Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Algraatje

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 08:08

Ik heb even een vraag. Ik ben met mijn paard voornamelijk aan de basis bezig en met mijn zit. En daar zit ook gelijk het probleem. Ik zit met mijn bovenlichaam recht, alleen de onderkant.. heb een klein beetje een stoelzit en mijn benen leiden een eigen leventje. Ik drijf niet voordurend, maar merk wel dat hij minder voor mijn been wordt. Misschien dat ik hem dan toch onbewust aanraak.. Ik krijg wel les, maar wil er toch ook in de training meer op letten. Heeft iemand hier tips voor?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 08:52

Het lastige met zo'n discussie over die appuyementen etc is dat je het moet kunnen navoelen. Ik doe dat op de zitbal én ik heb het met Kid ook geprobeerd. Dan weet je ongeveer waar het over gaat omdat je lichaam het herkent zeg maar. Als je het over spinnen hebt is dat voor mij ineens zoveel duidelijker omdat ik dat heel erg veel doe. Ik kan me voorstellen dat zo'n discussie net te volgen is als je daar zelf nog niet mee bezig bent maar dat het dan eigenlijk niet mogelijk is om daar nog wat aan toe te voegen.

Ik galoppeer nog wel eens aan vanuit "wijken voor de kuit" of "een soort travers", volgens mij doet Stacy dat ook. (op 3.43 :j )
Dan zit ik nu even na te voelen wat ik dan precies doe want het lijkt vanzelf te gaan, ik doe op het moment van aangalopperen inderdaad iets met mijn heup dan ,zodat ze vloeiend overgaat van travers naar een snelle galop.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:05

ben ik ook weer! mooie openingspost.
gister even gereden en ik moet zeggen dat ze zo braaf is, maar ik het zelf blijkbaar allemaal erg spannend vind. En dat op haar overbreng.
Ik heb haar nu 3 x gereden en elke x als ik opstap gaat ze daarna meteen draven als ik mijn andere beugel in wil doen (heb mijn ene beugel dan nog niet in) Ik raak haar echt amper aan met mijn been! Ze is echt super voor het been. Hoef 1 x been te geven en dan blijft ze netjes in die gang.
Zelf ben ik met mijn vorige paard een aantal x aan de kletter gegaan toen er een grote trekker langs de bak kwam (en die komen er wel 20 x per dag langs) en ik merk nu dat die angst er bij mij nog goed in zit. Gister toen er een trekker aankwam ben ik er dus afgegaan en samen aan de hand even gekeken. Toen er weer op gegaan. Maar durf er gewoon nog niet op te blijven omdat ik zelf te bang ben. Pffff vroeger had ik hier nooit last van he, maar sinds ik moeder ben.....

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:40

Ikzelf vind het wel heel belangrijk dat ze stil blijft staan op het moment dat ik opstijg. Daar ben ik echt heel streng in. Ze mag pas lopen als ik het aangeef.
Ik heb daar wel eens een half uur aan besteed en toen was het ook goed duidelijk. En nu doe ik zodra ze te snel aan de loop gaat meteen evenveel passen achterwaarts + 1 en dan gewoon minstens een minuut stil blijven staan met een losse teugel.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:43

Ik stijg altijd op met een krukje, dus stilstaan is wel handig ;)

Kelly wil erg graag dat ik links vastpak. Ik corrigeer mezelf constant en gebruik ook wel contrastelling om het op te lossen. Hebben jullie nog tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:21

Ik doe zo: ik sta op mijn benen, ga uit van een lengtebuiging en dan bedenk ik hoe zoiets werkt en waar ik dan mijn gewicht plaats. Ik ben aan het spelen met voltes met contrastelling. Dan plaats je de schouders voor de heupen en vraagt je paard naar buiten te kijken.
En als je weet hoe je schouders en heupen moet plaatsen, en je weet hoe je paard reageert op je hulpen kun je bedenken hoe je een appuyement zou moeten rijden. Sturen met je navel en buiging bepalen met je gewicht. De schouders plaats je met jouw schouders en de heupen met je heupen. En als je dat onder de knie hebt kun je basically alles.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:23

Maris schreef:
Pffff jullie gaan te snel ! Ik moet nog een bladzijde of 15 bijlezen....

Maar ik heb alvast wel een vraag.
Mijn paard is rechtsgebogen en stuwt met rechtsachter naar linksvoor.
vraag 1 : is het dan normaal dat zijn linkerschouder minder ontwikkeld is als rechts ? hij is meer wegggevallen links. Maar nu hoorde ik iemand zeggen dat die linkerschouder toch meer ontwikkeld is qua spieren ?!

Vraag 2. ik voel met rijden dat de stap rechts langer is als links. Komt waarschijnlijk omdat zijn rechterachterbeen ook verder naar achteren + naar voren om te stuwen ?
maar als ik dan rechts drijf wordt het wel beter ( stap links en rechts voelen dan meer gelijk ). Is dat wel logisch ? ik dacht altijd dat ik door rechts te drijven nog meer het stuwen zou bevorderen ????

met deze info kan ik te weinig, in je tekst gebeurd veel maar daar heb ik dan geen beeld bij. dit soort dingetjes moet je zien vind ik..

@ ankem, op het moment dat je paard sterk wordt op een teugel heeft dat te maken met... hoe sterk laat jij haar worden aan die teugel, met andere woorden -paard voelt druk an de teugel en gaat erin hangen.. op het moment dat jij de druk wegneemt geeft t paard mee. volgens mij schreef jij dat zelf enig blz geleden zelf op [ik kan er naast zitten hoor] dat was dan niet aan de teugel maar met omzetten. maar zo werkt t aan de teugel ook.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:11

=citaat=
Haal effe een stukje uit oud draadje hier naar toe van KT: (zonder toestemming ;-) )
==
"op t moment dat je been geeft en hij naar voren gaat absoluut niet tegen houden aan de voorkant, geen druk aan de teugel nemen,boogjes in je teugels en gas geven, meerdere keren net zoalang tot hij reageert op een kleine verplaattsing van je kuit naar achter,dan ga je rustig je teugels opnemen en maakt je contact, meer niet.
met verbinding aan het bit rij je door op de manier als ervoor zonder contact,niet tegenhuden, ruimte meegeven als je been geeft en dan ga je eens een halve ophouding geven om iets terug in tempo te komen met je hele lichaam niet alleen je hand, en niet vasthouden die ophouding, inknijpen en los.[ op het moment dat hij tegen je hand aan gaat hangen steek je je hand naar voor-beneden en geef je been,altijd, wat je ook aan het doen was en dan ga je weer terug waar je mee bezig was]"
=

tips waren bedoeld voor de pittige fries van partywitch, maar zie hier ook een handleiding voor een paard zoals wij die in de lessen regelmatig tegenkomen.., type: hoe kom ik hier onderuit > ik doe lekker zo min mogelijk > lekker puh hebbe mijne dag niet.
Automatisch geef ik zo'n paard dan ook de ruimte van voren, maar hier: "en maakt je contact, meer niet." gaat het denk ik mis bij mij.
Ik pak dit soort paarden toch te snel op van voren zodra ze gaan lopen, misschien maar es teugels losjes in een hand houden, en em helemaal zelf voor laten uitzoeken wat ie doet.
De focus puur leggen op eerst de reactie voorwaarts keer op keer.
Net zolang tot ie dat oppikt en dan pas teugels oppakken, valt ie terug dan dus terug naar zelfde ritme: voor losser > been erbij > eerst goed tempo > dan pas teugels oppakken.
Probleem is dat dit soort paarden vaak maar paar minuten lekker doorlopen maar dan weer terugvallen en dan zit je in een lesgroep meteen de anderen in het vaarwater.
Of je hele oefening valt in duigen omdat ie vanuit draf naar een sprongetje na 5 passen weer in stap gaat, en heel relaxed over het kruisje stapt :-( boefkes...
Ik duik dan b.v. naar de binnenhoefslag en zet em daar terug op tempo , maar niet iedere instructeur vindt dat goed.
Ik laat me vaak toch door instructeur beinvloeden die wil dat ik meer been geef en voor je het weet zit je te drammen om die groeps oefening af te kunnen maken.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:40

knollentuin schreef:
Maris schreef:
Pffff jullie gaan te snel ! Ik moet nog een bladzijde of 15 bijlezen....

