wat te doen met een bokkend paard??!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

denism17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 21:22

Nachtlampje schreef:
Denk dat dat heel goed zou kunnen, maar dan kun je naar het bekken + de lendenen kijken, daar zijn als ik het goed begrepen heb ook geen foto's van gemaakt.

nee daar zijn geen foto's van gemaakt maar ik zat er ook al over te denken om daar foto's van te maken

Nachtlampje

Re: wat te doen met een bokkend paard??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:31

Het kan van alles zijn. Het kan ook in de nek/hals zitten, in bv spronggewrichten of schouders als ze onregelmatig loopt, in bekken..
Ook kan het aan tanden liggen, of misschien aan de slokdarm als ze haar hoofd buigt.
Tevens kan het ook een slecht passend zadel zijn of iets in het hoofd. Te onrustig in haar hoofd, geen concentratie..
Denk niet dat dit een geval is van "aanpakken en hard en streng tegen zijn".
Je zou ook bv eerst eens een osteopaat kunnen laten komen om te checken of ze wat kan vinden en los kan maken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:41

Is er nu niemand die het advies geeft om eens goed les te nemen ??
En dan les van iemand die ook echt in de top rijdt.

denism17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 21:46

Ariebren schreef:
Is er nu niemand die het advies geeft om eens goed les te nemen ??
En dan les van iemand die ook echt in de top rijdt.

ik heb daar een privebericht van gehad en ik denk dat ik gewoon eerst doorga met de achterhand te trainen en dan pas echt goed les ga nemen
want ze heeft altijd wel goed gelopen eigenlijk, pas als dit niet werkt ga ik verder kijken

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:54

My_Shadow schreef:
Wat bij mij helpt is: je handen echt overdreven hoog te houden. Het hoort misschien wel niet zo maar dan hou je haar hoofd ook omhoog en dan wordt het bokken voor haar veel moeilijker. Hoop dat je er wat aan hebt.

ik zal het eens proberen!
..................
Heb je trouwens zelf het iedee dat ze op het moment dat ze bokt dat ze dan pijn heeft? Ik zie natuurlijk niet hoe jij en je paard rijden, maar als ze bokt op je been lijkt het me een tegen reactie. Heeft ze ook plezier in het rijden, is ze vrolijk enz. Je kan wel eens proberen aan de hand haar naar binnen laten kijken, naar buiten, in laten buigen. Misschien merk je dan dat ze iets wat stijf is. Verder zou ik gewoon niet te veel van dr gaan vragen en galop nog even laten zitten.

@Ariebren
Ze vraagt of wij tips hebben wat ze moet doen als dr paard bokt. Denk dat ze zelf wel snapt dat ze les kan nemen. :P

denism17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 21:59

My_Shadow schreef:
My_Shadow schreef:
Wat bij mij helpt is: je handen echt overdreven hoog te houden. Het hoort misschien wel niet zo maar dan hou je haar hoofd ook omhoog en dan wordt het bokken voor haar veel moeilijker. Hoop dat je er wat aan hebt.

ik zal het eens proberen!
..................
Heb je trouwens zelf het iedee dat ze op het moment dat ze bokt dat ze dan pijn heeft? Ik zie natuurlijk niet hoe jij en je paard rijden, maar als ze bokt op je been lijkt het me een tegen reactie. Heeft ze ook plezier in het rijden, is ze vrolijk enz. Je kan wel eens proberen aan de hand haar naar binnen laten kijken, naar buiten, in laten buigen. Misschien merk je dan dat ze iets wat stijf is. Verder zou ik gewoon niet te veel van dr gaan vragen en galop nog even laten zitten.

@Ariebren
Ze vraagt of wij tips hebben wat ze moet doen als dr paard bokt. Denk dat ze zelf wel snapt dat ze les kan nemen. :P

Ze heeft wel plezier want tijdens het rijden heeft ze de hele tijd haar oortjes naar voren behalve als ik haar ook maar aanraak met de zweep of been geef
misschien komt het omdat ze gewoon een echte merrie is dat ze fel reageert maar voor de rest kan ze redelijk soepel bewegen en heb ik niet het idee dat
ze pijn heeft.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:06

Mijn pony deed hetzelfde, bleek last te hebben van Kissing spines. Heel goed dat je alles na hebt laten kijken. Misschien kun menig wel een second opinion vragen, een onderzoek bij een andere arts. Dat zou ik doen. Succes!!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 00:28

