Kinderpony bokt en steigerd als hij geen zin meer heeft.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Re: Kinderpony bokt en steigerd als hij geen zin meer heeft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:03

Inderdaad alles laten uitsluiten en voor de kar zetten, soms helpt dit. Mocht de pony niet verbeteren, zou ik hem zeker niet doorverkopen, deze maat pony's word altijd als kinderpony gebruikt, ik zou het niet op mijn geweten willen hebben. De eerlijkste optie is dan in mijn ogen de slacht. De veiligheid staat voorop.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 22:18

Nou inderdaad, nu staat hij aan huis en niet in de weg dus als het rijden niet verbetert en voor de kar niet werkt zal hij wel gewoon in het land gaan en gebruiken voor het tuttelen (vind hij wel leuk en dan is hij braaf)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:26

Ik denk dat dit gewoon stout is, pony heeft zichzelf geleerd dat dit gedrag hem het meeste 'voordeel' oplevert. Waarschijnlijk ooit begonnen bij een fris bokje of als reactie op een pijntje.

Komt de pony wel happy over verder? of is hij zuur?

De oplossing zit hem wel voornamelijk in de moed van de ruitertjes. In de begeleiding maak ik er geen al te groot punt van als het misgaat, als ze vallen even het zand wegpoetsen en dan die stoute pony vangen en laten zien dat wij best kunnen zitten blijven als hij zo doet, al moet het 10 keer opnieuw! Maak het een uitdaging/spel en moedig de kids juist aan om stoer en pittig door te rijden. En dan een dik compliment voor ruiter als het is gelukt om door een stoute bui heen te rijden.

Het is lastig als de ruitertjes al een angst hebben, dat belemmert hun ongedwongenheid. Dus zorg voor een paar goede ervaringen zodat je kan gaan bouwen aan het lefgehalte!

Oefen eerst dingen die wél goed gaan zodat het vertrouwen groeit. Dit kan je een beetje sturen door b.v kort te rijden (dus te stoppen vóór de stoute bui), mee te lopen (ervoor of erachter) om het stoppen te voorkomen of de longe erbij te pakken. Of de pony bij te zetten, zo voorkom je dat de kids uit het zadel kunnen worden getrokken. Zodra de kids meer lef krijgen ga je de hulp steeds meer weglaten.

Leer ze handigheidjes om om te gaan met de truukjes van de pony, b.v. een pluk manen vast pakken zodat de teugels niet zomaar uit je handen kunnen worden getrokken. Achterover leunen bij een bokje of noodstop. Een haakse bocht maken als hij wilt blijven staan of steigeren. Een tik op de schouder geven in plaats van op de kont. etc.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:27

Oke het klinkt niet ideaal maar ik kan mijn kinderpony tijd niet anders herinneren. Ik viel er heeeeeel vaak af. Kreeg mn hoofdstel niet in. En als ik dacht dat ik hem goed had aangesingeld hing ik er toch weer onder :+ . Voor de kar of aan de dubbele longe een beetje bijscholen of eerst een stukje met hem fietsen voordat de kinderen erop gaan. Beweging doet vaak wonderen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:28

Misschien moet je toch een ervaren en handig ruitertje zien te vinden die hem flink door rijd en de streken er een beetje uit haalt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:36

Wat een rare reacties in dit topic zeg? Veel gevallen van: ik heb de OP eigenlijk niet goed gelezen maar ik wil me gewoon afreageren?

Ts, deze pony is niet verpest en zeker niet rijp voor de slacht zoals Utixo zegt, is wel een erg luie oplossing. Imo moet deze pony gewoon heropgevoed worden. Hij heeft nu geleerd dat etteren vrij krijgen betekend. Die moet gewoon eens flink op zijn plaats gezet worden. Begeleiding naast de pony als er een ruiter op zit, dus aan de longe op een kleine cirkel. Een ruitertje zoeken dat wat kan uitzitten en niet bang zijn. (en die bestaan hoor, ook met kleine lengte) Zodra hij begint te stijgeren flink omtrekken en vooruit jagen. Als hij stilstaat en bokt, dan ook vooruit drijven. Als hij merkt dat iedere keer dat hij ettert hij op zijn donder krijgt en flink vooruit moet zal het gedrag vanzelf verminderen.

