draf of galop op harde weg/asfalt?!?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 17:14

ik draaf ook regelmatig een stukje over het asfalt en heb er nog geen problemen mee gehad. Je moet natuurlijk niet gelijk een uur gaan draven op de verharde weg dat zijn de pezen niet gewend.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 17:42

Citaat:
Trouwens bij mennen word er wel gegalopeert

ja oké bij marathon enzo, maar ik zou op je examen koetsiersbewijs geen galopje trekken dan ben je zeker gezakt!!!!

Ik zag net nog 2 Fjorden in draf over een viaduct over de snelweg glibberen en glijden met dunne ijzertjes, ik stapte er een end achter, ik zag ze in gedachten al naar beneden glijden, *brrr*, maar het liep goed af, ze waren ongeveer 10 minuten eerder dan ik bij hun stal.....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 19:01

Ik stap meestal wel op het harde, omdat de pezen daar sterk van worden, en draf lijkt me ook nog niet zo erg op het harde, maar galop? Dat kán niet goed voor voor de benen.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 19:22

IK draaf kilometers over het asfalt. Mijn pony is nooit kreupel. Wel heb ik er ruim 4 jaar over gedaan om de pezen voldoende af te harden. Nu heeft ze pezen als staalkabels. Galloperen doe ik niet op de weg i.v.m. uitglijden. Ook komt er bij gallop denk ik te veel druk op de pezen te staan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 16:13

verootjoo schreef:
Ik stap meestal wel op het harde, omdat de pezen daar sterk van worden, en draf lijkt me ook nog niet zo erg op het harde, maar galop? Dat kán niet goed voor voor de benen.

Oké dit moet natuurlijk zijn: dat kán niet goed ZIJN voor de benen. *LOL* OK dan!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 16:59

Moet je nagaan. In Luxemburg hebben ze speciale dingen onder de hoeven (van die spikes zeg maar Haha! ) en galopperen ze gewoon van steile afdalingen naar beneden (op glad beton!)

Zie je mij ook niet doen hoor Haha!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:12

ik stap, draaf en gallopeer op het asfalt.. alleen dat galoperen is nie mijn id.. maar die van mijn paard die weer eens vroluk wordt datie graag wil laten zien wattie in huis heb .. deedie ut maar ens tijdens een wedstrijd zo vlot Haha!
ik vind het doodeng op asfalt.. ik ben een keer samen met mijn vriend aan de kletter gegaag op het asfalt.. zijn paard schrok van de metro.. en juist ja.. mijnpaard stond toen op ijzers vanwege slecht voetwerk... en ja hoor.. wist nie datie zo hard kon.. doodeng over asfalt.. maar ben er heelhuids van afgekomen en mijn paard heeft er ooknix aano ver gehouwen.. maar mijniet gezien..
maar gewoon stappen vindmeneer moeilijkbuiten Haha!
al moet ik zeggen dat ik een galopje op een groot stuk grasveld net zo eng vind.. ben toch bang datie op zun muil gaat.. dus galopeer liever helemaal niet buiten...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:53

Citaat:
van die spikes zeg maar

widea's bedoel je, die krijgt Morrie ook vrijdag, glijden ze veel minder snel mee uit, lopen ze bij ons voor de huifkarren ook mee!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:24

Saar4 schreef:
IK draaf kilometers over het asfalt. Mijn pony is nooit kreupel. Wel heb ik er ruim 4 jaar over gedaan om de pezen voldoende af te harden. Nu heeft ze pezen als staalkabels. Galloperen doe ik niet op de weg i.v.m. uitglijden. Ook komt er bij gallop denk ik te veel druk op de pezen te staan.

en, hoe meet je dat??

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 21:40

Dat zegt de veearts.

dierenvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:25

met mijn pony loop ik altijd wel even over de weg. bv van het weiland naar de stal of andersom. ook staat ze vaak swinters op het erf als ik aan het uitmesten ben, en dan draaft ze ook wat rond. verder draaf ik ok wel eens over straat, korte stukjes en ze draagt geen hoefijzers. ze heeft erg gezonde hoeven en hoefdt eigenlijk maar 2 x in het jaar écht naar de hoefsmid omdat haar hoeven goed naturlijk aflsijten. over de straat galopperen....daar doe ik NIET aan. dat lijkt me overbelastend. ook etm mijn shetlander van 40 jar loop en draaf ik regelmatig(in de winter, als ze op stal staat) over de straat(aan de hand) omdat haar hoeven zo gevoelig zijn voor rotstraal en ze dan zacht worden, met het over de straat stappen worden ze gezonder er wat steviger. groetjes

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:34

rustig draven over de verharde weg wordt in engeland ook wel "roadworking" genoemd en het schijnt dat de pezen en hoeven er hard van worden.

Joyce1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 00:09

Ik doe het met Jessie nooit.. Ik heb gewoon geleerd van iedereen dat dat niet goed is en Jessie heeft zowieso gevoelige hoeven, dus ik rijd altijd braaf in de berm

mijndario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 03:00

[quote="*Tamara*"]In principe draaf ik wel op asfalt, omdat er hier in de buurt nergens ruiterpaden te vinden zijn en in de winter rij je het gras kapot, dus dan maar op de weg. Galopperen in principe niet, maar heb het wel een paar x gedaan toen Cherra op de terugweg van een ritje aan de kletter ging op een geasfalteerde landweg. Maar je merkte er later nix van bij dr, geen warme benen, geen kreupelheid, dus blijkbaar kunnen die benen best wat hebben![/quote]

Misschien merk je hiervan niet direct iets Scheve mond *denkt* *denkt* Lachen

Maar over het algemeen; paardenbenen zijn niet schokbestendig. Lachen

Ja ik weet het, ben een beetje vaag aan het doen Haha! Schijnheilig

mijndario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 03:02

ingeo"]
[quote="Saar4 schreef:

en, hoe meet je dat??
[/quote]

Ja, hoe meet je dat?
En misschien kan jouw pony dat wel hebben, misschien andere niet ofozw...?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 09:38

Ik galoppeer niet over het verharde, draven ook zo min mogelijk.
Ben een beetje zuinig op de hoeven ivm scheurtjes enzo.
Maar stap wel met regelmaat over de harde weg, voor de verharding van de pezen.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 17:05

ze zeggen dat paarden die springen,daar de benen sneller van versleten zijn vanwege de klap die ze steeds hebben als ze neer komen.

dus benen zullen niet scholbestendig zijn.
en dan lijkt het mij dus niet goed om op de asfalt te draven.

aventoe kan geen kwaad,maar altijd?

maar nu ik dit ana het schrijven ben,valt me wel in sommige landen gaan paardeb voor de koets wara je die ritjes kunt maken,en paarden hier voor bruiloften enzo,die draven ook over de weg.
ik weet alleen niet of ze wat aan hun benen hebben?
maar ik heb nooit een kreupelen gezien voor de koets.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 17:05

scholbestendig is trouwens schokbestendig Haha!

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 17:27

mijndario"]
[quote="*Tamara* schreef:
In principe draaf ik wel op asfalt, omdat er hier in de buurt nergens ruiterpaden te vinden zijn en in de winter rij je het gras kapot, dus dan maar op de weg. Galopperen in principe niet, maar heb het wel een paar x gedaan toen Cherra op de terugweg van een ritje aan de kletter ging op een geasfalteerde landweg. Maar je merkte er later nix van bij dr, geen warme benen, geen kreupelheid, dus blijkbaar kunnen die benen best wat hebben![/quote]

Misschien merk je hiervan niet direct iets Scheve mond *denkt* *denkt* Lachen

Maar over het algemeen; paardenbenen zijn niet schokbestendig. Lachen

Ja ik weet het, ben een beetje vaag aan het doen Haha! Schijnheilig

Tsja, maar dan had ik later toch wat kunnen merken aan kreupelheid ofzo? En bij mijn weten loopt ze nog steeds goed, en mocht ze later last krijgen, is moeilijk te achterhalen of het komt van dat aan de kletter gaan...

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 17:38

Ik ben 's met een dravermerrie onderuit gegaan op het weg .... dan leer je wel, liever traag nu voor mij!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:16

Ik maak ook aardig wat kilometers over de verharde weg in draf.
Dat is ook de reden dat Jordy's ijzers er weer onderuit gaan binnenkort, ik hoef er 's winters toch geen stiften in te draaien. Ik geloof namelijk wel dat het hoefmechanisme minder goed werkt met ijzers, de hoeven kunnen dan minder goed uitzetten en als natuurlijke schokdemper werken.

Jordy heeft lang zonder ijzers gelopen, en van overmatige slijtage van de hoeven was weinig te merken, mensen denken al snel dat de hoeven te kort worden, maar een onbeslagen paard zal altijd op de straal en een deel van de zool gaan lopen. De straal is dan ook de schokbreker van de hoef, iets wat je met ijzers ook voor een groot deel weghaalt.

Volgens mijn veearts kan het ook absoluut geen kwaad, ieder paard met gezonde benen kan dit aan, en de benen zullen er niet meer slijtage van ondervinden. Volgens hem werden er meer paarden kapot gereden in een te zware bak, wat naar mijn idee ook een veel grotere belasting is voor de pezen (ren zelf maar eens door zand of over asfalt, asfalt is een stuk minder belastend).

En paarden zijn er echt op gebouwd om op harde ondergrond te lopen, die lopen van nature niet alleen maar op fluweelzachte stukjes gras, maar ook op harde ondergrond. Een stuk uitgedroogd land is bijvoorbeeld ook niet veel zachter dan asfalt.

Naar mijn mening onstaan veel problemen met de benen juist door wat mensen eraan doen, constant met ondersteunende dingen om de benen rijden. Een topsporter pakt zijn benen ook niet helemaal in, tenzij hij ergens last van heeft.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 20:06

Draven en stappen wel en ook wel eens per ongeluk gegaloppeerd omdat ze ergens van schrok. Maar verder lijkt me het niet zo goed. Ik zoek meestal goeder bermen uit om te draven en te galopperen!

KazimirOrryS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 22:08

Feetje schreef:
Nee, absoluut niet.

Hartstikke slecht voor de pezen dat galopperen op het asfalt.
Draf kan nog maar je meot wel uitkijken dat je paard niet uitglijd als hij/zij ijzers onder heeft.

Voorzichtig daarmee is natuurlijk altijd goed Lachen

idd je hebt helemaal gelijk! OK dan!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 22:17

mijn paard gleed in stap al bijna in spagaat op het asfalt vanmiddag, moest ik nog een stukkie draven ook, omdat ik anders ingehaald werd door een enorme trekker met aanhanger op een smal weggetje met aan weerskanten brede sloten Boos!

weer een bijna-sloot-ervaring Verward

Ik snap echt niet hoe je (vrijwillig) kan galopperen op straat, ik zeker niet meet een koudbloed van 600 kilo

↑ Naar het begin van de pagina