Bitloos naar bit - "wegrennen" voor het bit"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 19:56

Maritje1991 schreef:
Overigens baat de verwoording mij zorgen. Je zusje niet sterk genoeg? sinds wanneer is paardrijden kracht training?

nou, om hem bijv een volte te laten draaien als hij op hol slaat ( is 1x gebeurd maar is 1x te vaak )

- grondwerk
- wijken voor druk herhalen
- rust
- lange lijnen ( = verbetering )

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:59

Ik ben geen instructrice en ik kan niets beoordelen van foto's ;) weet dus niet wanneer het "probleem" zich afspeelt en wat er aan vooraf gaat. dus wat ik al zij.. zoek goede hulp ;)
en ik ga idd met maritje1991 mee.. als je gaat rijden op kracht zul je het altijd van een paard/pony verliezen..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:00

Wat voor grondwerk? dat is nog al een breed begrip en hoe lang heb je dat geprobeerd.

Zoals ik al aangaf ben ik bijv al een jaar bezig met mijn merrie met parelli. En echt relaxed is ze nog niet altijd onder het zadel. En soms is ze nog steeds rennerig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 20:00

Amondi schreef:
Ik ben geen instructrice en ik kan niets beoordelen van foto's ;) weet dus niet wanneer het "probleem" zich afspeelt en wat er aan vooraf gaat. dus wat ik al zij.. zoek goede hulp ;)
en ik ga idd met maritje1991 mee.. als je gaat rijden op kracht zul je het altijd van een paard/pony verliezen..

dat weet ik ook, maar ik denk dat je toch best wat kracht nodig hebt als je met een bitloos hoofdstel streng wil optreden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 20:00

Maritje1991 schreef:
Wat voor grondwerk? dat is nog al een breed begrip en hoe lang heb je dat geprobeerd.

Zoals ik al aangaf ben ik bijv al een jaar bezig met mijn merrie met parelli. En echt relaxed is ze nog niet altijd onder het zadel. En soms is ze nog steeds rennerig.

ehm, het begin van parelli, wijken voor druk, schriktraingen, lange lijnen, lange teugels.

MaritB

Re: Bitloos naar bit - "wegrennen" voor het bit"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:02

het begin van parelli?

Sorry, wel eens gehoord v an herhalen, herhalen en herhalen?

En ook bitloos heb je geen kracht nodig. Wanneer je dat nodig hebt, schort er iets aan de communicatie.

Zo ik ga weer op mijn handen zitten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 20:04

Maritje1991 schreef:
het begin van parelli?

Sorry, wel eens gehoord v an herhalen, herhalen en herhalen?

En ook bitloos heb je geen kracht nodig. Wanneer je dat nodig hebt, schort er iets aan de communicatie.

Zo ik ga weer op mijn handen zitten.

neehoor, ik vind het niet erg om te horen wat ik fout doe.. ;)
daar leer je toch alleen maar van??

dus ga maar niet op je handen zitten, is slecht voor je doorbloeding ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:10

Sorry, ik raak wat geirriteerd. Tuurlijk werkt iets niet als je enkel het begin doet.

Kijk ik wilde graag rijden met mijn pony, ik wil graag zonder hoofdstel rijden. Dat heb ik ook gedaan. Toch was het nooit echt zoals het moest zijn.

Nu ben ik elk probleempje aan het aanpakken en zie ik ineens dat er meer mis is dan ik dacht. Ik ben nu alleen nog maar op de grond bezig met alles oplossen.

Het kost veel tijd en energie maar ik zie dat paard gewoon veranderen. Ze is nu gewoon de rust zelve, haar onderhals is compleet weg, haar rug is goed en nu loopt ze zelfs helemaal recht. En dat heb ik niet opgelost door een bitje.

Enkel door tijd, oefenen oefenen en veeeeeel geduld. Niet afremmen maar afleiden.

Snap je?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 20:11

Maritje1991 schreef:
Sorry, ik raak wat geirriteerd. Tuurlijk werkt iets niet als je enkel het begin doet.

Kijk ik wilde graag rijden met mijn pony, ik wil graag zonder hoofdstel rijden. Dat heb ik ook gedaan. Toch was het nooit echt zoals het moest zijn.

Nu ben ik elk probleempje aan het aanpakken en zie ik ineens dat er meer mis is dan ik dacht. Ik ben nu alleen nog maar op de grond bezig met alles oplossen.

Het kost veel tijd en energie maar ik zie dat paard gewoon veranderen. Ze is nu gewoon de rust zelve, haar onderhals is compleet weg, haar rug is goed en nu loopt ze zelfs helemaal recht. En dat heb ik niet opgelost door een bitje.

Enkel door tijd, oefenen oefenen en veeeeeel geduld. Niet afremmen maar afleiden.

Snap je?

Ja dat snap ik, ik zal proberen hier mee aan de slag te gaan.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:14

Mijn merrie, kan al vanaf het begin de circling game. Nu werk ik er nog steeds aan. Maar wel steeds een klein stapje verder. Je moet niet te snel willen.

Als het rijden niet meer veilig gaat, besluit dan om je zadel op te bergen om eerst de andere dingen op te lossen.

Op de grond moet je pony al kunnen stoppen op intentie. later kun je dit uitbouwen als je of je zusje er op zit.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 20:16

Maritje1991 schreef:
Mijn merrie, kan al vanaf het begin de circling game. Nu werk ik er nog steeds aan. Maar wel steeds een klein stapje verder. Je moet niet te snel willen.

Als het rijden niet meer veilig gaat, besluit dan om je zadel op te bergen om eerst de andere dingen op te lossen.

