Sinds een paar weken bokken steigeren.. normaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:11

Bizzybijtje schreef:
Jawel. Fatsoenlijke begeleiding zoeken want shetlanders moet je gewoon opvoeden, anders krijg je dus zulke acties. Met alle respect, maar die reputatie is gewoon gekomen omdat 9 van de 10 shetlanders in handen komt van kinderen die niet weten waar ze mee bezig zijn. En ja, om eerlijk te zijn komt het op mij over dat jullie daar ook onder vallen. Hoe klein ze ook zijn, shetlanders kunnen ook heel gevaarlijk zijn (en sterk!), en dan moet je gewoon heel consequent zijn. Het zijn geen kinderpony's.

Ehhh hallo we hebben fatsoenlijke begeleiding.... Jij kan moeilijk oordelen dat wij dat niet hebben ? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:14

DoxLover schreef:
Bizzybijtje schreef:
Jawel. Fatsoenlijke begeleiding zoeken want shetlanders moet je gewoon opvoeden, anders krijg je dus zulke acties. Met alle respect, maar die reputatie is gewoon gekomen omdat 9 van de 10 shetlanders in handen komt van kinderen die niet weten waar ze mee bezig zijn. En ja, om eerlijk te zijn komt het op mij over dat jullie daar ook onder vallen. Hoe klein ze ook zijn, shetlanders kunnen ook heel gevaarlijk zijn (en sterk!), en dan moet je gewoon heel consequent zijn. Het zijn geen kinderpony's.

Ehhh hallo we hebben fatsoenlijke begeleiding.... Jij kan moeilijk oordelen dat wij dat niet hebben ? :?

vrij makkelijk als ik jullie reacties lees ;)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 19:15

Bizzybijtje schreef:

moet ik mn bericht herhalen?
ik had gevraagd of er geen berichten meer geplaatst konden worden omdat we zulke antwoorden krijgen en daar heb ik niks aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:18

prugelpiet schreef:
Bizzybijtje schreef:

moet ik mn bericht herhalen?
ik had gevraagd of er geen berichten meer geplaatst konden worden omdat we zulke antwoorden krijgen en daar heb ik niks aan

Wat wil je horen?
Enneh, dat bericht heeft echt geen nut hoor :) Er mag pas niet meer gereageerd worden als er een slot op staat.

Antwoord op de vraag 'is dit normaal'; Nee. Wel in de handen van onervaren meisjes.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:20

er zit een verschil in antwoorden krijgen waar je niks aan hebt, en antwoorden die je niet wilt horen ;) wat moeten we nu zeggen, dat het normaal is dat je shet bijt, steigert en bokt? dat het allemaal prima gaat zo? nee, want dan zouden jullie geen bokkende bijtende shet hebben. schijnbaar gaat er ergens in de opvoeding iets verkeerd, waardoor de shet dit gedrag vertoont.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 19:22

Tammy_ schreef:
er zit een verschil in antwoorden krijgen waar je niks aan hebt, en antwoorden die je niet wilt horen ;) wat moeten we nu zeggen, dat het normaal is dat je shet bijt, steigert en bokt? dat het allemaal prima gaat zo? nee, want dan zouden jullie geen bokkende bijtende shet hebben. schijnbaar gaat er ergens in de opvoeding iets verkeerd, waardoor de shet dit gedrag vertoont.

in de opvoeding gaat nk sverkeerd
de opveding van veulen is niet goed gegaan ze heeft 2 jaar rondgesjokt dat er niks mee gedaan is!
en nu vragen wij hoe we dit kunnen oplossen.

Anoniem

Re: Sinds een paar weken bokken steigeren.. normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:23

Jawel, de opvoeding gaat wél verkeerd want je pony bokt en steigert.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 19:29

Bizzybijtje schreef:
Jawel, de opvoeding gaat wél verkeerd want je pony bokt en steigert.

wij hebben haar toch niet opgevoed!?
en we doen alles verkeerd omdat we 1 keer in de week komen hooguit afentoe 2 x en soms twee weken niet?
we doen dus alles verkeerd omdat we 20 km verderop wonen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:31

Nee, maar op dit moment zijn jullie dus blijkbaar niet consequent genoeg bezig. ;)
Opvoeding is nog steeds bezig hoor.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:31

je bent toch bezig met de opvoeding van de shet? :? je wilt hem beleren voor de kar, zadelmak maken, daar heb je een goede opvoeding voor nodig voordat je daar aan kan beginnen. opvoeding is niet iets dat je doet tot het beestje 3 jaar is en daarna laat vallen, je bent altijd bezig met opvoeden, tot er niks meer problemen oplevert/verkeerd gaat :)

