Paard wil niet draven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Re: Paard wil niet draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:46

ik zou de pony eerst eens laten wennen aan de nieuwe omgeving en aan jou, voordat je teveel van haar vraagt...

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:11

De dierenarts is juist langs geweest, alles is prima !
Ze hebben ook getest op het buigen van benen. Breuken enzovoort.
Ben er ondertussen ook mee gaan wandelen in het bos en daar wou ze wel draven.
Toen de dierenarts kwam heb ik ze laten draven op straat, ging vlekkeloos !
De DA vond het ook raar dat ze zelf in de paddock niet wou draven.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 07:49

max66 schreef:
ik zou de pony eerst eens laten wennen aan de nieuwe omgeving en aan jou, voordat je teveel van haar vraagt...

Ja had ik ook voorgesteld, maar de ts is 13 en snapt denk ik nog niet helemaal dat een pony geen speelgoed is.

TS zoek goede begeleiding, als de pony helemaal ok is ligt de fout echt bij jou en niet bij de pony.
Dus nogmaals neem les.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 07:52

de pony moet conditie opbouwen...en dat doe je niet door hem het zweet uit zijn oogjes te laten lopen.
Vermoedelijk verging hij van de spierpijn.
Voorzichtig met een paard/pony doen....ze zijn niet van suiker maar het zijn ook geen scooters.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 07:59

max66 schreef:

Nou ik vind dat je een pony/paard dat je pas gekocht hebt je de dag erna kan rijden ;)
Zal wel aan mij liggen maar daar koop je hem toch voor? :')

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:02

geerke schreef:
de pony moet conditie opbouwen...en dat doe je niet door hem het zweet uit zijn oogjes te laten lopen.
Voorzichtig met een paard/pony doen....ze zijn niet van suiker maar het zijn ook geen scooters.

Wat ik uit de posts van TS op kan maken heeft de pony welgeteld een kwartiertje aan de longe gelopen. Nou ook een paard zonder enige conditie kan wel een kwartiertje stappen en wat draven.

Ik denk ook dat het paard wat in verwarring is en daar op reageert door niet meer zo goed te luisteren als in het begin. Wellicht kan iemand je helpen die een consequente aanpak heeft en dat jou ook kan leren?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:08

Jemig wat een klappen zou het dier al gevangen hebben als ik het zo lees >;) pffff
TS is pas 13 jaar het dier is net nieuw daar aangekomen,mij lijkt het beter om rustig eerst het paardje eens te leren kennen zodat het dier ook aan de nieuwe eigenaar kan wennen. :)*

TS neem je de tijd,consequent zijn heeft niks met slaan en afstraffen te maken hoor.
Zorg dat je er in het begin een ervaren iemand bij hebt staan die jou met je paardje even op gang kan helpen.
Met afstraffen red je het echt niet :n ,je wil toch een leuke band met je dier hebben?Rijden moet leuk zijn,zowel voor paard als voor ruiter.

Veel succes met je paard +:)+

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:22

funnyhorses schreef:
Jemig wat een klappen zou het dier al gevangen hebben als ik het zo lees >;) pffff
TS is pas 13 jaar het dier is net nieuw daar aangekomen,mij lijkt het beter om rustig eerst het paardje eens te leren kennen zodat het dier ook aan de nieuwe eigenaar kan wennen. :)*

TS neem je de tijd,consequent zijn heeft niks met slaan en afstraffen te maken hoor.
Zorg dat je er in het begin een ervaren iemand bij hebt staan die jou met je paardje even op gang kan helpen.
Met afstraffen red je het echt niet :n ,je wil toch een leuke band met je dier hebben?Rijden moet leuk zijn,zowel voor paard als voor ruiter.

Veel succes met je paard +:)+

Nou dat valt me nu eigenlijk hartstikke mee, ik hoor iedereen wel over duidelijk zijn, maar nog niemand die heeft gezegd dat ze m maar eens n flink pak op zn sodemieter moet geven toch? Inderdaad, consequent en duidelijk heeft niks te maken met slaan of straffen, maar ik geloof ook niet dat de meeste dat bedoelen. Dat ze m maar flink moet slaan.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:23

lekker rustig aan doen. mijn merrie kon niet galopperen toen ik haar kocht. we zijn nu een jaar later. en het gaat al veel beter. maar wel met heel veel geduld en nooit boos worden als het even niet gaat. consequent zijn en duidelijk vragen wat je van je paardje wil. doet ze het niet, dan vraag je het heel duidelijk nog een keer. maar met slaan berijk je niks. dan word het alleen maar erger.

verder zou ik het paard zeker klinische laten keuren. ik ooit is een pony gekregen en vond het daarom niet zo nodig om te keuren. maar 4 maand later bleek dat hij toch niet goed was. als ik dat eerder had geweten had ik hem gelijk op het land gezet. dat had me toen een heleboel kosten gescheelt waar ik ook een ander paard voor had kunnen kopen.

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:30

Klinkt bij mij als stijfheid, als ze werkelijk al zo lang stil heeft gestaan moet je het ook rustig opbouwen...

Probeer lekker lang en laag te stappen met haar, dan komt haar rug wat los...