Op de grond moet je pony al kunnen stoppen op intentie. later kun je dit uitbouwen als je of je zusje er op zit.

okee, het is allemaal zo lastig :+
want je ziet zelf niet wat je fout doet.
pas als het mis gaat zie je het :n

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:16

ok maar neem het dan ook aan en ga opzoek naar hulp ipv een optoming die strenger inwerkt ;).. Ik ga geheel met maritje mee!!

en nogmaals, zoek goede hulp in vorm van instructie!! dat zal echt gaan helpen! en idd herhaling herhaling herhaling.. niets gaat in een keer of vanzelf!

en Maritje1991; mooi verwoord! erg duidelijk en ook wat ik bedoel :)

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:17

MarlindeRooz schreef:
Maritje1991 schreef:

okee, het is allemaal zo lastig :+
want je ziet zelf niet wat je fout doet.
pas als het mis gaat zie je het :n

zonder fouten leert men niet ;) fouten maken is niet erg! echt niet, maar pak het probleem aan en verberg de symptomen niet ;)..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 20:18

ik verberg de symptomen niet, ik probeer alleen het probleem aan te pakken met eens stukje ijzer ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:19

Dank je :)

Ennuh, ik dacht in juni dat mijn pony en ik al best ver waren en we deden een hoop fancy stuff. En toen kreeg ik les, was alles in eens duidelijk. De BASIS was echt weg.

Nu is de basis goed, nu mag ik zachtjes uitbouwen. Mensen willen vaak zo snel. Maar als je nu de tijd neemt, scheelt het uiteindelijk allemaal tijd!

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:23

MarlindeRooz schreef:
ik verberg de symptomen niet, ik probeer alleen het probleem aan te pakken met eens stukje ijzer ;)

zucht....
dacht juist dat je het begon te snappen -O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 20:27

Amondi schreef:
MarlindeRooz schreef:

zucht....
dacht juist dat je het begon te snappen -O-

dat snap ik ook wel, maar ik wil ook niets liever dan dat het bitloos lukt :')
maar ik greep uit wanhoop naar het bit :=
Want je zusje op een stuurloze pony door het bos zien vliegen,
tjaa.. leg maar eens aan je ouders uit dat je zusje bijv. haar been heeft gebroken.

toen dacht ik echt van pony, je bitloze kansen zijn voorbij. ~~}>

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:30

en dat zijn dus verkeerde gedachten want zoals je zelf al merkt gaat dat niet helpen (of je gaat zover dat je pony uit pijn niets meer doet)
nogmaals kijk goed waar het fout gaat, ga terug naar de basis en pak het probleem aan!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 20:32

Amondi schreef:
en dat zijn dus verkeerde gedachten want zoals je zelf al merkt gaat dat niet helpen (of je gaat zover dat je pony uit pijn niets meer doet)
nogmaals kijk goed waar het fout gaat, ga terug naar de basis en pak het probleem aan!

Ja dat ga ik nu proberen, het bit is dus níet de oplossing.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:34

aaah fijn om dat te lezen :)
nu wordt ik weer vrolijk!!!!
was even bang dat je dat niet in zou zien, maar dat heb ik fout beoordeelt!
super dat je het bit dus niet meer als de oplossing ziet, dat is alweer een stap vooruit voor jullie als team :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 20:37

Amondi schreef:
aaah fijn om dat te lezen :)
nu wordt ik weer vrolijk!!!!
was even bang dat je dat niet in zou zien, maar dat heb ik fout beoordeelt!
super dat je het bit dus niet meer als de oplossing ziet, dat is alweer een stap vooruit voor jullie als team :D

naja, dat team zit wel goed :=
ik ken hem al vier jaar, en ik heb nooit problemen gehad met rijden.. :n
maar nu komt hij in een soort van puberfase :')
dus gaat hij lekker mijn zusje testen. :')

Maar hopelijk komen ze binnenkort dichterbij te staan, dan kan ik elke avond langs,
dan staan ze midden in het bos, dus dan kunnen we ook weer lekker naar buiten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:59

Fijn dat je al ondervonden hebt dat het bit niet de oplossing is voor dit probleem.

Wat is dan wel het probleem? Niet dat je zusje niet sterk genoeg is, wél dat ze rijtechnisch niet sterk genoeg is! :)*

Want als een paard een stukje gras wilt pakken, moet je vooruit rijden,niet omhoog trekken. Plukjes gras pakken is toch echt een stuk lastiger in draf of galop ;)
En als het paard op hol slaat, moet je zelf ontspannen blijven en goed IN het zadel blijven zitten. Dmv zit-, been én juist gedoseerde teugelhulpen, het contact verkrijgen met het paard.

Dat is allemaal niet zo gemakkelijk voor een meisje van haar leeftijd, je moet dus ook even kijken wat reëel is. Misschien is teruggaan naar het grondwerk ook wel een goed idee, en dan vooral op tempocontrole en snelle reacties letten. Ho is ho en lopen is lopen.

Misschien is de one-rein-stop een idee voor jullie? (Haal hier wel goede begeleiding bij die het je zusje ook duidelijk uit kan leggen)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 21:01

maar vind maar eens iemand die rijtechnisch sterk genoeg is, op een shet van 1.05 past. ervaring heeft met bitloos rijden, zelf geen eigen paard heeft en die ouders heeft die hem/haar steeds naar het buitengebied van ommen willen brengen.. dat vind je gewoon niet :n

en dan grondwerken, gaat goedkomen!

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:04

ze kunnen ook samen groeien door middel van les ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:38

Ts heeft al goede stappen gezet. Ze ziet nu in dat het niet werkt. Gaat nadenken over grondwerk :) Harstikke goed. Ze heeft ook tijd nodig om het even te laten bezinken en uit te denken!