even een vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:00

Vivian__ schreef:
Ik zou het wel doen, waarom niet :D

:roll:
Omdat het elastiek een paard in een houding dwingt waar het lijf misschien helemaal niet aan toe is.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:05

Vivian__ schreef:
Haha nou, hier heb je echt wat aan :=
Wel niet wel niet..

Ik zou het wel doen, waarom niet :D

Aan de teugel moet komen vanuit ontspanning. En ontspanning bereik je niet door er een stiek aan te maken. Ik weet niet of de ts les heeft? Zowel,dan moet ze haar instuctrice om hulp vragen op welke manier het paardje het beste ontspannen te krijgen is. En een stiek is ook alleen voor het longeren,en daar kunnen grote ongelukken mee gebeuren als je die zo om doet.

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:10

Nouu beter elastiek dan iets anders,
Iemand bij mij op stal gebruikte STRO TOUWTJES... }:0
Dat is tog suuuper gevaaarlijk?
Ik bedoel je paard hoeft te vallen, en kan niet opstaan omdat ddie touwtjes in de weg zitten, en elastiek rekt mee ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:12

Of geeft er zo'n ruk aan dat het elastiek knapt & bijvoorbeeld in het oog terecht komt.
Elastiek is gevaarlijk spul en niet bijzonder geschikt voor levende dieren (wat mij betreft).

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:12

nikkialex schreef:
Nouu beter elastiek dan iets anders,
Iemand bij mij op stal gebruikte STRO TOUWTJES... }:0
Dat is tog suuuper gevaaarlijk?
Ik bedoel je paard hoeft te vallen, en kan niet opstaan omdat ddie touwtjes in de weg zitten, en elastiek rekt mee ;)

Je hebt ook andere dingen. Zoals een martingaal of een tiedeman. Die zijn speciaal gemaakt om mee te rijden.

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:39

Ik begrijp dat je een martingaal eventueel gebruikt voor een buitenrit. Heb ik vroeger zelf ook gedaan. Mocht je paard ervandoor gaan met het hoofd hoog dan heb je meer te zeggen. Dressuurmatig zou ik geen elastiek en geen martingaal gebruiken. Het elastiek niet omdat, zoals eerder geschreven, geen ontspanning geeft. Je wil graag dat een paard zijn bekken gaat kantelen, zijn buikspieren gaat aantrekken en zijn rugspieren lang en ontspannen houdt. Dan gaat ook het hoofd laag. Dit gaat allemaal niet als je zijn hoofd naar beneden dwingt.
Een martingaal zit je hulpen in de weg. Een goede instructrice zou je daar verder mee kunnen helpen.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:10

mairead schreef:
ralphtdw schreef:
je hebt nu hele gemakkelijke trouwen bij de EJ te koop.
dat is een wit touw die je op je rug van je paard legt en dan tussen de benen doet vast aan het hoofstel en dan moet je natuurlijk niet gelijk op zijn strakst doen en dit gebruiken ze bij ons op stal allemaal met longeren erg handig je kan niks fout doen en het is nog goed ook ik zie dat mijn paard erg ontspannen loopt en het zelf een beetje kan bepalen zonder dat hij in een houding word gedrukt erg handig dierenarts bij ons in de buurt had dit bij een stal genoot aangeraden met haar paard.
dacht 30 euro echt zijn geld waard

De longeerhulp! :j
Hier ook hele goede ervaringen daarmee! Mijn Fjord doet het er fijn op, maar die heeft sowieso geen moeite met ontspannen.
Uiteraard is deze hulp wel alleen te gebruiken bij het longeren! Maar hij helpt bij het longeren inderdaad om het hoofd omlaag te krijgen, zonder dat het echt in een houding wordt gedwongen. Daarnaast is het ding erg gebruiksvriendelijk en je kunt niks verkeerd afstellen zoals bij een pessoa of touwtjes.
Wie weet wordt je paard OHZ ook makkelijker als je een poosje op deze manier longeert!

hier heb ik zelf ook hele goed ervaringen mee, je kan het eventueel ook gebruiken bij het rijden. bij de manege waar ik heel even heb gereden deden ze dat bij een paardje die telkens maar weg wil rennen. door het touw bleef hij bij je inplaats van onder je uit rent.

Doubtless

Re: even een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:05

Nadeel daarvan is de mogelijkheid tot schuren. Touw is erop gemaakt dat het niet schuurt, echter heb ik nu bij verschillende paarden plekken in de oksel gezien die zo goed als open lagen.

HBZ

Re: even een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:30

Waar je goed bij stil moet staan is dat met een elastiek, die op spanning staat, je een paard krijgt met een false knik in de halshouding. Het lijkt dan voor het beeld heel wat, maar in werkelijkheid is het niets en juist slecht.

Hoe zie je een false knik: dat zie je als het voorste gedeelte van de hals, achter de oren, niet mee ontwikkeld en dat ze niet achter de oren knikken maar een paar wervels verder terug richting het zadel.

colthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:31

Een martigaal voor buiten, een slofteugel voor een wat rondere halshouding, elastiek voor aan de longe enz....... maar allemaal hulpmiddelen. Bij het rijden zou ik het niet gebruiken. Ruggebruik gaat nmm samen met ontspanning, dit moet je zelf voor elkaar krijgen met rijden onder of zonder begeleiding

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 12:36

HBZ schreef:
Waar je goed bij stil moet staan is dat met een elastiek, die op spanning staat, je een paard krijgt met een false knik in de halshouding. Het lijkt dan voor het beeld heel wat, maar in werkelijkheid is het niets en juist slecht.

Hoe zie je een false knik: dat zie je als het voorste gedeelte van de hals, achter de oren, niet mee ontwikkeld en dat ze niet achter de oren knikken maar een paar wervels verder terug richting het zadel.

Oh bedankt zeg, zeer handig :)