar op hun paard gaan zitten zetten ze echt niet allemaal meteen vol aan het werk. Er zullen altijd gekken zijn die dat wel doen, overal zijn mafkezen te vinden, ook buiten de paarden ( :+ ). Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden! 1x per week een kort buitenritje maken op je paard dat 2 jaar en 11 maanden is kan echt geen kwaad, mits het met beleid gebeurt.

Mijn opmerking terug is dan ook niet zo aardig.. Maargoed dat zullen we dan maar even vergeten! :+
Ik geef je wel gelijk hoor.. In dit geval, maar mijn reactie is gewoon een reactie over het algemeen. Misschien is het paardje in topconditie en er al helemaal klaar voor. Dat weet alleen TS. Vandaar mijn reactie. Maar ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel.
En even over mijn opmerking... Soms dan ben ik zo bezig, en dan lees ik zo'n reactie en dan denk ik: weer zo een... :o Dus wat dat betreft zijn we het in elk geval met elkaar eens, dat het typisch zo'n bokt iets is om zomaar dingen te roepen...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:27

Waarom hem conditie geven nog voor je erop kruipt ?
Ik zou het longeren achterwege laten hoogstens 2-3 keer om hem te laten wennen aan zadel en hoofdstel, maar als hij hiervan niet schrikt er dan ook opstappen.
Elastieken zou ik ook niet gaan gebruiken, hij moet zelf leren om zijn balans te vinden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:36

Je leert een paard nageven op druk door met bijzetteugels of met touwtjes te gaan longeren. Elastiek trekken ze doorheen en leert ze dus het tegenovergestelde.
Ik leer ze eerst longeren zonder bijzet uiteraard, dat ze goed voorwaarts zijn en op stemhulpen reageren. Daarna een singel om en redelijke losse bijzetteugels. Dit bouw ik in enkele weken op door de bijzetteugels steeds wat korter te maken tot ik de gewenste situatie heb.
Als ze snappen dat ze moeten nageven op druk ga ik vaak met touwtjes longeren. Ligt aan de bouw van het paard hoe ik ze vast maak. Soms tussen de benen, soms bovenop de singel.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:38

Dat conditie verhaal is verschrikkelijke onzin. een paard wat rustig overal aan mag wennen en de spieren al netjes ontwikkeld aan de longe, krijgt geen angst, dus gaat zn conditie niet tegen je gebruiken. Krijgt ook geen pijn want de rug is voorbereidt op het ruitergewicht, en zal dus niet gaan bokken/steigeren/rennen vanwege spierpijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:40

Mindfields schreef:
Dat conditie verhaal is verschrikkelijke onzin. een paard wat rustig overal aan mag wennen en de spieren al netjes ontwikkeld aan de longe, krijgt geen angst, dus gaat zn conditie niet tegen je gebruiken. Krijgt ook geen pijn want de rug is voorbereidt op het ruitergewicht, en zal dus niet gaan bokken/steigeren/rennen vanwege spierpijn.

Inderdaad. Je voorkomt juist veel problemen door een paard al lichamelijk en geestelijk voor te bereiden door middel van longeren. Veel minder verzet.

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:40

ik longeer alle jonge paarden van bijna 3 tot 3,5 met de hulpteugel die hierboven beschreven staat.
werkt perfect. geeft weinig druk en je kunt het rustig ophouwen door hem wat strakker te zetten. paard kan als hij echt wil zijn hoofd omhoog doen omdat de hulpteugel dan los schuift. je hoeft dus niet bang te zijn dat er paniek van komt. ik vind 3 of bijna drie een mooie leeftijd om te beginnen. en zoals jij van plan bent doe je het mooi rustig aan! toppie toch?
de groeischijven groeien nog door tot ongeveer 6 jaar, dus dan zou je pas met 6 jaar mogen beginnen?
zolang je op een juiste manier traint is het alleen maar goed voor de ontwikkeling als sportpaard. niet als je in zn mond loopt te trekken en niet weet hoe je een jong paard moet rijden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:42

Suzanne F. schreef:
Mindfields schreef:

Inderdaad. Je voorkomt juist veel problemen door een paard al lichamelijk en geestelijk voor te bereiden door middel van longeren. Veel minder verzet.

Precies.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 11:49

noortjjjj schreef:
ik longeer alle jonge paarden van bijna 3 tot 3,5 met de hulpteugel die hierboven beschreven staat.
werkt perfect. geeft weinig druk en je kunt het rustig ophouwen door hem wat strakker te zetten. paard kan als hij echt wil zijn hoofd omhoog doen omdat de hulpteugel dan los schuift. je hoeft dus niet bang te zijn dat er paniek van komt. ik vind 3 of bijna drie een mooie leeftijd om te beginnen. en zoals jij van plan bent doe je het mooi rustig aan! toppie toch?
de groeischijven groeien nog door tot ongeveer 6 jaar, dus dan zou je pas met 6 jaar mogen beginnen?
zolang je op een juiste manier traint is het alleen maar goed voor de ontwikkeling als sportpaard. niet als je in zn mond loopt te trekken en niet weet hoe je een jong paard moet rijden.

dankjewel! :-) ik denk ook nog steeds dat het prima kan zo.
maar andere visies is nooit verkeerd om te horen
ik snap best dat mensen denken,...... ooh wat vroeg kan niet, niet goed en dergelijke..... maar ik pak hm niet door, hij gaat eerst weer terug t land op.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:19

gretoes schreef:
LETS schreef:

Vind je het niet eng met de angst dat ie omhoog komt?
Vind dat als ze eenmaal snappen wel een goede manier.

Eerst heel losjes natuurlijk, langzaam laten wennen. En goed voorwaarts houden, dat is belangrijk. Rustig met een paard aan de gang gaan is helemaal niet slecht, worden ze sterker van en dan zijn ze beter voorbereid voor het rijden.

laralangwals

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:49

Daar zou iik me nog geen zorgen om maken...
Gewoon rustig gaan longeren( zou er zelf nog even mee wachten, maarja)
Als je er over een tijdje zelf op gaat rijden moet je daar mee oefenen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:26

Ik zou al het gerommel aan de voorkant even achterwege laten en hem vooral voorwaarts leren lopen.
Als hij leert dat hij van achteruit moet lopen zal hij vanzelf zijn rug loslaten en ontspannen en zal hij zelf gelijke druk op jouw handen zoeken. Als jij dan netjes meegeeft en zorgt dat de druk gelijk blijft ben je al verder dan ik met mijn 8 jarige. :)
De halshouding is in dit stadium niet erg belangrijk, eerst leren lopen en dragen en als er een stuur en een rem opzit en hij wat vertrouwen heeft, gaat hij vanzelf de druk opzoeken in je handen. En als je hierbij meegeeft in elke halshouding die hij aanneemt dan komt het constante vanzelf.
Maar dit is bij een tweejarige in mijn ogen totaal nog niet van belang.
Lekker ontspannen laten lopen, en goed dat je hem weer terug het land op zet en om tips vraagt :)
Succes!