RechterGALOP een DRAMA

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:21

smeetjoew schreef:
Dit is zo'n veel voorkomend probleem (vind ik overigens best kwalijk...) en de oplossing is relatief zooo simpel. Neem goed les!!!
Ga eens werken aan je lengtebuiging en buiging in de hoeken. Binnenhand van de hals(!!) en met je binnenbeen naar je buitenteugel rijden. Hij moet helemaal om je binnenbeen heen buigen, dus niet alleen de hals. Goed je buitenbeen en buitenteugel erbij houden ter begrenzing(!); vooral in het begin heeft 'ie die "steun" nodig. In het begin op de volte houden en in het begin niet te lang doorgaan. Je kunt beter een paar goede stukken hebben en dan weer naar draf gaan dan dat je doormoddert totdat het weer fout gaat.

Je paard moet net zo gebogen zijn als de lijn die je op dat moment rijdt. Ik heb nu echt al zoveel paarden gezien met dat probleem en allemaal is het op deze manier eenvoudig op te lossen.

Maar het schort dan echt enorm aan je basis. Dus nogmaals: neem goed les!
En een ding; dat overspringen ligt noooit aan je paard maar aan jou!

Jij geeft als oplossing de oorzaak!
Die lengtebuiging, of het gebrek eraan is vaak de reden dat het paard verkeerd aanspringt. MAar nu moet je even bij de bron beginnen: waarom is er geen sprake van lengtebuiging?

Waarschijnlijk omdat het paard het moeilijk vindt om aan de buitenkant te verlengen; zijn spieren zijn daar nog te kort. Het gevolg is dat hij dan met de binnenteugel uit de balans gehaald wordt en op de binnenvoorkant valt, waardoor zijn buitenbeen wel de tijd heeft om naar voren te grijpen, en binnenvoorbeen niet. Gevolg: verkeerde galop.

Jij begint niet bij de bron, en dat doen de meeste instructeurs niet. En daarmee wordt dit probleem in stand gehouden. Beginnen bij de bron: het paard in balans brengen c.q. rechtrichten. Daarná volgt pas de mogelijkheid tot lengtebuiging! Eerst ervoor zorgen dat het mogelijk is voor je paard om aan je vraag te voldoen, voordat je hem iets vraagt!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:28

smeetjoew schreef:
Oh en de tips om z'n kop naar buiten te trekken vind ik echt heel slecht! Als je iets níet moet doen, is dat het wel... Ga eens opzoek naar de oorzaak ipv symptomen te bestrijden. Je wil dat er echt niet in rijden dat je paard met z'n kop naar buiten en z'n reet naar binnen gaat lopen! Er worden zoveel paarden helemaal naar de kl.te gereden.

Ja, veel paarden worden naar de kl.ten gereden doordat mensen altijd zitten te zeiken en te jeremieren over die stelling die naar binnen MOET! Gevolg: er wordt aan die binnenteugel getrokken want het paard moet immers naar binnen stellen. En wat volgt?
- een paard dat vast zet aan de binnenteugel
- recht blijft in het lijf
- maar door het trekken aan die binnenteugel over de schouder naar binnenvalt en zodoende uit balans wordt gehaald!

Die "kop naar buiten trekken" is helemáál niet slecht! Dat helpt het paard om juist zich in balans te houden! Kijk maar naar de paarden die zonder ruiter gaan, die hebben allemaal het hoofd naar buiten als ze de bocht doorgaan in galop! Om balans te houden! Want lengtebuiging dat doen paarden niet snel van nature.

Dus EERST paard in balans brengen en rechtrichten en daar heb je echt die buitenteugel voor nodig, die binnenteugel zal je daar NIET bij helpen. En daarna ga je pas werken aan de lengtebuiging. Je moet bij A beginnen om bij B te komen. Niet andersom.

smeetjoew schreef:
Je moet je paard leren buigen in z'n hele lijf door dit op de juiste manier te doen en 'm dan niet weg te laten lopen aan de buitenkant. Dus goed begrenzen met je buitenteugel en vooral buitenbeen. Oplossing ligt ook niet in heel veel stelling vragen; integendeel. Lichte stelling hebben en gewoon om je binnenbeen heen laten buigen waarbij je dus je binnenhand van de hals brengt. Dan zal hij naar binnen willen vallen (en dus brengen veel ruiters hun binnenhand naar buiten cq over de hals; heel fout!) en dan is het dus zaak dat je 'm met je binnenbeen naar je buitenteugel rijdt.

