Draver problemen, alleen maar hard!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gootje12

Re: Draver problemen, alleen maar hard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:09

Ik heb een draver van een klant eerst gehoorzaamheid geleerd voor ik verder ging. Nu is ze zover .dat ze in een normaal tempo kan lopen. En niet dwingen in een bepaalde houding. Veel longeren in een rustig tempo.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:13

Welke omgeving woon je misschien weet iemand een goede instructrice in die buurt.

Ik kan je ook aanraden eens te kijken op het forum van Dravers.nl of zit je daar al? :)

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:16

Als je bij mij in de buurt woont[ wat ik niet denk,haha] zou ik je wel kunnen helpen. Waar woon je ?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:21

Wat moet ik mij voorstellen bij ' gehoorzaamheid' ?

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:25

niks bijzonders hoor, gewoon ,ho is ho . Zonder veel getrek en geruk. Ze had eerst ook erge balansproblemen, dat heb ik met longeren beter gekregen . Gewoon zonder iets eraan longeren en dan op stem langzaam leren lopen.Zodat ze ging dragen i.p.v stuwen met de achterhand.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:28

De mensen die haar eerst hadden ,probeerden met een scherp bit de rem erop te krijgen . Maar daar werd ze alleen maar nerveus van. Nu loopt ze op een Happymouth trens met een engelse neusriem , Zonder sperriem . Ook op de buitenrit is er niks mee te doen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:35

Dravers zijn bijna niet moe te krijgen.

Het zijn superdieren, alleen wel ff zoeken en leren hoe ermee om te gaan en dan heb je een superdier aan.

Ik had 4 jaren voor de dravers gezorgd en later 2 jaren een eigen draver gehad, ze willen alles voor je doen als ze je maar begrijpen.

Mijn draver had ik geleerd dat hij mag galopperen, dat durfde hij eerst niet, gewoon veel losgooien in de buitenbak en aanmoedigen dat hij mag galopperen en liet hem eerst sterker worden en de gang goed beheersen zonder een ruiter erop en toen ging ik pas maanden later ermee galopperen, dat ging moeiteloos, gewoon galop zeggen en hij ging in galop.

En is zeer makkelijk terug te nemen en regelbaar in snelheden in de draf en galop, ho is ho en dan houdt hij ook echt halt en dat allemaal met zeer lichte hand en teugelcontact. Nooit is hij ervandoor gegaan, ook niet met buitenritten.

En hij kwam echt van de drafbaan vandaan, 2 weken ervoor had hij nog volop gekoerst voordat ik hem kocht als rijpaard.

Dus ik als ik jou was zou ik het rustig aan doen en daarna gewoon lekker gaan lessen, want ieder paard is anders en reageert verschillend

Ze kunnen alles maar niet alle dravers kunnen hoog in de dressuur dus verwacht niet dat hij voldoet zoals bijv. een KWPN dat is niet eerlijk maar er zijn dravers die heel goed dressuur kunnen.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:38

Ragdollcat ,ik ben het helemaal met je eens. Ik ben dressuur-en springpaarden gewend, maar dravers hebben een topkarakter. Maar je moet ze met respect behandelen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:43

Dravers hebben nooit dat ze niet 'durven' , ze vinden harde draf veel makkelijker. Het is een kwestie van balans en spieren en als dat beiden nog niet goed is gaan ze vluchten in wat ze wel kunnen: draven of telgangen.

Is gewoon een teken dat je te snel gaat, dat je teveel verwacht... Dravers vertellen veel, je moet willen luisteren...

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:47

Precies. Ik heb er twee haha en ben er helemaal gek op. Het is een heel eerlijk ras en je krijgt echt wat je geeft.
Het is inderdaad wel zo dat je bij een draver zelf de grenzen moet stellen, ze zijn geneigd om door te blijven gaan en stellen dus kwa werk geen eigen grenzen. Is goed te merken bij mijn oudste draver al zou ik een half uur lang galopperen en zou bij wijze van sprek zijn tong op zijn hoef hangen. dan nog zal hij doorgaan als ik wil.. ( al denk ik dat hij dan ingestort is haha ) .. maar dit is mijn ervaring dan he met dravers. dit zal niet voor elke draver gelden

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:52

En dravers hebben meestal wel een jaar nodig om aan jou te wennen en jou te leren vertrouwen, kijken wat jij voor iemand bent, voordat ie stukje bij stukje meer voor je door t vuur gaat.

