Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
max66 schreef:ik zou de pony eerst eens laten wennen aan de nieuwe omgeving en aan jou, voordat je teveel van haar vraagt...
geerke schreef:de pony moet conditie opbouwen...en dat doe je niet door hem het zweet uit zijn oogjes te laten lopen.
Vermoedelijk verging hij van de spierpijn.
Voorzichtig met een paard/pony doen....ze zijn niet van suiker maar het zijn ook geen scooters.
pffff
,je wil toch een leuke band met je dier hebben?Rijden moet leuk zijn,zowel voor paard als voor ruiter.funnyhorses schreef:Jemig wat een klappen zou het dier al gevangen hebben als ik het zo leespffff
TS is pas 13 jaar het dier is net nieuw daar aangekomen,mij lijkt het beter om rustig eerst het paardje eens te leren kennen zodat het dier ook aan de nieuwe eigenaar kan wennen.![]()
TS neem je de tijd,consequent zijn heeft niks met slaan en afstraffen te maken hoor.
Zorg dat je er in het begin een ervaren iemand bij hebt staan die jou met je paardje even op gang kan helpen.
Met afstraffen red je het echt niet,je wil toch een leuke band met je dier hebben?Rijden moet leuk zijn,zowel voor paard als voor ruiter.
Veel succes met je paard
_Amigo schreef:max66 schreef:ik zou de pony eerst eens laten wennen aan de nieuwe omgeving en aan jou, voordat je teveel van haar vraagt...
Nou ik vind dat je een pony/paard dat je pas gekocht hebt je de dag erna kan rijden
Zal wel aan mij liggen maar daar koop je hem toch voor?
funnyhorses schreef:Jemig wat een klappen zou het dier al gevangen hebben als ik het zo leespffff
TS is pas 13 jaar het dier is net nieuw daar aangekomen,mij lijkt het beter om rustig eerst het paardje eens te leren kennen zodat het dier ook aan de nieuwe eigenaar kan wennen.![]()
TS neem je de tijd,consequent zijn heeft niks met slaan en afstraffen te maken hoor.
Zorg dat je er in het begin een ervaren iemand bij hebt staan die jou met je paardje even op gang kan helpen.
Met afstraffen red je het echt niet,je wil toch een leuke band met je dier hebben?Rijden moet leuk zijn,zowel voor paard als voor ruiter.
geerke schreef:de pony moet conditie opbouwen...en dat doe je niet door hem het zweet uit zijn oogjes te laten lopen.
Voorzichtig met een paard/pony doen....ze zijn niet van suiker maar het zijn ook geen scooters.
_Gillian_ schreef:geerke schreef:de pony moet conditie opbouwen...en dat doe je niet door hem het zweet uit zijn oogjes te laten lopen.
Ik heb haar nog geen kwartier aan de longe gehad, waarvan meer dan 10 minuten stappen.
Een paard stapt toch ook uit zijn gewoonte. In de wei stappen of aan de longe dat is volgens mij zo goed als hetzelfde hoor. En dan heb ik haar nog niet laten doorstappen, omdat ik haar eerst wou laten wennen aan de longe.
Pas op het einde heb ik haar laten versnellen. En eventjes in draf gezet. En dan rustig laten uitstappen.
_Amigo schreef:max66 schreef:ik zou de pony eerst eens laten wennen aan de nieuwe omgeving en aan jou, voordat je teveel van haar vraagt...
Nou ik vind dat je een pony/paard dat je pas gekocht hebt je de dag erna kan rijden
Zal wel aan mij liggen maar daar koop je hem toch voor?
Dan is dat mijn fout (ben niet helemaal 100% fit vandaag) geerke schreef:een kwartier longeren staat gelijk aan een half uur flink laten werken onder het zadel....longeren is voor een paard vrij zwaar.