En daar gaje weer: je hulpen zijn op zich wel goed, maar het paard kán op dit moment niet verlengen aan de buitenkant, dus als jij met je binnenbeen naar de buitenteugel wilt rijden (wat heel goed is, en wat ook zo hoort), zal hij daar niet komen. Niet uit onwil, maar uit onmacht. Want daarvoor moet hij die buitenteugel goed aannemen zonder zich daar vast te zetten, en hij moet kunnen verlengen in de spieren aan de buitenkant. Train hem dus eerst zodanig dat hij aan je vraag kan voldoen, dus eerst in balans brengen, dan die spieren aan de buitenkant proberen te verlengen. En dat doe je niet van de een op de andere dag. Dat is millimeterwerk en daar gaan maanden overheen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:55

Nou joh dan ga jij toch lekker aan de buitenteugel trekken en lekker met z'n kop naar buiten laten lopen ;) Denk dat je over een tijdje hartstikke lekker rijdt! Heb ik verder geen problemen mee. Ik geloof ook niet dat ik ergens zeg dat je aan de binnenteugel moet trekken. Gelukkig gaat paardrijden wat verder dan alleen aan teugels trekken en bestaat er ook nog zoiets als een samenspel met kuit/been.

En zoiets als te korte spieren heb ik werkelijk nog nooit van gehoord. Dat een paar geen lengte buiging heeft, heeft te maken met het feit dat dat niet van 'm verlangd wordt. En nee dat gaat niet over een nacht ijs, dat moet je rustig een aantal weken tot een maand voor uittrekken wil je dat een beetje voor elkaar krijgen. Je ziet mij dat ook nergens zeggen.
En daarom zeg ik al 16x dat er goed les genomen moet worden.

En er is in dit geval geen sprake van een paard dat verkeerd aanspringt, maar een paard dat halverwege achter omspringt.

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:03

smeetjoew schreef:
Nou joh dan ga jij toch lekker aan de buitenteugel trekken en lekker met z'n kop naar buiten laten lopen ;) Denk dat je over een tijdje hartstikke lekker rijdt! Heb ik verder geen problemen mee. Ik geloof ook niet dat ik ergens zeg dat je aan de binnenteugel moet trekken. Gelukkig gaat paardrijden wat verder dan alleen aan teugels trekken en bestaat er ook nog zoiets als een samenspel met kuit/been.

En zoiets als te korte spieren heb ik werkelijk nog nooit van gehoord. Dat een paar geen lengte buiging heeft, heeft te maken met het feit dat dat niet van 'm verlangd wordt. En nee dat gaat niet over een nacht ijs, dat moet je rustig een aantal weken tot een maand voor uittrekken wil je dat een beetje voor elkaar krijgen. Je ziet mij dat ook nergens zeggen.
En daarom zeg ik al 16x dat er goed les genomen moet worden.

Ik heb mijn paard onder begeleiding na 2 jaar in 3 weken in de linkergalop gekregen door hem met buitenstelling te rijden. Als dit makkelijk gaat kun je werken naar linkerstelling en inmiddels spring ik al doorzittend netjes met linkerstelling aan. Ik heb allerlei manieren gehad en meerdere mensen erbij gehad ook een fysio en een dierenarts en deze methode heeft het eindelijk voor mij gedaan. met alle respect maar je refereert steeds naar naar buiten trekken, dit staat nergens er bestaat ook zoiets als buitenstelling en dit kan ook gewoon rustig en beheerst. Maar jij mag denken dat het het verpesten is van het paard maar ik heb dit dus onder proffessionele begeleiding zo geleerd en dit heeft mij in ieder geval heeeeeel erg geholpen en nu kan ik net als elk ander mooi aanspringen zonder buitenstelling en crossen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 08:15

bibi40 schreef:
Linkergalop gaat goed, maar de rechtergalop is drama.
Alles al geprobeerd en het helpt allemaal, maar hij blijft het lastig vinden en gaat dan toch weer overkruist zitten. Voor goed, achter fout.
Wie heeft er een zeldzame tip :j

Ik weet niet wat voor een niveau je rijd maar hoe loopt je paard in schouder binnenwaarts links en rechts, als die goed zouden zijn, rechts beter dan links denk ik, dan kun je die beter beoefenen en dan met schouder binnenwaarts links door te werken in de contra stelling, tot dat makkelijk gaat eens aan springen, in de eerste hoek vanuit een gebroken lijn.
een zeldzame tip ;)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:55

montyjansen schreef:
bibi40 schreef:
Alles al geprobeerd en het helpt allemaal, maar hij blijft het lastig vinden en gaat dan toch weer overkruist zitten. Voor goed, achter fout.

Ik weet niet wat voor een niveau je rijd maar hoe loopt je paard in schouder binnenwaarts links en rechts, als die goed zouden zijn, rechts beter dan links denk ik, dan kun je die beter beoefenen en dan met schouder binnenwaarts links door te werken in de contra stelling, tot dat makkelijk gaat eens aan springen, in de eerste hoek vanuit een gebroken lijn.
een zeldzame tip ;)

Met de contrastelling breng je ook meer gewicht naar de buitenschouder waardoor het paard meer rechtgesteld wordt. Vandaar.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:45

Maar ja niet iedereen weet op de juiste manier een schouder naar buiten te brengen, zonder er aan te trekken. *D

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:40

montyjansen schreef:
Maar ja niet iedereen weet op de juiste manier een schouder naar buiten te brengen, zonder er aan te trekken. *D

Dat is waar!

Lievelucje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 03:13

@smeetjoew: Amen
althans ik sluit me hier helemaal bij aan.
Als je paard/pony los in zijn lijf is zoals hierboven bescheven kan je gaan werken aan de achterhand. Sterker maken (helaas duurt dat een tijdje) zodat je paard meer kan dragen op het rechterachterbeen.
Noraly_ schreef:
Ik heb mijn paard onder begeleiding na 2 jaar in 3 weken in de linkergalop gekregen door hem met buitenstelling te rijden. Als dit makkelijk gaat kun je werken naar linkerstelling en inmiddels spring ik al doorzittend netjes met linkerstelling aan.
A) Je eerste zin is nauwelijks een argument te noemen en B) Wat vindt de jury bij dressuurwedstrijden van jouw manier van aanspringen?

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 09:16

smeetjoew schreef:
Oh en de tips om z'n kop naar buiten te trekken vind ik echt heel slecht! Als je iets níet moet doen, is dat het wel... Ga eens opzoek naar de oorzaak ipv symptomen te bestrijden. Je wil dat er echt niet in rijden dat je paard met z'n kop naar buiten en z'n reet naar binnen gaat lopen! Er worden zoveel paarden helemaal naar de kl.te gereden.

Ik ga mee met Noraly, enige nuance is hier wel op zijn plaats. Mijn merrie was hartstikke scheef en vind het nog moeilijk om op de linkerhand recht en in balans te lopen. Stelling links of stelling rechts kan een verschil in belasting van de schouder uimaken van ongeveer 100kg. Dit betekent dat, als er te veel gewicht op de binnenschouder komt, een kortstondige contrastelling het probleem kan oplossen.

En over die korte spieren Smeetjoew: dan zou ik me daar toch eens in gaan verdiepen; elk paard heeft van nature een holle en een bolle kant en zolang het paard niet in beide richtingen kan buigen kan hij de rug niet volledig ontspannen.
Door het op de juiste manier trainen van zijn holle (korte) kant kun je de spieren langer en soepeler maken. Zie het als een banaan; je paard is links of rechtsgebogen. Wanneer zijn holle kant aan de binnenkant van de volte is zal het makkelijker gaan dan wanneer de holle kant aan de buitenkant is. De kunst is om beide kanten zo soepel mogelijk te maken.

