Help! Mijn paard is heel erg stug in de mond

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 20:36

En losjes met slof rijden, en dan op het been laten reageren. Dat kan toch ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:39

Als je je nu eens ff wat minder druk maakt om dat krulletje van voor?
Lijkt je dat zelf niet een goed idee?

Want dat krulletje komt er als hij goed aan het been is, anders nooit.
ja met slof, maar dat is dus nep.

Maaikuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 20:44

Ja, dat probeer ik ook. Maar het enigste kommentaar dat op mijn coupons staat is dat ik aan de nageeflijkheid moet werken en dat hij tegen de hand is enz. Dat is zo nou al een jaar, dus ik probeer er echt aan te werken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:48

misschien andere instruktie.......... je moet natuurlijk niet vergeten dat niet alle pony's nou eenmaal geschikt zijn voor het dressuurwerk...... mijn eerste pony haatte het en er moest toen echt een veel betere ruiter komen dan ik om zoiets voor elkaar te krijgen, maar springen deed het beest des de beter......

Ik denk dat op het moment dan het niet meer zo MOET van jou dat het vanaf dan al een stuk beter gaat

Maaikuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 20:57

Nouja, ik weet dat hij het kan, want hij heeft L2 gelopen. We moeten gewoon nog goed oefenen enzo.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 21:00

precies, minder moeten zal de truc zijn.......... hoe kan jij nou van je paard verwachten dat hij zich ontspannen geeft aan jou als jij er op zit met een gevoel van hij moet aan de teugel. Eerst aan het been zijn........ das de basis en als hij ooit al in het L gelopen heeft ligt het zeker niet aan de pony

Maaikuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 21:14

Ja helemaal gelijk in. Maar sommige pony's zijn nou eenmaal stugger als andere. Zo heeft elke pony/paard zijn minpunten. Toch?

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 22:49

Tuurlijk is de een stugger als de ander maar met training zullen ze vrijwel nageven.

Maar dat je aan de nagevelijkheid moet werken betekent niet dat je hem aan zijn kop moet gaan trekken, maak dat dier eerst aan je been voor je verder werkt, vanuit daar kun je pas verder werken. Laat dat idee van die krul nou los en begin met de basis, en dat is dat ie aan je been moet worden.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:06

Maaikuh schreef:
Ja helemaal gelijk in. Maar sommige pony's zijn nou eenmaal stugger als andere. Zo heeft elke pony/paard zijn minpunten. Toch?

Dus hiermee wil je zeggen dat de pony opeens stug is? Net zeg je nog dat de pony het kan, hij heeft WEL L2 gelopen!

Dus eigenlijk beken je hiermee... het ligt aan mij!

Ik ga het nog een keer zeggen, ook al kan ik het hier niet via internet zien.
Of jij bent erg eigenwijs, of je hebt geen goede instructie. Anders zou ze niet een kind zo laten aanmodderen met een slof, het paard in een krul laten trekken zonder impuls en je maar 1 dag per week zonder HULPteugel laten werken.

Zie het als leren fietsen, dat kan je ook niet leren als je alleen maar op de rem staat. Want dan sta je stil, dan heb je geen evenwicht om gewoon te blijven staan en moet jij je voet op de grond houden.
Dus je paard kan zonder gas (goed voorwaarts aan het been en niet loperig) ook niet gaan ontspannen en in een nette houding lopen.

En het feit dat het al een jaar op je protecollen staat na de wedstrijd... dat zegt genoeg. Je bent nog niet toe aan wedstrijden. Want dit los je niet binnen een korte tijd op. Jij moet je duidelijk anders instellen. Aan de teugel is een middel om je paard sterker te maken, om hem goed te laten lopen, het is geen doel en dat is het bij jou wel geworden. Het maakt je niet uit hoe, liever op een snelle verkeerde manier dan op een goede rijtechnische manier!

Maaikuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 09:46

Citaat:
Dus hiermee wil je zeggen dat de pony opeens stug is? Net zeg je nog dat de pony het kan, hij heeft WEL L2 gelopen!

Hier ben ik het niet met je eens, want een pony die L2 heeft gelopen hoeft niet persee makkelijk in de mond te zijn. Hij KAN het wel, met veel moeite. Dat merk ik nu heel goed.

En ik vind dat ik wel klaar ben voor wedstrijd, want hij hoeft niet persee aan de teugel te lopen in een B-proef, toch? En voor de rest gaat het heel goed. Ik heb in 4 wedstrijden 4 winstpunten gereden, en daarvan 2 x prijs. Dat is toch goed?

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:48

Maar een pony die niet naar beneden wil hoeft niet per se stug in de mond te zijn, de pony kan ook verkeerd gereden worden.

Maaikuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 10:21

Ja, dat kan. Maar geloof me, ik heb echt een goede instructrice, en ze helpt mij goed. En hij is toch best wel stug, dat zegt zij ook.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:22

Maaikuh schreef:
Ja, dat probeer ik ook. Maar het enigste kommentaar dat op mijn coupons staat is dat ik aan de nageeflijkheid moet werken en dat hij tegen de hand is enz. Dat is zo nou al een jaar, dus ik probeer er echt aan te werken.

Een pony of paard rijd je rond op je BEEN, doordat je met je been tegen je stille hand aandrijft en daardoor geeft hij/ zij na!
Als jij dus op je coupons de opmerking vindt dat je aan de nageeflijkheid moet werken, moet je zorgen dat je pony op je been reageert en hem zo naar je hand toe kan drijven. Daardoor wordt hij rond en nageeflijk, niet door meer druk van voren!!!!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:28

Maaikuh schreef:
Ja, dat kan. Maar geloof me, ik heb echt een goede instructrice, en ze helpt mij goed. En hij is toch best wel stug, dat zegt zij ook.

Als ze je goed zou helpen, zou ze de slof eraf halen en eerst werken aan de basisvoorwaarden voor nageeflijkheid. Constateren dat een paard stug is, dat is niet zo moeilijk. Maar het probleem oplossen op een correcte manier, dat is niet voor iedereen weggelegd.

Kleintje schreef dat je of erg eigenwijs bent, of geen goede instructie hebt. Om eerlijk te zijn; ik denk dat het aan beide ligt....

Tamaartjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:10

Eej maaikuh

De slof is het meest dieronvriendelijke hulpmiddel dat er bestaat dat is zelf door onze instructrice gezegd, maar bij jouw pony is het echt nodig
die van mij komt nog een beetje naar beneden, maar nu je met slof rijdt gaat het al een stuk beter Ach gut

Ik zou deze opmerkingen wel allemaal tegen onze instructrice zeggen misschien dat zij eriets op weet

xxjahz Aramat

Maaikuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 13:15

Tamaartjuh schreef:
Eej maaikuh

De slof is het meest dieronvriendelijke hulpmiddel dat er bestaat dat is zelf door onze instructrice gezegd, maar bij jouw pony is het echt nodig
die van mij komt nog een beetje naar beneden, maar nu je met slof rijdt gaat het al een stuk beter Ach gut

Ik zou deze opmerkingen wel allemaal tegen onze instructrice zeggen misschien dat zij eriets op weet

xxjahz Aramat

Eej Aramat

Ik vind dat je gelijk hebt, maar het is wel zo dat Edje helemaal niet meer op mijn been reageert. Ik zal het wel tegen Monique zeggen, dan kan zij helpen. En Edje loopt al wel een stuk beter zonder slof!

xxxxiez Ekiaam

Maaikuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 13:29

Ik wil er ff nog iets aan toevoegen: Edje loopt al een stuk beter zonder slof, dankzij de slof.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:13

Ik heb het topic niet gelezen, en vermoed ook dat dit al gezegd is.

Je kan best eerst de slof eraf halen. Zo heb je veel kans dat hij stugger wordt en zonder slof meer gaat tegenwerken. Je zei ook dat hij hangt, een paard moet iets hebben om te hangen(vrij logisch?) dus dat betekent dan dat je je slof te vast houdt.
Dus dit moet je vooral met je been oplossen, eerst vooruit, en veel voltjes rijden, en overgangen. Dan ineens gaat hij na een week ofzo gereden te hebben op het einde in stap wat nageven, en zo gaat dat verder tot je paard in alle gangen netjes nageeflijk loopt.

Maaikuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 18:36

Thnx voor de tip! Sommige mensen zeggen kleine deeltjes van wat jij zegt, maar jij vat alles wat hier gezegd is in 1 keer samen! Handig hoor!

Maaikuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 18:37

Niet negatief bedoeld hoor!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:00

En een thiedeman? Zou dat niet wat zijn, als he tgoe dis belemmert die niet het voor het been zijn, en het schakelt alleen in als hij te hoog komt met zijn hoofd, er komt dan druk die vermindet naarmate hij lager loopt. Je kunt hem zelf ook strakker en losser instellen.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:48

He ja, laten we er een andere hulpteugel om gooien in plaats van het probleem op te lossen en het paard eerst aan het been te zetten.

Lijkt me dus geen slim plan. Probleem met beide handen aanpakken, of eerder gezegd, met beide benen!

Maaikuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 21:51

Nou, een thiedeman is wel vriendelijker als een slof. Maar ik had het er vandaag nog over met mijn instructrice, en we hebben afgesproken dat ik alleen in de les (1x per week) met slof zou rijden. Want zonder slof moet ik het ook leren, toch?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:26

Hallo Maaikuh,

zolang je pony niet weet wat er aan de voorkant (in de mond) moet gebeuren zal hij ook nooit snappen wat het betekent om 'van achteren naar voren' te rijden.
Voordat je ueberhaupt kunt beginnen met het 'van acheren naar voren' zul je eerst aan je pony moeten vertellen wat 'nageeflijkheid' is.
Nageeflijkheid is iets dat heel veel aandacht behoeft: een pony leert dat niet 'zomaar'.
Ga helemaal terug naar het begin, bij *rustig* stilstaan.
Begin dan heeeeel voorzichtig een heeeeeeel klein beetje weerstand te bieden. Zodra je pony ook maar het *kleinste beetje* probeert te ontspannen, dan laat je *alles* los: je strekt je handen zover mogelijk naar voren, zodat je pony helemaal *niets* meer van je hand merkt. Beloon hem! BRAAF, BRAAF!
Laat hem maar een poosje zo staan, en laat hem maar een tijdje denken, zodat het kwartje kan vallen. Beloon echt de kleinste poging, door helemaal 'vrij' te geven. En echt, je kunt niet enthousiast genoeg zijn! Lachen
Na een tijdje probeer je opnieuw, je biedt een weerstandbiedende hand, en beloont heeeeel uitbundig dat'ie nageeft.
Lukt dat echt *heel* goed, dan kun je heeeeeel voorzichtig beginnen met een stap. En dan een draf, en dan eventueel de galop (na een week of zes).
Het is belangrijk dat je *elke* fase *zo* goed bevestigt, dat je pony echt vertrouwen in je krijgt dat het onspannen in de kaak beloond wordt doordat *jij* de beloning geeft voor goed gedrag.

Ik beschrijf het wat kryptisch, maar het hele proces zoals hierboven kan best een paar weken duren. Doe in die paar weken *niets* anders - anders kan je pony zomaar weer iets erbij leren wat niet de bedoeling is.
Concentreer je *echt* op nageeflijkheid, en vergeet het drijven voorlopig maar.
Je hebt met al dat 'slof'-werk al een pony die behoorlijk verpest is, en het enige wat je nog rest is echt terug te gaan naar de basis. Een slof is als een scheermesje in de handen van een aap. En wij zijn allemaal apen, als het erop aankomt.
Neem *alsjeblieft* de tijd om de basis te herstellen: je pony is het meer dan waard!

Pas zodra nageeflijkheid *echt* bij je pony een basis heeft gevonden waar je in *alle* gevallen op terug kunt vallen, kun je gaan denken over het 'van achteren naar voren drijven'.

Overigens - wat je zoals beschrijft over je instructrice: ik denk niet dat zij je echt kan helpen, uit wat ik zo lees.

bertie

Maaikuh schreef:
Wat moet ik doen?, Mijn pony is zo vreselijk stug Huilen

Het vorige baasje van mijn pony heeft er 4 jaar over gedaan om hem naar beneden te rijden. Daarna reed ze hem ook nog regelmatig met slof. Toen ik hem kreeg, deed ik er nog niet zo veel aan (dat is nu 1,5 jaar geleden) Ik wist nog niet hoe ik aanleuning moest vragen enzo.

Ik ben er nu al zo´n jaar mee bezig, met behulp van een instructrice. Hij werd alleen maar stugger, en mijn instructrice zei dat het komt omdat hij niet reageert op mijn been (dat is ook zo). Ik rij hem nu al een maand met slof, maar hij gaat er op hangen, en word helemaal dood op mijn been. Hoe kan dit voorkomen? Verward

Please, help me!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:12

bertie schreef:
\
zolang je pony niet weet wat er aan de voorkant (in de mond) moet gebeuren zal hij ook nooit snappen wat het betekent om 'van achteren naar voren' te rijden.
Voordat je ueberhaupt kunt beginnen met het 'van acheren naar voren' zul je eerst aan je pony moeten vertellen wat 'nageeflijkheid' is.
Nageeflijkheid is iets dat heel veel aandacht behoeft: een pony leert dat niet 'zomaar'.

Aan de teugel rijden is geen truucje dat je je paard moet leren maar een logisch gevolg van goed rijden!!! Het heeft niets te maken met aan te voorkant trekken, maar met een actieve achterhand en ontspannen lopen.

Een paard hoeft niet te leren aan de teugel te lopen, de ruiter moet leren om een paard correct te rijden: dus actief maken van achter waardoor hij vanzelf voor naar beneden komt. Die krul is geen doel opzich, het is een logisch gevolg van het rijden.

Een slof er aan doen om het paard in de krul te trekken heeft niets met nageeflijkheid te maken. Een in instructrice die dat aanraadt lijkt mij ook en hele slechte. Je hebt al een hoop tips gekregen, wat ik nog zou willen zeggen is: probeer eens een keer een andere goede intructrice. Misschien dat die je een hoop duidelijk kan maken over wat aan de teugel rijden is.

veel succes.