Maar ik heb alvast wel een vraag.
Mijn paard is rechtsgebogen en stuwt met rechtsachter naar linksvoor.
vraag 1 : is het dan normaal dat zijn linkerschouder minder ontwikkeld is als rechts ? hij is meer wegggevallen links. Maar nu hoorde ik iemand zeggen dat die linkerschouder toch meer ontwikkeld is qua spieren ?!

Vraag 2. ik voel met rijden dat de stap rechts langer is als links. Komt waarschijnlijk omdat zijn rechterachterbeen ook verder naar achteren + naar voren om te stuwen ?
maar als ik dan rechts drijf wordt het wel beter ( stap links en rechts voelen dan meer gelijk ). Is dat wel logisch ? ik dacht altijd dat ik door rechts te drijven nog meer het stuwen zou bevorderen ????

met deze info kan ik te weinig, in je tekst gebeurd veel maar daar heb ik dan geen beeld bij. dit soort dingetjes moet je zien vind ik..

@ ankem, op het moment dat je paard sterk wordt op een teugel heeft dat te maken met... hoe sterk laat jij haar worden aan die teugel, met andere woorden -paard voelt druk an de teugel en gaat erin hangen.. op het moment dat jij de druk wegneemt geeft t paard mee. volgens mij schreef jij dat zelf enig blz geleden zelf op [ik kan er naast zitten hoor] dat was dan niet aan de teugel maar met omzetten. maar zo werkt t aan de teugel ook.

Dat snap ik, daarom ben ik ook al heel streng naar mezelf. Toch wel opvallend dat het nu de andere kant is, dan met mijn overleden paard. Dat moet dan ook iets over het paard zeggen...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:21

@ peetstap, is prima scheelt mij weer typen, of zoeken om te quoten :)
@ ankem, ja en? weet je ik hou me daar nooit zo mee bezig, ik heb 3 paarden en ze zijn alle3 verschillend, logisch elk dier zijn eigen karakter,daarnaast is elke dag\weer\omstandigheden buiten de bak]je eigen lijf\je eigen hum verschillend [ik maak maar weinig dezelfde dagen mee] en op elk dier heb ik een aparte 'aanpak' van het rijden. daarnaast je eigen ik erop en alles heeft een andere reactie. ik noem het altijd : de mix: meng verschillende vleoistoffen in ongelijke delen en je kan eindeloos varieren. het leuke eraan is dat iets nooit t zelfde zal zijn en je dus altijd moet blijven nadenken
Enne dat 'nou en' krijg ik altijd terug van mn traienr.... Daar bedoeld ie mee : je kan nu wel over van allees gaan nadenken en vergelijken,maar dat werkt niet,je gaat er niet op dit paard beer van rijden.je moet doen met wat je op dit moment hebt en voelt,punt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:31

Knollentuin, misschien dan 1 vraag ---> hoe kan je een stuwend achterbeen corrigeren, behalve met sbw etc ?
Kan je alleen door te drijven met rechts een rechter stuwend achterbeen verbeteren ? Of maak je het er erger mee ?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:37

Als je alleen drijft wel,dan blijft t stuwend. Er moet ergens iets opgevangen worden. Dan is enkel opvangen aan de voorkant niet voldoende-je zegt al schoudervoor-is idd een goede maar ook travers met t re-achterbeen ad de buitenkant . Tempowisselingen kleine,niemand hoeft ze te zien,jij moet ze voelen,das al genoeg

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:51

Dank je wel !
Ik dacht dus te voelen dat ik "gelijker" zat als ik rechts dreef. Als ik niet drijf heb ik het gevoel dat mijn beweging met mijn rechterheup groter is als links. Ik ga er nog eens over nadenken ..... ;)

edit : al even nagedacht. hij sleept soms ook wat met rechtsachter. Als ik drijf zal hij zijn been beter optillen en dus ook mijn heup hoger brengen. ik denk dat ik dat voel als verschil .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:41

Citaat:
Waarom zouden twee verschillende methodes niet allebei kunnen werken?

