smeetjoew schreef:Dit is zo'n veel voorkomend probleem (vind ik overigens best kwalijk...) en de oplossing is relatief zooo simpel. Neem goed les!!!
Ga eens werken aan je lengtebuiging en buiging in de hoeken. Binnenhand van de hals(!!) en met je binnenbeen naar je buitenteugel rijden. Hij moet helemaal om je binnenbeen heen buigen, dus niet alleen de hals. Goed je buitenbeen en buitenteugel erbij houden ter begrenzing(!); vooral in het begin heeft 'ie die "steun" nodig. In het begin op de volte houden en in het begin niet te lang doorgaan. Je kunt beter een paar goede stukken hebben en dan weer naar draf gaan dan dat je doormoddert totdat het weer fout gaat.
Je paard moet net zo gebogen zijn als de lijn die je op dat moment rijdt. Ik heb nu echt al zoveel paarden gezien met dat probleem en allemaal is het op deze manier eenvoudig op te lossen.
Maar het schort dan echt enorm aan je basis. Dus nogmaals: neem goed les!
En een ding; dat overspringen ligt noooit aan je paard maar aan jou!
Jij geeft als oplossing de oorzaak!
Die lengtebuiging, of het gebrek eraan is vaak de reden dat het paard verkeerd aanspringt. MAar nu moet je even bij de bron beginnen: waarom is er geen sprake van lengtebuiging?
Waarschijnlijk omdat het paard het moeilijk vindt om aan de buitenkant te verlengen; zijn spieren zijn daar nog te kort. Het gevolg is dat hij dan met de binnenteugel uit de balans gehaald wordt en op de binnenvoorkant valt, waardoor zijn buitenbeen wel de tijd heeft om naar voren te grijpen, en binnenvoorbeen niet. Gevolg: verkeerde galop.
Jij begint niet bij de bron, en dat doen de meeste instructeurs niet. En daarmee wordt dit probleem in stand gehouden. Beginnen bij de bron: het paard in balans brengen c.q. rechtrichten. Daarná volgt pas de mogelijkheid tot lengtebuiging! Eerst ervoor zorgen dat het mogelijk is voor je paard om aan je vraag te voldoen, voordat je hem iets vraagt!
Denk dat je over een tijdje hartstikke lekker rijdt! Heb ik verder geen problemen mee. Ik geloof ook niet dat ik ergens zeg dat je aan de binnenteugel moet trekken. Gelukkig gaat paardrijden wat verder dan alleen aan teugels trekken en bestaat er ook nog zoiets als een samenspel met kuit/been.