Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yamcha schreef:Correctiebit is helemaal niet onvriendelijk, biedt gewoon meer tongruimte dan een gewone ongebroken trens
Appelbit is een grote afrader, want dat kunststof kauwen ze zo stuk en dan zit ie met een ijzerdraadje in zijn mond, en dat ie daar niet lekker op gaat lopen, weet ik heel, heel zeker

nicky_rilana schreef:Yamcha schreef:Dat geldt toch niet voor alle bitten, zeker de goedkopere appelbitjes worden regelmatig stuk gekauwd.
bijna alle goedkopen bitten worden door gekoud
Nodime schreef:@ Yamcha Hij loopt als een tierelier op stang en trens. Dus als ik zou willen zou ik er gewoon stang en trens in hangen en dan is het probleem opgelost.
Maar dat is juist wat ik niet wil.
Ik wil het rijtechnisch en vriendelijk oplossen als dat mogelijk is
om aan het 'nieuwe rijden' te wennen. Misschien niet precies hetzelfde voorbeeld, maar ik heb een pony onder mn hoede gehad die alleen maar met de kop in de lucht hoefde te lopen en als ze gewoon maar lekker hard ging was het goed. Tja, dan kun je er vanalles in gaan hangen maar ze moest gewoon helemaal opnieuw leren hoe ze ontspanning kon vinden onder het zadel. Het was zo'n gewoonte voor haar om gewoon dr hoofd in de lucht te gooien en weg te rennen dat ze simpelweg niet eens wist hoe ze ontspannen kon lopen. Jouw paard is waarschijnlijk altijd in de oprichting met stang en trens gereden. Dit is voor het paard zo een gewoonte geworden dat ie simpelweg niet weet hoe het moet op een gewoon trensje. Ik zou zeggen neem een vriendelijk bit, dubbelgebroken of ongebroken (ben zelf erg fan van myler, die zit er precies tussenin) en ga je paard opnieuw leren hoe ie de ontspanning kan vinden onder het zadel. En dat los je niet in 2 weken op, en ook niet met 5 verschillende bitten. Geduld en tijd! Mindfields schreef:pfff: wat ben je puntig en duidelijk in je antwoorden.... je zegt in een paar woorden waar ik een heel verhaal van zou kunnen tikken.Ander bit helpt niet, anders rijden wel. Paard moet door jou uitgelegd krijgen hoe hij naar de ontspanning in zn lijf toe moet. Jij moet dus leren hoe dat moet. Wat je tot nu toe hebt gedaan werkt niet, een paard dat altijd op kracht is gereden en bovenin, weet niet eens dat er zoiets bestaat als laag en fijn. Dus ik zou daar mee beginnen.

en als hij erom wil ontspannen, is dat gewoon heel erg fijn, en heb je denk ik het juiste bit voor hem gevonden.
en dat is niet naar jou TS, maar wel naar een paar posters in dit topic, die schijnen te denken dat dat dé manier is om paardvriendelijk bezig te zijn........ paarden zat die gebroken bitten gewoon hélemaal niks vinden.
Yamcha schreef:Je hebt gemiddeld een half jaar nodig om überhaupt een combinatie te worden, een band te beginnen opbouwen, en vertrouwen samen te beginnen opbouwen. Ik verwacht dan nog helemaal geen vooruitgang.
Ik ben blij dat je paard het ongebroken trensje fijn vindt. Kauwt hij er ook op? Lipstickrandje? Of is dat nog teveel gevraagd misschien, kan hoor. Als hij hem rustig accepteert, en niet de tong eruit gooit, zou ik zeggen dat hij hem goed vindten als hij erom wil ontspannen, is dat gewoon heel erg fijn, en heb je denk ik het juiste bit voor hem gevonden.
Wil nog wel even een denkduwtje geven: 't is niet omdat je op een dubbelgebroken trensje rijdt, dat je per definitie paardvriendelijk bezig benten dat is niet naar jou TS, maar wel naar een paar posters in dit topic, die schijnen te denken dat dat dé manier is om paardvriendelijk bezig te zijn........ paarden zat die gebroken bitten gewoon hélemaal niks vinden.
Bij (bijna) ieder paard is een passend bit te vinden, een vriendelijk bit is het bit dat jouw paard fijn vindt. En dat kan een zoektocht zijn, gewoon omdat er ook zovéél bitten zijn. Gooi er niet standaard een dubbelgebroken bit in, leen bitten, probeer wat uit, en kijk gewoon wat je paard het fijnst vindt
Volgens mij hebben we echt het juiste bit gevonden!

Yamcha schreef:Ligt er maar net aan waar je paard van houdt....... en hoe handig jij bent als ruiter
Iemand met een heel vriendelijke gevoelige hand zou mijn paard fijner op een ongebroken pelham kunnen rijden dan op een dubbelgebroken trensje, denk ik
Ik hang allebei er maar niet in