Voor de rest ben ik het met je eens hoor, @ TS zoek een goede instructeur die ook verstand heeft van rechtrichten en een juiste balans. Want als je paard goed in balans en recht is zal het galopperen ook geen problemen meer opleveren.

Eagerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:07

Ik heb ook lange tijd problemen gehad met aangalopperen en heb (uit wanhoop en frustratie) het trucje van de contrastelling toepast. Inderdaad sprong mijn paard toen goed aan, maar het heeft mij verder niets gebracht dan een oppepper van mijn ego, want de oplossing zat bij mijn paard in het rechtmaken zoals Smeetjoew beschreef en in het correct laten nageven waardoor hij over de rug begon te lopen.

Het heeft best veel tijd gekost, maar nu springt hij ook op de rechte lijn met het grootste gemak aan! Wel wil ik hieraan nog toevoegen, dat dit niet gelukt was zonder goede instructie. Blijkbaar trok mijn paard een hele trukendoos open om maar niet recht te hoeven lopen en ik had niets in de gaten. Hij was een meester in het verbuigen en zonder aanwijzingen van mijn instructrice was ik in het vicieuze cirkeltje blijven hangen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:16

Lievelucje schreef:
Als je paard/pony los in zijn lijf is zoals hierboven bescheven kan je gaan werken aan de achterhand. Sterker maken (helaas duurt dat een tijdje) zodat je paard meer kan dragen op het rechterachterbeen.
Noraly_ schreef:
Ik heb mijn paard onder begeleiding na 2 jaar in 3 weken in de linkergalop gekregen door hem met buitenstelling te rijden. Als dit makkelijk gaat kun je werken naar linkerstelling en inmiddels spring ik al doorzittend netjes met linkerstelling aan.
A) Je eerste zin is nauwelijks een argument te noemen en B) Wat vindt de jury bij dressuurwedstrijden van jouw manier van aanspringen?

Ik denk dat je in deze fase nog helemaal niet aan wedstrijdrijden denkt. Dus de jury zal daar nog niet veel van vinden. Maar wat de jury vindt, daar moet je in training geen rekening mee houden.
Je moet rekening houden met het paard en hem helpen om daar te komen waar je hem uiteindelijk hebben wilt.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:18

PinkyPie schreef:
smeetjoew schreef:

Ik ga mee met Noraly, enige nuance is hier wel op zijn plaats. Mijn merrie was hartstikke scheef en vind het nog moeilijk om op de linkerhand recht en in balans te lopen. Stelling links of stelling rechts kan een verschil in belasting van de schouder uimaken van ongeveer 100kg. Dit betekent dat, als er te veel gewicht op de binnenschouder komt, een kortstondige contrastelling het probleem kan oplossen.

En over die korte spieren Smeetjoew: dan zou ik me daar toch eens in gaan verdiepen; elk paard heeft van nature een holle en een bolle kant en zolang het paard niet in beide richtingen kan buigen kan hij de rug niet volledig ontspannen.

Precies en dat is dus wat ik bedoelde!
PinkyPie schreef:
[
Door het op de juiste manier trainen van zijn holle (korte) kant kun je de spieren langer en soepeler maken. Zie het als een banaan; je paard is links of rechtsgebogen. Wanneer zijn holle kant aan de binnenkant van de volte is zal het makkelijker gaan dan wanneer de holle kant aan de buitenkant is. De kunst is om beide kanten zo soepel mogelijk te maken.

Juist, en dat doe je niet door het paard te forceren door zijn hoofd in stelling naar binnen te dwingen.
Maar daar komt het wel op neer, als je niet eerst aan de balans en het rechtrichten werkt van het paard.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:18

PinkyPie schreef,Stelling links of stelling rechts kan een verschil in belasting van de schouder uit maken van ongeveer 100kg. Dit betekent dat, als er te veel gewicht op de binnenschouder komt, een kortstondige contrastelling het probleem kan oplossen. ??
Moet dan het hoofd naar buiten?? Dan gaat in mijn beleving niet de schouder naar buiten, maar eerder naar binnen, volgens mij.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:25

montyjansen schreef:
PinkyPie schreef,Stelling links of stelling rechts kan een verschil in belasting van de schouder uit maken van ongeveer 100kg. Dit betekent dat, als er te veel gewicht op de binnenschouder komt, een kortstondige contrastelling het probleem kan oplossen. ??
Moet dan het hoofd naar buiten?? Dan gaat in mijn beleving niet de schouder naar buiten, maar eerder naar binnen, volgens mij.

