mrie schreef:Daar heb je gelijk in... Ik dacht bij scheef niet aan hoefkatrol....
Toch gek, dat niet alle paardeneigenaren met een paard met een ontsteking in de ondervoet de theorie van AdB 'aanhangen'. Is scheefheid altijd de oorzaak van HKO of kan dit een oorzaak zijn? (ergo zijn er ook paarden met HKO die niet met de methode AdB geholpen kunnen worden?)
Je kunt nooit vaststellen wat precies de oorzaak is van HKO. Ik heb ook een paard gereden met HKO en spontaan begreep ik wat AdB bedoelde. (daarvoor vond ik hem altijd een beetje uhm raar.) Maar erfelijkheid speelt waarschijnlijk ook een rol. (is nog een heel verhaal over te typen).
En idd, je kunt niet alle paarden helpen. Wat kapot is, is kapot. Maar soms kun je door het gewicht weer 50/50 te krijgen, je paard toch weer fijn aan het lopen krijgen.
Zo had mijn paard spat (achterbenen). Een 4 (slechtste wat er is). Na een tijdje gereden te hebben volgens AdB had hij een 2. Dus zeker verbetering in het gewricht (stuk rustiger). Maar je krijgt dat natuurlijk nooit meer goed.