Hengstig, ik kan er niks mee!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Balada

Re: Hengstig, ik kan er niks mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:55

ja is idd wel makkelijk. Soms laat ik het zo, ze heeft nu 3 maanden op rust gestaan. Been is nu terug ok, dus sinds gisteren staat ze apart (behalve graastijd) en ik weet overmorgen dat *het* voorbij is,

Anders valt er ook niks mee aan te vangen :)

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:00

mijne heeft ook op de brons cure gestaan.
werkte perfect geen last ervan gehad.
nu was het bij mijne ook niet elk jaar even erg.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:11

De mijne is ook zo'n zeikmerrie. Strontvervelend en botergeil als ze hengstig is. Ze wil beslist niet het terrein af. Ik ga dat gevecht maar niet aan of ik neem een maatje mee. Met longeren is ze beter onder controle te houden. Ze heeft er maar een dag of 3 last van gelukkig...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:14

Ik heb een natuurlijk middel en dat werkt erg goed, het is van Pure.

marionnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:23

Lotgenoten!!
Hier nog zo'n merrie......
En kan zo om de week hengstig zijn. Smoorverliefd op haar buurman. En als ze zo hengstig is laat ze zich tegen de wand aanvallen. En gaat ze er helemaal tegenaan leunen. Met als gevolg dat ze laatst haar hele linkerheup vast had zitten. Kost me klauwen vol geld zo die merrie!

Nu dus ook diverse tips gehad... Provarium breeding, Moody mare en lees nu dus brons cure... Lastig

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:10

Pff meld me hier ook even.
Ik ben begin april verhuisd met de mijne en had op de vorige stal totaal geen problemen met haar hengstigheid, je merkte het alleen als je tijdens het poetsen dicht bij haar staart kwam, maar in de omgang geen probleem.
Nu staat ze bij een ruin in de wei, die haar leuk vind, maar op een andere manier dan dat mijn merrie denkt, ze staat hem gewoon onder te zeiken en hij snapt er niks van, maar vind de aandacht wel gezellig.
Op m'n vorige stal stond ze alleen met merrie's in de wei, dus ik denk dat omdat ze nu bij een ruin staat de hengstigheid zo heftig is.
Nu wordt zij op dit moment niet gereden, dus ik weet niet hoe ze zal reageren met rijden, maar met longeren merk je dat ze wat zeikeriger is dan anders, niet willen concentreren en er onderuit willen rennen etc.
Moet wel zeggen dat als je haar goed aan het werk zet en veel wisselt in tempo en hand ze zich wel weer kan concentreren.
Ze is nu ook al weer voor de tweede keer hengstig en het duurt gerust zo'n 10 dagen, als dit heel de zomer zo moet...
Maar ik begrijp dat een knikker niet verstandig is als je ooit nog eens wilt fokken, waarom niet?

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:39

heb ook hetzelfde probleem met mijn merrie... het is gekomen nadat we haar 3 jaar terug hebben laten dekken, maar helaas niet is gelukt
thuis gaat het op dit moment wel, maar als we les hebben op een andere lokatie is het een drama, gewoon geen contact met haar kunnen krijgen als je aan het rijden bent :(
dit word dus alweer het 3e seizoen drama ben ik bang voor, ze is nu voor de 1e keer hengstig en alweer 13 dagen, maar ik ben het nu al zat!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:50

vandaag heeft de dierenarts een knikker bij mijn merrie geplaatst. haar hengstigheid begon echt uit de hand te lopen. volgens de dierenarts zitten er weinig risico's aan het plaatsen van een knikker. in principe kan ze gewoon weer drachtig worden na het verwijderen van de knikker. er is een kans dat het niet meer wil maar die is wel heel erg klein.

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:49

ik lees ook even mee.