Nee, de schouder blijft dan waar die is.

MAar bij naar rechts stellen waarbij dit niet kan, komt het gewicht op de binnenschouder, want het paard stelt zich niet, het blijft recht.
Je kent die term vast wel: het paard valt dan over de schouder naar binnen. En het brengt hem ook nog eens uit balans en dat merk je, het paard zet zich schrap in zijn hele lijf.
En dat is het geval wanneer de lengtebuigingspieren aan de buitenkant te kort zijn en niet mee willen rekken, niet soepel genoeg zijn. En met die contrastelling krijg je er sneller balans in, het paard laat beter los en het gewicht is meer over de voorhand op links en rechts verdeeld. Als het paard door de balans nageeft, dán pas is het tijd om te werken aan het verlengen van de buitenspieren, c.q. stelling en lengtebuiging naar binnen.

aerdenhout1

Re: RechterGALOP een DRAMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:40

Ik begrijp dat niet het aanspringen fout gaat, maar het onderhouden van de juiste galop de moeilijkheid is.
Paard springt goed aan, maar kan dan niet een stuk in de juiste galop blijven en springt achter ( denk ik?) over in de verkeerde galop en gaat dus overkruist door.
Dat word inderdaad zoals al gezegd recht richten. Maar het zou ook zo maar kunnen dat jij als amazone niet recht op je paard zit en te veel probeert te regelen waardoor het paard uit balans raakt en dan overspringt om zich zelf op de been te houden.
Ook zou het kunnen dat er ergens in de rug iets blokeerd. Heb je er wel een eens osteopaat bij gehad?
Een goede osteo kan wonderen verrichten voor je paard.
Het hoeft trouwens niet uit de rug te komen, het kan heel veel oorzaken hebben.
Maar zonder de combinatie te zien word het natuurlijk erg moeilijk om een oordeel te vellen.

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:52

Lievelucje schreef:
Noraly_ schreef:

Ik begrijp je niet helemaal, mijn manier van aanspringen is inmiddels gewoon normaal! Mijn paard sprong aan de longe goed aan en onder het zadel niet, zadel is toen bekeken en er is een fysio bijgeweest dit was allemaal goed. Nu heb ik dus enkele weken buitenstelling aangesprongen en naarmate dit makkelijker ging kwam er steeds meer binnenstelling en kon ik zelfs door gaan zitten. Nu spring is dus gewoon op een nette normale manier aan. Ik voel me een beetje aangevallen in dit topic, ik probeerde alleen een tip te geven die voor mij een wereld van verschil heeft gemaakt en dan word er hier gezegd dat ik mijn paard naar de kloten rijd nou sorry hoor. Ik heb het hier wel gehad, en bovendien gaat het hier niet over mij maar over de de vraag van de TS. Ik wens de TS nog veel succes en ik hoop dat ze wat aan de tips heeft.

Edit: heb net het stukje nog even gelezen waar Lievelucje deze tekst van mij heeft opgevist, wel leuk dat je er net van die vreemde happen uitneemt want dat is niet als argument bedoeld maar als aanduiding dat ik niet maar wat gedaan heb, bovendien staat er in dat reepje tekst het antwoord op je B al, en in de rest van de tekst nog wel een keer. Oké, dat moest ik nog even kwijt

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:42

bibi40 schreef:

Dit komt me heel bekend voor dit had mijn paard ook maar dan linksom. Ga in het begin alleen op de middenvolte galloperen dat vinden ze het makkelijkst, zodra je wilt aangalloperen bijna geen stelling vragen maar wel goed je buitenteugel eraan houden. Dit blijven proberen keer op keer tot hij goed aanspringt en dan goed belonen meteen en dit elke keer als je rijdz bij mij heeft dit geholpen en nu gallopeert hij goed aan! Succes!

