4 jarige B-pony wil alleen zonder zadel springen?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 11:59

Citaat:
ik adviseer alle klanten een 16 inch Kadett zadel. Dit ligt perfect op elke Dartmoor

Dit bestaat niet aangezien elk paard anders van bouw is, ook dartmoors.
Het allebeste is gewoon een goede zadelpasser langs te laten komen en diverse zadels te passen.

En 16 inch is je KONT maat niet de boom maat.

francisotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:11

De ervaring van meer dan 20 jaar kun je niet met een enkele zwaai aan de kant gooien. Ik weet heel goed waar ik over praat. En Prince heeft hier ook een zadel opgehad. Dus wees voorzichtig met je (voor)oordeel.
Elke Dartmoor loopt hier onder de zelfde zadels. Het enige probleem vormt soms de wintervacht. Dan wil een zadel wel eens glijden. Dit kun je vaak met een andere sjabrak oplossen.
Wil je het niet geloven, dan nodig ik je hier van harte uit.
En dat 16 inch geen kont maat is weet dit "domme" mens ook wel. Alleen als Kadett dat er nu op zet, kan ik er bijv. geen 14 van maken.
En inderdaad is geen rug hetzelfde. Maar naar jaren zoeken in samen werking met proffesionels op het gebied van zadels is dit de uitkomst.
Alhoewel de kunstofzadel ook goed voldoed, maar deze is minder sterk.
En er lopen hier al ruim 23 jaar Dartmoors onder het zadel.

francisotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:13

ps. Het enige verschil dat wij hier aantreffen is, dat voor de ponys verschillende singels nodig hebben. Geen pony is even dik. En een drachtige heeft een andere buik dan een ruin. Al blijft hun lichaamsbouw hetzelfde. Daarom is het ook een en hetzelfde ras. Met de juiste raskenmerken door serieuse fok.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:47

crossmonster schreef:
nou geloof me, dat valt allemaal best wel mee, mits je het goed bevestigd, en een pony met weinig tot geen schoft, daar blijft geen zadel goed op liggen...

Hoe weet je precies of hij goed zit? Ik denk dat ik mij er een ga aanschaffen voor mijn bolle (licht overbouwde) tinker.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 19:31

Citaat:

Citaat:
En dat 16 inch geen kont maat is weet dit "domme" mens ook wel.

Wat voor maat is het nou? Verward

Hoe is het met springen gegaan prince? Springt hij nu wel met zadel? Ik hoop het!

animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 19:46

zoals ik je verhaal lees past je zadel niet!!!!
Dat of je pony heeft last van zijn/haar rug dus als ik jou was zou ik even naar het zadel en zijn/haar rug kijken?

francisotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:58

Guinevere schreef:
Citaat:

Citaat:
En dat 16 inch geen kont maat is weet dit "domme" mens ook wel.

Wat voor maat is het nou? Verward

Hoe is het met springen gegaan prince? Springt hij nu wel met zadel? Ik hoop het!

16 staat erop zoals ik al eerder schreef.
Sorry, ik kan er ook niks anders van maken. Het staat er nu eenmaal.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:42

Of door het schuiven van het zadeltje...
Een van mijn pony's weigerde te galoperen onder het zadel met ruiter...zonder zadel geen probleem. Heb er toen zo'n wig ondergelegd, even doorgezet en nadien geen probleem meer. (moet er wel bijvertellen dat de pony wat week in de rug was)

francisotten, het aantal inchen is om de grote van het zadel aan te geven voor je achterwerk. Ik zal altijd een 18 inch nodig hebben zowel op een shet (arm dier) als op paard, mijn dochter rijd met een 16 inch zadel, zowel op een a-welsh als op haar d-pony.
Als je je dartmoortjes hoofdzakelijk als kinderpony verkoopt kan het wel kloppen dat je een 16 inch zult adviseren.

francisotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:37

De Dartmoor heeft een stokmaat van 1.10 tot 1.25 m. Dus rijden er alleen kinderen en kleine volwassenen op. En 16 is de maat van het zadel. Eindelijk eens iemand die het begrijpt.
Bedankt.

francisotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:40

Ik snap nu ik alles terug lees ook de verwarring. Ik schreef i.pv. een, geen. Sorry.

Joyce1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 08:58

Als je een staartriem goed omdoet krijgt de pony helemaal geen ruk aan zijn staart hoor Verward Op de manege reden we ook heel vaak met staartriem en dan moest er een vuist tussen staartriem en rug passen en hij moest natuurlijk ook goed zitten bij de staart, maar k heb nooit gezien dat zo n pony een ruk kreeg aan zijn staart ofzo...

Succes van de week en we horen wel of het lukt of niet. Ik denk ook dat het lag aan het eerst zadel, omdat je zelf ook al aangaf dat de pony breder is geworden en je nu al een bredere boom hebt..

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 00:17

Hai iedereen,

Ik heb na mijn laatste berichtje van al weer twee maanden terug niet meer gekeken of er nog meer reacties op gekomen waren.
Nu zie ik dat er een hele riedel bij is gekomen, onder andere van Francis Otten van wie wij Prince gekocht hebben.

Nou: het bleek dus inderdaad onwennigheid en eigenwijsheid, want inmiddels springt hij (met dus een breder kunststofzadeltje) prima. Hij heeft inmiddels wel zelf een andere "oplossing" bedacht: wel hard aan komen galopperen, vlak voor de hindernis (laag natuurlijk) stil staan, het balkje er met één been afgooien en vervolgens er overheen stappen !
Het leukste vindt hij met meerdere ponys springen (wat is er leuker dan achter een andere pony aanracen).

francisotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 15:04

Wat grappig dat Prince met zijn beentje het balkje eraf tikt. Kun je wel zien dat een Dartmoor niet dom is. Al is het natuurlijk niet de bedoeling.