Succes! Ik heb er ervaring mee, heb vorig weekend mijn pony nog moeten aanpakken omdat zijn verzorgstertje niet meer kon aandraven. Hij bokte dan net zolang tot ze viel. Ze heeft hem twee keer op de wei gezet daarna en logisch dat hij dat heel snel begrepen had. Heb hem toen aan de longe gezet, met haar erop met het westernzadel. Geobserveerd en toen ik zag dat hij zijn trucje wilde uithalen heb ik hem met het geluid van een flinke zwiep met de zweep vooruit gejaagd, 2 keer was genoeg.

Pony's zijn over het algemeen erg slim, ze leren snel, zowel goede als slechte dingen.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 22:42

Kijk, dit zijn tips waar ik wat aan heb!! Ik heb wel een meisje ingedachte (1.53 lang, 14 jaar oud) ik zal haar eens benaderen of ze ons wilt helpen :)

Dank jullie wel!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:53

En als hij achterover klapt met dat meisje? Dat is een risico dat je niet moet willen nemen.

Ik beweer niet dat hij rijp voor de slacht is, dat heb je me niet horen zeggen. Alleen is het gewoon feitelijk gezien erg, erg lastig om dit formaat pony's te heropvoeden, je ontkomt er niet aan om er kleine kinderen op te zetten. En daar zit hem nu juist het probleem, dat is gewoon totaal onverantwoord. Zou de pony wat groter zijn was het makkelijker, zet er een volwassen ruiter op, die de pony duidelijk laat weten hoe een pony zich dient te gedragen. Ik zou zelf zo'n pony niet doorverkopen, heb dat vaak genoeg fout zien gaan. Als er geen ruimte is, dan zou ik voor de slager kiezen ipv doorverkopen.

Overigens, al,s je dus wel de ruimte hebt, zet de pony een jaar weg. Kijk eens wat hij daarna doet.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:00

Aangeleerd gedrag verwatert niet met een jaar rust hoor, hooguit zijn de ruitertjes wat groter en moediger ;)

Als de pony echt zuur en gericht gevaarlijk doet niet mee doorgaan als kinderdier. Maar vooralsnog klinkt dit gewoon als stout!

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:04

Verkopen = verplaatsen van het probleem.

Zoek professionele begeleiding. Iemand die de pony eerst onderzoekt of er sprake is van pijn (gebit, rug, benen etc.) Daarnaast ook begeleiding die de kinderen en jou leert om te gaan met dit gedrag. Niet door middel van rijden, maar wel d.m.v. lichaamstaal/grondwerk etc.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:05

ja heropvoeden is een kwestie van hem te snel af zijn das het belangrijkst erbij blijven en aanpakken zodra hij er alleen maar aan denkt. wens je veel succes met het draakje

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:11

Oei shetxwelsh :P net als mijn pony haha.
Mijn pony kan er ook wat van en zou ik ook zeker geen kinderpony noemen. Wat bij hem helpt is inderdaad ook een wat ouder/groter (maar niet te zwaar) iemand opzetten. En consequent aanpakken.
En eigenlijk proberen een stapje voor te zijn elke keer, zo zie ik precies aan mijn pony wanneer hij wat wilt uithalen en dan roep ik even HE en dan is er niets meer aan de hand. Maarja die meiden die erop rijden zien dit natuurlijk niet en zijn te laat met aanpakken waardoor meneer zijn zin heeft :P

1 tip die ik de meiden ook altijd geef, rij nooit hetzelfde rondje! Mijn pony gaat bij het eerste rondje bedenken wat voor leuks hij kan doen en als je dan nog een keer dezelfde volte rijd, voert hij het uit. Maak je de volte nou net iets anders, is hij van zijn gedachte af :P

(owja en de goude regel: als je valt.... plat op de grond gaan liggen.. hij wil nog wel eens natrappen :o )

Dus kort samengevat, wees de pony een stapje voor!

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 00:12

Ik ken het probleem (mijn pony heeft zich hetzelfde aangeleerd in de loop der jaren bij de vele eigenaren. Helaas is hij een paar maten groter en wéét hij dat hij sterker is dan mensen..) En als alle lichamelijke klachten die er kunnen zijn, zijn uitgesloten zoals jij zegt, ga ik volledig mee met Kelly_ann en Lara_Silver. Vooral het punt; Stoppen voordat hij 'stout' gaat doen.

