Paard stapt rechts korter dan links

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elibeest

Re: Paard stapt rechts korter dan links

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:42

@mrie: ja dat kan zeker. kijk maar eens naar hoefkatrol paarden. Hoe verklaar je anders dat die eerst stok kreupel lopen en na 15 minuten correct rijden (rechtrichten) zuiver lopen?
En ook dit heb ik al meerdere keren gezien en meegemaakt. Mooitse voorbeeld hiervan was het paard van de broer van Koenlover hier op bokt. Nog nooit zo'n kreupel paard gezien. en na kwartier loepzuiver.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:19

Daar heb je gelijk in... Ik dacht bij scheef niet aan hoefkatrol....
Toch gek, dat niet alle paardeneigenaren met een paard met een ontsteking in de ondervoet de theorie van AdB 'aanhangen'. Is scheefheid altijd de oorzaak van HKO of kan dit een oorzaak zijn? (ergo zijn er ook paarden met HKO die niet met de methode AdB geholpen kunnen worden?)
Laatst bijgewerkt door mrie op 19-06-12 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:22

en het hoeft niet perse altijd hoefkatrol te zijn, maar iedere scheve belasting kan overbelastingsklachten geven. en door spanning in de rug een vertekend beeld waardoor het paard kreupel lijkt.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:01

mrie schreef:
Daar heb je gelijk in... Ik dacht bij scheef niet aan hoefkatrol....
Toch gek, dat niet alle paardeneigenaren met een paard met een ontsteking in de ondervoet de theorie van AdB 'aanhangen'. Is scheefheid altijd de oorzaak van HKO of kan dit een oorzaak zijn? (ergo zijn er ook paarden met HKO die niet met de methode AdB geholpen kunnen worden?)

Je kunt nooit vaststellen wat precies de oorzaak is van HKO. Ik heb ook een paard gereden met HKO en spontaan begreep ik wat AdB bedoelde. (daarvoor vond ik hem altijd een beetje uhm raar.) Maar erfelijkheid speelt waarschijnlijk ook een rol. (is nog een heel verhaal over te typen).
En idd, je kunt niet alle paarden helpen. Wat kapot is, is kapot. Maar soms kun je door het gewicht weer 50/50 te krijgen, je paard toch weer fijn aan het lopen krijgen.

Zo had mijn paard spat (achterbenen). Een 4 (slechtste wat er is). Na een tijdje gereden te hebben volgens AdB had hij een 2. Dus zeker verbetering in het gewricht (stuk rustiger). Maar je krijgt dat natuurlijk nooit meer goed.

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:56

kan een paard met hoefkatrol in stap onregelmatig zijn en in draf en galop zuiver?
of zijn ze dan in iedere gang onregelmatig/ kreupel?

rechtgericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:54

AdB is echt niet heilig, de resultaten zijn echter in vele gevallen zo goed, dat het de moeite loont om iets meer te weten over het verticale evenwicht van een paard. Overigens niet door hem bedacht hoor......is al zo oud als de tijd van de ridders die mooie hofdames moesten redden. Alleen n keer goed uitgelegd en specifiek gemaakt.

Mijn paard was stok kreupel omdat ie knetterscheef was. Zo heb ik m gekocht en nadien heeft hij nooit meer kreupel gelopen.