Succes!

carditjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:53

Gewoon rustig beginnen en zorgen dat hij jou begint te vertrouwen :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:20

_Amigo schreef:
max66 schreef:

Nou ik vind dat je een pony/paard dat je pas gekocht hebt je de dag erna kan rijden ;)

dan hoop ik toch niet dat jouw paard ooit iets krijgt waar hij van moet herstellen ;)

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 13:32

funnyhorses schreef:

Voor alle duidelijkheid ik heb NOOIT mijn paard geslagen ! Vanwaar haal je dat nu ?
We hebben al een super band, ze komt me achterna lopen wanneer ik de mest wegdoe. Ze geeft me likjes, en ze vertrouwt me. Zo kan ik nog verschillende items opnoemen.
Elk paard is toch anders, niet elke paard hoeft 2 weken te wennen aan zijn thuis.
Ik heb alleen met mijn paard aan het halster laten stappen, halt houden, achter uit stappen. Zo herkent ze mijn stem en vertrouwen we elkaar.
Ik heb haar eerst ook laten draven wat prima ging.
Ze eet super, ze drinkt goed, ze is helemaal in orde volgens DA.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 13:36

geerke schreef:

Ik heb haar nog geen kwartier aan de longe gehad, waarvan meer dan 10 minuten stappen.
Een paard stapt toch ook uit zijn gewoonte. In de wei stappen of aan de longe dat is volgens mij zo goed als hetzelfde hoor. En dan heb ik haar nog niet laten doorstappen, omdat ik haar eerst wou laten wennen aan de longe.
Pas op het einde heb ik haar laten versnellen. En eventjes in draf gezet. En dan rustig laten uitstappen.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:39

_Gillian_ schreef:
geerke schreef:

Ik heb haar nog geen kwartier aan de longe gehad, waarvan meer dan 10 minuten stappen.
Een paard stapt toch ook uit zijn gewoonte. In de wei stappen of aan de longe dat is volgens mij zo goed als hetzelfde hoor. En dan heb ik haar nog niet laten doorstappen, omdat ik haar eerst wou laten wennen aan de longe.
Pas op het einde heb ik haar laten versnellen. En eventjes in draf gezet. En dan rustig laten uitstappen.

Aan de longe stappen is wel degelijk anders dan in de wei. In de wei zetten ze stapje voor stapje terwijl ze bij ieder stapje weer pauzeren om wat te knabbelen.

Neemt niet weg dat een paardje toch wel een kwartier aan de longe zou moeten kunnen lopen :j

Heeft ze wel ervaring met longeren?

En nog voer dat ze aan de hand niet wil draven: Dat doet mijn paard ook niet graag! Ze kan het wel maar wil het eigenlijk niet.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 13:43

Ik heb haar al kunnen longeren.
Volgens mij kende ze het wel, maar weet niet in hoe verre de vorige eigenaars er mee bezig waren.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:09

_Amigo schreef:
max66 schreef:

Het zijn geen scooters he?! Dieren met gevoel en emoties. Het ene paard zal gevoeliger voor stress zijn dan het andere. Een paar dagen laten wennen kan geen kwaad toch? Je kunt nog zoveel rijden daarna...

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 14:16

Mee eens met max66 :
Mijn paard voelde zich al helemaal thuis, ze vertoonde geen stress. Mijn overbuurvrouw met zelf paarden, was langsgekomen en had dit meteen opgemerkt dat ze heel rustig was voor juist een nieuwe thuis te hebben.
Mijn paard is ontzettend koel in haar hoofd en zou niets verkeerd doen tegen mij of haar omgeving.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:23

Kan het niet zijn dat je paard niet gewend is om in de paddock te staan, tenminste, volgens mij was het toch zo dat ze op de wei, aan de longe en aan de hand wel draafde uiteindelijk maar los op de paddock niet?
Misschien voelt de ondergrond wel gewoon heel vreemd aan (misschien kleigrond, terwijl ze daar eerst niet op stond ofzo) en moet ze daar eerst aan wennen?
Ik kan me paarden herinneren die voor het eerst in een andere bak ook heel erg moesten wennen met lopen en niet zo graag wilden draven of galopperen...

Of ik moet het helemaal verkeerd gelezen/begrepen hebben :) Dan is dat mijn fout (ben niet helemaal 100% fit vandaag)

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 14:56

@Wennii ; dat kan wel zijn, bij haar vorige eigenaar stond ze alleen in de stal en de wei en had ze geen paddock.
Dank je voor de reactie, ik zal haar misschien eerst laten wennen aan de ondergrond.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:08

een kwartier longeren staat gelijk aan een half uur flink laten werken onder het zadel....longeren is voor een paard vrij zwaar.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:25

geerke schreef:
een kwartier longeren staat gelijk aan een half uur flink laten werken onder het zadel....longeren is voor een paard vrij zwaar.

Nou dat is echt onzin. Ja tenzij je m volledig bijgezet een kwartier enkel laat draven en galopperen op een volte van 10 meter. Gewoon onbelast een kwartiertje wat stappen en draven aan een enkele longe op een normale volte is echt niet net zo vermoeiend als een half uur flink aan het werk onder de man. En TS heeft al medegedeeld dat ze m vooral heeft laten stappen en een beetje heeft laten draven op het eind. Dat vind ik een hele normale rustige training voor een paard zonder conditie. En een stuk minder inspannend dan een half uur onder het zadel werken.

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:54

Daar sluit ik me volledig bij aan, stappen en draven is een stuk minder inspannend, en een prima manier om rustig de conditie op te bouwen. Hoe gaat het nu met draven?

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 11:10

In de paddock zelf wil ze niet draven, in het bos en op het straat wel. Dit vind ik heel raar.
Op het straat heb ik maar een paar passen gedaan, omdat ze geen hoefijzers heeft.
Ik wou even zien of ze wel op straat wou draven.
Als ze een heel klein stukje draaft met mij in de paddock - wat zelden gebeurt - beloon ik haar meteen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:13

Je kunt wel op straat draven hoor :j
Ik deed dat eerst altijd langs de weg, een behoorlijk tempo omdat mijn pony als de dood is voor vrachtwagen, tractors en ander groot verkeer en dat dus een weg was waar veel van dit soort verkeer langs kwam :=