Paard kruipt in elkaar bij aandraven en is sloom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 15:14

Nogmaals bedankt! Ik zal even iedereen proberen te beantwoorden.

Onley: Ik heb een volbloed arabier en voorheen was hij juist te snel (heb 'm al 7 jaar). Dan ging hij er af en toe vandoor etc. Dus ik denk niet dat het zn karakter is..

Betadine: Hij is nu al meer dan een jaar aan het kwakkelen...Helaas ben ik het kabeltje van mijn camera kwijt, dus filmpjes maken wordt lastig. Ik kan het misschien 's met mn telefoon proberen..

It_is_me: Ik ga er niet vanuit dat hij verveeld is. Hij staat 24/7 buiten in een kudde en hij heeft de laatste maanden amper hoeven werken. Doordat hij steeds wat had heb ik heel weinig met 'm gedaan. En voorheen reed ik misschien net aan 2x per week in de bak.

Timokyana: Mn paard staat in een aktiefstal, dus hij moet eten wat de pot schaft ;) Helaas heb ik daar zelf niks over te zeggen. Maar over het algemeen is het voer van goede kwaliteit. Af en toe is een wat mindere baal. Maar misschien dat ik toch 's aan de dierenarts ga vragen of hij uit voorzorg tegen leverbot behandeld kan worden.

Apple: Ik heb mn paard al 7 jaar van jongs af aan en zelf ingereden. Hij gedraagt zich het afgelopen jaar opeens heel anders. Ik heb net een nieuw zadel, dus daar kan het niet aan liggen.

Reina: We hebben idd veel pech gehad door de jaren heen. Maar nu heeft hij al meer dan een jaar lang iets heel vaags en niemand heeft een idee wat het is.
Als hij gras ziet dan wordt hij wel wakker met wandelen ;) En hij schijnt ook heel veel met andere paarden te spelen overdag. Ik ben de enige die hem rijdt. Aan de longe zonder bit en zadel is hij ook niet vooruit te branden... Poeh, de laatste keer dat ik fijn met hem heb gereden is denk ik al bijna 2 jaar geleden...

Anne_GTI: Hij was juist altijd heel erg voorwaarts, dus ik weet niet of hij flegmatiek is of dat het iets anders is.. Mn instructrice wist ook niet goed wat ze ermee aan moest geloof ik.

Amy77: Ik had idd getwijfeld om mn topic bij medisch neer te zetten, maar het is wel meer een rijprobleem. Het zou ook iets medisch kunnen zijn, maar dat weet ik niet zeker..

linnie050: Ik zit er over te denken om een andere osteopaat te laten komen. Alleen moet ik eerst weer even sparen, want mn paard heeft me ontzetten veel geld gekost het afgelopen jaar. Het hoesten is sowieso geen pollenallergie, want hij deed het juist in de herfst en winter. Stof zou kunnen, maar het is wel een kleine kans. Hij staat 24/7 buiten en niet op stro. Dus dan zou het alleen door het kuil of door het zand kunnen komen.

Feria: kissing spines heb ik ook aan gedacht omdat mn paard van nature een holle rug heeft. Maar alle osteopaten en dierenartsen zeggen dat hij daar verder helemaal geen symptomen van vertoont...

Onley: Hij heeft van nature een holle rug. Hij heeft slappe buikspieren en trekt zn eigen rug hol. Ook in rust en als hij los loopt. Dus onder het zadel heeft hij ook een holle rug. Ik probeer hem daarom lang en laag en voorwaarts te laten lopen, maar dat is op dit moment heel moeilijk..

Het is en blijft een heel lastig en vaag probleem.. Misschien moet ik toch 's proberen te rijden en dat er dan iemand bij staat met een longeerzweep. Kijken hoe het dan gaat.. Zou het alleen vervelend vinden als ik hem aanpak en het blijkt uiteindelijk toch iets medisch te zijn...Maar ik weet niet wat ik nog kan laten onderzoeken, voor mn gevoel heb ik alles gedaan wat ik kon doen..

