Advies van ervaren wedstrijdruiters gevraagd: paard stopt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:08

'Plakt' ze normaal een beetje aan de bakrand? Het zou kunnen dat ze steun vindt bij de bakrand en het spannend vindt om het dan 'alleen'; te moeten doen. Ik had eens een instructeur die heel specifiek trainde om dat te voorkomen omdat hij daar ook slechte ervaringen mee had.. wie weet wel net zoiets.

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 22:08

Paddenpad schreef:
Heb je al eens Moodymare of regumate geprobeert,wordt ze misschien ook wat rustiger van als haar hormonen wat meer onder controle zijn en kan de spanning beter afvloeien bij haar en is ze wat meer gefocust op haar werk ipv omgeving.

Moodymare/regumate/druppels/pillen de hele mikmak al gebruikt, breekt ze gewoon doorheen. Als ze hengstig is kan je er helemaal niks mee behalve buitenritjes. Dus moet echt al gokken tijdens de wedstrijd of ik kan rijden.

knollentuin

Re: Advies van ervaren wedstrijdruiters gevraagd: paard stopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:09

dus zorgen dat ze niet meer hengstig wordt.. knikker laten plaatsen?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:12

En je bent er Z2 mee? Hoe heb je dat dan voor elkaar gekregen?

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 22:12

Rhodos schreef:
Wat gebeurd er als iemand bij je op stal een proefje gaat voorlezen? Het is een gewoonte die erin geslopen is en die je zal moeten doorbreken. Misschien een paardengedragstherapeut om advies vragen? Denk aan Balingehof of Emiel Voest?

Zodra iemand begint te lezen stopt ze. Daarom rijd ik al uit mn hoofd.
Gedragstherapie is ook nog een goeie optie. Kijken die alleen naar het paard of ook naar de wisselwerking tussen mij en haar?

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 22:14

setteke schreef:

Ja goed geluk. Er zijn dagen geweest dat ze het dus niet deed. Ze was ermee begonnen en toen heb ik haar een wedstrijdpauze gegeven. Mede ook door blessure en veulen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:16

Geeft niet hoor, het zijn maar ideeën...Wat ontzettend zonde zeg dat ze zo reageert.

Ik weet het ook even niet, als ik nog iets bedenk laat ik het weten!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:16

En als je haar laat dekken? Dan heeft ze geen last meer van haar hengstigheidshormonen en meestal worden ze er een stuk rustiger van.
Plus je zegt dat het een heel goed paard is, dan is het juist leuk om er een veulen bij te fokken.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:17

monsterina schreef:
setteke schreef:

Ja goed geluk. Er zijn dagen geweest dat ze het dus niet deed. Ze was ermee begonnen en toen heb ik haar een wedstrijdpauze gegeven. Mede ook door blessure en veulen.

Hiermee geef je zelf al het probleem en de oplossing aan.

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 22:19

knollentuin schreef:
dus zorgen dat ze niet meer hengstig wordt.. knikker laten plaatsen?

Optie die is overwogen. Maar dan denk ik toch dat ik mijn wedstrijdambitie met haar opgeef en haar puur recreatief en fokmerrie houdt. Z2 zonder punten is dan een mooie eindscore.

Maar er zijn dus ook dagen dat ze niet hengstig is en dan kan ik wel" starten"

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 22:21

setteke schreef:
En als je haar laat dekken? Dan heeft ze geen last meer van haar hengstigheidshormonen en meestal worden ze er een stuk rustiger van.
Plus je zegt dat het een heel goed paard is, dan is het juist leuk om er een veulen bij te fokken.

Ze heeft al 2 veulens. 1 waarvan ik niets weet en de ander is nu 3 en van mij. (hoop dat dit een opvolger wordt zonder deze problemen!)

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 22:22

setteke schreef:

Ze heeft al 2 veulens. 1 waarvan ik niets weet en de ander is nu 3 en van mij. (hoop dat dit een opvolger wordt zonder deze problemen!)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:24

Maar tijdens de drachtigheid kan je toch gewoon starten?

Heb je haar toen ook gereden tijdens de dracht?

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 22:26

Paddenpad schreef:

Hiermee geef je zelf al het probleem en de oplossing aan.[/quote]

Ik heb haar laten dekken toen ze nog te handelen was. Toen moest ik dus stoppen ivm dracht, daarna blessure opgelopen. Tijdens 1 vd laatste wedstrijden vertoonde ze dus dit gedrag, weet het aan de dracht. Wel gewoon aan het werk gehouden tot het niet meer ging natuurlijk.
De oplossing?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 07:39

monsterina schreef:
Rhodos schreef:
Wat gebeurd er als iemand bij je op stal een proefje gaat voorlezen? Het is een gewoonte die erin geslopen is en die je zal moeten doorbreken. Misschien een paardengedragstherapeut om advies vragen? Denk aan Balingehof of Emiel Voest?

Gedragstherapie is ook nog een goeie optie. Kijken die alleen naar het paard of ook naar de wisselwerking tussen mij en haar?

Ik ga ervan uit dat zij naar een totaalplaatje kijken, je zou eens kunnen informeren.

