Het leed wat puberen heet...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het leed wat puberen heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:34

Probeer als ze dit weer doet niet te straffen, maar rustig te blijven en door te vragen wat je van haar wilt. Straffen zal niet werken want ze snapt er niks van. Probeer ook positief te blijven en te belonen als ze het wel goed doet.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:35

mijn lerares zei altijd dat het kwam doordat ik wat meer vroeg en dat ze daar onderuit wilde komen
@joolien belonen doe ik zeker :j ik ben echt gek op haar en wil graag dat ze rijden net zo leuk vind als mij

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:35

Hier ook één. Mijn zusje heeft een vijfjarige HaflingerxQuarter, ook eentje met puberale neigingen. Miss Grace kan bokken als de beste, een rodeopaard zou jaloers op haar zijn.
De ene keer loopt ze zo braaf en als een zonnetje. En op een andere dag haalt zij weer haar trucks uit. Mijn zusje is soms veel te lief voor haar, maar wel erg dapper. Iedere keer klimt zij er weer op. Dat bokken flikt ze ook in de bak, maar ook in het bos. Op dit moment zijn wij even radeloos met haar. Zadel is goed, rug is goed, benen zijn goed en de tanden zijn goed. Staken of steigeren doet ze niet.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:37

@Cryssie klikt idd hetzelfde ja

ik moet wel eerlijk zeggen. als ze eenmaal haar ei kwijt is en dus zegmaar ''overgeeft'' loopt ze wel heel braaf. Maar dat overgeven komt helaas zelde voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:38

Maar meer vragen is ook weer nieuwe dingen leren en ze moet daarbij meer met haar lichaam doen, dus dat is moeilijk voor haar. Maar daarin moet je geduldig zijn.

Cryssie, dan moet je ook eens kijken of jouw zusje wel duidelijk genoeg is.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:39

steigeren doet ze gelukkig ook niet, het is meer bokken.

nu ik zo denk is het vooral begonnen nadat ze de paddocks in zijn gegaan. Mis heb ik over een paar weken minder last doordat ze de weides dan op gaan?

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:41

Joolien schreef:
Maar meer vragen is ook weer nieuwe dingen leren en ze moet daarbij meer met haar lichaam doen, dus dat is moeilijk voor haar. Maar daarin moet je geduldig zijn.

Cryssie, dan moet je ook eens kijken of jouw zusje wel duidelijk genoeg is.

idd! ik ben nu samen met mijn lerares aanhet rekken en strekken de linker kant op want daar zit ze nog wel eens vast. Dit doen we aan de longe (zonder mij erop). Echt straffen doe ik meestal niet maar laat haar niet haar gang gaan.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:44

Bij Miss Grace maakt het niet uit of je haar van te voren longeert. Zij is eigenwijs en koppig. Wij hebben nu even, die komt morgen, de hulp ingeroepen van iemand die niet bang is, die bokken goed kan uitzitten. De bedoeling is dat zij de ene dag op Miss Grace rijdt, de andere dag mijn zusje, dus om en om. Dan kan zij mijn zusje ook advies geven.

Stijvigheid is het niet of dat ze ergens vast zit ook niet, want zij is zo soepel als het maar kan.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:56

ik ga nu offline dus kan niet reageren zal morgen gelijk op de nieuwe reacties reageren!
gr baily12

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:19

"Puberen" is een ongelukkig gekozen term in dit verband. Het maakt de indruk dat de TS gelooft dat dit gedrag een onvermijdelijk gevolg is van een biologisch, hormonaal proces is. Dat is niet het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:21

Kuggur schreef:
"Puberen" is een ongelukkig gekozen term in dit verband. Het maakt de indruk dat de TS gelooft dat dit gedrag een onvermijdelijk gevolg is van een biologisch, hormonaal proces is. Dat is niet het geval.

Puber wordt vaak gezien als expres grenzen opzoeken om de ruiter te 'treiteren'. Daar geloof ik absoluut niet in en daarom kun je nooit de schuld bij het paard leggen.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 06:54

Ik geloof ook niet dat het treiteren is. Ik geloof ook niet dat Miss Grace denkt: "kom laat ik vandaag mijn baasje er even af gooien". Ik denk eerder dat zij probeert onder iets uit te komen.
Maar wat ik niet begrijp, afgelopen zondag gingen wij, mijn zusje en ik, het bos in om te rijden. Begin stuk was Miss Grace vreselijk braaf, lekker lang teugeltje, lekker voorwaarts. Op een lange brede boslaan gingen we gegeven moment draven, niets extra's gevraagd van de paarden, en ja hoor hoppa, Miss Grace ging weer bokken. Zo onverwachts, uit het niets. Terwijl, voordat wij het bos in gingen, mijn zusje Miss Grace nog in de bak flink gereden heeft. Eigenlijk zou je toch denken dat het meer, volgens ons, een beloning voor Miss Grace zou zijn om nog even door het bos te gaan.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 10:01

we zijn er in iedergeval achter gekomen dat ze het vaak op de linkerhand doet (haar verkeerde kant) dan vraag ik stelling en rent ze weg. Dit probleem willen we eerst oplossen doormiddel van haar verkeerde kant trainen en dan kijken we of we resultaat zien. Het is denk ik ook geen gemenigheid want met longeren is het een schat en in de omgang al helemaal!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:21

Tja mijn paard is ook 4 jaar, en als je hem gewoon makkelijk rijd, beetje draven galloperen niks aan de hand, maar zodra je hem wat oppakt, vind hij erg moeilijk en bokt hij ook wel eens.
Ook is hij een enorme kijker, vind alles intressanter dan hard werken. Maar als ej hem daar eenmaal hebt, loopt ie als een trein.

maar die van mij staakt niet, draait niet zomaar om en keihard op de uitgang af, hij zet ewl eens een sprintje in maar dat is 300 meter en dan denkt ie ; Pjoeh, dat kost veel energie }:0
Hangt ook enorm van het weer af en met wie ik in de bak rijd.
Sommige paarden ga ik dus ECHT niet mee samen rijden in de bak.

In Feb ook een rare bok gehad van mn jonkie(overigens wel lichamelijke klacht waar we nu druk mee bezig zijn) die kon ik niet uitzitten en kwakte op de grond, maar wel mn arm gebroken. DUs wees wel voorzichtig, het gaat hoe dan ook wel een keer fout.

Denk wat jou pony doet iets anders is dan even de grenzen opzoeken.. ik denk dat ze jou niet goed begrijpt van bovenaf :).

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 13:26

nee haha ik ga er zeker mee aan de slag, heb gelijk ook een bodyprotector ingeslagen :=

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:36

Toen mijn haflinger kwam, moest ze nog doorgereden worden. ik ben ook met veel plezier begonnen. de ene weken was ze braaf, en dan weer een periode ROTvervelend, hangen, crossen, enz.. ik ben gewoon blijven trainen, door blijven gaan, en door blijven gaan. n gaat het heel goed. als ze dan eens braaf is, moet je iets doen wat je pony leuk vind, dat helpt. succes..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:37

Baily12 schreef:
nee haha ik ga er zeker mee aan de slag, heb gelijk ook een bodyprotector ingeslagen :=

Succes. Maar wees duidelijk in je hulpen en wat je van haar wilt, niet in het straffen en aanpakken.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:44

Baily12 schreef:

Ik denk niet dat een bodyprotector helpt om een gebroken arm te voorkomen :D Wel voor andere delen.

Maar los van dat, Miss Grace is ook geen pijl aan te trekken. Wat je zegt, ene moment braaf, andere momenten denk je aan "de slager" }:)
Andere momenten is zij echt stout, ook als je er niet op zit. Als zij ergens kan ontsnappen, zal zij het ook niet laten. Misschien hadden wij haar beter "Houdini" moeten noemen. Straffen helpt niet, geef je Miss Grace een tik met de zweep na een bokpartij, dan bokt ze uit straf nog een serie erbij.
Maar ja, mijn zusje en Miss Grace zijn "hele dikke vrienden"! En beiden zijn heel blij met elkaar.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 13:47

@cryssie dan heeft dit topic ook wel nut voor jou haha
@joolien dankje wel (: ik ga voorlopig zowiezo niet zonder lerares rijden en neem de eerst paar weken 2x per week les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:50

+:)+

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:02

@ Cryssie; Nee met een BP voorkom je geen gebroken arm haha!
@ TS; SUper dat je nu 2x pw les gaat nemen! Deed ik ook toen k nog kon rijden :P

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 14:06

Joolien schreef:
+:)+

:D

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:20

Afbeelding

Dit is nou die draak met mijn zusje. Zo onschuldig als het maar kan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:22

Puberen, zoals wij mensen dat kennen (hormonaal), dat kennen paarden niet.
Wel zijn ze op die leeftijd (4-5 jaar) nog aan het groeien, worden er vaak meer dingen gevraagd dan in het begin en zullen ze hier lichamelijk hinder van ondervinden.
Spierpijn, conditioneel, missende spierkracht. En daarbij een ruiter die waarschijnlijk ook niet duidelijk is in het aangeven.

Geef je pony de tijd, blijf rustig en rij vooral heel basic. Niet te lang, niet te vaak, simpel overgangen en figuren rijden, tot ze sterker is in haar spieren en het werk vanzelf makkelijker aan kan.
Wat niet wil zeggen dat je de moeilijke dingen uit de weg moet gaan. Die linkerkant kun je bijvoorbeeld best trainen, maar neem het stapje voor stapje mee en wissel veel af met rechts.

En dan zal het nog niet altijd goed gaan hoor. Maar mijn ervaring is dat wanneer ze klieren er óf iets lichamelijks niet goed zit óf ze aangeven dat jij niet duidelijk bent.
En dus onbegrip uiten of juist heel erg gebruik maken van de ruimte die je haar geeft door je grenzen niet goed te stellen.
Komt wel goed, maar dit vraagt een hoop geduld, rust en zelfreflectie :j

En verder kun je extern ook even nakijken: zadel, tandarts, misschien osteo. Zodat je zeker weet dat daar ook niets mis is. :)

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 16:02

@amanda bedankt voor de info! :) hier ben ik wijzer van geworden :j