pijn bij mond hoeken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:16

Kan ook zijn dat het bit te groot is en dat het daardoor voor irritatie zorgt icm een harde hand. Ben benieuwd naar de foto :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:21

midgie schreef:
Bizzybijtje schreef:
Ongebroken watertrens ;). Dus gewoon RVS

Dat is bij een harde hand ook niet echt fijn lijkt me, ruiters met een harde hand zouden eigenlijk helemaal niet op een paard mogen zitten, klinkt cru maar ze hebben echt geen idee wat ze in hun handen hebben, helaas zie ik heel vaak foto,s op bokt voorbij komen van paarden met een glimlach en dat is niet omdat ze blij zijn en dan staat vaak als commetaar bij ziet er netjes uit, dus dat zegt ook weer wat over die ruiters

Klopt, maar al een stuk fijner dan een dubbelgebroken trens. Die knijpen en prikken namelijk :D waar een ongebroken trensje dat niet doet. Maar natuurlijk moet ze wel eerst een zachtere hand kweken :)

Anoniem

Re: pijn bij mond hoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:21

Ik zou even een weekje rust nemen. Lekker longeren aan het halster en wandelen.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 13:14

binnen kant zou het helpen nu nog mn bit schoon te maken met een schuurspons ? ik ga wel nog een rubbere bit uitproberen! en zo even de foto s op de computer zetten dat is misschien wat duidelijker !

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:37

TS, hoe sta je zelf tegenover een week of 2 rust geven aan je paard? Zodat zijn mond kan herstellen?

Is al verscheidene keren voorgesteld maar ik heb volgens mij nog geen reactie van jou daarop gezien.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 15:01

Verto schreef:
TS, hoe sta je zelf tegenover een week of 2 rust geven aan je paard? Zodat zijn mond kan herstellen?

Is al verscheidene keren voorgesteld maar ik heb volgens mij nog geen reactie van jou daarop gezien.

dat zou best kunnen ookal kom ik dan aardig in de knoei met mn op gegeven wedstrijden, maar als ik dan ga rijden komt het toch direct weer terug ? en er zitten geen wonden maar juist eelt ! en het is aan de rechterkant erger dan links

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 15:29

nou bijdeze de foto`s ik heb trouwens gister niet gereden en zal dat vandaag ook maar niet gaan doen dat en dan even nadenken hoe ik dat verder allemaal ga doen, maar misschien kunnen jullie nu een oordeel geven over de ernst van de situatie want ik heb de foto`s :D
http://www.mijnalbum.nl/Album=VJ4DTNHL een beetje donkere foto van de mondhoek
http://www.mijnalbum.nl/Album=VJ4DTNHL een beter foto van haar mond hier zie je ook duidelijk dat de mond hoek kaal is alleen de eelt zie je niet want dat zit meer in haar mond zeg maar
http://www.mijnalbum.nl/Album=VJ4DTNHL hoe het bitje zonder bitringen in haar mond hangt
http://www.mijnalbum.nl/Album=VJ4DTNHL met bit ring + een heel knap paarden hoofd dat heel geduldig heeft staan kijken terwijl ik deze foto`s heb gemaakt!
http://www.mijnalbum.nl/Album=VJ4DTNHL nog een keer de situatie hoe het bit hangt zelf denk ik dat ie misschien iets te laag hangt want je ziet amper rimpels in de wang, maar hij kan helaas niet korter wel is dit een full hoofdstel en het paardje is maar 1,56 groot dus misschien over op cob
http://www.mijnalbum.nl/Album=VJ4DTNHL mn bitje
http://www.mijnalbum.nl/Album=VJ4DTNHL en als laatste een bitje van een shet die ik ooit heb gehad zijn mond was best groot en de mond van mijn paard best smal dus schelen ze niet veel en kan ik deze wel eens uitproberen

sorry ik vindt het plaatsen van foto`s op bokt echt een ramp en ik kon ze niet goed in {Img} zetten
verder zal ik natuurlijk heel goed aan mn handen moeten werken maar wat vinden jullie van de foto`s en hoe erg is de situatie? hoe kan dit het best genezen (deze week wel/ niet rijden ) en hoe zorg ik er voor dat ik zo snel mogelijk weer op wedstrijd kan mits het paardje geen pijn heeft natuurlijk!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 19:04

pffff heb ik eindelijk dan de foto`s geplaatst reageerd er niemand meer |( hihi "ongeduldig" :o

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:35

Heb je foto's bekeken! Het bit lijkt me in eerste instantie wat te breed voor de mond; het steekt net iets teveel uit. En het sperriempje mag wel een gaatje losser denk ik. Het drukt de hoeken van het bit nu teveel de mondhoeken in. In combinatie met teveel druk van de hand kan dat idd pijnlijk zijn.

Afbeelding

Wat je kunt doen is de breedte van de mond van je paard opmeten, met een touwtje ofzo (voorzichtig natuurlijk ;)), en die maat meenemen naar de ruiterwinkel en vragen naar een passend bit.

Ik zou sowieso de plekken behandelen met een zalfje. En om erger te voorkomen een paar dagen tot een week niet met bit rijden.

P.s. om een foto te plaatsen klik je met de rechtermuisknop op de foto (niet op de miniatuurtjes) en kies je voor "afbeeldingslocatie kopiëren". Je plakt de link dan in de tekst en zet er het volgende omheen: [img]linkje[/img]

Succes!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:47

Ik weet niet of dit al genoemd is, heb het hele topic niet doorgelezen.
Vanaf de foto's kan ik het niet zien, maar als het witte net aan de binnenkant zit, is het waarschijnlijk dood weefsel van het trekken. Als dat zo is heb je inderdaad een te strenge hand, of een te scherp bit.
Wat ook kan helpen is om uierzalf erop te doen.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 15:39

oke! bedankt voor de tips het zou idd kunnen dat het bit te breed is maar hoe moet ik de mond op meten dan (van waar tot waar???)
en ja ik heb ook uierzalf gesmeerd op de plekken en 3 dagen niet gereden en een dag met halster maar dat was geen uitvinding! ik zie eigelijk nog niet echt verbetering in de plekjes maar ik blijf smeren! ik heb nu twee andere bitten te leen een happy mounth waar ik gister mee gereden heb , dat was wel wat anders wat ik kreeg haar zeg maar niet echt goed tussen m`n been en mn hand in gereden want ze luisterd dan wat minder goed ook als je een ophouding wil maken en zo! en ik heb ook nog een wat dikker rubber bit maar ik vraag me nu af na de reacties op de foto of dat rubbere bit niet al helemaal te dik is?! ik blijf nog ff smeren en hou jullie op de hoogte!
en ik hoop ook dat deze rubbere bitten helpen!

maar weet iemand dus hoe je de mond moet opmeten ?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:41

De mond kan alleen maar helen als je er voorlopig niks in stopt. Ik ken paarden die en maand lang niks in de mond kunnen hebben, anders gaat het stuk. Dus dat is het enige wat verbetering zal geven.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:53

Rare plekken vind ik het maar.
Rubber bitringen zou ik eraf halen, dat zou best eens de oorzaak kunnen zijn denk ik.
Verder wel eens iets ander geprobeert inderdaad?

Paarden kunnen namelijk allergisch zijn voor metalen, eens een RVS bit een tijd erin zou dus best kunnen helpen.
Verder is het inderdaad rijtechnisch, maar dat heb je genoeg gehoord.
Maar persoonlijk vind ik de plekken te groot om van het trekken te zijn?

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:46

Joolien schreef:
De mond kan alleen maar helen als je er voorlopig niks in stopt. Ik ken paarden die en maand lang niks in de mond kunnen hebben, anders gaat het stuk. Dus dat is het enige wat verbetering zal geven.

_/-\o_

Het komt op mij nu een beetje over alsof je perse wilt rijden en weinig tid neemt om de mond te laten genezen. Dit kan ik mis hebben natuurlijk, maar zo komthet wel op mij over en die mond heeft echt tijd nodig om te genezen. Een tijdje niet rijden maar wandelen, longeren (met halster), grondwerk en vrijheidsdressuur is ook leuk, weer eens wat afwisselin :)
Of je gaat bitloos rijden, je kunt bij een bitloos rijden vereniging (ben de site even kwijt) bitloze hoofdstellen lenen. Als een stalhalster niet goed werkte zijn er ook nog andere oplossingen (kaakgekruist, kingekruist, sidepull, crb enz).

Sorry voor de spelfouten, mn mobiel typt niet zo lekker ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:45

Ja hoe belangrijk is je paard voor je, het lijkt erop dat je je meer zorgen maakt om de wedstrijden die je niet kan rijden, als ej dan zo graag wedstrijdne rijd doe dat dan bitloos

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:47

en maak je het bit altijd schoon na het rijden?
Soms komen er van die korstjes aan te zitten of vuil heeft een paard ook last van als mensen het bit niet schoonmaken.

Het is al vaker gezegd even geen bit laat het genezen tot rust komen.

Minder hard en strak in je hand worden leren ontspannen loopt jou paard goed is het niet nodig dat jij druk houd.
Of als je paard niet loopt zoals je wilt hard te worden met je hand....

Ga goede lessen nemen dat je van iemand les krijgt die op zulke dingen let
Je doet je paard onnodig pijn blijkbaar jij bent dan het probleem los dat eerst op.

Kijk en zoek wat de oorzaak is en los dat op

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:58

Ik zou een enkelgebroken Dtrens er in hangen.
Je hebt nu een watertrens, misschien komen er wel velletjes tussen de ringen van het bit en het bit zelf.
Ook je bitringen zijn niet erg fijn.
Door de inkepingen kun je velletjes knijpen...
Ik zou (als je ze echt nodig bent) gewoon bitringen nemen zonder inkepingen.
En idd misschien een RVS bitje misschien heeft ze wel een allergie?

Ik zou iig even niet aan het bit komen, misschien is het een idee om een hoofstel om te doen en dan het halster et over, dan kun je je teugels pakken als het niet goed gaat.

Maar t rijden is niet alleen trainen, dus al loopt je paard onder je weg of loopt ie niet aan de teugel, hobbel die tijd gewoon ff zodat de mond tijd heeft om te helen :j

Als het idd eelt is oid heelt dat naturlijk niet zomaar, en een jaar niet rijden is dan niet de oplossing.
(Ben de helft al weer kwijt van wat ik wou zeggen :P )

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:18

ik heb nu een happy mounth en daar loopt ze echt heel fijn ik smeer de mond iedere dag in en daar wordt het ook zachter van, ik ben nu heel hard aan het werken aan m`n hand en ik heb instrucite en als ik thuis rijdt kan mijn vader hier heel goed opletten, want het is echt bijna automatisch dat ik m`n handen uit elkaar zet of ga trekken of m`n teugel te strak houd ik wist niet dat ik dat zo snel deed ik had het gewoon niet door (best stom van mezelf dus) maar nu kan ie het heel vaak tegen me zeggen en hoop ik het af te leren! :o

het eelt is nu wel open gegaan maar dat is omdat het eelt door de zalf en hopelijk het bit (en heel misschien hoop ik ook de verbetering van mijn hand) zachter is geworden, maar dat moet nu dus genezen. maar we zijn weer op de goede weg denk ik!
of zou het niet goed zijn dat het eelt open is gegaan (ik mag nu gewoon weer aan de mond komen eerst was dat een heel drama om in te smeren!

btw: mijn paard schuimt nu wel groen door dat appel smaakje hahah!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:19

Haal gewoon dat bit eruit nu, tot het genezen is.

Juicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:45

Ik zou aanraden om tijdelijk met bitloos hoofdstel te rijden en je paard even te laten nakijken door de dierenarts misschien weet die wat er aan de hand is. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:46

Juicey schreef:
Ik zou aanraden om tijdelijk met bitloos hoofdstel te rijden en je paard even te laten nakijken door de dierenarts misschien weet die wat er aan de hand is. :j

Een perfect antwoord dat precies aan de normen van Bokt voldoet, maar ik denk dat de DA hier niet aan te pas moet komen :))

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 18:56

Bizzybijtje schreef:
Juicey schreef:

Een perfect antwoord dat precies aan de normen van Bokt voldoet, maar ik denk dat de DA hier niet aan te pas moet komen :))

we hebben het wel aan een dierenarts gevraagt maar die heeft er niets voor (wat zou hij er aan moeten doen dan?) het probleem is immers rijtechnisch ontstaan. hij zij alleen dat ik heel goed naar mijn rijstijl moest gaan kijken wat ik ook zeker ga doen en dat ik het in kon smeren met uierzalf! ik ga nu dus werken aan mijn rijstijl en rij hem met een rubber bitje en smeer het in ik zou natuurlijk ook kunnne wachten tot het geneest maar behalve dat dat meer dan een maand zou duren is het probleem daar mee niet op gelost, naar mijn idee (ik kan het ook heel goed mis hebben hoor, ik ben best wel eigenwijs hihi :o ) kan ik nu ook voorzichtig door rijden met mijn happy mounth bitje want de mond is terwijl ik met dat bitje rijd al langzaam aan het herstellen, en ik kan zo ook zorgen dat ik het rijtechnisch oplos , want het zou toch jammer zijn als de mond straks hersteld is en ik nog steeds heel verkeerd rij met m`n handen, dan gaat de mond zo weer kapot.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:12

bericht toch maar weg gehaald heeft toch geen zin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:46

Meisje haal dat bit er nou uit en wacht even totdat het weer heel en dicht is, want je zegt zelf dat het nu ook stuk gaat. Dan wordt de schade alleen maar erger en dan kun je straks helemaal geen bit meer inhangen. Dus eruit dat bit, en of stoppen met rijden of tijdelijk bitloos. Denk aan je pony!

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:46

Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op het idee om tijdelijk bitloos te gaan rijden.
Denk nou eens aan je pony, in plaats van aan alle wedstrijden en dingen die gepland staan.
Die mond heeft gewoon tijd nodig om te genezen.
Je kunt wel allerlei andere bitten proberen oid, maar je kunt toch ook gewoon een bitloos hoofdstel lenen en tijdelijk zonder bit rijden?
Dat is echt al heel vaak gezegd in dit topic.

* O, mijn bericht lijkt vrij veel op de van Joolien *