mijn paard rent onder me vandaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Re: mijn paard rent onder me vandaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:34

Ik heb ook weleens op zulke paardjes gereden,, zoek eerst uit of er geen lichaamelijke problemen zijn of zoals al gezegd is iets met het zadel (of rest van het tuig). maar het kan tuurlijk iets anders zijn :) misschien vantevoren lekker rondje laten rennen in de bak, en tijdens het rijden gewoon lekker veel bezig houden dat ze zich op zou moet focussen :j en niet te veel strekken want dan wil ze er vantussen, toch? zorg dat je haar eerst goed onder controle hebt en ga dan verruimen!
succes :)

raatje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 19:01

Britt_Mara schreef:
Ik heb ook weleens op zulke paardjes gereden,, zoek eerst uit of er geen lichaamelijke problemen zijn of zoals al gezegd is iets met het zadel (of rest van het tuig). maar het kan tuurlijk iets anders zijn :) misschien vantevoren lekker rondje laten rennen in de bak, en tijdens het rijden gewoon lekker veel bezig houden dat ze zich op zou moet focussen :j en niet te veel strekken want dan wil ze er vantussen, toch? zorg dat je haar eerst goed onder controle hebt en ga dan verruimen!
succes :)

bedankt, ga dit zeker gebruiken !

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:20

graag gedaan :)

TTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:24

Ik had dit probleem in het begin ook met mijn verzorgpaardje, ik ben er zelfs eens afgevallen en in het ziekenhuis gelegen :+

Maar ik heb haar vanaf dan altijd goed aan de longe laten lopen voor het rijden of haar gewoon even los in de bak gezet zodat ze kan 'uitrennen'.

Mijn vriendin gebruikt speciale druppeltjes die ze door het eten mengt en inmasseert in de nek van het paard. Het blijkt goed te helpen, maar ik kan even niet op de naam komen...

Wat ik ook zou proberen is vooral haar vertragen op je zit tijdens het rijden, ga vooral niet harder trekken aan de teugels wat dan raakt je paard gespannen.
Laat ze pas draven als ze echt rustig stapt, laat haar pas galopperen als ze echt rustig draaft. Als ze niet rustig is, meteen terug pakken en eventueel halt houden.

Veel succes!

raatje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 19:49

bedankt !

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:01

Mijn paard is ook zo,
Ik moet voltes rijden tot ik er helemaal gek van word(tussendoor natuurlijk wel recht uit.) Heel veel overgangen rijden, stap - draf, verzamelde draf- arbeidsdraf. stap -halt. alle overgangen die je maar kan bedenken. Heel bewust overgangen rijden. Als je weg draaft gaat hij te hard? Meteen weer terug naar stap.(Stap is om te controleren, Draf om te gymanstiseren, Galop om te activeren.) Na een tijdje(bij die van mij een halfuur) word hij rustiger.
Zelf ook goed terug blijven zitten, niet naar voren gaan hangen, rustig blijven licht rijden.

raatje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 15:08

Tova schreef:
Mijn paard is ook zo,
Ik moet voltes rijden tot ik er helemaal gek van word(tussendoor natuurlijk wel recht uit.) Heel veel overgangen rijden, stap - draf, verzamelde draf- arbeidsdraf. stap -halt. alle overgangen die je maar kan bedenken. Heel bewust overgangen rijden. Als je weg draaft gaat hij te hard? Meteen weer terug naar stap.(Stap is om te controleren, Draf om te gymanstiseren, Galop om te activeren.) Na een tijdje(bij die van mij een halfuur) word hij rustiger.
Zelf ook goed terug blijven zitten, niet naar voren gaan hangen, rustig blijven licht rijden.

Dit hebben wij ook al geprobeerd, en hier ben ik ook nog steeds mee bezig.
Hierdoor zie ik al wel verandering in haar gedrag

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:49

Je hebt nog niet gereageerd op mijn vorige berichtje. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:51

Als je paard zo reageert, ben jij niet consequent genoeg met je hulpen. Ho = ho en naar voren = naar voren. Klaar. Punt. Geen discussie. Dan mag je best een keer streng zijn, maar dit is toch echt basis hoor. Nog lager dan basis zelfs; gas en rem! Als je instructrice dit niet eens kan oplossen denk ik dat je misschien toch iemand anders om raad kunt vragen.

