Galopwissel Hoe doe je dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:39

op stage moet ik ook altijd de wissels springen, en dat terwijl ik niet in de wedstrijden rij..
tuurlijk beni k het met mensen eens dat je dat niet 'zomaar' moet gaan doen..

ik ben nu ook bezig om het mijn paarden te leren :)
misschien helpt het om een balkje op de grond te leggen, en dan de hulp te geven. dan gaat je paard de link leggen en dan na ( kan erg lang duren) kun je de balk weghalen en voilla, een wissel.. naja makkeijker gezegt dan gedaan ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:41

Mijn paard heeft dit gelukkig allemaal al geleerd bij vorige eigenaren. :') Knopjes zitten er dus al op,
Ik doe het meestal niet expres, maar soms vraag ik er eens naar om te kijken of het er nog in zit.
Dus dat is op de hoefslag galloperen, handveranderen, ongeveer bij de x je been anders leggen. (Dus een op de singel, de ander er achter, ligt er net aan welke kant je op gaat) en bij mijn paard is het dan... 'Hup' veranderd. :')

Ken zelf nog niet de hele tactiek er achter, maar zo gaat het meestal.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:46

_Esther_87_ schreef:
Maar een paard dat niet nageeflijk gereden kan worden is zeker niet toe aan een wissel.
En inderdaad, ieder paard kan wisselen, kunnen ze als veulen in de wei al. Maar het paard moet wel degelijk balans hebben en goed kunnen schakelen wil je hem meteen ene correcte wissel kunnen leren....Naderhand corrigeren is lastiger.

Eens! Natuurlijk moet er aan een basis voldaan worden. Je kunt een paard ook leren wisselen bij het zadelmak maken door hem uit balans te trekken, maar ik ga er van uit dat de meeste ruiters begrijpen dat dat op de lange termijn niet gaat werken. Daarom sprak ik ook over een B-paard. Daar is meestal al sprake van enige vorm van aanleuning en daarmee dus balans en vermogen om te schakelen. Misschien dat mijn beeld van een B-paard verschilt van het jouwe? Hier een filmpje van mij en mijn paard, in mijn ogen een b-combinatie. http://www.youtube.com/watch?v=ONnSM0HH ... ata_player

Bij mijn jonge paard hebben we ook gewacht tot de galop redelijk bevestigd was en goed in balans, nu zijn we bezig met het aanleren van een wissel. Naar links springt hij hem super, naar rechts (niet zijn voorkeurskant) vindt hij nog lastig. Maken we geen halszaak van, ik heb geduld. Ik train dit enkel onder begeleiding van mijn instructrice.
Laatst bijgewerkt door shirleyp op 25-02-12 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:47

Oh TS, waar zal ik beginnen?
Je wil het misschien niet horen maar ik denk dat de vliegende wissel echt nog niet aan de orde is bij jou training. Als je zegt dat je nog niet kan wijken, wil dat dus zeggen dat je paard dat ook nog niet kan? Eigenlijk is wijken helemaal niet zo moeilijk, maar ik heb het idee dat zowel jij al je paard nog niet erg gevorderd bent. Dat is helemaal geen schande, maar voor een changement is dit wel een prioriteit.
Een vliegende wissel is een combinatie van kracht, lenigheid en gehoorzaamheid aan de hulpen en het is een kwestie van timing (je kan vb dus geen wissel vragen in een zweeffase) Het heeft allemaal te maken met tellen, mee in het ritme zijn. Daarnaast 'hoe moet ik mijn houding stellen?' Niet. Je moet niet gaan meedraaien, naar voor zitten,... Dit stoort alleen maar je paard.
Tot slot, ik vind het helemaal niet zo'n goed idee om na het wijken hier dus aan te beginnen. Dit is zo'n stuwoefening, lekker-over-de-buitenschouder-vallen-als-dat-kan oefening voor het paard, terwijl de wissel eerder een gedragenheid en geslotenheid vraagt van je paard.
Dus eerst: eigen houding, kracht op 2 achterbenen, gedragenheid, souplesse en dan de wissel.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:50

shirleyp schreef:
_Esther_87_ schreef:
Maar een paard dat niet nageeflijk gereden kan worden is zeker niet toe aan een wissel.
En inderdaad, ieder paard kan wisselen, kunnen ze als veulen in de wei al. Maar het paard moet wel degelijk balans hebben en goed kunnen schakelen wil je hem meteen ene correcte wissel kunnen leren....Naderhand corrigeren is lastiger.

Eens! Natuurlijk moet er aan een basis voldaan worden. Je kunt een paard ook leren wisselen bij het zadelmak maken door hem uit balans te trekken, maar ik ga er van uit dat de meeste ruiters begrijpen dat dat op de lange termijn niet gaat werken. Daarom sprak ik ook over een B-paard. Daar is meestal al sprake van enige vorm van aanleuning en daarmee dus balans en vermogen om te schakelen. Misschien dat mijn beeld van een B-paard verschilt van het jouwe? Hier een filmpje van mij en mijn paard, in mijn ogen een b-combinatie. http://www.youtube.com/watch?v=ONnSM0HH ... ata_player

Bij mijn jonge paard hebben we ook gewacht tot de galop redelijk bevestigd was en goed in balans, nu zijn we bezig met het aanleren van een wissel. Naar links springt hij hem super, naar rechts (niet zijn voorkeurskant) vindt hij nog lastig. Maken we geen halszaak van, ik heb geduld. Ik train dit enkel onder begeleiding van mijn instructrice.

