Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

_horselovee_ schreef:deruijter schreef:Nee gewoon een volte rijden heeft geen zin.
Maar de oefeningen die ik in dit topic heb gezet, zijn goede oefeningen om de ruiter meer controle
terug te geven en om het wegrennen van het paard te blokkeren.
maar het gaat er om WAAROM het paard wil wegrennen. pijn? angst? onbalans?
met voltes maken los je dat niet op.
dan moet je les nemen, maar als je te groot bent heeft dat ook geen zin
joelleollie schreef:maar op dat moment kan je wel de snelheid er een beetje uithalen , en misschien als je dat een paar x doet , dan krijgt tie het misschien door , van dat als hij snel gaat dat hij dan een rondje moet draaien ,
maar als dat ten kosten gaat van zijn rug of wat dan ook , dan begin ik er niet aan
_horselovee_ schreef:deruijter schreef:Nee gewoon een volte rijden heeft geen zin.
Maar de oefeningen die ik in dit topic heb gezet, zijn goede oefeningen om de ruiter meer controle

deruijter schreef:Dat het paard wegrent wilt niet altijd zeggen dat hem iets mankeert.
Dit heb ik wel uit mijn ervaring geleerd.
En één van die oorzaken is dwarsheid, maar om dat zeker te weten moet je andere oorzaken uitsluiten. Nwktje schreef:Je kan ook een keer proberen om voor het rijden je pony even lostegooien, of te longeren, longeren hoeft niet lang gewoon even dat die zijn ernergie kwijt kan. Bij mijn verzorg pony's doen ze dat ook vaak, eerst even longeren en dan gaan rijden.
s6801881 schreef:joelleollie schreef:maar op dat moment kan je wel de snelheid er een beetje uithalen , en misschien als je dat een paar x doet , dan krijgt tie het misschien door , van dat als hij snel gaat dat hij dan een rondje moet draaien ,
maar als dat ten kosten gaat van zijn rug of wat dan ook , dan begin ik er niet aan
Het punt is, je bent bezig met symptoombesstrijding, net als met alle andere tips van deruijter, je wilt niet de symptomen bestrijden, maar de oorzaak vinden en die (correct en rijtechnisch) oplossen. Een ander (scherper bit) is ook zo'n prachtig voorbeeld. Door het paard pijn te doen als hij te hard gaat kan je het te hard gaan wel afleren, maar als je niet duidelijk hebt waardoor hij te hard gaat is het weer domweg symptoombestrijding, waar het paard uiteindelijk niet beter van wordt. Een prachtige illustratie van het luisteren naar een paard als hij fluisterd of het negeren van een paard als hij schreeuwt

s6801881 schreef:deruijter schreef:Dat het paard wegrent wilt niet altijd zeggen dat hem iets mankeert.
Een paard hoeft dan wel niets te mankeren om weg te rennen, wegrennen heeft altijd een oorzaakEn één van die oorzaken is dwarsheid, maar om dat zeker te weten moet je andere oorzaken uitsluiten.
, hij gaat erg hard , en ik weet niet hoe ik dat moet oplossen
s6801881 schreef:deruijter schreef:Dat het paard wegrent wilt niet altijd zeggen dat hem iets mankeert.
Een paard hoeft dan wel niets te mankeren om weg te rennen, wegrennen heeft altijd een oorzaakEn één van die oorzaken is dwarsheid, maar om dat zeker te weten moet je andere oorzaken uitsluiten.

deruijter schreef:Horse love, ik heb niks gezegd over een scherper bit, ik vroeg enkel welk bit er in zit. Je moet geen aannamens gaan maken die niet kloppen. Daarbij heb ik niet alleen gezegd dat je enkel en alleen een volte moet inzetten, ik heb meerdere oefeningen geplaatst. Ik kan er verder ook niks aan doen dat TS alleen maar de volte ziet als enig hulpmiddel.

Laura_x_ schreef:_horselovee_ schreef:
Voltes rijden is enkel de symptomen bestrijden. Een paard doet niet zomaar iets, een paard rent niet zomaar weg
Ik vind dat je er nog best op past hoor
Heb je begeleiding of les?

Laura_x_ schreef:Wat goed van je dat je dit zegt. Hier kunnen een aantal bokkers nog een voorbeeld aan nemen
Heeft de pony verder geen berijder, die ermee op les kan?
deruijter schreef:Horse love, ik heb niks gezegd over een scherper bit, ik vroeg enkel welk bit er in zit. Je moet geen aannamens gaan maken die niet kloppen. Daarbij heb ik niet alleen gezegd dat je enkel en alleen een volte moet inzetten, ik heb meerdere oefeningen geplaatst. Ik kan er verder ook niks aan doen dat TS alleen maar de volte ziet als enig hulpmiddel.
ik zeg expres bijv. er voor.
_horselovee_ schreef:deruijter schreef:Horse love, ik heb niks gezegd over een scherper bit, ik vroeg enkel welk bit er in zit. Je moet geen aannamens gaan maken die niet kloppen. Daarbij heb ik niet alleen gezegd dat je enkel en alleen een volte moet inzetten, ik heb meerdere oefeningen geplaatst. Ik kan er verder ook niks aan doen dat TS alleen maar de volte ziet als enig hulpmiddel.
en dat zeg ik ook nietik zeg expres bijv. er voor.
+ de enige oefeningen die jij hebt gegeven zijn volte(s) en tempowisselingen. ga er vanuit dat TS al wel tempowisselingen en overgangen maakt?
joelleollie schreef:Laura_x_ schreef:Wat goed van je dat je dit zegt. Hier kunnen een aantal bokkers nog een voorbeeld aan nemen
Heeft de pony verder geen berijder, die ermee op les kan?
nou , er komt nog een meisje die 1 x in de 2 weken op hem rijd , maar die is nog heel bang , dus Ollie neemt haar soms in de maling , dus ze rijd er ook nog niet echt op , ze stapt en soms een heel klein drafje met iemand er naast
Misschien kan je grondwerk gaan doen, krijgt zij ook meer vertrouwen in Ollie en is ook leuk voor jou 

_horselovee_ schreef:joelleollie schreef:
nou , er komt nog een meisje die 1 x in de 2 weken op hem rijd , maar die is nog heel bang , dus Ollie neemt haar soms in de maling , dus ze rijd er ook nog niet echt op , ze stapt en soms een heel klein drafje met iemand er naast
perfect dus voor les, toch?Misschien kan je grondwerk gaan doen, krijgt zij ook meer vertrouwen in Ollie en is ook leuk voor jou
zelf heb ik ook les in grondwerk (les grondwerk en dan weer les rijden, grondwerk, rijden enz.) en het is super ! je leert echt naar je paard kijken hoe ze in mekaar zitten. en wat ze leuk vinden enz. en je hebt ook wat afwisseling