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:57

Bizzybijtje schreef:
Als je paard zo reageert, ben jij niet consequent genoeg met je hulpen. Ho = ho en naar voren = naar voren. Klaar. Punt. Geen discussie. Dan mag je best een keer streng zijn, maar dit is toch echt basis hoor. Nog lager dan basis zelfs; gas en rem! Als je instructrice dit niet eens kan oplossen denk ik dat je misschien toch iemand anders om raad kunt vragen.

Dat ben ik wel met je eens maar ik had zelf hetzelfde probleem ik dacht ook gewoon strenger zijn alleen toen heb ik maar les genomen en mijn instructrice snapte het ook niet dus alles na laten kijken alles was goed maar zijn mond vertrouwde ze toch niet helemaal dus hebben de tandarts laten komen en toen zijn we er achter gekomen dat hij een wolfskiesje had, en nu gaat het weer super met rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:58

brittney98 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Dat ben ik wel met je eens maar ik had zelf hetzelfde probleem ik dacht ook gewoon strenger zijn alleen toen heb ik maar les genomen en mijn instructrice snapte het ook niet dus alles na laten kijken alles was goed maar zijn mond vertrouwde ze toch niet helemaal dus hebben de tandarts laten komen en toen zijn we er achter gekomen dat hij een wolfskiesje had, en nu gaat het weer super met rijden.

Ik ga er wel vanuit dat het paard volledig gezond is ;)

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:02

Bizzybijtje schreef:
Ik ga er wel vanuit dat het paard volledig gezond is ;)

Ja oke dan ben ik het helemaal met je eens!! :+

Tendermina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:52

Heel herkenbaar!
Mijn 5 jarige doet dit ook, maar het gekke is, alleen als de merries hengstig zijn, en jawel hij is toch echt een ruin.
In de herfst-winter periode is het een mak schaap, maar zodra de merries hengstig zijn kan ik me bergen.
En ik ben ook nog een angstige amazone! Als ik in stap zit, en mn benen raken hem per ongeluk aan, ga ik opeens in een keiharde galop met handstand bokken erbij. En een rem? echt niet dus! ook al laat ik hem van te voren flink lopen aan de longeerlijn/vrijspringen of wat dan ook. Al zit ik er een uur op.
Overigens is dit verder ook gewoon een ondeugend paard, hij ontsnapt uit de wei (springt over de omheining van 1.60!!)
Iemand nog tips?

Tendermina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:53

Dat van een wolfskiesje is wel interessant trouwens, die heeft hij namelijk ook! Alleen heb ik die laten zitten, omdat hij er toen nog geen last van had... zou wel kunnen dat hij daar nu wel last van heeft

colthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:29

ik heb ook een paard gehad waar ik geen controle over kreeg. Ging zijn tempo, nam altijd het initiatief. Ik ben veel overgangen gaan rijden. Ging hij te hard, nam ik hem voorzichtig terug, maakte me lang reed een volte in en dacht aan een gang terug (galop/draf, draf/stap) heel concequent telkens weer. dit heeft geholpen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:14

heb je een filmpje?
Zijn rugproblemen of het zadel past etc al uitgesloten?

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:09

Ik lees dat hij het pas is gaan doen, toen je serieuzer ging trainen. Hoe lang geleden is je zadel gecontroleerd?
Als je paardje meer bespiering heeft gekregen omdat je meer van hem vraagt, kan het heel goed zijn dat ie niet meer helemaal lekker past.
Voor mijn paardje heb ik 5 maanden met een zadel gereden, dat super paste. Alleen is ze nu zo mooi in shape, dat het zadel dus te groot is. Dit belemmerd haar schouders en kan ze dus niet lekker lopen. Ik kies dus voor een nieuw zadel, maar die van jou moet misschien gewoon opgevult worden.