Ik zat nog eens te denken: als je nou thuis na het losrijden een proefje gaat rijden en na twee onderdelen begint iemand te lezen. Zodra je paard weer anders wordt, stopt de voorlezer en stop jij met je proef te rijden maar ga je heel iets anders doen. Heb je haar weer terug begin jij weer halverwege de proef en valt de lezer weer in. Dat kan je uitbouwen en je kan erachter komen wat er waar precies misgaat. Desnoods laat je het filmen zodat je terug kan kijken wat er nu precies veranderd.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:14

Een paard keer de teugels 'losgooien' in de ring? Witte hekjes thuis nabootsen?

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 12:28

@ rhodos: dat zou ik nog kunnen proberen, de gedragstherapeute geef ik ook eens een kans. Dankjewel voor je meedenken en opties!

@ unicorn_kiss: de ring nabootsen en doen alsof zijn al geprobeerd. Losgooien en dan weer oppakken blijft zelfde effect houden. Het wil gewoon niet in de ring, of je nu doet alsof of voor het echt.

MOONH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:49

Misschien kun je haar na de wedstrijd (dus als hij afgelopen is, of ervoor) longeren in de wedstrijdbak?
Ik vind zelf dat je problemen altijd eerst vanuit de hand moet aanpakken, want dat is ook voor je paard iets makkelijker, en dan staat er ook minder druk op haar.
Mijn pony heeft zelf ook een tijdje gestopt maar dat deed ze gewoon in de bak, dus dat is ook wat makkelijker te behandelen.
Uiteindelijk bleek het bij mijn pony door een blokkade in de rug te gaan, maar ik denk niet dat het bij jouw paard iets lichamelijks is omdat ze het gedrag alleen bij wedstrijden vertoont.
Ik zou het longeren eerst eens proberen, je hebt kans dat het niet werkt, maar nooit geschoten altijd mis! Je kunt dan wel moeilijk gaan denken met gedragstherapeuten en al die dingen, maar vaak is het antwoord dichterbij dan je denkt.
Succes!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:55

Wat een raar verhaal... Ben heel benieuwd of er nog iemand met dé oplossing komt.
Complimenten voor je geduld in ieder geval, heel knap!

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:06

Wat ik zou doen met dit paard is invlechten meenemen en op andere locaties gaan rijden. Gewoon in alle rust zonder te veel andere paarden, als dit goed gaat ga je de volgende keer een stapje verder en zet je een auto neer. Gaat dit goed weer een stapje verder met wat meerdere paarden en rondom heen. Gaat dit weer goed de keer erna met hekjes. Zo steeds opbouwen, het kost even een paar keer tijd maar als je daarmee je doel bereikt is dat natuurlijk geen probleem. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Heel veel succes!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:18

monsterina schreef:

Nou... eerst gewoon in de bak met een lezer beginnen. Vervolgens dat patroon doorbreken, op hc wedstrijd of onderling gaan en dan niet voor de punten, maar het rijden gaan. Niet bang zijn om de proef te verpesten, daar kom je immers voor.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:11

Je zegt hier zelf ook al dat je paard onrustig wordt als er andere paarden in de buurt zijn, dus dan ga je daar aan toe geven hetgeen dit gedrag alleen maar zal bevestigen, sterker nog je gaat je paard eigenlijk trainen dat dit het juiste gedrag is, het probleem zal zo dus idd alleen erger gaan worden.
En dat het met andere paarden wel beter gaat doet hier eigenlijk weinig aan toe, toch moet je de fout bij jezelf gaan zoeken, maar ondertussen is dit gedrag er wel een hele poos ingetraind, dus idd niet zo makkelijk maar zeker wel oplosbaar, wees creatief en sta open voor andere inzichten, zoek bij jezelf en niet bij je paard, hormonaal of niet hormonaal maakt niet uit, beloon goed gedrag en maak minder goed gedrag onaantrekkelijk.
oefen dus bv samen met meerderen , heel verschillende combinaties, en zet het paard echt aan het werk, negeer alle bijverschijnselen, maar beloon wanneer het paard ook maar even ontspant, en met beloon bedoel ik echt ga die ring uit en laat de druk er af, en dit echt onmiddelijk, en bouw zo beetje bij beetje op, onthou jij hebt hier die fout gemaakt niet het paard, wijs dus naar jezelf.
En of je nu B of Z rijdt is hier echt niet van belang, dit is gewoon basis paardentaal, als je die niet spreekt verstaat je paard je niet.

monsterina schreef:
knollentuin schreef:
is het een idee om te vragen aan de vereniging waar je lid bent hc te starten en vooraf de jury het probleem uit te leggen? dat geeft je de kans om het paard er eens gewoon doorheen te rijden. ik ga wel met de meesten mee dat het ergens echt wel met jouw eigen spamnning te maken heeft maar jij zal er ook doorheen moeten. en dan door de wedstrijdring kunnen rijden terwijl de jury het probleem kent kan je helpen

Ook deze optie geprobeerd maar ze blijft het vertikken. Sterker nog bijna elke wedstrijd die ik de afgelopen 3 jaar gestart heb zijn hc gestart. Ga ik met de jury naar het losrijdterrein is er niks meer aan de hand. Losrijden met veel paarden maakt haar onrustig (hormonaal) dus rijdt nooit met meer dan 3 combinaties los.

Ik dacht echt ook meteen het ligt aan mij, heb zelfs sportpsych, rustgevende pillen/druppels de hele mikmak geprobeerd maar het werkt niks. Met hc starten zou je toch ook geen spanning moeten hebben. Met mn andere paarden merk ik ook niks aan mezelf.