Ik wil toch nog even in op deze opmerking.
Wat wij willen is dansen met ons paard. Wij willen niet dwingen, en niet pushen. Wij nodigen uit, vragen ons paard ten dans. Daar is "opnieuw leren rijden" op gebaseerd, en nergens anders op. Ik geloof, en ik ben daar van overtuigd, dat er één correcte manier is om je paard te rijden, en dat is met logische hulpen, hulpen die kloppen met het lijf van mijn paard. Hulpen die mijn paard begrijpt.
Ik wil mijn paard geen kunstjes leren. Ik wil dát doen, en op die manier rijden, die logisch is voor haar.

Dat sluit wijken voor druk volledig uit, want dat is een onnatuurlijk iets. Paarden begrijpen dat niet van nature. En dus moeten wij het ze aanleren. Maar: biomechanisch correcte hulpen hóef je niet aan te leren, die begrijpen ze zonder dat je het ooit hebt uitgelegd. Ik heb nooit uitgelegd dat als ik op links ga zitten, dat paard dan een wending naar links moet maken. Zij begreep dat zo ook wel, namelijk. En als die buiging dan wat moeilijk is, ga ik iets meer op links zitten, waarmee ik haar weer in balans breng en zij het kan. Dat klopt met hoe zij werkt, dat klopt met hoe haar balans werkt. Hoe logisch is het dan om op die andere kant te gaan zitten? Is dat meewerken?
Zitten op een lengende spier doet je paard pijn. Hoe kan dat onder vriendelijk en eerlijk rijden vallen?

Als ik mijn kuit aanleg, spant zij in reflex haar buikspieren aan. Dat is niet iets wat zij heeft moeten leren, haar lijf werkt gewoon zo. Zij accepteert het als een gegeven, vindt het niet vervelend en onlogisch. Als ik voorwaarts wil, duw ik haar met mijn bekken vooruit, en daar, achter de schouders, zit weer een reflexpunt: zij zal, op die hulp van mij, als ik mijn bekken kantel en mijn kuit aanleg, haar bekken willen kantelen, en haar buikspieren willen aanspannen. Daarom ook dat sommige hengstige merries niet voorwaarts gaan op het geven van kuit en kanteling van het bekken, het kan pijnlijk zijn dan om de buikspieren aan te spannen. Respecteer ze daarin. Jij wilt je lage buikspieren ook niet aanspannen als je ongesteld bent, je paard is daar niet anders in. Het is geen ongehoorzaamheid.
Het is dus echt volkomen onlogisch om je voorwaartse hulp te geven als je rug hol maken, het is je paard echt tegenwerken. Jouw paard zal de rug ook hol willen maken op die hulp, en dan kán zij niet voorwaarts. Straf haar niet. Zij doet immers wat jij zegt.

En daarom wil ik logische hulpen geven, omdat mijn paard die begrijpt. Hoe kan zij weten dat ik heel iets anders bedoel dan mijn lijf aangeeft? Dat is iets heel verwarrends voor een paard, en het zal ze bang en onrustig maken. Hoe moet mijn paard raden, dat als ik om thee met melk vraag, ik koffie met suiker bedoel? Besef dat je paard heel vaak precies doet wat jij vraagt, en dat het oneerlijk is om ze daarvoor te straffen. Zeg sorry, en stel de juiste vraag, en geef ze de ruimte om met een antwoord te komen. Straf ze er neit voor als het niet precies is wat je bedoelde. Leg gewoon uit dat dát niet helemaal je bedoeling was, en beloon haar. Zij doet haar best om aan jouw vraag tegemoet te komen, en dat is reden haar te prijzen.

En daarom mág mijn paard bokken en steigeren. Zij mag hele rodeo's geven als zij dat wil. Want, als zij niet mag protesteren, hoe vrijwillig is haar medewerking dan? Dan wordt het lijntje tussen dwingen en vragen heel, heel dun.
En daarom straf ik haar nooit als zij protesteert. Zij mag dat. Want dan weet niet alleen ik, maar ook zij, dat als zij meewerkt, en ingaat op mijn uitnodiging, dat niet is omdat zij moet, maar omdat zij wíl. Dat is dansen met je paard. Je kunt een dans immers niet afdwingen?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:18

