Rij ik mijn paard fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:21

Is er niet iemand die jou wil helpen(lesgeven) zonder dat je er voor moet betalen?
Zelf doe ik dat ook graag voor iemand.
Misschien kun je een oproepje plaatsen op bokt :j

MarliesV

Re: Rij ik mijn paard fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:30

Of kijken of je klusjes kunt doen voor iemand in ruil voor les is misschien ook een optie.

Beginnen voor jezelf met been=reactie kan altijd. Daarnaast zelf stil en rustig zitten, ik zie een onrustige ruiter die van alles uit de kast haalt om het paard voorwaards te laten lopen. Juist daardoor stompt je paard af.

Doe een stapje terug en ga aan het werk met been=reactie=voorwaards.

Als afwisseling voor jezelf en je paard kan je balkjes neerleggen om te draven, pionnen om te slalommen en af een toe een sprongtje meepakken.

Hoe is het paard aan de longe, dan wel voorwaards of ook 'sloom'?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 13:33

MarliesV schreef:
Of kijken of je klusjes kunt doen voor iemand in ruil voor les is misschien ook een optie.

Beginnen voor jezelf met been=reactie kan altijd. Daarnaast zelf stil en rustig zitten, ik zie een onrustige ruiter die van alles uit de kast haalt om het paard voorwaards te laten lopen. Juist daardoor stompt je paard af.

Doe een stapje terug en ga aan het werk met been=reactie=voorwaards.

Als afwisseling voor jezelf en je paard kan je balkjes neerleggen om te draven, pionnen om te slalommen en af een toe een sprongtje meepakken.

Hoe is het paard aan de longe, dan wel voorwaards of ook 'sloom'?

Ook aan de longe is hij sloom ja

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:40

Hoe staat hij in het voer? Misschien dat daar nog wat mee bereikt kan worden.

Niet elk paard is heerlijk voorwaards van nature maar dit is wel iets waar je mee om moet kunnen gaan. Nu staat het jullie in de weg om lekker te trainen en echt te genieten.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:43

Vind dat een hele goede! Je bent bereid te leren, wil kijken waar jij fout zit, wat je anders kan doen, en vanaf hier is dat heel lastig te beoordelen (ik kan het niet, maar sommige kunnen vanaf een video of foto al heel halen, zoals S en Z, Bertie, Danique_G, KarinvdM en nog wel veel meer.. Hoop dat ik jullie namen mocht noemen trouwens, heb ff een gooi gedaan uit het aan de teugel topic)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 13:45

MarliesV schreef:

Niet elk paard is heerlijk voorwaards van nature maar dit is wel iets waar je mee om moet kunnen gaan. Nu staat het jullie in de weg om lekker te trainen en echt te genieten.

Wat bedoel je met hoe hij in het voer staat? :+

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:47

xTitanic schreef:
supertinkie schreef:
Als ik het tweede filmpje bekijk, zit er wel activiteit in, hij is dus niet aldoor lui. Waar je dan aan kunt denken is zijn harnachement of lijf wat met het rijden voor ongemak zorgt. Past het zadel nog wel goed? Heeft hij niet last van zijn gebit of de rest van zijn lijf (rug, benen etc.)? Dingen waardoor het rijden voor hem niet leuk is. Dat zijn de dingen waar ik vaak gelijk aan denk wanneer een paard bij mij niet voorwaarts is.
Want de dingen die je in het filmpje van hem vraagt en met hem doet zijn allemaal dingen waarbij je naast het paard staat/loopt en hij lijkt daar duidelijk wel plezier in te hebben.

Ik denk echt niet dat het een probleem is met zijn tuig ;) HIj had onlangs last van zijn rechter achter knie, we lieten een osteopaat komen en hij zat geblokkeerd in z'n rug, maar hij heeft een hele sessie gedaan en dat zou inorde moeten zijn, ik denk echt dat het puur uit luiheid is, zo hebben we hem al altijd gekend ;)

Ik begrijp niet goed dat er wel geld is voor een osteopaat en niet voor les?

Voor wat betreft het gratis les, ik heb het aanbod gedaan om hier een keer naartoe te komen om gratis een les te nemen. Dat staat nog altijd maar ik krijg steeds meer de indruk dat dat niet het punt is.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:50

xTitanic schreef:
MarliesV schreef:

Wat bedoel je met hoe hij in het voer staat? :+

Wat krijgt hij per dag aan voer, zowel ruwvoer als krachtvoer en hoe is het verdeeld.
Komt hij daarnaast veel buiten of juist niet? Dus hoe ziet z'n dagindeling er uit.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 13:53

Wel, als niemand het dan toch zo begrijpt waarom ik geen geld heb voor les? Zal ik het maar eens uitleggen.
Mijn mama en stiefpapa waren dus nog samen, mijn stiefpapa die betaalt alles voor mijn paard, sinds kort zijn ze uit elkaar, en hij betaald nog altijd alles, mijn ma heeft geen geld extra voor mij voor les te nemen want goede lessen kosten al rap 25 euro per uur ;) Mijn stiefpapa had dan zoiets van, ik betaal al de hoefsmid, ontwormingen, de stal, nu mag 'mama' ook wel iets betalen hé. Wel ik vroeg hem dan of hij een les voor mij wou betalen maar hij weigerde het te betalen, vind ik wel begrijpelijk. Nuja, als Diallo een onderzoek nodig heeft moét hij het wel betalen want mama heeft het geld niet. Ik hoop dat je het een beetje begrijpt?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:54

Meis, je bent echt geen uitleg verschuldigd hoor!