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:34

we hebben haar opzich al her opvoed maar.. verder doet ze niks en die vrouw die zegt : het is gewoon shetlander gedrag en ik geloof dr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:35

*zucht* Dit topic is niet goed voor mijn bloeddruk :') Ik ben weg _O-

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:38

Maar als de eigenaresse dat zegt, waarom vragen jullie het hier dan nog?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:41

DoxLover schreef:
capopjekop schreef:
En wat zegt die ervan dan?

Dat het gewoon shetlander gedrag is

Ik heb mijn beide shetten voor zowel onder het zadel als voor de wagen beleerd, het zijn typische shetlanders met streken, maar wanneer er gewerkt moet worden dan weten ze dat en dan werken ze over het algemeen netjes mee. Hans is soms wat springerig, maar dat is puur als hij iets spannends vindt, maar zomaar bokken en stijgeren doen ze echt niet. Dus echt shetlander gedrag is het niet. Het is gedrag van een onopgevoede shet. Een shet die goed opgevoed is die laat het wel uit zijn hoofd om dat gedrag te vertonen.

Maar als je ons niet geloofd, waarom open je dan een topic?

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:42

Tammy_ schreef:
er zit een verschil in antwoorden krijgen waar je niks aan hebt, en antwoorden die je niet wilt horen ;)

_/-\o_

Waarschijnlijk doe je er niets mee, maar ik denk ook dat jullie op dit moment het anders moeten aanpakken met het shetje. Er is niks mis mee om advies van mensen aan te nemen of dingen proberen te leren. :')
Steigeren is ook zeker ook niet typisch shetlander (ondeugend zijn ja, maar steigeren is gevaarlijk)

Doe het veeeel rustiger aan, af en toe wandelen, lekker poetsen en alleen met die begeleiding dan de andere dingetjes. Het is nog een heel jong paardje

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:47

DoxLover schreef:
we hebben haar opzich al her opvoed maar.. verder doet ze niks en die vrouw die zegt : het is gewoon shetlander gedrag en ik geloof dr

"shetlander gedrag"

_O-

dus een shetlander is volgens haar iets heel anders dan ieder ander ponyras? :o? dus een Welsh, Arabisch volbloed, New Forest, Connemara kunnen dat soort streken niet uithalen?

ik ga het nog 1 keer proberen: een shetlander is een pony. Als een pony geen grenzen opgelegd krijgt, gaan ze zelf die grenzen proberen te zoeken, door te kijken hoe ver ze kunnen gaan. Jullie verzorgshet gaat al zo ver dat ze naar jullie steigert, bokt, bijt en wie weet wat nog meer. er zijn dus geen duidelijke grenzen.
Opvoeden is voornamelijk het stellen van duidelijke grenzen, en je hier consequent aan houden.

...dus, wat zou de reden kunnen zijn dat de shet bijt, bokt en steigert....?

Bizzybijtje: :(:) het is moeilijk, ik weet het, zeker met deze temperaturen :(:)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:50

prugelpiet schreef:
geen berichten meer plaatsen a.u.b. aangezien we geen duidelijke antwoorden kunnen krijgen op onze vraag

Het probleem is niet dat je geen duidelijke antwoorden krijgt schreeuwlelijk, het probleem is dat je niet wil luisteren.
Maar goed het gezegde is "wie niet luisteren wil moet maar voelen", en ook de hoef van een shetje kan hard aankomen...

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:56

Moderatoropmerking:
Dames, hoewel het (helemaal als het zo warm is ;) ) niet mee zal vallen om de rust te bewaren, wil ik jullie toch vragen óf TS voor zover mogelijk van adviezen te voorzien, óf niet meer te reageren en lekker een koud biertje te gaan pakken. Het is en blijft de keus van prugelpiet om iets te doen met de adviezen die ze krijgt en aan jullie om in te schatten hoeveel energie je erin wilt steken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:58

Oke, we doen ons best Elles :D

@TS: De eigenaresse zegt dus shettengedrag, maar hoe zegt ze dat jullie dit gedrag moeten oplossen?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 07:19

capopjekop schreef:
Oke, we doen ons best Elles :D

@TS: De eigenaresse zegt dus shettengedrag, maar hoe zegt ze dat jullie dit gedrag moeten oplossen?

