ervaringen met bokkende paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: ervaringen met bokkende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:25

Maar van wie is het paard dan? En rijdt die zelf dan niet? Is het een nieuw paard?

Groot gelijk dat je er niet meer op stapt! Als je voor jezelf die grens heb bereikt dan kun je er beter mee s toppen. Paard leert nl. alleen maar meer dat bokken effect heeft en voor jezelf ontwikkel je alleen maar angst. En paardrijden moet nog wel leuk blijven.

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:29

Ik kende een paard dat altijd eerst heeel hard ging rennen, dan een noodstop maakte met zijn hoofd naar beneden, en dán een bok gaf.

Dat was echt moeilijk om te blijven zitten :+

Toen was de oplossing gewoon naar voren rijden, en blijven zitten, daarna alles weer oppakken.

Vooral het naar voren wegrijden is denk ik belangerijk :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 19:30

hey paard is ven de staleigenaar waar ik werk :)
en nee het is geen nieuw paard
hij is 6 jaar oud een ruin,
het stod erom bekend dat hij dat deed ,
maar toen ik hem oppakte had hij een halfjaar stil gestaan,
en hij was de eerste tijd heel braaf (geen conditie ...)
maar opeens werd hij dus weer zo vervelend en bokte ie weer ....
weer conditie dus

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:43

Hm, toch vind het raar dat dat paard "zomaar" bokt.
Eens een keer kan nog.. maar elke dag hetzelfde riedeltje.. apart. >;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:51

Dat is helemaal niet raar.

Er is of een trigger waardoor ie het doet, of hij weet gewoon dat ie daarmee onder het werk uitkomt. En dan is het een kwestie van de langste adem wint. In dit geval dus het paard.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 19:55

ja jammer niks aan te doen helaas

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:10

Sammie schreef:
Dat is helemaal niet raar.

Er is of een trigger waardoor ie het doet, of hij weet gewoon dat ie daarmee onder het werk uitkomt. En dan is het een kwestie van de langste adem wint. In dit geval dus het paard.

Zou een paardenbrein echt zo werken (als het niet medisch e.d. is)? Dat hij dat ELKE dag weer doet?
Nouja zoals de TS omschrijft, zou ik ook niet blijven zitten op zo'n paard :n

Er is toch ergens ooit iets fout gegaan bij het beleren of doorrijden oid... lijkt mij dan.
Want dit heeft hij niet ineens zelf bedacht natuurlijk..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 20:13

nee romanoff dat klopt
maar het aparte is dus dat als hij geen conditie heeft hij braaf is,
en wel conditie hij je eraf bokt :n

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:17

Nee want voor die boksessies heeft ie dan geen kracht :).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:17

Romanoff schreef:
Zou een paardenbrein echt zo werken (als het niet medisch e.d. is)? Dat hij dat ELKE dag weer doet?
Nouja zoals de TS omschrijft, zou ik ook niet blijven zitten op zo'n paard :n

Er is toch ergens ooit iets fout gegaan bij het beleren of doorrijden oid... lijkt mij dan.
Want dit heeft hij niet ineens zelf bedacht natuurlijk..

Als je medische problemen uit kan sluiten én ook het in de weg zitten van waarom ie het zou doen. Jep dan kan het paard het aangeleerd zijn. En dat heeft ie niet 'bedacht' tot op zekere hoogte. Het gedrag is diverse malen beloond (actie is reactie), en daarom doet het paard het telkens weer opnieuw. En hij zal het ook blijven doen totdat iemand zegt "nee, dat doen we dus mooi niet" of "dit gedrag kun je wel vertonen, maar ik beloon het niet".

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 20:18

ja kijk als het mijn eigen paard was geweest was ik wel even naar die amn gegaan die er nooit afvalt (naam ??) maar ja om mijn geld uit te geven aan een paard van een ander :P

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:26

Neeuj. Dat heeft voor jou geen waarde ind. Wel zonde voor het peerd :).

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 20:27

nou ja zonde ,
voor hem is het misschien wel beter om niet gereden te worden :P
ik longeer hem nu lekker 3 keer per week met de dubbele lijnen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:34

Ragdollcat schreef:
maar zulke paarden laat ik altijd en elke dag los zodat ze lekker kunnen uitleven en spelen met de andere paarden en zoveel mogelijk lekker naar buiten, dan heb je echt geen last van bij het rijden

Mwah... geld niet in alle gevallen ;)
Kan die van mij uren losgooien maar als we in het bos of op het strand een galopje aanzetten heb ik toch echt een kont tegen m'n rug aan :+ na een rit van 4 uur doet hij het nog even hoog en hard :') Ook absoluut niet kwaad bedoelt van hem, pure joligheid en blijdschap... gelukkig kan ik heb goed uitzitten dus heb ik er niet veel problemen mee. Ook weet ik precies wanneer hij het gaat doen, dus doe ik (behalve z'n hoofd tussen z'n voorbenen uit houden) niet heel moeilijk over deze uitspattinkjes.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:41

mischien een beetje de lente in zijn kop??

goed van je om niet verder te rijden.
wat als je eerst probeert tijdens het longeren het bokken eruit te krijgen en daarna nogmaals onder het zadel proberen???

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 20:53

tijdens het longeren (dubbelle lijnen)
doet hij het nu al niet meer,
maar als je er een zadel op legt en longeert ook niet
pas als je in de grote erop zit gaat hij bokken,
de laatste tijd trapt hij zelfs als je de longeersingel vastdoet
het is een heel lief paard zolang hij maar niet hoeft te werken

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:57

als hij nu ook.begint te trappen met aansingelen lijkt het me toch mogenlijk dat hij ergens last van heeft is het niet mogelijk dat de eigenaar er een keer een chiropractor / ostheopaat bij haalt. het feit dat hij het eerst niet deed kan ook zijn omdat de.pijn er toen.nog niet echt zat maar dat door het rijden het uit eindelijk te gevoelig werd en hij daarom pas later ging bokken.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 21:01

ik kan dat wel gaan overleggen ja,
eerst in het begin had hij wat last van zijn lendenen,
maar met veel longeren is dat eruit,
ook kan ik hem overal op zijn rug duwen en trekken en krijg ik geen een pijn respons erop terug
hij loopt ook soepel en over de rug ruim en galloppeerd makkelijk

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:22

ik had met mijn paardje ook problemen ineens met rikden toch bleek hij vast te zitten. de chiropractor kon namelijk weg precies de juiste plekken aanwijzen. een blokkade hoeft ook namelijk niet persee vanuit de rug te komen. het probleem.was ook alleen onder het zadel. een ruiter is namelijk. toch extra gewicht

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:35

x_Quinta_x schreef:
(Ben je zeker dat het geen pijn is? Alles nagekeken: rug, tanden, nek, bloed, zadel, bit)
Als een paard in de buiging is kan hij niet bokken. 1 rugspier is lang en de andere kort en voor het bokken maakt hij 2 rugspieren (beide kanten dus) lang.
Maar telkens in de buiging rijden heeft ook geen enkel nut voor de training.

Hmm, helaas voor mij dat mijn paard dat wel kan := Maar wat je zegt klopt over het algemeen wel! ;)

fidjike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:47

haii eventjes een vraagje :;
mijn pony tijden het rijden kan echt heel lief zijn maar dan ineens krijgt ze iets in haar hoofd en wat gaat ze dan haar hoofd tussen haar voorbenen en bokken en als ze neerkomt achteruit lopen ik ben er dus ook al een paar keer afgevlogen en heb haar ook al eens een tik gegeven met de zweep , en direct ind e galop gezet maar dat vind ze leuk dus nu ga ik stilstaan en dat doet ze ook . maar het kan zijn ze is heel gevoelig aan haar mond voor een dikker bit en steigeren heeft ze dus ook nooit gedaan en nu echt recht omhoog . maar haar zadel zit ook niet echt lekker ik moet eens gaan kijken voor een ander maar wat kan ik doen ?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:00

Sorry, meis maar er is geen touw vast te knoppen aan je verhaal. Ik mis veel punten en hoofdletters en je vraag is eigenlijk ook niet heel duidelijk.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:10

Misschien.. filmpjes en foto's zouden de bokkers ook al een heel stuk opweg helpen? geenidee hé, ik heb hier allemaal niet echt zo verstand van :p heb even alles doorgelezen, geen idee wat ik nog zou kunnen zeggen

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:27

Ben er gisteren na een (tot nu toe) eenmalige bokpartij afgevlogen.
Als je bij ons in de binnenbak rijdt kun je naar buiten kijken (is deels open/rolgaas) en paardlief zag op een gegeven moment een groepje feestvierders (vrijgezellenfeest) langskomen. Een in een paashaaspak en iemand anders had een oranje opblaasboot bij zich.
De heren gingen op het voetbalveld achter de bak een balletje trappen en hadden de boot mooi in het zicht laten liggen. Paard helemaal van slag, gaat door de bak racen en bokken. Na de eerste bokpartij was ik een beugel en dus het evenwicht kwijt, na de 2e vloog ik eraf. Heb nog met mijn hoofd de grond geraakt, blij dat ik mijn cap droeg. Cap dus stuk, maar hoofd nog heel. Heb nu alleen een beetje spierpijn. Geluk bij een ongeluk dus. Even een cap geleend en weer op het paard. Voor mezelf, maar ook om voor en met het paard goed af te sluiten. Bootje weg ( op verzoek van iemand weggehaald) en rust terug. Stap, draf, een kort, net galopje en uitstappen.
Geen idee hoe ik dat bokken had kunnen voorkomen, tenzij ik was gestopt met rijden toen ze onrustig werd. Maar dat leek me ook niet zo'n goed idee, vanwege kans op herhaling...

Kan me wel inleven in het verhaal van TS die niet meer op dat betreffende paard stapt. Lijkt me ook meer iets voor de eigenaar om dit probleem aan te pakken.

fidjike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:04

@ sammie heb je eht tegen mij ?