pony loopt schuin met zijn hoofd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:06

Oef, een martingaal is wat anders dan een elastiek ;)
En ik denk niet dat je pony aan het klieren is of dat hij wil spelen met de teugels (of begrijp ik je verkeerd en bedoel je zelf spelen met je teugel)

Maar ik herken het wel hoor, heb zelf ook weleens gehad dat mijn paard ineens zijn hoofd ging kantelen, ik wist echt niet wat ik 'verkeerd' deed (kijk altijd meteen naar mezelf..) Maar wat ik deed: voorwaarts en geen teugel. Op zit overgangen rijden, veel wendingen, voltes openen en sluiten.. We waren ineens zo fanatiek aan het rijden, dat ik me later pas bedacht dat hij zijn hoofd niet meer gekanteld had.. EN of dat nou kwam omdat ik de voorkant los liet, of we echt veel achter elkaar deden, ik weet het nog niet, eigelijk..

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:50

brummetje schreef:
ik rij hem gewoon zoals hij moet aan de teugel in de bak doet hij dat netjes maar bij ons in de wei is dat zowat onmogelijk

Hee, dat is wel bijzonder! :j

Heb je een idee wat het verschil is tussen het rijden in de bak (wat goed gaat), en het rijden in de wei (wat niet goed gaat)? :?

KozieZ

Re: pony loopt schuin met zijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:09

Als er lichamelijk niets aan de hand is, dan kan het eigenlijk niets anders zijn dan ongelijke druk op je teugels. Ook al heb je je handen op dezelfde plaats op je teugel, wil dat nog niet zeggen dat je je handen ook netjes naast elkaar hebt op dezelfde hoogte. En zelfs als je dat hebt, kan je nog ongelijke druk hebben door 1 arm/hand meer aan te spannen. Alle paarden en alle mensen hebben een voorkeur voor links of rechts. Daar ben jij vast geen uitzondering op. Onbewust hebben we bijna allemaal dus een iets ongelijke druk.

Ik zou persoonlijk nooit gaan spelen met die hand, want dan komt er eigenlijk alleen maar meer druk. Spelen met je handen geeft sowieso alleen maar onrust op het bit en dus het hoofd. Als de foto in het profiel een recente foto is, zou je ook je handen iets meer rechtop mogen houden. Ze liggen daar wat platter en dan heb je ook vaak ongemerkt meer druk dan nodig is.

Om het op te lossen heeft een hulpteugel geen nut. Er moet juist minder druk komen en daar is geen hulpteugel voor. Probeer je handen netjes rechtop naast elkaar te houden. Gaat je pony dan kantelen, kan je de hand aan de kant waar de oren naartoe kantelen iets optillen. Een paard kantelt namelijk om de druk te ontwijken. Door je hand iets hoger te houden, wordt de druk meer gelijk aan beide kanten. Als het hoofd weer recht gaat, zet je je handen weer naast elkaar.

Ik zou je wel lessen aanraden, zodat je met je instructeur goed uit kan vinden wat jullie sterkere en zwakkere kant is en zo werken aan een rechtere pony en ook een rechtere amazone. En nogmaals, een beetje scheef zijn we allemaal in onze voorkeuren.

grytsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 02:48

Eens met bovenstaande, hiermee ga je het niet oplossen.

Het paard waar ik op rijd doet het ook, zij kantelt uit verzet. In het begin deed ze het altijd of het nou rijden was of longeren of stapmolen. Ook hier een tandarts laten komen maar hij constateerde dat ze een perfect gebit heeft. Dus ben ik gewoon verder gaan trainen met rechtrichten/buigen/stelling/balans ect. Ze doet het nu praktisch niet meer, in de stapmolen wil ze het nog wel eens doen maar ook al veel minder. Met longeren doet ze het nooit meer en met rijden enkelt als we iets moeilijks doen en zij er moeite mee heeft, ze doet dit enkelt op de rechterhand. Dan pakt ze rechts vast, zet ze het op een lopen en reageert ze niet meer op mijn benen. Dit los ik op door haar op een kleinere volte te zetten, met mijn buitenhand contact houden en binnenhand van de hals en weer terug (dus niet naar mij toe halen maar gelijke lengte met linkerteugel). Daarbij leg ik mijn binnenbeen op de singel om buiging te vragen. Bij mij is het dus een kwestie van rechtrichten en dat heb je niet in een week gedaan. Probeer je binnenhand op zo'n moment niet vast te houden want hierdoor kan het paard nog makkelijker vasthouden, geef kleine kneepjes.
Hoe je het ook kan oplossen mocht bovenstaande niet helpen is om je binnenhand naar boven te brengen, hiermee dwing je je paard om in zijn kaak te kantelen. Let wel op: dit is niet een manier om altijd te rijden (enkelt om je paard zijn kaak recht te zetten zodat bovenstaande omschrijving weer aankomt), het zal uiteindelijk met het rechtrichten opgelost moeten worden!

Ga lekker aan de gang met rechtrichten en dan komt het vanzelf goed, succes..

p.s. bovenstaande is dus hoe ik het met mijn paard oplos, dit wil dus niet zeggen dat het voor jou ook werkt. Gewoon de dingen die jou als tip zijn gegeven uitproberen en dan merk je het vanzelf..

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 03:22

@ Grytsje,
Als ik het goed begrijp til jij de hand op, waar al te veel druk op zit? Met kantelen is het meestal de oren naar buiten en de neus naar binnen, maar als je dan je binnenhand hoger gaat houden, dan til je het hoofd toch juist alleen maar nog meer op? Of begrijp ik je verkeerd?

@TS,
Ik ben het eens met KozieZ. Ook ik heb geleerd om als het paard kantelt dan de buitenhand iets te 'liften' en attentie op vragen door een halve ophouding te geven. Mits je natuurlijk niet een te grote spanning op je teugels hebt, want dan krijg je een trekwedstrijdje en dat verlies je. Ook wil het wel eens helpen om je pony op tijd lucht te geven, dus even de binnenhand een paar cm naar voren zodat hij daarop iets meezakt en ontspant. Een hulpteugel kan dit niet voor jou oplossen omdat deze alleen maar meer druk geeft en je daarop niet kan uitnodigen. Waarom het wel in de bak lukt en niet in de wei zou kunnen betekenen dat je in de wei met meer spanning rijdt, omdat je pony daar misschien wat frisser is?
Verder vind ik dat wanneer je hier om hulp vraagt en je zo kortaf reageert met 'ik weet wel hoe het moet' als mensen naar iets meer informatie vragen, je daar een bepaald beeld van jezelf mee schept. De manier waarop jij je pony 'aan de teugel' rijdt kan namelijk veel zeggen over waar het mis gaat en dan kunnen er gerichtere tips worden gegeven hoe je dit kan oplossen. Jij zegt nu vooral dat je veel been geeft, maar je moet je pony aan de voorkant ook wel de ruimte geven om zijn beweging naar voren te kunnen maken. Misschien dat je hier iets specifieker over kunten zijn?

maradonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 08:09

bertie schreef:
brummetje schreef:
ik rij hem gewoon zoals hij moet aan de teugel in de bak doet hij dat netjes maar bij ons in de wei is dat zowat onmogelijk

Hee, dat is wel bijzonder! :j

Heb je een idee wat het verschil is tussen het rijden in de bak (wat goed gaat), en het rijden in de wei (wat niet goed gaat)? :?

jaah dat verschil ken ik wel :') en daar is niks bijzonders aan ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:25

Hihihi een martingaal is iets heel anders dan een elastiek hoor :=
De martingaal had zij om omdat zij met mij voor de eerste keer sprong. Ik wist niet hoe zij zou reageren boven de sprong. Ik wist ook niet hoeveel zij al had gesprongen, misschien vond ze het wel heel moeilijk en had ze te weinig balans. Als zij haar hoofd heel hoog zou opgooien en daarmee dus haar rug wegdrukt dan zou ze met springen ontzettend veel druk in haar rug krijgen. Dat zou het springen niet leuk voor haar maken maar juist heel pijnlijk.

Ik heb een filmpje van mijn springen, de martingaal werkt absoluut niet in en op de sprong geef ik zelfs mijn teugels te veel mee omdat ik bang was dat ik haar in de mond zou komen terwijl ze ontzettend haar best deed. De martingaal had dus geen enkele inwerking op het paard en dat was ook niet nodig want ze sprong voor een onervaren paard plus ruiter die weinig springt heel keurig.

Ik kan de reactie niet meer wissen, daarom heb ik je ook netjes nog een berichtje gestuurd.

Een elastiek forceert je pony, zet je pony vast in positie. Je pony krijgt continu druk op de mond, waarbij hij heel diep zal gaan lopen waarschijnlijk. Dat voelt wel lekker, maar dat is absoluut niet goed. Paarden horen niet heel lang in dezelfde halshouding te lopen :n

Als je de elastiek daarna afgooit heb je misschien eventjes effect maar daarna wordt ie vanzelf weer sterk.

Jouw pony doet het niet om te pesten, hij doet het om je iets duidelijk te maken en in dit geval is dat of scheef zijn in de spieren, of ongelijke druk van de ruiterhanden.

En wij zeggen dit ook niet om jou te pesten, maar om je iets te leren. Maar daar moet je wel voor open staan natuurlijk.

maradonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 09:06

Hmm jaa ik he miss een beetje snel geoordeeld sorry ik wist natuurlijk niet wat er aan de hand was :p
Ik wadeer je tips dankjewel

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:19

Ik denk ook gelijk aan ongelijke druk op de teugels. Probeer daarom juist wat druk los te laten aan de kant waarnaar de pony zijn hoofd kantelt.

Dat je pony wat anders is op de wei met rijden, kan. Mijn paard reageertt ook anders wanneer ik op de wei rij, drukker, meer om zich heen aan het kijken. Probeer dan toch je pony aan het werk te zetten. Even kijken mag, maar daarna is het opletten en werken.

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:36

Kantelen is een teken van ongelijke druk op de teugels.. je kan er een stiek aan gaan hangen maar dat helpt helemaal niks, daarvan gaat hij alleen maar lager lopen & het probleem zelf los je er niet mee op. (;

MissBehave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:40

Volgens mij kan het met 2 dingen te maken hebben:

1. Ongelijke druk op je teugels
2. Misschien iets te maken met de bespiering in de rug? Ik kan eigenlijk moeilijk inbeelden wat je bedoelt met kantelen..

Een elastiek gaat je probleem niet oplossen.