Hier in IJsland is de algemene attitude wat betreft paarden die dit soort gedrag vertonen keihard; Niets medisch? Niet eruit te trainen binnen afzienbare tijd? In de ton (paardenvlees wordt hier traditioneel graag gepekeld).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:04

nooit met de handen oplossen, been eraan en vooral vooruit laten lopen.
Als dat dan eens met een bokje is tjaaa blijven zitten hé, en vooruit desnoods heel even in een soort van rengalop, maar vooral vooruit, is het paardje braaf dan onmiddelijk belonen (stem en even rust gunnen) dan weer opnieuw een rustige en kleine vraag stellen , goede reactie dadelijk belonen, verkeerde reactie of geen reactie, even net iets duidelijker doorkomen.
Dit vraagt idd even net iets meer lef, en ook wel kunde en behendigheid.
Maar door het enkel zoetsappig te vragen en soft te zijn ga je zo'n probleem niet oplossen, het zal alleen maar erger worden op deze manier.
Dus durven aan te pakken, doe dit enkel als je dat kan, wees eerlijk, consequent, en niet aflatend, maar wel belonend gericht.
Eigenlijk is dit in de meeste gevallen niet te corrigeren door de gemiddelde ruiter, daar heb je dus echt profesionele hulp bij nodig.

denism17 schreef:
StalNollie schreef:
past het zadel goed... zo ja dan hop rijden en laten zien wie de baas is.... kan ook uitproberen zijn maar jij kent je paardje natuurlijk het beste, best moeilijk om zo te beoordelen maar als je alles hebt gedaan... aanpakken en doorzetten

maar dat gaat niet want dan gaat ze steeds hoger bokken en heb ik het idee dat het alleen erger wordt, ik kan het alleen met mijn handen oplossen maarja dat is ook niet helemaal goed.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:12

Kreupel of onregelmatig is een paard niet zomaar. Ook niet als het achterbeen slap is.
Dus er is iets aan de hand, of het rijden is niet goed of het paard is medisch niet in orde.

Nu heb je medisch van alles gedaan, en de ostiopaat en de fyshio hebben beide alles bekeken?
Is er al eens naar je zadel gekeken?

Verder zeg je dat je het met je handen oplost, wat doe je dan precies?
onregelmatig of kreupel kunnen ook ontstaan door de ruiterhand. Dan is je paard teugelkreupel.
Omdat je je benen er niet aan kunt leggen of je zweep niet kunt gebruiken, lijkt het mij dat je dit niet kunt uitsluiten, dus het kan best zijn dat je paard teugelkreupel is.

Je geeft aan dat het paard eerst wel goed liep, maar had je toen je benen er wel aan? of is de reactie op het been altijd al zo geweest? Dan kan het mij namelijk voorstellen dat het toch teugelkreupel is en dat het langzaam erin geslopen is. Dit kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen aangezien ik geen beeld materiaal heb gezien.

Is het paard voorheen door iemand anders gereden? zo ja had die dezelfde problemen?

Het kan ook best een samenloop van omstandigheden zijn, dat de merrie behoorlijk reageert, waardoor jij je been niet meer aanlegd en vervolgens gaat je paard kreupel lopen omdat het niet van achter naar voren gereden wordt. Zo blijf je dus in deze cirkel hangen en kom je er niet uit.

Heb je al eens medicatie geprobeerd voor merrie's die heftig reageren om de hengstigheid?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:17

Ze bokt alleen op been of zweep?
Is er mss hormonaal iets aan de hand, of last vn lever/maag? I dunno.

Is ze ook heftiger bij de hengstigheid of?

Welke osteo en fysio heb je gehad? (op dit werkgebied zijn ernogal wat prutsers namelijk..)

Mja onregelmatig loopt ze niet omdat ze je wil klieren oid. Er is dus iets. Maar medisch is bijna alles uitgesloten, mss toch eens naar je eigen rijstijl kijken? En dus wel alvast met lessen beginnen ;)!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:25

Mijn eerste gedachte bij de titel was: vragen of de account verwijderd kan worden :Y)

Maar nee, ehm, DA erbij natuurlijk en tuig laten controleren.. is dt het niet dan zorgen dat je d'r goed voorwaarts houdt zodat ze niet kan bokken (moeten ze stil voor staan)

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:56

Magrathea schreef:
Mijn eerste gedachte bij de titel was: vragen of de account verwijderd kan worden :Y)