weet ze niet!?
maar als we verder moeten met opvoeden
(begrijpen wij ook wel)
dan moet dat toch elke dag?
volgensmij is het nogal verwarrend voor de pony als ze 1 keer in de week niets mag doen wat ze anders altijd wel mag?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 07:30

Wat zegt jullie begeleiding (eigenaar) er van dat jullie nu al bezig zijn met beleren? Ik neem aan dat jullie hulp krijgen, want ik bespeur duidelijk onkunde. Als je dit soort vragen stelt, ben je er nog (lang) niet aan toe om een pony te beleren in mijn ogen. Je 'leest' je vantevoren toch in? Leest ervaringen van andere mensen enzovoorts?
Wat zegt jullie begeleiding van dit gedrag?

En nee, niet om betweterig te doen. Ik beleer ook geen pony's en paarden, ik vind mezelf er niet genoeg ervaring (lef) voor hebben :j

En 3 is veelste jong. Ik ben benieuwd wat de eigenaar erover zegt. Als je nu met de pony bezig gaat, kunnen er ernstige (rug) problemen ontstaan. Hoeveel 'voorwerk' hebben jullie al gedaan? (Dan heb ik het over longeren, lijnen enzovoorts).

En tot slot: een paard bokt zomaar niet, een paard steigert zomaar niet, een paard kliert niet. Een paard geeft de punten aan waarop wij tekort schieten. Ik heb het gevoel, maar dit is vanachter mijn computer, dat de pony er niet klaar voor is en dat aan jullie probeert te vertellen.

Paarden zijn net spiegels :j

Ik heb het geprobeerd om niet aanvallend op te schrijven, zulke reacties hebben jullie al genoeg in het topic. Ik hoop wel dat jullie iets met de commentaren gaan doen ;)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 07:35

Wat vervelend dat jullie verzorgshet zo bokt en steigert zeg!
Het is dus pas gekomen toen jullie begonnen met inrijden en beleren voor de kar? Of was het daarvoor ook al?
Paarden en pony's worden meestal pas ingereden of voor de kar gezet wanneer ze 4 of 5 jaar zijn. Ik denk dat het op dit moment gewoon nog een beetje te veel voor haar is.
Blijf anders eerst gewoon lekker wandelen en poetsen met haar. Tot ze 4 jaar is. :j

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 07:38

okee snap ik dan laten we het "beleren" links liggen maar ik denk dat jullie dat op de verkeerde manier begrijpen want het is miss 2 minuutje erop zitten terwijl de andere hem goed vast houd .
en dat gebeurd ook niet altijd.
maar waar is ze dan niet klaar voor?
poetsen? _/-\o_

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 07:40

NiKip schreef:
Wat vervelend dat jullie verzorgshet zo bokt en steigert zeg!
Het is dus pas gekomen toen jullie begonnen met inrijden en beleren voor de kar? Of was het daarvoor ook al?
Paarden en pony's worden meestal pas ingereden of voor de kar gezet wanneer ze 4 of 5 jaar zijn. Ik denk dat het op dit moment gewoon nog een beetje te veel voor haar is.
Blijf anders eerst gewoon lekker wandelen en poetsen met haar. Tot ze 4 jaar is. :j

okee maar andere mensen zeggen weer wel dat we erop kunnen zitten...
en ze heeft nog niks getrokken hoor het is wat meer kijken hoe ze op lange lijnen doet dus gewooon halkstertouwtjes aan het halster maken en dan er achter lopen doet ze op zich best goed in draf stap wat minder

daarvoor was het ook al wel ze heeft altijd al weggerend en als ze dan wegrende bokte ze.
steigeren doet ze alleen als ze er geen zin meer in heeft en dat is niet zo vaak .

als ze dat doet gaan we ook vaak gewoon met haar rondlopen

over stenen lopen vind ze trouwens erg leuk

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 07:47

Maar je moet niet altijd uitgaan van wat andere mensen zeggen. Probeer ook zelf wat informatie te vinden. Op internet staan al best veel :j Filmpjes op youtube vind ik altijd heel handig!

Anders blijf je toch voorlopig lekker bezig met de lange lijnen. Tot dat helemaal goed gaat. Ga je lekker oefenen met stilstaan, voorwaarts en links en rechts :j
Hier is ook een handig filmpje over de lange lijnen: http://www.youtube.com/watch?v=7ep9AckkXYY