Hoe te trainen om voldoende impuls te behouden in appuyeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Re: Hoe te trainen om voldoende impuls te behouden in appuyeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:06

Wat leuk om te lezen!

Ben er zelf vandaag in de les ook weer mee bezig geweest. Niet omdat ze tempo verliest, maar om het nog beter te maken. :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:16

En dan 2de hoefslag rechtuit,schakelen en stelling.Als je dat kunt lukt iedere zijgang!
Ik schakel trouwens ook vaak in travers,vooral overgang draf -stap-draf worden ze handiger van in het achterbeen.
Fijn dat de tips je helpen,ik rommel altijd graag aan met zulke dingen.Kom je er vanzelf wel achter waar ze beter van worden.
Moet ik ook wel,als ik 12 x les heb in het jaar is het veel!
Als je maar in hetzelfde blijft doorduwen loop je alleen maar vast.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 08:21

Ik ga iedere week naar les. Maar daar zijn we een groot deel van de tijd bezig met de basis. Ol heeft daar nog steeds moeite mee. Het "gewoon" op eigen benen lopen met constante aanleuning.

Veel van de tips die ik hier lees komen ook in mijn les terug. Zoals Amber aangeeft het op de tweede hoefslag rijden en daarin schakelen. Ook de overgangen draf-stap-draf in SB en travers komen mij niet onbekend voor :)

Ik heb al weer zin om vandaag weer verder aan de slag te gaan!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 09:48

Gisteren les gehad en de tips en trainingmethodes van jullie doorgesproken.

Wel van de juf nog een aanvulling gehad:

Volgens haar zit een deel van het probleem dat Ol niet voor mijn buitenbeen weg wilt. Dus op het moment dat ik appuyeren inzet en hij wil niet voldoende "om"' voor mijn buitenbeen dan de stelling andere kant overnemen en wijken. Dus dan wordt mijn buitenbeen -> binnenbeen. En dan echt een keer doorkomen met mijn been. En ook dit werkte want hij was voldoende wakker daarna en appuyeren ging stukken beter.

O ja, ik had helemaal niet door dat in onvoldoende stelling had in het appuyeren en daarmee ook onvoldoende LB. Dus ook daarmee aan de slag gegaan :)

Ik denk dat ik dus met alle tips bij elkaar een heel stuk verder kom. Wel moet ik de rust bewaren want het scharen gaat prima. Nu uitbouwen dat Ol sneller gaat worden en meer gedragen.

Nogmaals bedankt voor de tips!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:50

Leuk om te lezen! Het gaat helemaal goedkomen bij jullie!

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:53

Evelien, ik lees even mee want loop tegen hetzelfde aan..En kom hier super goede tips tegen..

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 13:52

Zeker goede tips. Heb gemerkt dat niet alleen het appuyeren beter gaat maar dat ik er zelf handiger van wordt. