Jong paard rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hananas

Re: Jong paard rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:54

interessante discussie. Ik heb zelf ook eens 2 lessen AR gevolgd, maar kwam dezelfde dingen tegen als misskriss. Direct ermee gestopt..
Een niet-voorwaarts paard aan de hand schouderbinnen laten doen.. En dan met overdreven buiging in de hals, rest van het lijf bleef kaarsrecht.. Tja niet mijn ding. Mijn paard is vrij recht en ik had niet het gevoel dat de lesgeefster wist wat te doen.
Bij die shoulder-in heb ik een vraag: je vraagt je paard zijn hoofd naar je toe (trekt zijn gewicht op binnenschouder).Dan duw je op de schouder en moet je paard zijwaarts wegstappen. Volgens lesgeefster zou dit het gewicht op de achterhand brengen. Echter leek dit eerder op wijken, wat toch geen verzamelende werking heeft en er dus geen gewicht op de achterhand gebracht wordt ?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:21

@Dorienn er is al eens een hele uitgebreide discussie geweest over de AR. Grote kritiek was idd dat misschien Branderup zelf wel in staat is paarden op de AR-wijze te trainen maar dat deze methode voor zijn volgelingen iig niet is weggelegd.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:14

Ik wil toch graag hier even op inpikken. Elke ruiter hier op bokt heeft wel 1 of ander probleem bij het rijden: De ene is te snel, de andere te traag, de andere wil niet nageven en nog een andere wil de buiging links of rechts niet doen.
Veel paarden raken met rijden in de stress: de ruiter wil iets wat het paard met hun lichaam nog niet kunnen en al helemaal niet met een ruiter op hun rug. Het paard is eigenlijk ook niet gebouwd om iets te dragen, maar door hem te leren in de achterhand te buigen kan hij dat wel.
Natuurlijk is die oefening in stilstand het allereerste begin. Natuurlijk kunnen paarden met hun mond hun kont krabben en kunnen ze gras eten, maar laat je paard eens op 4 benen dit doen. Kan hij het dan ook nog? En kan hij als je erop zit de buigingen geven, nageeflijk en op beide kanten? Sommige paarden kunnen dit niet en dan kan o.a. het rechtrichten aan de hand een methode zijn.
De oefening in stilstand en stap is ook om het paard kennis te laten maken met de nieuwe hulpen. Eerst werden hulpen gevraagd vanaf het bit, nu vanaf de neus.

Graag wil ik ook een kritische vraag stellen aan misskriss en Dorienn: kunnen jullie met zekerheid zeggen dat je zelf de oefeningen helemaal correct vroegen? Liep je niet in of voor het paard zijn bewegingsruimte (dat kan afremmend werken) Ben je niet te snel willen begonnen aan de SB (want ik krijg als ik les neem ook uitleg over hoe travers moet terwijl ik eerst zoiets had van 'eerst nog even aan de LVO doorwerken') Geef je je paard de tijd om iets aan te leren.
Want, ik vind het een beetje overkomen als, ik ben onfeilbaar, het was mijn paard die.... de methode die....
Sorry maar ik wil hiermee niemand aanvallen. Kan misschien een eye-opener zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:19

Wat is LVO?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:21

lengtebuiging voorwaarts-neerwaarts ondertreden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:24

Met mijn eerste paard heb ik wel aan de lange lijnen dit soort dingen gedaan,maar dan wel nadat hij onder het zadel die africhting al kende. Superleuk om te doen en het geeft informatie over wat je paard echt beheerst, maar verbeteren lukt mij beter vanuit het zadel.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:33

x_Quinta_x schreef:
Ik wil toch graag hier even op inpikken. Elke ruiter hier op bokt heeft wel 1 of ander probleem bij het rijden: De ene is te snel, de andere te traag, de andere wil niet nageven en nog een andere wil de buiging links of rechts niet doen.
Veel paarden raken met rijden in de stress: de ruiter wil iets wat het paard met hun lichaam nog niet kunnen en al helemaal niet met een ruiter op hun rug. Het paard is eigenlijk ook niet gebouwd om iets te dragen, maar door hem te leren in de achterhand te buigen kan hij dat wel.
Natuurlijk is die oefening in stilstand het allereerste begin. Natuurlijk kunnen paarden met hun mond hun kont krabben en kunnen ze gras eten, maar laat je paard eens op 4 benen dit doen. Kan hij het dan ook nog? En kan hij als je erop zit de buigingen geven, nageeflijk en op beide kanten? Sommige paarden kunnen dit niet en dan kan o.a. het rechtrichten aan de hand een methode zijn.
De oefening in stilstand en stap is ook om het paard kennis te laten maken met de nieuwe hulpen. Eerst werden hulpen gevraagd vanaf het bit, nu vanaf de neus.

Graag wil ik ook een kritische vraag stellen aan misskriss en Dorienn: kunnen jullie met zekerheid zeggen dat je zelf de oefeningen helemaal correct vroegen? Liep je niet in of voor het paard zijn bewegingsruimte (dat kan afremmend werken) Ben je niet te snel willen begonnen aan de SB (want ik krijg als ik les neem ook uitleg over hoe travers moet terwijl ik eerst zoiets had van 'eerst nog even aan de LVO doorwerken') Geef je je paard de tijd om iets aan te leren.
Want, ik vind het een beetje overkomen als, ik ben onfeilbaar, het was mijn paard die.... de methode die....
Sorry maar ik wil hiermee niemand aanvallen. Kan misschien een eye-opener zijn?

aangezien ik geen commentaar kreeg van de lesgeefster denk ik dat ik wel op de juiste positie stond. Mijn paard doet die sb ook moeiteloos hoor, was bij iem anders waarbij het paard eigenlijk een sb niet aankon en die moest maar blijven oefenen, ipv eerst met voltes te beginnen die je langzaam verkleint. Ik heb eigenlijk nog geen antwoord gekregen op mijn vraag over die zogenaamde shoulder-in? Of een linkje naar dat topic abacab? dat heb ik precies gemist :)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:37

Hoi Dorienn, In SB kom ik uit de hoek en vraag mijn paard naar binnen, daarna geef ik een ophouding omhoog en vraag ik zijn buikspieren aan te spannen. Zo blijft mijn paard op de hoefslag. Ik vraag het in het begin een paar passen want dit is al echt fitness voor mijn paard.
Zo doe ik het.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:40

ooh sorry ik was in de war :D ik bedoel lifting the shoulder zoals ik daar op die les geleerd heb.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:42

dat geschoulder ook altijd, vraag me af wat er mis is met de nederlandse naam. Maargoed, quinta; lifting the shoulder was dus zoals ik gisteren op iets voor 10 schreef (was niet helemaal wakker toen ). De schouderbinnen vroeg ik ook zoals jij, maar ik liet hem dan op een recht stuk even een stuk volte opgaan en vroeg hem dan rechtuit.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:49

x_Quinta_x: Verwar geen correcte lengtebuiging of voorwaarts neerwaarts met een houdinkje aanleren! :n
Lengtebuiging en voorwaarts-neerwaarts kan niet vanuit stilstand 'aangeleerd' worden. Aangeleerd tussen haakjes omdat het paard niets hoeft te leren, wij moeten leren hoe het paard zo gaat.
Rechtrichten(werk) aan de hand is alsnog heel wat anders dan extreme stelling in de hals vragen en zo denken dat je aan het gymnastiseren bent. Ook bij werk aan de hand is het belangrijk om de oefeningen juist uit te voeren en dat juiste gaat verloren door het te veel aan stelling.

Als een paard niet voorwaarts gaat kan je het ook niet rechtrichten.