het hoeft niet aan je pony te liggen, zadel kan voor hem ook helemaal niet prettig liggen .
Zesiram
Geplaatst: 13-05-12 09:39
Het kan aan zo veel dingen liggen, dat het wel erg lastig is via een beeldscherm tips te geven. Ik had er op stal drie met opstapproblemen, het is elke keer zoeken waar het aan ligt. Bij de ene stap ik nu op met een krukje, die vond het gewoon erg vervelend dat gehang aan het zadel. Een andere had nooit geleerd stil te staan bij het opstappen, daar gaat simpelweg wat tijd en geduld in zitten.
En de derde, dat was me er één. Die bokte met het opstappen zich tureluurs. Als je de bokkenserie had uitgezeten kon je gewoon lekker rijden. Paardje had bij zijn vorige eigenaar bokken aangeleerd, die durfde er dan niet meer verder mee te gaan. Dat bokken ging over in staken toen er een ruiter op kwam die zich niet liet overdonderden, maar uiteindelijk lag ik er onder (paard ging van de stress liggen). Dat beestje bleek singeldwang te hebben (met dank aan een zeer ervaren instructeur aan de zijkant van de bak vraagstuk meteen opgelost). Simpel opgelost door de spanning wat af te laten vloeien aan de longe voor het rijden. Daarna is het opstappen en wegrijden (letterlijk, we houden het gaspedaal nog even een tijdje ingedrukt, lang stilstaan brengt nog steeds wat stress).
Wat ik eigenlijk wil zeggen: er is geen pasklare oplossing! Zorg dat je een ervaren iemand hebt die mee kan kijken en probeer te zoeken naar wat voor jouw paard werkt!
denism17
Geplaatst: 15-05-12 15:48
Sommige paarden zijn nou eenmaal zo ... Misschien door achterwaarts te zetten op een gegeven moment wordt een paard dit beu en kun je afstappen, in een hoek zetten werkt vaak niet of gewoon laten vast houden door iemand kan natuurlijk wel!
Ik heb het geprobeert met wat lekkers, tijdens het opstappen voerde ze hem een beetje en hij bleef keurig staan waardoor ik goed op kon stijgen. het is me opgevallen dat ik als hij begint te lopen tijdens het opstappen ik nogal 'plof' in het zadel. dus ik denk als hij snapt dat hij stil moet staan en dat ook doet op een gegevenmoment hij ook snapt dat dat voor hem fijner is! Na ongeveer 40 minuten ben ik er af gegaan en meteen er weer op, toen stond hij ook stil. Dus ik hoop als ik het een paar keer met brokjes doe hij netjes stil blijft staan, dan kan het daarna zonder brokjes en misschien dat ik het dan ook eindelijk alleen kan zonder dat iemand hem vasthoud (dat zou fijn zijn!) toen ik er na die 40 min af en op ging stond er niemand bij, maar toen was hij al vrij moe.