Edit: weet niet of ik dat al vermeld had, maar hij had altijd supermooie ruime gangen en dat is ook veel minder geworden. Hij stapt amper over zn eigen voetafruk heen en vroeger zaten er bijna 2 afdrukken tussen..

gretoes

Re: Paard kruipt in elkaar bij aandraven en is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:28

MICKYL; kissing spines heb ik ook aan gedacht omdat mn paard van nature een holle rug heeft. Maar alle osteopaten en dierenartsen zeggen dat hij daar verder helemaal geen symptomen van vertoont...
kissing spines heb ik ook aan gedacht omdat mn paard van nature een holle rug heeft. Maar alle osteopaten en dierenartsen zeggen dat hij daar verder helemaal geen symptomen van vertoont...

* mijn pard had ook weinig symptomen van kissing spines.... maar hij heeft het wel en in erge mate, dus misschien best een idee om dit te laten checken (foto) ook de fysio en osteopaat die ik er bij heb gehad hebben t daar nooi over gehad, maar mn paard is inmiddels met pensioen (hij is 8)
en ik baal er ontzettend van! ik zou alles uit willen sluiten.,

succes!!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:37

Als hij geen gras krijgt kan het ook zijn dat hij een vitamine E gebrek heeft. Daar worden ze vaak ook sloom en stijf van. Zou toch een vit. E/selenium supplement bijvoeren als je paard niet op gras staat.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 07:37

Dank voor je antwoord. Ik zou ervoor kiezen om iemand anders met hem te laten werken. Je hebt volgens mij al heel veel uitgesloten op medisch gebied, dus ik zou eens kijken of het niet stiekem een rijtechnische vicieuze cirkel is waar jullie in terecht zijn gekomen.

Ken je iemand die echt handig is met flegmatieke paarden? (Ik heb Fardooz nooit heel voor het been gevonden als ik eerlijk ben :o ). Ik ben heel benieuwd wat er gebeurt als er twee maanden iemand met hem aan de slag gaat die hem keihard durft aan te pakken. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat het jouw onzekerheid is die ervoor zorgt dat hij niet aan het werk gaat. Zeker als je twijfelt of hij geen pijn heeft, is het ontzettend moeilijk (misschien zelf wel onmogelijk) om door te zetten.

Mocht dat niet werken, dan heb je die mogelijkheid uitgesloten en kun je er alsnog voor kiezen om hem helemaal door de medische molen te halen.

Heel veel succes, het blijft een lastig probleem...

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 13:46

Gretoes: Op dit moment heb ik niet het idee dat hij kissing spines heeft, maar ik blijf het wel in de gaten houden. Ook heb ik les in rechtrichten en doe ik oefeningen zodat hij zn rug minder hol houdt. Hopelijk helpt dit om het in de toekomst te voorkomen. Wat vervelend dat jouw paard al zo jong kissing spines heeft en met pensioen moet! Kan me voorstellen dat je daar ontzettend van baalt...

Lepeltje: Ik geef hem nu een paar keer per week extra muesli en een supplement bij (marstall force). En gelukkig gaan ze eind deze maand weer het land op. Maar wel een goede tip! Daar had ik nog niet over nagedacht. Ik ga het zeker na het weideseizoen in de gaten houden en dan evt. een extra supplement bijvoeren.

Reina: Ik wil idd 's iemand anders laten rijden om te horen wat die ervan vindt. Misschien mn instructrice of iemand van stal..
Fardooz was altijd ontzettend voorwaarts. De laatste jaren was hij eigenlijk vaak te snel en ging er dan kleine stukjes vandoor. Hij had altijd teveel energie.
Op dit moment denk ik toch uiteindelijk dat het met de aktiefstal te maken heeft. Ik denk dat hij daar zoveel energie verbruikt dat hij als hij moet werken niet meer vooruit te branden is. Maar dit zou ik dan idd wel op moeten kunnen lossen tijdens het rijden. Dus ik ga sowieso iemand vragen om me daarmee te helpen, want ik weet dat ik vaak niet streng genoeg ben.

