Eruit halen wat erin zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:06

gummie schreef:
Heb je rontgenfoto's laten maken?

Het is mijn paard niet.
Ik heb voor mijn eigen paard al torenhoge rekeningen ivm mijn paard haar peesblessure. Anders had ik er wel iemand naar laten kijken.

gummie

Re: Eruit halen wat erin zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:07

Okee.... persoonlijk zou ik er dan niet op gaan zitten :) Maar dat is natuurlijk aan ieder voor zich... Ik zou te bang zijn dat ie werkelijk pijn heeft.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:16

xx_Kelly_xx schreef:
Mischien een idee om er eens een Osteopaat naar te laten kijken? Mijn paard begon een tijd geleden ook vanuit het niets rare tafarelen uit te halen, die bleek dus heel erg vast te zitten...
Een paard doet dit niet zomaar, vooral van foto 6 schrik ik nogal, dus ik denk dat er lichamelijk iets niet lekker zit.

Ben ik met je eens. Wil ik ook wel, maar kan dit niet voor haar betalen. Lees hierboven.

Ik moet het laten doordringen bij de eigenaar, maar die wilt zelf niet komen kijken als ik aan het rijden ben oid.
Hopelijk zie ik haar dalijk op stal, en kan ik het voor de zoveelste keer vragen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:19

Vind het wel een nuttige discussie om in te gaan op ieders verantwoordelijkheid voor het welzijn van het paard. Namelijk: als je niet de mogelijkheid en middelen hebt een paard te laten nakijken, welke consequentie moet dat dan volgens jou hebben?

Niet rijden?
Op een andere manier rijden?
Gewoon rijden zoals je dat normaal ook zou doen?

Ik zou voor het eerste kiezen!!

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:22

gummie schreef:
Vind het wel een nuttige discussie om in te gaan op ieders verantwoordelijkheid voor het welzijn van het paard. Namelijk: als je niet de mogelijkheid en middelen hebt een paard te laten nakijken, welke consequentie moet dat dan volgens jou hebben?

Niet rijden?
Op een andere manier rijden?
Gewoon rijden zoals je dat normaal ook zou doen?

Ik zou voor het eerste kiezen!!

Op welke manier zou ik dan volgens jou moeten rijden?

Bij de eigenaar zou inmiddels ook wel een kwartje moeten vallen... Dat is waar het mij meer om gaat.
Zij ziet niet in dat haar paard wat dwars zit.

Ik zoek enkel wat tips tot die tijd. En rijden is voor mij echt geen must.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:25

Heb ik al aangegeven: ik zou met dit paard in dat geval niet willen rijden tot ik zeker weet dat het geen lichamelijke oorzaak heeft, om bijvoorbeeld maar artrose in de nek te noemen, of kissing spines.

Ik ben geen helderziende, maar wil toch vermelden dat dit lijkt op een paard met pijn.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:29

Dat ze pijn heeft, durf ik bijna vast te stellen. Aangezien ze dit voorheen nooit heeft gedaan. Toen kon ik zonder paniek sprongen aangalloperen, en liep ze ook veel meer ontspannen over de rug, en duwde ze hem ook niet weg.

Ben ook niet meer van plan op te stappen.

Maar zoals ik al zei.. Het kwartje moet niet alleen bij mij vallen (vandaar ook dit topic), maar ook bij de eigenaar.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:34

Dat lijkt mij ook Gummie en ik ben het helemaal met je eens, zeker met je stelling mbt verantwoordelijkheden. Michelle, misschien is het een idee om de eigenaar dit topic te laten lezen en om haar vooral vriendelijk te verzoeken eens te komen kijken naar haar paard.. Ik zou niet doorrijden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:38

Denk dat het goede beslissing is om er voorlopig niet op te stappen.

Aan de foto's te zien heeft dit paard echt pijn en reageerd daar op. Wil de eigenaar dit niet zien dan houdt het denk ik voor jou even op hoe triest het ook is dat je op deze manier een leuk paard niet meer kan rijden.

