S&T probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: S&T probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:40

Het is misschien wel een idee om eens terug te gaan naar een trens en kijken of de problemen er dan ook zijn. :)

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:47

Je weet dat er sowieso 2 vingers tussen moeten kunnen als ik er alleen al aan denk wordt ik er al benauwd van, er is hier verder al genoeg info gegeven en ik denk dat je daar wat mee moet doen en niet moet zeggen dat je bitten wel goed zijn want dan doet je paard dit niet PUNT UIT!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:07

1 vinger, en je wilde hem nog strakker doen? :o En dan zit ik nog te zaniken tegen m'n lesgeefster dat ik hem te strak vind als er ruim 3 vingers tussen passen...

Ik zou hem sowieso ook een (heel!) stuk losser doen, als je paard continue zijn mond open doet is dat een -niet al te- subtiele hint naar jou dat hij het niet zo fijn vind.

De tandarts kan inderdaad ook goed inzicht geven. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk is TS :) hou ons op de hoogte.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 00:21

Dames een neusriem kan ook té los zitten hoor :) drie vingers óp elkaar vind ik erg los.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:01

Sammie schreef:
Dames een neusriem kan ook té los zitten hoor :) drie vingers óp elkaar vind ik erg los.

Inderdaad, dan is de neusriem net zo goed een storende factor als te strak. Echter vind ik net 1 vinger wel aan de strakke kant.

Gewoon 2 vingers naast elkaar er onder.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:25

Er zijn ontzettend veel soorten stang en trens bitten. Het is bij ieder paard de kunst om een passend setje te vinden. Je kunt vragen aan Z-ruiters uit je omgeving of je hun stang en trens eens mag proberen, zodat je kunt ontdekken waar jouw paard fijn op loopt.
Iedere Z-ruiter uit je omgeving zal dit begrijpen waarschijnlijk, omdat bijna iedereen zo'n zoektocht heeft gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:34

Een strakker hoofdstel lost niets op
Luistert je paard niet goed tijdens het rijden? Voor veel ruiters is dit de reden om de neusriem nog eens flink aan te trekken. Een rijkunstig probleem los je echter nooit op door je hoofdstel strakker vast te maken, eerder werk je het tegen.

Theoretisch gezien zou de je door een strak dichtgebonden neusriem de zenuw die uit te schedel treedt ter hoogte van de neusriem (de nervus infra-orbitalis) kunnen irriteren, waardoor een paard een verdoofd gevoel krijgt in de neus en de bovenlip. Oren hechten aan op het ‘slaapbeen’ in de schedel. Een te kleine frontriem kan op langere termijn negatieve gevolgen hebben voor de vrije beweeglijkheid van dit slaapbeen. Bij een te strakke keelriem komt bij een paard dat aan de teugel loopt de luchtpijp in de knel. “Er bestaat een Amerikaans onderzoek waarbij groeven in het neusbeen van paardenschedels werden aangetroffen, veroorzaakt door aangesnoerde neusriemen”,.

Jou paard met zijn tong is een uiting van ongenoegen van het paard. Een uiting die er niet charmant uitziet, ervoor zorgt dat de je hulpen niet goed doorkomen en je aftrek van punten oplevert in de dressuur. Redenen genoeg om de oorzaak te zoeken en die tong weer 'binnenboord' te krijgen.

Ga eens rijden met een trens, en dan even met een dubbel enkel en ongebroken.
Ik denk dat je paard last van de lagen heeft doordat je enkel gebroken bit naar boven geduwd word waardoor
de stang geen andere positie heeft dan ook naar boven te gaan, en daardoor je paard zijn of haar tong er tussen drukt.
Word het nog niet anders en je hebt al een tandarts erbij laten kijken kun je misschien even een ostheopaat naar je paard laten kijken.