Paard kan niet tegen schuim of kwijl

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:03

Ik vind dit een lastige situatie hoor... je paard heeft overduidelijk last van schuim. Dan kun je kortgezegd twee dingen doen: je paard er doorheen trappen en daardoor te verhinderen dat het arme beest het irritante schuim afveegt, of er voor zorgen dat er geen schuim meer is. En volgens mij is daar maar 1 oplossing voor: bitloos rijden. En dat wil niet iedereen. Lastig.

Je kunt ook nog kijken of het bit wel écht goed past. Bij sommige paarden ligt het bit tegen het verhemelte aan, die hebben een "ondiepe" mond zeg maar. Die hebben een heel ander (of geen!) bit nodig.

En voor de mensen die het geen moer kan schelen dat het paard ergens last van heeft en aanraden het dier er doorheen te trappen: laat je handen eens vastbinden als je jeuk of irritatie hebt. Kijken hoe dat je bevalt. Paard is dan "maar" een dier, maar écht diervriendelijk zijn jullie niet. :n

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:47

Ik zou gewoon wat andere bitten (of bitloos) proberen om iets te vinden waar die zo min mogelijk mee schuimt.
Jouw paard houd gewoon niet van schuim aan ze mond en probeer dan iets te vinden waar dat zo min mogelijk mee gebeurd!
Heel veel mensen rijden met dubbel gebroken bit omdat dit het zachts en het vriendelijkst zou zijn. Maar elk paard is anders en vind ook iets anders fijn.
Na veel zoeken ben ik er achter dat die van mij het fijnst loopt op een scholing/africhtings bit loopt. Bij de meeste bitten werd die niet echt vrolijker van en ging het bit vast pakken en schudden met ze hoofd en wilde het bit op een gegeven moment niet eens meer in. Bitloos werd ook al niets, druk op ze neus vind die vreselijk en bij veel andere bitloos hoofdstellen ging het ook niet veel beter.
Succes in iedergeval!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:10

GamblersCup schreef:
En voor de mensen die het geen moer kan schelen dat het paard ergens last van heeft en aanraden het dier er doorheen te trappen: laat je handen eens vastbinden als je jeuk of irritatie hebt. Kijken hoe dat je bevalt. Paard is dan "maar" een dier, maar écht diervriendelijk zijn jullie niet. :n

Dus als jij jeuk aan je kruis hebt, ga je in het midden van een drukke straat lekker staan krabben? Of als er van binnen in je neus iets jeukt, ga je in de supermarkt lekker je neus leeghalen?
Dat is net hetzelfde. Alleen worden mensen door sociale conventies tegengehouden om te krabben en paarden door de aandrijvende hulp van de ruiter. Dus om alles nou meteen dieronvriendelijk te bestempelen.

Ik zou dus de aandrijvende hulp gebruiken en af en toe momenten inlassen dat jij het paard toestemming geeft om zijn mond af te vegen. De allerbeste oplossing is echter het wegnemen van (de oorzaak van) de irritatie. In dit geval dus het bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:40

Gini schreef:
GamblersCup schreef:

Dus als jij jeuk aan je kruis hebt, ga je in het midden van een drukke straat lekker staan krabben? Of als er van binnen in je neus iets jeukt, ga je in de supermarkt lekker je neus leeghalen?
Dat is net hetzelfde. Alleen worden mensen door sociale conventies tegengehouden om te krabben en paarden door de aandrijvende hulp van de ruiter. Dus om alles nou meteen dieronvriendelijk te bestempelen.

Ik zou dus de aandrijvende hulp gebruiken en af en toe momenten inlassen dat jij het paard toestemming geeft om zijn mond af te vegen. De allerbeste oplossing is echter het wegnemen van (de oorzaak van) de irritatie. In dit geval dus het bit.

Precies, niks aan toe te voegen! +:)+

Britt

Re: Paard kan niet tegen schuim of kwijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:51

Als je bit goed past zou ik idd regelmatig pauzes inlassen zodat hij kan vegen, als je dat op voorspelbare momenten inlast is de kans dat hij er aan went en dat hj dat ook wel kan accepteren.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 12:00

Ik zit inderdaad zelf ook al aan andere bitten te denken of bitloos. Maar ja, andere bitten uitproberen is ook niet zo makkelijk. Je blijft ze kopen. Ik vind het niet erg om geld uit te geven, maar om nou 5 tot 10 bitten te kopen voordat ik de juiste heb. En dan is het nog de vraag of ik uiteindelijk de juiste vind.

Dat met de pauzes inlassen kan ik ook wel proberen.

Sperriem heeft ie al een jaar niet meer om. En zijn neusriem zit erg los. Dus dat is gelukkig allemaal al uitgesloten.

Bedankt voor alle tips!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:09

Je kunt ook Paul Versluis laten langskomen met zijn 'bittenbank', op die manier kan je kijken wat het ideale bit is voor je paard en deze ook testen en evt kopen :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:18

Gini, wat een onmogelijke, niet treffende vergelijking gebruik je.

Spontaan jeuk in je kruis of een kriebel in je neus is éffe wat anders dan standaard de hele tijd ergens last van hebben. En het dier daar een uur lang doorheen dwingen. Ik weet niet of het een goed idee is pauzes in te lassen om af te vegen: hoe vaak wil je pauzes inlassen als het beest er de hele tijd last van heeft? En ik vermoed dat het dier, als ie hier en daar toestemming krijgt om af te vegen, steeds gaat proberen om af te vegen. Erg irritant tijdens het rijden. Al kan het dier daar niks aan doen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:36

Maarja, wat dan? Een slabber of monddoekje ombinden is ook niet echt de oplossing.. :=

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:38

Nou ja Britt, zoals je in het topic kunt lezen is iedereen hard aan het meedenken voor een oplossing.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:51

Je zegt:
Eerst deed hij het alleen in galop. Echter doet hij het nu ook in stap en draf.

Dat betekent dat er toch iets is veranderd sindsdien. Het is toch zaak om daar achter te komen.
Ben je anders gaan rijden, en hoe gaat het met een andere ruiter, is het dan hetzelfde probleem?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:01

GamblersCup schreef:

Spontaan jeuk in je kruis of een kriebel in je neus is éffe wat anders dan standaard de hele tijd ergens last van hebben. En het dier daar een uur lang doorheen dwingen. Ik weet niet of het een goed idee is pauzes in te lassen om af te vegen: hoe vaak wil je pauzes inlassen als het beest er de hele tijd last van heeft? En ik vermoed dat het dier, als ie hier en daar toestemming krijgt om af te vegen, steeds gaat proberen om af te vegen. Erg irritant tijdens het rijden. Al kan het dier daar niks aan doen.

Ik zou je dan heel graag met een alternatief horen afkomen. Alles van een ander afkraken is makkelijk. Kan je precies zeggen op welke manier jeuk aan je kruis en niet kunnen krabben anders is dan jeuk aan je mond en niet kunnen krabben?

Het is een heel irritant probleem, waar de enige goede oplossing is de bron van de irritatie wegnemen. Jammer genoeg is dat een radicale verandering, iets wat je niet in 1 2 3 beslist. Alle andere oplossingen zijn irritatie-beperkend, niet irritatie-wegnemend.
Het ene paard wordt gek van het schuim aan zijn mond, het andere paard van vliegen en dazen in de zomer. Ook in dat laatste geval kan je de irritatie niet wegnemen.
Is die ruiter daarom dieronvriendelijk?? Omdat die wil trainen in de zomer?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:04

Ik zou eens een plastic bitje proberen en dan zo dun mogelijk (en dan natuurlijk niet dun omdat het scherp is, maar dun omdat ie er dan zo min mogelijk last van heeft). Maar je kunt ook eerst eens een tijdje bitloos proberen. Als hij het dan NOG doet namelijk, dan weet je ook meteen dat een ander bitje in doen sowieso geen zin heeft.

Wat ook kan is dat de manier van rijden (handhouding, rustige hand) iets uit kan maken.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:09

Er zijn wat mensen hier die aankaarten om bitloos te gaan rijden, maar er zijn nog genoeg paarden die gaan schuimen bitloos. Het is het proberen waard, maar geen garantie dat het paard niet zal schuimen.

Lastig probleem TS. Ik hoop dat je een oplossing kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:11

Al eens een myler geprobeerd? In het onderzoek hebben we destijds ook de hoeveelheid schuim meegenomen en bijna alle paarden hadden met een myler drogere lippen dan met hun eigen bit. De myler is dunner en anders van vorm waardoor ze makkelijker kunnen slikken. Er zijn winkels waar je ze kan lenen en anders is paul versluis ook een hele goede.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:11

Ik heb het gevoel dat het niet iets rijtechnisch is.
Hij heeft zoals je aangeeft ook een hekel aan nat eten.
Misschien moet je hem juist wel de slobber en appel geven. Zodat hij leert dat een kwijl mond niet erg is.
Leert hij dat bij eten zal het probleem met rijden ook minder worden.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:18

GamblersCup schreef:

Vind hem eigenlijk niet zo raar. Als je bijvoorbeeld aan het begin van een les uur jeuk hebt op een gênante plek stel je dat volgens mij ook wel liever uit.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:24

Een gedachtenspinsel ook omdat je aangaf dat nat eten ook niet fijn is, is zijn tong wel in orde? Want ik kan mij voorstellen als je speeksel niet weggeslikt krijg dat je het daar benauwd van krijgt.

Mr_Smith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:37

Probeer gewoon een wat dunner bit.
Schuimen kan bijvoorbeeld ook betekenen dat het paard problemen heeft met slikken.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:49

kan volledig onzin zijn maar als wij gaan hard lopen b.v. word je speeksel ook erg dik tot soms moeilijk weg te werken slijm en al helemaal als de lucht ook droger is dus misschien is de bak minder gesproeid en stoffiger/droger dan normaal als je dan harder aan het werk gaat zal het schuim dus ook meer toenemen omdat het hele slijmvlies gebeuren harder moet werken en dus meer vocht afscheiden en dus ook speeksel.

siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:00

Ik heb echt precies hetzelfde probleem.. In eerste instantie heb ik geprobeerd het hem af te leren door inderdaad been te geven als hij naar beneden wilde trekken. Na een tijdje kwam ik erachter dat dit niet de oplossing was want mijn paard is zodanig geirriteerd van de jeuk dat hij het verhaal dan omdraait en mijn zijn benen naar zijn neus gaat slaan. En ja ook in draf en galop en geloof me, dat is niet grappig! Nu heb ik hem het volgende geleerd; ik merk meteen als hij jeuk heeft, hij begint dan eerst met zijn hoofd te slaan, dan maak ik een fatsoenlijke overgang naar stap en halt en dan laat ik de teugels lang, dan mag hij krabben. Ik beslis dus wanneer hij mag krabben, zo gaat hij niet steeds plotseling op de rem en trekt me niet meer helemaal uit het zadel. Zelfs mijn instructeur, die eerst heel erg standvastig was dat ik dit moest afleren heeft zich erbij neergelegd. Als hij met zijn benen naar zijn neus gaat slaan dan breekt hij echt nog eens een been, dat is doodeng haha!

Succes..

siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:03

En trouwens, ik zou niet meteen allemaal ernstige dingen gaan denken. Mijn paard is ook heel snel geirriteerd van een vliegje of waterdruppels die langs zijn benen lopen. Sommige paarden hebben daar gewoon een hekel aan. Mijn paard schuimt niet overdreven, maar dat schuimkraagje wat er ontstaat loopt inderdaad langs zijn lippen naar beneden en dat vind hij gewoon heel vervelend.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:39

Gini schreef:
Ik zou je dan heel graag met een alternatief horen afkomen.

Dan moet je mijn post lezen.

Gini schreef:
Alles van een ander afkraken is makkelijk.

Je moet geen dingen zeggen die niet waar zijn, dat komt zo zwak over. Ik kraak niet alles af, ik kraak alleen de "tips" af die TS vertellen dat ze het dier er maar doorheen moet trappen.

Gini schreef:
Kan je precies zeggen op welke manier jeuk aan je kruis en niet kunnen krabben anders is dan jeuk aan je mond en niet kunnen krabben?

Daar gáát het helemaal niet over. Het gaat over een spontane kriebel of je er van bewust zijn dat je paard het hele uur dat je aan het rijden bent last heeft. Wel een beetje bij de les blijven.

Gini schreef:
... het andere paard van vliegen en dazen in de zomer. Ook in dat laatste geval kan je de irritatie niet wegnemen.
Is die ruiter daarom dieronvriendelijk?? Omdat die wil trainen in de zomer?

Wil je hier echt een antwoord op? Ja, dat is dieronvriendelijk als je daar niets aan doet. Je dier heeft last van iets en jij vind maar dat ie daar doorheen moet. Dat is absoluut niet diervriendelijk nee.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:51

Frensie schreef:
Er zijn wat mensen hier die aankaarten om bitloos te gaan rijden, maar er zijn nog genoeg paarden die gaan schuimen bitloos. Het is het proberen waard, maar geen garantie dat het paard niet zal schuimen.

Lastig probleem TS. Ik hoop dat je een oplossing kan vinden.

Je had het niet tegen mij persoonlijk, maar wil mijn bijdrage toch verduidelijken.
Ik bedoelde dat je een keer bitloos kunt proberen, als een soort test, omdat als het paard het dan ook doet, je meteen weet dat een ander bit ook niets gaat uithalen omdat het daar dan sowieso niet aan ligt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:31

GamblersCup schreef:
Gini schreef:
Ik zou je dan heel graag met een alternatief horen afkomen.

Dan moet je mijn post lezen.

Bitloos rijden is jouw oplossing. Dat heb ik ook als mogelijkheid aangegeven.

Ach, GamblersCup, ik wil er geen welles-nietes spelletje van maken. Ik vind de rest van je post nogal arrogant overkomen.
TS zal wel weten welke tips ze eruit wil halen en welke niet.