Oh nee, maar ik doelde helemaal niet op jouw paard of welk B paard dan ook...Ik doelde op het paard van de ts, had ik er misschien even duidelijker bij moeten zetten. Maar met de informatie die zij geeft over het paard, vind ik dat nog verre van B niveau.

Aieshja

Re: Galopwissel Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:05

Waarom wil je de wissel rijden?

Bij jonge springpaarden leer ik het ze meestal via een linksomkeert, op de nieuwe hand zorg ik voor de nieuwe stelling en geef ik in de wending de hulp voor de nieuwe galop aan. Vervolgens zet ik ze op een grote volte als ze het niet 1,2,3 begrijpen, intussen blijf ik de hulp voor de nieuwe galop vragen, zodra ze overspringen beloon ik ze uitgebreid. Dan probeer ik het nog een keer ter bevestiging en als ze het dan sneller doen dan zijn ze voor die dag klaar met wisseltjes leren.
Mocht je het moeilijk vinden om op het juiste moment de hulpen aan te vragen (zweefmoment) dan kan je een hindernisbalk gebruiken ter ondersteuning want dan is het zweefmoment langer.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:15

mensen volgens mij heeft de TS het hier over een manege paard in een manege les..
TS spreekt over meedere die haar rijden en andere die op haar lessen, ook dat ze niet nagevelijk gereden KAN worden..vreemde zaak eigenlijk want ieder paard kan nagevelijk gereden worden mits er geen medische problemen zijn met het paard en mits een correcte ruiter die weet waar hij/zij mee bezig is zonder trek en zaag werk.

melissa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:08

pegasus154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 12:41

Bedankt allemaal voor jullie hulp :D

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 06:27

Heb nu ook eens een vraagje, ga niet meteen een ander topic daar voor openen. Maar ik probeer in een achtje in het midden van galop te verwisselen. Leg mijn ander been aan, maak mijn ander been lang en breng hem in de stelling van de andere kant. Dan springt hij over maar heb ik het gevoel dat hij niet lekker galoppeert en misschien in de contra galop zit, ik heb het al eens gevraagd aan mijn vriendin maar die heeft niet veel ervaring dus weet er niets op te zeggen. Kan dit de oorzaak zijn doordat het paard nog niet rechtgericht is?
Nou, daar ben ik eigenlijk toch wel zeker van, maar wil het even weten..

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 06:35

Misschien springt je paard alleen voor om, dan zit je overkruist en dat voelt heel raar. Je paard is nog niet genoeg bij elkaar tijdens de wissel.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:06

Tilmar schreef:
Misschien springt je paard alleen voor om, dan zit je overkruist en dat voelt heel raar. Je paard is nog niet genoeg bij elkaar tijdens de wissel.

Misschien wel, maar dat kan jij niet weten :Y)
Oke, maar ik ga me hier niet verder op oefenen, eerst lekker bezig zijn met het rechtrichten..

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:09

xTitanic schreef:
Tilmar schreef:

Misschien wel, maar dat kan jij niet weten :Y)
Oke, maar ik ga me hier niet verder op oefenen, eerst lekker bezig zijn met het rechtrichten..

Wat is dat nou voor onaardige opmerking? Je wilde toch weten wat er kon zijn?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:15

Ja, maar het klonk een beetje van, 'dat is het zeker' in je reactie, maar misschien vat ik het verkeerd op :j
dan bedoel ik de laatste zin 'Je paard is nog niet genoeg bij elkaar tijdens de wissel'. Niet de eerste zin, want daar ga ik absoluut met je mee want zit dit ook te denken ;)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:19

xTitanic: ik vind je reactie naar Tilmar een beetje vreemd? Stel een vraag en je krijgt antwoord....
Ik ga ook uit van overkruist.

Ik zou doen: van galop naar stap, stellen, aanspringen in andere galop.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:20

O, okee.
Ik bedoelde gewoon dat als het paard overkruist zit dat het dan nog niet genoeg bij elkaar loopt tijdens de wissel. Dan springen ze voor om en achter niet.
Ik moeten zeggen 'in dat geval loopt je paard niet genoeg bij elkaar.' Was het dan beter geweest?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:28

Tilmar schreef:
O, okee.
Ik bedoelde gewoon dat als het paard overkruist zit dat het dan nog niet genoeg bij elkaar loopt tijdens de wissel. Dan springen ze voor om en achter niet.
Ik moeten zeggen 'in dat geval loopt je paard niet genoeg bij elkaar.' Was het dan beter geweest?

Jaa nu is het duidelijk, maar ik dacht dat het gewoon twee opties waren ofzo. Maar dus nu weet ik dat het bij elkaar hangt! bedankt :)
Nu ik erover na denk, begrijp ik het helemaal en snap ik waarom het paard als het niet de achterhand gebruikt ook alleen maar met de voorhand verwisselt. Ik moet dringend eens goed leren nadenken :o
Laatst bijgewerkt door nenahdm op 25-07-12 07:31, in het totaal 1 keer bewerkt

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:29

Bo_Cassey schreef:
xTitanic: ik vind je reactie naar Tilmar een beetje vreemd? Stel een vraag en je krijgt antwoord....
Ik ga ook uit van overkruist.

Ik zou doen: van galop naar stap, stellen, aanspringen in andere galop.

Het was gewoon een vergissing, haha.
En met een balkje, is dit dan ook een goede optie? :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:48

Niet als je een goede dressuurmatige wissel wilt leren. De meeste paarden gaan naspringen door over een balkje te gaan (eerst voor en dan achter wisselen) of ze leren de wissel te springen met het kruis omhoog wat je uiteindelijk ook niet wilt.