Sorry hoor Yamcha nou haak ik af -O-
Ik had bij de laatste pagina's van het vorige topic al zo mijn twijfels maar ik wilde even kijken welke kant het op ging.
Als dit een topic is waar maar één richting de juiste is dan is er geen discussie meer mogelijk
In western draait heel veel om wijken voor druk dus dan heb ik hier niks meer te zoeken volgens jou of ik doe alles fout.
Als het zo makkelijk en waar is wat jij schrijft heb je ook geen hoofdstel of teugels meer nodig.
Jij neemt dingen aan voor waar alleen vanuit jouw eigen referentiekader dat maakt het dus voor anderen onmogelijk om het daarmee oneens te zijn.
Ik hou niet van stokpaardjes of zendelingen :evaw:

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:30

Even een raar voorbeeld: Als ik een kind vraag om een radslag te doen, is de kans groot dat het antw: ja is. Maar gaat dat kind vervolgens een paar keer door d'r pols heen, dan wordt het antw op mijn vraag of ze de radslag wil doen, ineens beantwoord met nee.
Het probleem is niet de radslag, maar de pols die niet sterk genoeg is. Los het probleem in de pols op en leer het kind weer vertrouwen hebben om die radslag weer te kunnen doen.
En paard werkt voor mij net zo. Het heeft een reden waarom hij iets niet wil doen. Het kan een hele puzzel zijn, maar dat is voor mij paardrijden en dressuur rijden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:45

Sorry dat ik hier zo kom binnenvallen :)

Maar dan vraag ik mij ook af; waarom hebben we dan teugels en zadels? als jij het goed vraagt, dan moet het paard het goed doen (neem bijv. een jong paard dat nog niet 'verkeerd' is gereden) waarom gebeurt dat dan niet altijd?
En waarom kan dan niet iedereen na 5 jaar 'perfect' rijden (appuyementen, galopswissels en de 'moeilijke' oefeningen)?

Ik snap ook wel dat dit misschien een beetje overdreven is, maar ik hoop dat je verstaat wat ik bedoel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:56

Ik snap je :j

Niemand is perfect, met zadel zit je beter dan zonder, en nog fijnee voor paard ook :j hoezo geen teugels btw? Die snap ik niet?

Het is wel echt zo dat paarden die gewichtshulpen of terugrijden op je ademhaling haast instinctief snappen. En als ze een gooi doen, zitten ze best. vaak in de goede richting. als jij zo een hulp geeft op een groen paard bv en hij snapt hem, dan klopt die hulp.

Denk dat niet iedereen even veel talent, gevoel, weet ik wat heeft, geeft ook niks. Maar ik denk wel dat je behoorlijk kan leren rijden in de basis. Volgens mij is dat haalbaar.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:38

Ik bedoelde met teugels, als je kan sturen op zit, en terugrijden op zit, dat je dan toch (zogezegd) geen teugels/hoofdstel meer nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:39

Je moet ook niet terug op hand :)

Maar buitenteugel om te begrenzen is best handig hoor.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:51

justkid schreef:
Als dit een topic is waar maar één richting de juiste is dan is er geen discussie meer mogelijk

(ik reageer als topicgenoot en niet als Mod)
Wat mij betreft heeft iedereen hier zijn eigen bijdrage, zijn eigen inzichten, zijn eigen ervaringen.
Ik vond het juist zo fijn dat er hier vanuit allerlei invalshoeken tegen het rijden aangekeken werd. Dat er veel mensen "opnieuw" zijn begonnen, of in ieder geval nieuwe ervaringen opdeden, opnieuw bewust worden en tegen allerlei dingen aanliepen/vragen hadden, behoefte hadden aan een spiegel etc.
Dus ik vraag je echt justkid om in dit topic te blijven posten. Jouw bijdrage vind ik echt enorm waardevol. Vanuit de westernhoek is er veel nuttigs te lezen en te leren.

Ik vond de discussie ook niet altijd even prettig verlopen. Laten we de discussie in ieder geval over het onderwerp houden, en niet om de man gaan spelen. Uch... ik heb gezegd :o

Heb een beetje een frustie week gehad wat rijden betreft. Zodra ik Janus echt aan het werk ga zetten, heb ik de neiging om zelf te onrustig in mijn handen/armen te worden.
Ik ben inmiddels aangekomen op het punt dat ik niet alleen maar aan mezelf hoef te denken en dat ik nu ook echt tijd aan het paard trainen kan besteden.
Janus is al super verbeterd. Ook echt aan zijn lijf te zien. Compacter/gespierder/beter gewichtsverdeling over zijn benen.
Zijn buikspieren mogen meer aan het werk, zijn rug mag meer bollen tijdens het rijden.
Hierdoor komt Janus vanzelf in een mooie (lees goede) houding te lopen, en ik wil dat dan vasthouden en daar komt mijn zwakte: het vasthouden ga ik met mijn handen doen. En dat wil ik niet _-:( en ik krijg/kreeg het maar niet afgeleerd, en ik wil het dus echt NIET!! Gewoontes afleren is zooooo moeilijk. >;)
Vanmorgen heb ik les gehad en wat ben ik Japeloup dankbaar. Ze begreep precies wat ik bedoelde en heeft me heel duidelijke instructie gegeven hoe ik verder kan. Ik heb vandaag veel geoefend met focussen op de achterhand, wat gebeurt daar, voel ik kanteling in bekken, komt de rug omhoog, wat doen de achterbenen. Nadat ik het gevoel bewust werd in stap, dit geoefend in draf. Eerst rustig aandraven en na een paar passen terug naar de stap. En zo steeds stukjes draf uitbouwen.
Op deze manier voelde het wel goed. Ik hield mijn handen zacht en stil, probeerde zou goed mogelijk schouders/armen te ontspannen, en bleef focussen onder en achter me.
Ik zie het weer zitten :j . Er is vandaag een hele wereld voor me open gegaan. Dank je Japeloup!
Japeloup heeft een filmpje gemaakt van het oefenen vandaag. Krijg ik van haar toegestuurd en ik denk dat het wel de moeite is om hier in het topic te zetten.

Ivm de snelheid waarmee er de laatste dagen gepost is, reageer ik even niet op de berichten. Dan zit ik vanavond om 24 uur nog te typen.
Ik zal proberen het hier wat beter bij te houden met posten en reageren.
Fijne avond iedereen :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:10

Ik realiseer me dat mijn vorige bericht wat ongenuanceerd is. ik ben niet tegen op het wijken voor druk. ik heb een probleem met hulpen die echt tegen het paard ingaan, zoals het zitten op de buitenkant in een buiging.of je rug hol maken bij een voorwaartse hulp. daar gaat het mij vooral om. justkid, je bent heus welkom.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:06

Ik heb de filmpjes van mijn les ontvangen.
Wie interesse heeft mag me PB-en, zal ik de link toesturen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:12

Ik sluit me aan bij gooya dat ik de discussie ook niet altijd even fijn vond,eigenlijk juist geen discussie.
Ik hoop dat zooist en justkid in het topic blijven voorbij komen. :-)

Gister een erg fijne les gehad.Website van mijn juf http://www.paardenmensinbalans.nl/index ... age372.htm
Ik heb filmpjes maar mijn juf vind het niet zo fijn als die op youtube verschijnen dus ik plaats ze niet.
Waar we vooral mee bezig zijn geweest is zitles en het rechtrichten.
Timo is rechtsgebogen en daar zijn we mee aan de slag gegaan.Verder met mijn zit,hij zet me dus ook meer op rechts dus ik moet meer op links zodat ik op beide evenveel 'druk'heb.
Verder geleerd dat ik dus altijd op het verkeerde moment drijf,nooit geweten dat je juist drijft als je staat in je beugels :+
Verder nogal last van een inwerkende binnenhand,ik haal deze naar me toe ipv van me af en hem netjes te openen.Fijn gereden,veel gevoeld en veel eyeopeners.
Later verder geoefend op mijn andere paarden en hier schijnen ze nogal een voorkeurskant naar hetzelfde te hebben,misschien toch het probleem wat meer bij mezelf zoeken ;-)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:17

Leuk om te lezen hoe je bezig bent TK.
Je kan filmpjes ook afgeschermd op Youtube plaatsen. Dan kan niemand erbij behalve degene aan wie jij de link geeft.
Die terugwerkende binnenhand herken ik. Die neiging heb ik ook. Zeker als ik weer teveel voor aan het prutsen ben. Maar na vandaag heb ik weer hoop.