Lievelucje

Re: RechterGALOP een DRAMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:59

Sorry als mijn tekst zo overkomt. Heb geen bedoeling om je aan te vallen.

Ik had zo het idee dat jij jouw oplossing, waaraan ik enigszins twijfel of deze goed is, als enige mogelijke oplossing ziet. Daarom noem ik de bewering 'want bij mij werkte het na 3 weken' geen goed argument.

Wat ik doe met jonge paarden die het moeilijk vinden om achter bij te springen (bijvoorbeeld bij changement) is doorgalopperen op de volte met voldoende impuls en buiging. Het is voor het paard moeilijker om in deze omstandigheden overkruist te blijven dan om te springen. De eerste paar keren zal je wel wat voltes moeten blijven rijden maar op den duur wordt het paard sterker in de achterhand en kan hij zich beter gaan dragen. Op deze manier hoef je niet gaan liggen trekken enz. en laat je het paard zelf werken.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:11

Lievelucje schreef:
Wat ik doe met jonge paarden die het moeilijk vinden om achter bij te springen (bijvoorbeeld bij changement) is doorgalopperen op de volte met voldoende impuls en buiging. Het is voor het paard moeilijker om in deze omstandigheden overkruist te blijven dan om te springen. De eerste paar keren zal je wel wat voltes moeten blijven rijden maar op den duur wordt het paard sterker in de achterhand en kan hij zich beter gaan dragen. Op deze manier hoef je niet gaan liggen trekken enz. en laat je het paard zelf werken.

Helaas werkt dat niet bij ieder type paard. Ik ken veel handige en soepele jonge paarden die totaal geen moeite hebben met overkruist of verkeerd te galopperen, vooral kortere paarden. Deze springen niet vanzelf om en gaan juist het verkeerd of overkruist galopperen beter ontwikkelen wanneer je ze hier te lang in door laat modderen. Ondanks je correcte lengtebuiging en impuls... Rechtrichten en werken aan de balans in alle gangen zijn dan de enige manieren die werken.

tolik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:32

Noraly_ schreef:
Ik heb een probleem gehad met de linkergalop, 3 maanden geleden heb ik een andere instructeur gekregen bij de club en met zijn trukje zit in nu na 3 maanden nooit meer verkeerd en spring ik super netjes aan. Ik was al 2 jaar bezig, dus dat zegt wat. Mijn paard zat ook altijd overkruist, ik moest hem naar buiten laten kijken en met het zweepje in de buitenhand rijden iets harder gaan draven en dan van de korte zijde een soort halve volte maken en als je dan bijna bij de hoefslag bent geef je de galop hulp en tik je hem met de zweep aan (hij kijkt dus naar buiten). Na een tijdje ging dit moeiteloos en ben ik mijn zweephulp gaan vervangen door een sterke beenhulp en nu gaat t gewoon vanzelf.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Edit: maar de zweep in de buitenhand was heel belangrijk, zeker niet in de binnenhand willen houden!

Ik ben het hier helemaal mee eens. Hij moet ruimte krijgen in zijn (in jouw geval) linker schouder. Deze moet naar voren kunnen bewegen om weg te galopperen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:05

Langcara schreef:
[En met die contrastelling krijg je er sneller balans in, het paard laat beter los en het gewicht is meer over de voorhand op links en rechts verdeeld. Als het paard door de balans nageeft, dán pas is het tijd om te werken aan het verlengen van de buitenspieren, c.q. stelling en lengtebuiging naar binnen.

die contrastelling krijg je er sneller balans? maar hij loopt zelf al met die stelling, dus jij moet beide handen naar buiten doen, met op 2 teugels even veel druk, waardoor je de schouder naar buiten duwt, goed voorwaarts houden zonder harder te gaan, waardoor je ook gelijk, doordat je beide handen naar buiten doet ook je binnenbeen langer maakt, richting lengte buiging hoop je zo ook dat hij recht in de hals word in de wendingen, ook rechter en misschien ook een beetje stelling naar binnen op de rechte lijnen, waardoor hij dan ook meer op 2 teugels en op 2 benen komt te lopen. *D