Hoop dat je met klusjes doen of een lieve stalgenoot misschien verder komt maar de reden dat je het financieel niet kan heeft niemand wat mee te maken!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 13:56

Hoe het voederen juist in elkaar zit weet ik eigenlijk niet.. maar ze krijgen denk ik één keer per dag krachtvoer en dan nog iets maar daar weet ik niet echt iets van.. Ruwvoer dnek ik dat ze ook één keer per dag krijgen. Op de weide is zowat afwisselend, ze staan een dag binnen een dag buiten en als ze buiten staan van zeker 9 tot als het donker word ;)

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:57

xTitanic schreef:
supertinkie schreef:
Als ik het tweede filmpje bekijk, zit er wel activiteit in, hij is dus niet aldoor lui. Waar je dan aan kunt denken is zijn harnachement of lijf wat met het rijden voor ongemak zorgt. Past het zadel nog wel goed? Heeft hij niet last van zijn gebit of de rest van zijn lijf (rug, benen etc.)? Dingen waardoor het rijden voor hem niet leuk is. Dat zijn de dingen waar ik vaak gelijk aan denk wanneer een paard bij mij niet voorwaarts is.
Want de dingen die je in het filmpje van hem vraagt en met hem doet zijn allemaal dingen waarbij je naast het paard staat/loopt en hij lijkt daar duidelijk wel plezier in te hebben.

Ik denk echt niet dat het een probleem is met zijn tuig ;) HIj had onlangs last van zijn rechter achter knie, we lieten een osteopaat komen en hij zat geblokkeerd in z'n rug, maar hij heeft een hele sessie gedaan en dat zou inorde moeten zijn, ik denk echt dat het puur uit luiheid is, zo hebben we hem al altijd gekend ;)

Heeft de osteopaat ook naar het zadel gekeken? Kan het zijn dat de rug door het zadel geblokkeerd is?
En soms zijn er meerdere behandelinen nodig om de blokkades te verhelpen. Heeft de osteo daar nog wat over gezegd??

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:59

Dan is het misschien een goed idee om je daar in te verdiepen. Als hij niet genoeg energie uit z'n voer kan halen dan is hij natuurlijk ook slomer met het werken.

Goede kwaliteit ruwvoer doet al heel veel aangevuld met evt een sportbrok of vitaminebrok. Misschien kan je dit aan de stalhouder eens voorleggen?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 13:59

MarliesV schreef:

Hoop dat je met klusjes doen of een lieve stalgenoot misschien verder komt maar de reden dat je het financieel niet kan heeft niemand wat mee te maken!

Van als ik kan werken wil ik niets liever doen dan geld verdienen voor lessen :Y)

Lieve stalgenoten.. ik val er zowat uit, ik ben 15 die allemaal tussen de 20/30 en vriendelijk zijn ze niet echt
Ik heb echt niemand daar

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 14:00

MarliesV schreef:
Dan is het misschien een goed idee om je daar in te verdiepen. Als hij niet genoeg energie uit z'n voer kan halen dan is hij natuurlijk ook slomer met het werken.

Goede kwaliteit ruwvoer doet al heel veel aangevuld met evt een sportbrok of vitaminebrok. Misschien kan je dit aan de stalhouder eens voorleggen?

Ik denk wel dat ze goed zitten op krachtvoer, zal eens informeren wat ze precies krijgen!

ps; ik moet weg..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:01

MarliesV schreef:

Wel als je aanbied om gratis les te geven (die normaal veertig euro kost) en dan moet lezen dat de osteopaat wel kan komen.

Trouwens, toen ik vijftien was kon ik wel al werken hoor, verdiende ik al een hoop extra bij met babysitten!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:06

Nou ik zou zeker proberen of je een keer naar Horseyfries te gaan, die kans krijg je nooit meer. ( ik ben jaloers!)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:07

Ik zie op het filmpje dat je postte een paard met een hele luie achterhand (die dus op de voorhand loopt) en een ruiter die bijna elke stap drijft, maar geen reactie op haar hulpen krijgt van het paard.