Maar rijden van dit pard is het aan de foto's te beoordelen echt in de vernieling helpen, hier klopt duidelijk iets niet. Ik hoop voor je dat je tot de eigenaresse door kan dringen en straks weer een gezond en fijn bijrijdpaardje hebt.

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:58

Heb jij deze foto's ook laten zien aan de eigenaar? zoniet, zal ik dat maar eens doen.. mischien dat t kwartje dan valt? want dit paard heeft overduidelijk ergens last van.. Dat de eigenaar geen enkel intresse toont in diegene die haar paard rijd, en wat er met d'r paard mis is.. vind ik best wel zorgelijk.
Maar ik zou zeggen, stap er voorlopig niet op, en kijk of je mischien iemand kan vinden die vrijwillig eff mee wilt gaan naar het paard kijken.. je hebt soms wel van die goedzakken.
en 2 weten meer dan 1.

Veel succes ;)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 19:08

Ik heb ze naar haar gestuurd, via de mail, aangezien ik haar vandaag alleen even vlug gezien hebt.
Valencia heeft vandaag 15 minuten aan de hand gestapt.. Dat is gewoon te weinig voor zo'n energiek paard.

Heb haar vriendelijk uitgelegt dat als zij er niks mee doet, ik dan mezelf over moet halen om te stoppen met Valencia. Ik kan niet met die twee dagen in de week alles oplossen, en ook een osteopaat oid laten komen.
Ze is er blijkbaar behoorlijk van geschrokken want ik kreeg een sms met daarin een stukje tekst. Kortom, ze vind dat ik de handdoek dan in de ring gooi. Maar in me eentje lukt dit niet, daar ben ik te onervaren voor. Ben ik ook heel eerlijk in, en dat werkt dan ook niet voor Valencia.

Ben benieuwd hoe ze op mijn mail reageerd.

En morgen ga ik wel een beetje voetballen oid met Valenc, zodat ze toch haar ei kwijt kan.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 19:09

jolienrotti schreef:
Heb jij deze foto's ook laten zien aan de eigenaar? zoniet, zal ik dat maar eens doen.. mischien dat t kwartje dan valt? want dit paard heeft overduidelijk ergens last van.. Dat de eigenaar geen enkel intresse toont in diegene die haar paard rijd, en wat er met d'r paard mis is.. vind ik best wel zorgelijk.
Maar ik zou zeggen, stap er voorlopig niet op, en kijk of je mischien iemand kan vinden die vrijwillig eff mee wilt gaan naar het paard kijken.. je hebt soms wel van die goedzakken.
en 2 weten meer dan 1.

Veel succes ;)

Ik heb iemand gevonden die mij voor een gunstige prijs kan helpen, met wat het rijden betreft. Zij was ook de jury van de wedstrijd en heeft zelf ook zo'n heethoofd gehad.
Maar ik heb zelf ook besloten dat ik er voorlopig niet op ga, dus dit moet dan even wachten tot ik iets hoor van de eigenaar zelf.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:23

Zoals je de eigenaar beschrijft zal ze idd zeggen dat het aan jou ligt, ik vind haar erg onverantwoord bezig.
Ookal krijg je van haar de zwarte piet toegespeeld, ik vind dat je idd moet weigeren om er op te stappen.
Heb je bij Annemarie nog nagevraagd of daar wat gebeurt is? Paard kan wel vastgelegen hebben of nu pas, door het lange nietsdoen komen rugproblemen door minder spieren naar boven, want een probleem heeft dit dier zondermeer, veel sterkte en ik hoop voor jou en Valencia dat er een oplossing komt, aan jou ligt het niet.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 19:29

Daar is niks gebeurd. Ze hebben haar daar spelenderwijs de trailer ingezet. Zodat ze nu gewoon braaf de trailer op kan, stel dat bv. ineens ziek word zal dit in haar voordeel werken. Verder stond ze op stal. Of ze vast heeft gelegen oid, weet ik niet.

