Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
bibi40 schreef:Verveling kan wel eens kloppen.....2 rondjes hoefslag en meneer verveeld zich al. Hij pakt alles best snel op! Verder een superpaard hoor!!!
)
xSimonee schreef:Als ie omdraait, meteen weer terugdraaien in de zelfde richting als hoe de pony omdraaide en been eraan. En dat goed volhouden, zijn ze het zo beu. En werkt het niet pak je hem maar wat harder aan. Als je zeker weet dat het uitproberen is, dan mag je best wel wat strenger zijn. Niet zo miepen, gewoon doorlopen.
En met wegrennen kun je twee dingen doen: of kalmeren en doorrijden, of laten lopen. Been geven en laten rennen, tot jij bepaalt dat het genoeg is geweest. En wil hij stoppen, extra been geven zodat ie door gaat lopen. Maar dat moet je echt niet bij ieder paard proberen.
femke85 schreef:xSimonee schreef:Als ie omdraait, meteen weer terugdraaien in de zelfde richting als hoe de pony omdraaide en been eraan. En dat goed volhouden, zijn ze het zo beu. En werkt het niet pak je hem maar wat harder aan. Als je zeker weet dat het uitproberen is, dan mag je best wel wat strenger zijn. Niet zo miepen, gewoon doorlopen.
En met wegrennen kun je twee dingen doen: of kalmeren en doorrijden, of laten lopen. Been geven en laten rennen, tot jij bepaalt dat het genoeg is geweest. En wil hij stoppen, extra been geven zodat ie door gaat lopen. Maar dat moet je echt niet bij ieder paard proberen.
helemaal mee eens, werkt in de meeste gevallen erg goed.
bij mij helaas niet, dus goed aanvoelen wanneer het gevaarlijk word en dan gewoon eieren voor je geld kiezen, je kan een paard dan maar beter laten winnen want tegen 600 kilo kwaad paard kan jij als simpel mensje echt niets, en met laten winnen bedoel ik echt niet belonen en lekker terug bij zijn vriendjes zetten.![]()
maar eerst aan je eigen veiligheid denken dan aan die van het paard en dan pas aan een oplossing voor het probleem

Leorah schreef:heeel herkenbaar, had mn vorige paard zeker een handje van haha! Op een gegeven moment leer je aanvoelen wanneer het gaat gebeuren (bepaalde spierspanning, koppie komt er een fractie van een seconde op) en bij mij hielp het om hem goed te begrenzen, op te sluiten tussen mn benen en het tempo bewust wat lager te zetten. Heeft wel een jaar of 8 geduurd hoor voordat het helemaal beheersbaar was, maar daarna geen last meer van gehad.
Het betrof vooral een bepaalde hoek/kant van de bak en meestal ging ik stapje voor stapje steeds een stukje verder (door hem goed 'bij me te houden'), maar dit werkte dus niet... Nu stuur ik hem 'gewoon' richting die 'enge' kant en hou ik heel erg mijn lichaamstaal in de gaten. Aangezien Flavio het wegrennen al vele malen had gedaan, bereidde ik mij er onbewust op voor, ik ging al iets naar voren zitten, er kwam wat spanning in mijn schouders en dat voelt hij dus allemaal. Ook nam ik vaak de teugels net ietsje meer aan, om hem tegen te kunnen houden...Met als gevolg dat we aan de andere kant van de bak eindigde, ik in verlichte zit en hij extra druk zettend op de teugels.
) en die teugels, ik geef hem juist meer ruimte.. Flavio kan over het algemeen heel lekker lopen en meer ruimte betekend neusje naar beneden, bijna als vanzelf. Dit is al een ontspannen houding. Mocht hij alsnog schrikken, wat nu misschien af en toe nog een keertje gebeurd, dan ga ik niet mee met de beweging. En daardoor en door de lange teugels (met licht contact) geeft hij eigenlijk zichzelf een ruk in de mond als hij wegspurt. Dus voor nu blijft het bij poging tot en dan meteen weer stilstand. Alsnog niet fijn, maar dan kunnen we gewoon doorrijden. Ik maak dan ook meteen een volte, om die plek nog een keer 'goed' te doen.
Kijk naar je paardje en kijk naar jezelf, geduld, blijven oefenen en dan komt het goed! Nibbit schreef:Is het probleem bij jullie inmiddels opgelost?
Mijn paard doet het nog steeds, wordt er nu een beetje moe van..
bibi40 schreef:Tralala.....lekker ontspannen aan het rijden en danin één keer een run nemen of binnen een fractie van een seconde omdraaien
Wie herkend dit en benieuwd hoe jullie dit hebben opgelost