Na een tijdje leer je de pony wel te peilen en merk je aan hem als hij het genoeg begint te vinden. Laat hem dan nog heel even werken, zeg een rondje of 2-3 en stop dan. Of ja, het woord 'rondje' moet je niet te letterlijk nemen. Vooral bij zulke pony's is het belangrijk dat je als het ware geen twee passen achter elkaar hetzelfde vraagt. Blijf bezig, maar laat de hulpen niet onduidelijk/verwarrend worden doordat de ruiter veel af wilt wisselen.

Als hij een bok geeft, vooral niet stilzetten, maar gewoon vooruit gaan. Alsof er niets is gebeurd. Hoewel hij dan best wel even een pasje meer voorwaarts gezet zou kunnen worden. Staat hij toch stil en wilt hij niet voorwaarts, probeer hem een pas opzij te sturen. En het is niet iets wat ik graag doe, maar als hij noch vooruit, noch opzij wilt draai dan(niet ruw!) zijn hoofd en hals naar een zijkant. Als hij dan ook maar één pas verzet (vooruit of achteruit) moet hij wel uit zijn 'baan' komen om in goede balans te blijven, en is hij weer makkelijker vooruit te krijgen.

Hoewel het natuurlijk het beste is om dit gedrag te voorkomen en zo min mogelijk uit te dagen. Het kan ook helpen als een tamelijk goede longeur de pony longeert, zonder ruiter, aan de dubbele longe. Je kan de pony dan zelf ook goed aanvoelen en corrigeren. Alleen is dan het afwisselen in figuren een stuk lastiger, maar dan leer jij wel om de pony vanaf de grond te peilen en de ruitertjes erop voor te bereiden en het uiteindelijk zelfs te laten voorkomen dat hij 'stout' gaat doen.
En natuurlijk is het longeren ook een leermoment voor de pony, want ook dan zal hij het verband leggen dat het geen zin heeft om 'stout' te doen.

Wat ook belangrijk is in zo'n geval, probeer dominantie uit te stralen, maar dan wel met kalmte. Als er vooruit wordt gereden, wordt er vooruit gereden. Reageert hij niet meteen, dan wat strenger, maar toch kalm. Word als het ware "luchtig boos". En wanneer er wordt aangedreven probeer ze dan aan te laten drijven met het idee: "Ik drijf aan, dus de pony gaat vooruit" en niet met het idee: "Ik drijf aan, misschien gaat hij dan ook nog wel vooruit".

Dat was best wel een lange post, maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik weet hoe lastig het kan zijn. Als ze eenmaal iets in hun hoofd hebben gaat dat er niet meer zo makkelijk uit.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 06:26

Utixo schreef:
En als hij achterover klapt met dat meisje? Dat is een risico dat je niet moet willen nemen.

Ik beweer niet dat hij rijp voor de slacht is, dat heb je me niet horen zeggen. Alleen is het gewoon feitelijk gezien erg, erg lastig om dit formaat pony's te heropvoeden, je ontkomt er niet aan om er kleine kinderen op te zetten. En daar zit hem nu juist het probleem, dat is gewoon totaal onverantwoord. Zou de pony wat groter zijn was het makkelijker, zet er een volwassen ruiter op, die de pony duidelijk laat weten hoe een pony zich dient te gedragen. Ik zou zelf zo'n pony niet doorverkopen, heb dat vaak genoeg fout zien gaan. Als er geen ruimte is, dan zou ik voor de slager kiezen ipv doorverkopen.

Overigens, al,s je dus wel de ruimte hebt, zet de pony een jaar weg. Kijk eens wat hij daarna doet.

Tegen de tijd dat je denkt dat een paard naar de slacht moet omdat je een paar aangeleerde (!) gedragsproblemen niet kan afleren gaat dat wel heel erg ver. En een dapper ruitertje die past bij het formaat van de pony is zeker te vinden, kijk maar op manege's etc. Ik denk dat we nu allemaal wel hebben begrepen dat het laten rijden door onadequate kinderen onverantwoord is. Wat vrij logisch is en ook begrepen door de ts, anders zou ze het topic niet openen, lijkt je niet? Ook pony's met dit formaat kunnen heropvoed worden, zeker als de begeleider op de grond een actieve rol inneemt, je hebt gewoon een ruitertje nodig dat dapper is, weet wat de pony doet. Zo een klein grut kun je echt wel corrigen aan de longe. Na een jaar op de wei verandert niets hoor, dat is dromen. Zo ben ik aan mijn pony gekomen, die was ook stout, daarna 2 jaar op de wei gezet. Die was nog even stout toen ik er op ging hoor.