Zitten er risico's aan het plaatsen van een knikker ?
moeten de merries bijvoorbeeld niet een paar keer per jaar hengstig worden?

en weet iemand de kosten daarvan

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:30

Hier totaal geen last! Alleen een beetje flemen, daar blijft het bij gelukkig.
Ik zou ook wel meer willen weten of die knikker. Wat moet ik me er bij voor stellen?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:39

Ik ken het probleem helemaal!
Ik heb Winterfell nu een half jaartje en wat kan die merrie hengstig zijn zeg. Ze is normaal gesproken een beetje chaggie op stal en houdt niet zo van aandacht en knuffelen, maar als ze hengstig is staat ze helemaal tegen je aan geleund, kan geeneens hoeven krabben want madam tilt haar voeten niet op en hoe meer ik tegen haar aan leun en haar probeer om te duwen, hoe meer ze terug leunt dus. |o En rijden.. nou als ik been geeft gaat ze langzamer, als ik klak met mn tong gaat ze langzamer, als ik mn zweep gebruik gaat ze langzamer... Ik longeer dus gewoon of rijd achter een ander aan... met de medeling dat mn gaspedaal kapot is ;) ze volgt gelukkig nog wel. En na een dag of 5 is ze weer een duveltje op stal maar heerlijk te rijden :D. Ik hou me maar voor dat het de hormonen zijn en ze er niets aan kan doen en hoe kan je nu boos worden op een merrie die daarna haar hoofd op je schouder legt en je met die grote bruine ogen aankijkt O:)

Ik rijd geen wedstrijden nu, maar ik weet wel dat als ik dat wel zou doen ik haar nooit mee zou nemen als ze hengstig is. Als het goed hebben de meeste merries een vrij regelmatige cyclus, normaal gesproken elke 3 weken en als de dagen langer worden zijn ze vaak langer en heftiger hengstig. Ik zou dus om de hengstigheid heen plannen of een hormoonpreperaat regelen via de dierenarts.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:42

Goh bekend probleem.

Mijn merrie is altijd hengstig ook in de winter.
Nog niks gevonden dat helpt

anneeep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 12:06

Phant0m schreef:
ik lees ook even mee.

Zitten er risico's aan het plaatsen van een knikker ?
moeten de merries bijvoorbeeld niet een paar keer per jaar hengstig worden?

en weet iemand de kosten daarvan

Ik heb vaker gehoort dat de "knikker" kan inkapselen, dan is deze moeilijker te verwijderen..

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:26

Ik geef GROENE OS PROVARIUM BREEDING, duurt even voordat het werkt, maar ben er erg tevreden over. Gezien mijn merrie een hengst tegenover haar heeft staan, is ze behoorlijk vaak hengstig. Ik kon haar op zo'n moment ook echt niet rijden zonder dat ik tegen de bak rand werd gesmeten of dat ze op andere paarden afstormt. Inmiddels is het spul helemaal ingewerkt, word ze nog steeds hengstig maar is super hanteerbaar. Kan gewoon heerlijk rijden zonder drama :)

LoveTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 08:17

Het klinkt alsof je mijn merrie beschrijft.
Die kan dan ook op random momenten in een wedstrijd besluiten om bij de buren op bezoek te gaan, zonder waarschuwing..
Mijne staat naast een hengst en ik denk dat daar de problemen weg komen, maar ik heb geen andere plek voor de hengst.
Ik heb een tijdje van die druppels Puur Brons of zoiets geprobeerd maar ik merkte niet echt verbetering.

Momenteel steigert ze overal, bokt ze als ik wil rijden, staart zwaaien waar ik vaak aftrek voor krijg in een wedstrijd, als ze écht hengstig is is ze doof voor mijn been en kan ik er echt heel weinig mee beginnen.
Gelukkig houdt ze vaak na een tijdje vechten op met dat gedoe en kan ik haar vaak na een half uur wel relatief netjes rijden.
Momenteel is het gewoon gevaarlijk om alleen met haar te gaan rijden en ik doe het dan ook liever niet tenzij het echt niet anders kan.

@Bon_ita; ik heb meteen een bestelling geplaatst voor Groene Os Provarium Breeding. Ik hoop dat het voor mijn merrie ook de uitkomst is.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 08:29

Gelukkig heb ik geen ervaring met een merrie die op zo'n manier hengstig is. Wel heb ik ervaring met Regumate, alleen in omgekeerd gebruik. Ik gebruikte het om mijn merrie drachtig te houden. Haar lichaam stootte het embryo af. Door de Regumate werd dit voorkomen. Wat ik hiermee wil zeggen, je hoeft niet bang te zijn dat fokken na gebruik van Regumate niet meer mogelijk is of moeilijker. Nog een tip: wanneer je Regumate gaat gebruiken, vraag dan om Regumate Pig. Zelfde product als voor paarden gebruikt wordt, alleen staat er een varken op de verpakking. Scheelt per fles, naar ik meen, rond de € 50,=.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:57

Ik gebruikte altijd Brons Cure bij merries die last hadden van hengstigheid , werkte super :D en is ook homeopathisch en niet positief :)

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:47

Oh mijn merrie is ook altijd zo hengstig! Ze is het ook het hele jaar door.. Meer mensen met een merrie hier last van? Vrij uitzonderlijk is het denk ik ook. Ze plakt dan aan ieder paard die naast haar staat in de wei en 's nachts gaat ze heel hard roepen naar al haar vriendjes. (ze is de enige merrie op stal) Bij mij gaat ze ook altijd ze plakken. Ik probeer dan zo min mogelijk mijn been te gebruiken maar alleen mijn stem. Als ik een paar keer klik gaat ze ook draven en als ik 'ho' zeg stopt ze weer. Niet de meest ideale manier maar het helpt wel bij mij!

BeauKate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:25

De merries hier op stal hebben daar niet zo'n last van. Het enige is dat ze meteen staan te plassen als ze een hengst zien. Verder kun je er nog gewoon alles mee doen, gelukkig :)

BeauKate

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 07:35

de hengstigheid is tussen de maanden februari en augustus, het ergst en ze zijn om de 3,4 weken hengstig en dan 5 dagen
De laatste twee dagen van de hengstigheid gelden als het beste moment voor een dekking (of kunstmatige inseminatie).
ik hoop je wat meer info te geven met dit bericht :)
en succes met je merrie
p.s. de merries die ik heb worden wel gelijk gedekt door de hengst maar ze laten wel zien wat ze in huis hebben hun gedrag veranderd ook wel maar het is na 5 dagen weer voor bij.
p.p.s verder kun je er alles nog mee doen
gr. BeauKate

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 07:42

Heb ook een merrie die niet eens zo vervelend wordt,oke wel nogal schrikkerig en druk maar ze houdt vooral haar rug enorm vast..Vorig jaar de druppels Pure brons gegeven en merkte echt verschil, geef nu Oestress van NAff en heb eigenlijk bijna nergens last meer van, voordeel is hierbij dat ik als onderhoud een schepje geef maar merk ik dat ze wat hengstiger wordt kan ik dat op dat moment opvoeren naar 1,5 of 2 scheppen, wat met die druppels wat moeilijker te regelen is..
Hoor ook goede verhalen over Regumate, dus denk dat je best wat keuze hebt..
Succes ermee

ElineMeike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:05

ik zou zeggen laat haar dekken, maar daar zit je denk ik ook niet echt op te wachten....

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:07

BeauKate schreef:
de hengstigheid is tussen de maanden februari en augustus, het ergst en ze zijn om de 3,4 weken hengstig en dan 5 dagen
De laatste twee dagen van de hengstigheid gelden als het beste moment voor een dekking (of kunstmatige inseminatie).
ik hoop je wat meer info te geven met dit bericht :)
en succes met je merrie
p.s. de merries die ik heb worden wel gelijk gedekt door de hengst maar ze laten wel zien wat ze in huis hebben hun gedrag veranderd ook wel maar het is na 5 dagen weer voor bij.
p.p.s verder kun je er alles nog mee doen
gr. BeauKate

Tja, het probleem zit hem dan ook in het feit dat het om merries gaat die we juist niet willen laten dekken :')

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:23

ik heb ook zo'n merrie.
is al zeer sensibel, maar met hengstigheid is er niets mee aan te vangen!! ze is het hele jaar door hengstig in winter wel minder.
paar weken geleden knikker ingebracht, deze heeft ze 2 dagen later eruit geduwd.
ben nu puur brons sinds 3 weken aan het geven. was even heviger, lijkt nu beter te gaan.

marionnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:01

De mijne staat nu ook een maandje op Puur Brons, en ik heb ook het idee dat het beter gaat.

Ze is ook weer naar de osteopaat geweest. Deze zei dat ze wel veel spanning bij de organen had, en daar kan ook dat tegen de wand aan leunen een beetje vandaan komen. Dat ze er echt last had.

Blijf de puur brons nog mooi een tijdje geven, kan me niet voorstellen dat het toeval is en denk echt dat het er beter mee gaat!