Ik hoop ook dat er een oplossing kom. Maar ben nu eigenlijk ook meer gefocust op mijn eigen paard, die nu toch wel een langdurige peesblessure heeft. Die komt natuurlijk op de eerste plek. Voor Valencia doe ik wat ik kan, en meer als dat kan ik ook niet doen.

Toch bedankt iedereen die meedenkt.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:23

Ik heb ook een Notaris, ik herken enorm veel in het gedrag van dit paard.
Wanneer mijn paardniet goed in haar vel zit is dit ook haar reactie, precies zoals jij omschrijft.
Ik heb veel kunnen oplossen door grondwerk te doen en mijn band met het paard te verstevigen.
Ze geven zich niet makkelijk.
Wanneer bij mijn paard de druk te hoog word vlucht ze weg door haar hoofd in de lucht te gooien en er vandoor te gaan.
Mn. Na de galop is ze helemaal hyper. Veel rust en geduld is voor mij de oplossing geweest.
Maar blijf er tegen aan lopen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:38

Wat mij opvalt aan de eerste foto's is vooral je houding. Je ziet er bijvoorbaat al verkrampt en gespannen uit. Het lijkt me een combinatie van een onzekere ruiter met een onzeker paard. Ik kan niet uitsluiten dat er iets lichamelijks aan de hand is, maar het hoeft niet.
Mijn eerste advies zou zijn een stapje terug doen. Gewoon alleen maar werken aan de basis, vraag je af wat dit paard nodig heeft om te kunnen ontspannen. Moet je daarvoor tien minuten stappen of misschien wel een kwartier alle gangen doornemen. Het ene paard is het andere niet, zoek wat werkt. Kun je haar laten hals strekken?
Zolang jij onzeker op haar rug zit zal ze zich moelijker durven geven. Het is lastig om meer zelfverzekerd te worden, maar je kunt wel doen alsof...
Als jij doet alsof je alles aan durft en alles jou altijd goed af gaat zal zij zich zekerder voelen. Als zij zich zekerder gaat voelen zal ze makkelijker ontspannen waardoor jij zelfverzekerder wordt. En zo creeer je een steigende lijn.
Het klinkt gek, om te 'doen alsof' maar als start werkt dit prima. (in moeilijke situaties mbt mijn houding speel ik altijd dat ik Anky ben. Slaat nergens op maar ik ga er wel keurig van zitten)

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:36

Wat doet dit paard als er een ruiter met iets meer ervaring opzit? :)

Pas wel op met iemand die je voor weinig wel even wil helpen, klinkt altijd leuk maar let wel op dat je niet van de wal in de sloot geholpen wordt. Dat iemand jury op een onderlinge wedstrijd is wil niet zeggen dat het een goede instructeur is. :o

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:32

Mijn paard doet hetzelfde als die van jou , het is een combinatie van : onbalans , boos worden op het paard maar vooral TE LANG VASTHOUDEN . Neem les en zorg ervoor dat iemand jou er constant op wijst dat je die voorkant loslaat , werk aan de ontspanning en denk nog lang niet aan wedstrijden . Gaat je paard te hard als je m loslaat ? Terugzetten , halthouden na laten geven en weer aandraven . Gaat hij weer rennen ? Terugzetten , halthouden, na laten geven en weer aandraven . Vooral ontspanning opzoeken . Laat hem buigen en wat maakt het uit als hij z'n neus dan wat meer naar beneden brengt ? Als hij maar ontspant en jij loslaat zodat hij ook loslaat ...Succes !

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 16:36

afwasborstel schreef:
Wat doet dit paard als er een ruiter met iets meer ervaring opzit? :)

Pas wel op met iemand die je voor weinig wel even wil helpen, klinkt altijd leuk maar let wel op dat je niet van de wal in de sloot geholpen wordt. Dat iemand jury op een onderlinge wedstrijd is wil niet zeggen dat het een goede instructeur is. :o

Ik heb werkelijk geen idee, de eigenaar laat er nooit een ander op. :=
Ben er zelf ook heel benieuwd naar.

Ik denk dat je degene die mij wilt helpen wel kent, zal je dr naam in een PB sturen.