jess2130"]
Het paard heeft geen inspraak, maar als hij zich lichamelijk niet in orde voelt, zal hij ook niet aan de top presteren!
[/quote]
precies. Daarbij ga ik even uit van paardvriendelijke ruiters die het signaleren als hun paard last krijgt en daar rekening mee zullen houden!
[quote="Laura"]
Dus als er van de 'gezonde' paarden al niet veel zijn die dat niveau aankunnen... ? .
[/quote]
dat staat los van artrose of HKO. Ik bedoelde er eigenlijk mee te zeggen dat het waarschijnlijk meer aan onvermogen ligt dan aan dergelijke gebreken indien een paard een dergelijk niveau niet haalt. Zoals ik al zei, hoog sportniveau belast NIET de hoefkatrol, het belast de SPIEREN. Die moeten namelijk sterker en/of soepeler worden.
[quote="Laura"]
De vergelijking met een voetballer of tennisser vind ik niet opgaan omdat die mensen er zelf voor kiezen topsport te beoefenen en hun lichaam in de gaten houden.
.
[/quote]
en toch komen die OOK hun beperkingen uiteindelijk tegen en zullen moeten luisteren naar hun lichaam. Als ze er al voor kiezen om te negeren, zullen ze uiteindelijk zichzelf tegenkomen.
[quote="Laura schreef:Wij kiezen ervoor om een paard te trainen, dat dier heeft daar geen inspraak in. Bovendien kan hij niet zeggen als hij het niet aankan. Okee, er zijn lichamelijke signalen waar te nemen, maar imo be je dan al te laat. En dan heb je ook nog eens van die karakterpaarden die, ondanks het feit dat ze zware artrose oid hebben, niks láten merken en gewoon doorgaan.
ook die paarden kunnen dat slechts tot bepaalde hoogte. En je kunt eigenlijk zeggen dat iedereen te laat is met onderkennen van problemen tegen de tijd dat ze zich manifesteren. MAar ja, dan durf je onderhand niet meer te sporten voor het geval dat je niet gezond mocht zijn. Iedereen gaat tot aan zijn grens. Dat is evident.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 23-10-03 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt