als ik aanspring in de galop gooit mn pony zn hoofd de......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RobinBuck

Re: als ik aanspring in de galop gooit mn pony zn hoofd de......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 13:28

oke, daar ga ik dan maar is goed over na denken! is een ponyclub eigelijk ook aan te raden of ook niet echt?
ik zou graag verder willen komen duss...

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:21

Ik zou gaan voor een combinatie ponyclub en privélessen. Ponyclub met niet al te grote groepen en privépaarden is toch weer anders als manege. Als je daarbij dan 1x in de maand een privéles hebt dan zul je zien dat je heel snel met sprongen vooruit gaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:27

Ts, je hebt veel meer aan privelessen nu, hoeft niet elke week want dan heb je tijd om te trainen. Ik zie dat je zegt volgend jaar priveles, priveles haalt imo het meeste uit bij het begin van je rijcarriere dan na anderhalf jaar. Vaak zit je na zoveel tijd zo vast aan verkeerde gewoontes dat het heel moeilijk voor jou en je pony is om te veranderen, begin goed leren is veel beter. Één tip, goed voorwaarts rijden in draf, hoofd zakt vaak als ze vanachter naar voren gereden worden(heeft niets met wel of geen bit te maken), je hebt gewoon de motor van je pony nog niet gevonden en dat kost ook tijd om dat te voelen.Als je de motor hebt,komt de aanleuning en ontspanning en nageeflijkheid in alle gangen. Doe je best en dan kom je er wel, zoals ik zei, je hebt een geweldig leuke pony.

Zavanellixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:58

Telkens als het fout gaat terug nemen, goede druk houden op de teugels of ook naar beneden houden, en even streng zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:50

Heb jij het filmpje wel bekeken, denk het niet want gebrek aan impuls los je niet op onderstaande manier op.

Zavanellixx schreef:
Telkens als het fout gaat terug nemen, goede druk houden op de teugels of ook naar beneden houden, en even streng zijn.

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:49

Ik denk persoonlijk dat je het beste ( zoals al gezegd is ) privéles kan gaan nemen, zo leer je veel meer.. krijg je meer aandacht, en kan er ook op bepaalde punten worden gelet door jouw, en je instructeur. En ik denk ook dat je dat bij deze pony wel nodig hebt.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:51

Mijn paard had dit ook en bleek een paar flinke blokades in haar rug te hebben. Ostheopaat is 2x geweest en toes was het over. Absoluut geen hulpteugel gebruiken!

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 20:43

maar hij kan wel gewoon lekker soepel met ontspannen rug lopen, dus zou het dan nog steeds zo kunnen zijn?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:14

RobinBuck schreef:
maar hij kan wel gewoon lekker soepel met ontspannen rug lopen, dus zou het dan nog steeds zo kunnen zijn?

Heb je les?

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 17:50

nog niet, maar wil zeker gaan nemen!
maar ik krijg wel gewoon les op de manege, aleen dan op manege paarden (dus niet op deze pony)

nikkiberber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:55

mijn lievelings pony schuimt heel erg en gooit als hij in de galop aanspringt ook zijn hoofd omhoog en krijg ik allemaal kwijl in me gezicht ahaahhaha.
maar berber doet soms ook als hij door de bochten komt zijn hooft omhoog.
in het begin deed hij het altijd, maar dat is nu al heel veel minder.
eigenlijk doet hij het nu nooit meer.

ik denk dat hij het zo is aangeleert want hij heeft het nu wel afgeleert

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:11

Zavanellixx schreef:

Dat is sowieso in geen enkele situatie de correcte oplossing. Dat heet met harde hand "aanleuning" afdwingen. Dan kom het hoofd misschien wel omlaag, maar niet omdat het paard een juiste dragende achterhand heeft die via een elastische verbinding de hals en het hoofd naar een meer wenselijke positie brengt :n geen strak plan, nooit. Dus ook niet voor jouw pony.

Een paard moet het bit aannemen. Dit is maar op een manier te bewerkstelligen, door de achterhand te activeren en dit met een vriendelijke stabiele, betrouwbare hand van voor op te vangen. Je neemt daarbij wel de teugels aan tot het punt dat je geen "waslijntjes" hebt, maar het laatste stukje, het bit aannemen, mag nooit worden afgedwongen omdat je dan niet aan de voorwaarde van een vriendelijke en betrouwbare hand voldoet. Welliswaar heb je dan even "het mooie plaatje" maar het zal alleen maar meer tijd nemen om vanuit die positie nog een echte correcte aanleuning te verkrijgen. Een correcte aanleuning is een lichte nagefelijke elastische verbinding tussen de mond en de ruiterhand. Niet het mooie krulletje. Vanuit die basis kan je de hoofdhalshouding gaan sturen: meer verzamelen, en dus meer oprichting, of juist lang en laag. Ook om correct te halsstrekken, waarbij de horizontale balans bewaard blijft, wordt alleen vanuit die voorwaarde correct verreden.

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 19:16

maar ik rijd ook bitloos... en heeb van de week veel aan gewerkt om hem netjes laag te krijgen en lukt nu super! ik rijd hem lekker los op alle kanten met stellig en dan is ie lekker los, en loopt ie bijna van zelf "aan de teugel"!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:18

Ik bedoelde het ook niet tegen jouw, maar tegen Zavanellixx die je het advies geeft dit met een hard hand op te lossen :)

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 20:50

ooh oke.. nouja, dan heb ik voor haar dat berichtje achtergelaten, dat ze ook kan lezen hoe het ook kan.. :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:07

precies :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:39

RobinBuck schreef:
nog niet, maar wil zeker gaan nemen!
maar ik krijg wel gewoon les op de manege, aleen dan op manege paarden (dus niet op deze pony)

Dit is niet aanvallend bedoeld maar hoe weet je zeker dat je paard ontspannen met ontspannen rug loopt? Is er iemand die dat aventoe tegen je zegt? Een vriendin ofzo?

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 13:27

jawel, maar dat je kan je (ik) ook wel voelen, ik rijd bitloos en zou dus niet hem "aan de teugel" kunnen trekken zoals sommige met bit doen....
en als ie dus mooi lekker loop, goed losgewerk is, en "aan de teugel" loopt, is dat (denk ik) toch een teken van ontspanning in de rug....
of zeg ik nu iets heel geks en raars wat absoluut niet kan?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:21

RobinBuck schreef:
jawel, maar dat je kan je (ik) ook wel voelen, ik rijd bitloos en zou dus niet hem "aan de teugel" kunnen trekken zoals sommige met bit doen....
en als ie dus mooi lekker loop, goed losgewerk is, en "aan de teugel" loopt, is dat (denk ik) toch een teken van ontspanning in de rug....
of zeg ik nu iets heel geks en raars wat absoluut niet kan?

Ook bitloos kun je hem in de krul trekken :j . Mijn paard liep ook altijd netjes aan de teugel..... Aleen in een foute houding. Mijn tip voor jou: Neem les met je eigen pony en laat eens een osteopaat langs komen. Ik denk dat je dan een stuk verder komt :D

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 16:04

ja, maar ik trek hem dus niet in de krul, ik rijd hem gewoon lekker los, en dan gaat ie eigelijk vanzelf aan de teugel lopen. les wil ik ook gaan nemen, pas als hun gaan zeggen dat dr echt een osteopaat zou moeten langs komen zou ik dat doen, maar als hun dat niet nodig zouden vinden hoeft het denk ik ook niet echt..

kyrajansenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:07

ik weet niet of jou pony dit al vanaf dat je hem hebt het doet ? of dat je pony het sinds kort doet ?
maar ik heb dat probleem gehad met zn kont als ik hem in galop aansprong dan gooie hij zn kont in de lucht en maar blijven doorgaan tot ik er af viel... dat is nooit het restultaat geworden , maar toen heb ik hem even aan de longe gehad en lekker los laten gaan daarna pas op gaan zitten en hij doet het niet meer ! :D

MOONH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:57

Ik heb precies hetzelfde probleem, maar ook in de stap en in de draf gooit mijn pony haar hoofd in de lucht. Ik rijd ook bitloos.
Les nemen en een osteopaat langs laten komen is voor mij geen oplossing want een half jaar geleden heeft een osteopaat alle blokkades weggehaald en les heb ik ook.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:28

MOONH schreef:
Ik heb precies hetzelfde probleem, maar ook in de stap en in de draf gooit mijn pony haar hoofd in de lucht. Ik rijd ook bitloos.
Les nemen en een osteopaat langs laten komen is voor mij geen oplossing want een half jaar geleden heeft een osteopaat alle blokkades weggehaald en les heb ik ook.

Daarom moet je ook 1 keer in het half jaar de osteopaat langs laten komen omdat blokades in veel gevallen weer terug komen :D, maar goed hoeft ook niet persee de oorzaak te zijn. Het enige wat ik wil aangeven is dat een pony niet even zomaar denkt van hé laat ik mijn baasje eens pesten door mijn hoofd omhoog te gooien. Dat kan ook niet, want daar zijn hun hersens te klein voor. Met bijzet en dergelijke vererger je de problemen alleen maar.