Je gaat echt veel te snel en verwacht veel te snel, straks zit je met een kapotgereden draver. ze zijn anders getraind en gefokt en daar moet je rekening mee houden en ook andere spieren, dat moet je allemaal eraan trainen en aanleren.

vaak kunnen ze heel goed springen, zelfs beter als springgefokte paarden, dankzij de motor achterin.

Yuris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:53

Het klinkt als een balansprobleem. Dat lost een draver op met tempo, steeds harder!
Daarnaast zijn de meeste dravers scheef. (niet alleen dravers <<) )
Rechtrichten heeft mijn draver enorm geholpen, en verder veel geduld. Nu, 3 jaar verder, loopt de mijne heel erg lekker, met goede bespiering en rust.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:56

Ja mijn draver was ook heel scheef, doordat hij altijd linksom koerste op de drafbaan, het was heel moeilijk om dat zoveel mogelijk goed te krijgen.

Door zoveel mogelijk beide kanten op te longeren en te rijden en los te gooien, zodat de beide kanten evenveel belast werden en getraind.

lidocartouch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 11:03

allemaal heel erg bedankt voor de tips en informatie, ik wil me nu ook echt verder in de draver gaan verdiepen en ik heb inderdaad gemerkt dat ze je niet snel vertrouwd maar we zijn ook zeker bezig met het grondwerk richting vrijheidsdressuur samen los in de bak volgen ho is ho stukjes draven naast me ook op longeerafstand dus daar doe ik volgens de meeste berichtjes goed aan?!
ik ga dravers.nl een bestuderen en houd jullie op de hoogte!

Irizz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:23

Wat minder lang rijden?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:02

Nog een vraagje over het hard gaan: Hoe los je dat op? Ga je zelf meer terug rijden met de teugels?
Na eigen ervaring heb ik gemerkt dat mijn paard juist veel fijner ging lopen op het moment dat ze zo min mogelijk druk in de mond had.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:23

lidocartouch schreef:
ik ga dravers.nl een bestuderen en houd jullie op de hoogte!

gezellig zien we je daar wel . :D

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:14

Je kan een draver op je pinkje rijden.

lidocartouch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 21:31

Delaja schreef:
Nog een vraagje over het hard gaan: Hoe los je dat op? Ga je zelf meer terug rijden met de teugels?
Na eigen ervaring heb ik gemerkt dat mijn paard juist veel fijner ging lopen op het moment dat ze zo min mogelijk druk in de mond had.

Ik los het vooral op met mijn zit en probeer eigenlijk niet aan de teugels te komen, ook omdat ze nog wat onrustig is met haar hoofd wil ik er helemaal niet aanzitten, ze zoekt mijn handen wel op en gaat üit zich zelf aan de teugel" maar dat is meer in de krul dan echt over haar rug met het juiste achterhand gebruik. Het bit wat ze heeft is een dubbelgebroken bitje en deze heeft ze wel rustig in haar mond.

Update van vandaag het rijden ging best goed ben er van voren eigenlijk af gebleven en haar op stem en zit terug gereden ze houd alleen echt niet van stilstaan en wil daar onder uit komen door steigeren en klieren(draaien en met haar hoofd gooien) hier gaan we ook aan werken! en voor een evt. instructrice die mee leest ik woon in de buurt van Breda ( noord brabant) dus als er iemand is die me wilt helpen heel graag!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:34

Oke dan ben je al goed bezig!
Helaas zie ik nog (te) veel mensen die enkel op hun teugels terug rijden en dat is bij geen enkel paard goed natuurlijk maar zoals ik eerder al schreef merkte ik bij mijn draver een enorm verschil!

Ik zou zeggen: ga zo door en blijf vooral geduld houden met je paardje want als het eenmaal beter gaat zal je er echt een super beestje aan hebben!

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 07:16

Lees graag mee, hier ook een 6jarige draver met ongeveer zelfde probleem welke doorgereden moet worden. Hier wil ik over 2 maanden mee beginnen (eerst eind vd maand operatie en revalidatie van mezelf) mocht je een geschikte lesgever vinden hou ik me ook aanbevolen woon ook in de buurt van breda ;-)