Waar je het allereerst mee bezig moet is zoals anderen al hebben gezegd, dat je paard weet dat het menens is wanneer jij been geeft. Nu is hij totaal niet van je onder de indruk. Ik kan niet goed zien of dit elke keer bewust drijven is of dat je been gewoon meebeweegt terwijl je lichtrijdt.
Als je been gewoon meebeweegt, dan zul je er flink mee aan de slag moeten dat je je benen tijdens het draven stil leert houden, want als je hem onbedoeld elke pas een schopje geeft stomp je hem daarmee flink af op je hulpen. Als je dan een keer echt vooruit wil voelt hij het verschil bijna niet meer.

Als het wel je bedoeling was om echt te drijven, dan zul je het echt anders moeten gaan aanpakken. Je paard moet aan het werk, niet jij. Als jij zegt dat je wil dat hij harder gaat dan moet hij meteen gaan reageren. Dus 1x been = naar voren. Dat pak je als volgt aan: jij geeft een keer rustig been, gewoon een kneepje met je kuit, zo zacht als jij straks wil dat hij erop gaat reageren. Hij zal dan waarschijnlijk niet voldoende reageren, want dat is hij gewend. Maar in plaats van dat je hem lui laat zijn en nog maar een keer een kneepje probeert, en nog eentje, en nog eentje, ga je nu van hem reactie eisen. Dus als hij niet reageert, dan geef je hem een keer een flinke rotschop. Zo hard als nodig is zodat hij beseft van, oh hee oliebol het is menens. Elke reactie naar voren moet je dan belonen, ook als hij wegschiet in galop (ga hem als hij dat doet ook niet meteen weer inhouden: jij wilde reactie naar voren en die gaf hij, dus dan is het goed. Dat kun je straks wel weer gaan verfijnen). Als hij daar nog niet op reageert, geef je een tik met de zweep. Vanaf het moment dat hij een goede reactie geeft stop jij met drijven en hou je je benen weer netjes stil. Omdat je dan stopt met drijven zal hij snappen: okee, ik heb het goed gedaan, als zij me aandrijft moet ik naar voren.

Dit kost in het begin heel veel werk, en heel veel tijd... maar het is wel belangrijk dat je dit heel consequent gaat toepassen. Zodra hij beter gaat reageren kun je dit langzaamaan gaan afbouwen, maar het is heel belangrijk dat hij gaat beseffen dat jij iets van hem wil zodra je hem aanspoort, en dat het niet de bedoeling is dat hij lui doorwalst.

Dit actieve reageren op je been is een van de belangrijkste basisprincipes in het paardrijden :) vanuit die activiteit kun je langzaamaan gaan toewerken naar nageeflijkheid en zodra hij ontspannen is en over de rug kan gaan lopen kun je ook steeds meer van je paard gaan vragen. Als je dit onder de knie hebt zal je paard waarschijnlijk al een stuk fijner lopen :)

Overigens werkte ik op mijn vijftiende al hoor :) krantenwijkjes of supermarktbaantjes kun je al prima doen en daar verdien je dan toch een redelijk zakcentje mee. Als je 10 uur in de week zou werken (en dat heb je toch vrij makkelijk voor elkaar), heb je al genoeg geld bij elkaar om sowieso eens in de 1 of 2 weken een privéles te nemen, en dan hou je misschien nog geld over ook.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:15

Ik zou dat aanbod van horseyfries zeker aan nemen.
En ik ben ook 15 en ga met mensen om die nog ouder zijn dan jouw stalgenoten. en het is alsnog super leuk ;) Dus leeftijd heeft er nix mee te maken.

Want echt, je benen stil houden zou al een hele hoop schelen !

is het paard ook 'verwend' ofzo? Want naar mijn gevoel staakt hij als jij harder wil..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:21

25 euro voor een les, ik kwee nie hoor. Maar ik ken hier diverse mensen in de omgeving die vragen 12,50 of 15 euro voor een half uur. Zijn gewoon minstens Z2 ruiters mét diploma.

15 euro per 2 weken zou te doen moeten zijn, van je eigen zakgeld of werk. Altijd nog beter dan zelf aanmodderen en hierdoor een butgevoel overhouden aan paardenrijden. Rijden hoort leuk te zijn.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:54

@Sammie
dan kom je dus ook uit op 25 of 30 euro per uur :') Maar de meeste instructeurs/ instructrices doen per uur, ivm rijkosten volgens mij :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 14:56

Ik heb inderdaad wel een probleem met mijn benen stil te houden, maar lijkt het dan zo erg zelfs dat ik heel de tijd aan het drijven ben? o: Ik moet zeggen, mijn paard zal wel het verschil weten tussen drijven en ik die soms mijn benen niet op mijn plaats kan houden.. en werk is vantegenwoordig echt wel moeilijk te vinden

Waar mijn mama wel voor wilt betalen is een parelli les, ben ik daar veel mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:59

Nee.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 15:01

Dacht ik dus ook, heb het haar dan ook gezegd, maarja die wilt niet luisteren hé..

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 15:02

Bizzybijtje schreef:
Nee.

En oja.. ik denk dat het wel een tijdje rijden is om in 'zeeuws vlaanderen' te raken..