Maar nee, ehm, DA erbij natuurlijk en tuig laten controleren.. is dt het niet dan zorgen dat je d'r goed voorwaarts houdt zodat ze niet kan bokken (moeten ze stil voor staan)

Een paard hoeft echt niet stil te staan om te bokken ;)
Maar idd is dit ook gekomen na het veulen? Of was het daarvoor al... omdat je zegt dat ze flink vast gelegen heeft tijdens de dracht. Als je twijfeld zou ik haar zeker nog eens goed laten nakijken, desnoods door een andere DA. En anders idd misschien iets om haar hormonen in bedwang te houden...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:17

Ik denk ook dat les nemen een goede meewerkende oplossing is.
Lessen, paard laten nakijken en je harnachement checken. Als jij het probleem bent wordt dat opgelost door te lessen bij een goede instructeur, als het iets in het paard is word dat gevonden etc.

denism17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 17:02

Magrathea schreef:

Juist als ik haar naar voren rij gaat ze bokken

denism17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 17:07

Romanoff schreef:
Ze bokt alleen op been of zweep?
Is er mss hormonaal iets aan de hand, of last vn lever/maag? I dunno.

Is ze ook heftiger bij de hengstigheid of?

Welke osteo en fysio heb je gehad? (op dit werkgebied zijn ernogal wat prutsers namelijk..)

Mja onregelmatig loopt ze niet omdat ze je wil klieren oid. Er is dus iets. Maar medisch is bijna alles uitgesloten, mss toch eens naar je eigen rijstijl kijken? En dus wel alvast met lessen beginnen ;)!

Hengstig is ze volgens mij bijna nooit, maa r ik heb wel goede osteo en fysio gehad. Ze stonden allebei erg goed aangeschreven

denism17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 17:10

HBZ schreef:
Kreupel of onregelmatig is een paard niet zomaar. Ook niet als het achterbeen slap is.
Dus er is iets aan de hand, of het rijden is niet goed of het paard is medisch niet in orde.

Nu heb je medisch van alles gedaan, en de ostiopaat en de fyshio hebben beide alles bekeken?

onregelmatig of kreupel kunnen ook ontstaan door de ruiterhand. Dan is je paard teugelkreupel.
Omdat je je benen er niet aan kunt leggen of je zweep niet kunt gebruiken, lijkt het mij dat ...... achter naar voren gereden wordt. Zo blijf je dus in deze cirkel hangen en kom je er niet uit.

Heb je al eens medicatie geprobeerd voor merrie's die heftig reageren om de hengstigheid?

hoe kun je precies zien of ze teugel kreupel is en hoe kun je het oplossen, eerst reed ik inderdaad meer met mijn benen. Als ik het met mijn hand oplos wanneer ze bokt rij ik haar eigenljk gewoon terug door veel druk te zetten.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:29

denism17 schreef:
HBZ schreef:

Omdat je je benen er niet aan kunt leggen of je zweep niet kunt gebruiken, lijkt het mij dat ...... achter naar voren gereden wordt. Zo blijf je dus in deze cirkel hangen en kom je er niet uit.

hoe kun je precies zien of ze teugel kreupel is en hoe kun je het oplossen, eerst reed ik inderdaad meer met mijn benen. Als ik het met mijn hand oplos wanneer ze bokt rij ik haar eigenljk gewoon terug door veel druk te zetten.

Wat versta je onder druk op de teugel zetten?
Teugelkreupel oplossen doe je door met minder hand te rijden en met meer been het paard naar voren te rijden.
Je kunt zien wanneer een paard teugelkreupel is dat het achter vaak niet doorloopt, en op de voorhand loopt.
Maar dit is moeilijk te zeggen zo, wanneer je een filmpje hebt kun je er meer over zeggen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:01

Kuggur schreef:
Hier in IJsland is de algemene attitude wat betreft paarden die dit soort gedrag vertonen keihard; Niets medisch? Niet eruit te trainen binnen afzienbare tijd? In de ton (paardenvlees wordt hier traditioneel graag gepekeld).

Eerlijk gezegd, ik ben het hier mee eens.
Maar dan moet een echte volwassen en ervaren ruiter er geen brood meer inzien.

Maar wat kan je verwachten van een 16 jarig meisje.
Hoeveel ervaring heeft ze met het beleren en rijden van een paard ??
Ze weet wel waar ze haar geld naar toe brengt.
Al die Veeartsen, osteopaten en zadelpassers komen wel.
De rekening moet je betalen.