_Evanne: juist niet ophouden voordat het etteren begint. Om een paard adequaat en in de daad te corrigeren moet je het gedrag juist opzoeken, om hem op dat moment te straffen. Pony's kun je slechte dingen wel afleren, maar wel alleen als je op precies het juiste moment juist handelt.

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 06:33

Dit is dus duidelijk GEEN kinderpony! Als die streken er een keertje inzitten dan krijg je dit er heel moeilijk uit! En wat betreft een da of tandarts erbij lijkt mij onzin!
Ik heb zelf 10 van die superlieve, brave shetties of kruizingen van minimaal 1.10 cm.
Bij mij had er laatst ook een iets met de tanden en die ging heus niet bokken of steigeren maar gaf aan doordat hij weinig druk op de mond kon hebben. Dus voor deze pony is maar een oplossing: de veiligheid van de kids staat bovenaan (tenminste hier wel!) dat wordt dus een postzegel en direct weg doen!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 06:57

Kunnen jullie niet iets van grondwerk met hem gaan doen. Zo krijgt hij meer respect

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 07:05

Ik zou hem niet zomaar verkopen. TS heeft gelijk. Zo'n pony word veelal voor kinderen gekocht. Zoals TS hem zelf ook heeft gekocht natuurlijk.

Wat je wel kunt proberen is een volwassen baasje zoeken die bijv. gaat mennen. Als de pony zo protesteerd met rijden, is dit misschien wel helemaal niet zijn ding, en maakt het hem natuurlijk erg makkelijk te klieren als er kinderen op zitten i.p.v. een volwassene.

Succes iniedergeval!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 07:24

Er zijn ook genoeg volwassenen die mennen met dit soort pony's, daarom zou mijn keuze zijn om te verkopen. Als je eerlijk bent in je advertentie zie ik opzich geen probleem. Mijn vorige pony kwam uit een soortgelijke situatie, ik kon alles met haar ze had me naar het einde van de wereld en terug gebracht als ik het haar had gevraagd. Maar voor kinderen was ze ronduit onbetrouwbaar in de omgang(erop zitten ging prima als ik erbij was ;)). Ze kon heel gericht schoppen en gebruikte rustig haar tanden als ze het zat was.... Ik heb 5 heerlijke jaren met haar gehad voor de koets voordat ze in de wei haar been brak en moest worden ingeslapen, dit soort pony's zijn zo vreselijk slim ze zijn de kinderen gewoon te slim af :j

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 07:27

Hoi waar ergens in de buurt staat hij heb namelijk al veel van deze boeven gereden

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 07:31

Theeglas schreef:
Nou nou nou zeg toe mensen, ik heb gelijk het idee dat ik hier met de grond gelijk word gemaakt terwijl ik om hulp/advies vraag?

Het gaat hier om een eigen pony van deze meiden (dochters van staleigenaresse), de pony is volledig nagekeken, zadel is nagekeken dus dat is allemaal uitgesloten. Verkopen? Ja lekker makkelijk en daar denken wij natuurlijk ook wel aan, maar schuif je dan niet het probleem af op iemand anders?

We hebben inderdaad het idee om te proberen de pony voor de kar te zetten, maar wilde eerst kijken of iemand anders een gouden tip heeft.

En ja oke, kinderpony is niet het juiste woord. Maar dat gebruikte ik meer om het doeleinde aan te geven. Ik ben het met jullie eens dat hij niet voldoet aan het plaatje "kinderpony".

Dus ik begrijp jullie reactie: verkopen!
Maar begrijp ook dat we én deze pony niet zomaar kwijt raken én we niet iemand anders met dit probleem willen opzadelen.

Tenslotte begrijp ik de reactie goedkoop = duurkoop niet?

soms lijkt een paard/pony op het eerste gezicht geschikt. kom je er later achter dat het best een " kwalletje" is..

ik zou zelf persoonlijk niet gelijk aan verkopen denken eerst kijken met een "iets ervaren kind" erop ligt eraan hoe groot het beestje is
om iemand erop te laten die gene moet wel weten wat die gene doet natuurlijk. En dan kijken wat er gebeurt en een keer goed aangepakt worden( dat betekend niet zweepje erbij en maar meppen natuurlijk) maar denk dat het beestje nu gewoon weet als ik dat doe dan gaan ze eraf en ben ik vrij. en zolangdat het geval is zal de pony ook niet stoppen( geloof me herken het wel met me vorige paardje)
en als de kinderen erop zitten zou ik een halstertouw er om doen en mee lopen kijken wat er dan gebeurt.
de term " kinderpony" is misschien nu niet op zijn plaats. maar wie weet word die het nog?
En als ik jou zo lees denk ik dat je er ook je best wel voor doet. en dus denk ik persoonlijk dat het wel goedkomt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 07:51

Ik kon je antwoord niet vinden in het topic maar wat gebeurd er als je t ponytje eerst 15 minuutjes of 20 minuutjes longeerd en dan erop gaat ?

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 07:59

Meiden nogmaals bedankt voor alle informatie! Ik ga hier zeker een poosje mee aan de slag, bedankt!

Als we eerst longeren gaat het iets langer goed. Tijdens het longeren laat ik hem over zijn eigen tempo lopen wat hij niet wilt en als hij boos doet verhef ik mijn stem.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 08:11

Hoi, heb hier ook zo'n kleine stouterd. Bij ons heeft grondwerk, longeren maar ook mee naar buiten naast een leidpaard of naast de fiets enorm geholpen.
deze pony had een scherp oog van een volwassene nodig, die hem eigenlijk op afstand bestuurde en leiding gaf, we hebben zelfs een tijdje gehad als ie in de gaten kreeg dat mijn aandacht verslapte dat het ruitertje onmiddelijk op de grond lag uiteindelijk is het door heel consequent te zijn goed gekomen en zijn ze nog L2 dressuur, en L-springen geworden. nu loopt ie aangespannen en spelen de petekindjes van 4 en 6 met hem en leren zo hoe ze met een paard moeten omgaan.
Heel veel succes!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 08:18

Ik mis nog een belangrijk punt in de discussie. Want hoewel ik ook denk dat het goed is om de pony te heropvoeden, denk ik dat hij het foute gedrag in no time weer aanneemt als er jongere kinderen op rijden. Jonge, onervaren kinderen hebben nu eenmaal moeite met het aanpakken van een vervelende pony. De onderliggende vraag zou dan ook moeten zijn, waarom vindt de pony het rijden met de kleintjes niet leuk? En hoe kan je het rijden voor de pony (maar ook voor de kinderen!!) leuker maken?

Ik heb ook een shet waar mijn nichtjes op rijden. Onze Bas is soms ook een boefje, maar juist voor de kleintjes ook wel heel braaf. Wat ik heb gemerkt, is dat afwisseling heel belangrijk is. Rijd je alleen met de pony in de bak, of wandel je ook wel eens met hem buiten?
Als wij in de bak(wei) oefenen, gebruik ik veel pionnen, balkjes en de ponyvoetbal. Dat is voor de kinderen veel duidelijker en ik merk dat Bas het leuker vindt. Nu gooit ie uit baldadigheid wel eens een pion om, of geeft een zwieper tegen de bal, maar dat is uiteraard veel minder erg dan wanneer hij zijn baldadigheid botviert op de kinderen. Hij heeft gewoon meer te doen in zijn koppie. Als ik de kinderen vraag om naar A te sturen, gaat dat echt veel minder goed dan wanneer ik ze vraag naar de voetbal te sturen. De intentie is hetzelfde, maar Bas is veel geinteresseerder en daardoor werkt ie beter mee.

Mijn advies is dan ook, kijk eens of je de methode van rijden zo kan inrichten dat de pony gemotiveerd en enthousiast wordt om mee te werken. En tegelijk zal je merken dat het ook voor de kinderen veel leuker is om spelenderwijs met hun pony om te gaan.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 08:22

@ Tanja-dB: dat is inderdaad waar was ik vergeten te melden, spelenderwijs rijden is leuker voor pony en ruitertje. ik doe in mijn kabouterlessen altijd verscheiden spelletjes, pony's genieten en kinderen vinden meer uitdaging in een spel en dan is soms dat galopje zo gemaakt zonder dat ze er erg in ha.dden