Het goede nieuws is dat Fardooz niet meer hoest! *\o/* Hij briest nog wel af en toe, maar het echte hoesten is gelukkig over. Hopelijk blijft het zo..
Hij was dit weekend met longeren ook alweer wat voorwaartser. En afgelopen zondag heb ik een buitenritje naar de hei gemaakt en dat ging ook heel goed. Hij was nog wel vrij sloom, maar veel beter dan in de bak. Hopelijk zit er een stijgende lijn in.. :)

Marieke97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:38

Wat fijn dat het beter gaat! Een pony bij mij op de manege hoest ook heel veel maar dat komt omdat hij heel oud is. Mischien is dat bij jou ook het geval? Het kan ook zijn dat hij buiten rijden gewoon een stuk leuker vindt dan in de bak...

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:19

Fijn dat hij niet meer hoest! Vage klachten zijn zo ontzettend naar, omdat je je wel zorgen maakt, maar eigenlijk (nog) niets voor ze kunt doen.

Ik hoop dat hulp van je instructrice helpt. Je zou eigenlijk iemand moeten hebben die minimaal drie keer per week met hem werkt. Je kunt ook kijken of je drie keer per week hulp kunt krijgen van iemand die weet wat hij of zij doet. De andere dagen dan niets doen. Mijn eigen valkuil bij dit soort dingen is meerdere aanpakken half doen. Je staat er dan niet helemaal achter en maakt een aanpak dan vaak niet af. Bovendien weet je áls het helpt niet wat er helpt. Ik zou een boekje bijhouden met plan van aanpak en daar dan elke dag verslag van doen. Spreek ook met jezelf af hoelang je iets wilt proberen en wat dan precies. Dat geeft vaak een goed beeld van wat er wel en niet werkt.

Bijvoorbeeld:

1. Drie weken 3x pw een half uur rijden, met als doel 'goed voor het been' (voorwaarts is niet altijd hetzelfde als goed voor het been. Had je in het verleden toen hij voorwaarts was ook gehoorzaamheid voor het been?)
2. als 1. niet werkt 3 weken alleen buitenrijden. Doel 'voorwaarts/leeg in zn koppie/energie'
3. als 1. en 2. niet werken: voedsel onder de loep. Wat krijgt hij, wat is er veranderd en hoe kan je testen waar hij goed.op regeert? Bijv. 1 maand geen kuil maar hooi
4. Etc.

Heel veel succes, ik hoop dat je gauw weer lekker met hem aan de slag kunt en dat hij zich goed voelt!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:18

Hoe is het nu met je paard?Nog steeds een stijgende lijn?

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 21:44

Het gaat gelukkig nog steeds de goede kant op! Hij ziet er alweer een stuk beter uit en het hoesten is zo goed als over. Heel af en toe nog een kuchje en een bries bij het aandraven, maar verder hoest hij niet meer. Ik heb nu vooral op de hei en op de drafbaan gereden omdat hij dat leuker vindt dan de bak. Heb zelfs galop gedaan en het ging vrij goed allemaal. Hij was behoorlijk voorwaarts vergeleken met de afgelopen maanden :)

Reina, je schema klinkt heel goed! Ik ben nu eigenlijk al begonnen met optie 2 uit je schema. Ik zal het 's bij gaan houden hoe het gaat, das wel een goed idee! Ik heb tot nu toe nog geen les gehad, wil hem eerst weer even opbouwen.
Binnekort moet hij toch ook wel weer 's aan het werk in de bak en daar ook voorwaarts blijven. Misschien dat ik dat volgende week ga proberen.

Mn paard staat in een aktiefstal en eind deze maand komen er een aantal nieuwe paarden bij. Ik hoop echt heel erg dat het geen vechten wordt en dat hij zichzelf heel houdt. Anders ben ik weer terug bij af.. Maak me daar nogal zorgen om, maar eigenlijk heeft dat geen zin, want ik kan er nu toch nog niks aan doen.. -O-
Dus ik blijf duimen dat het in een stijgende lijn blijft gaan! :)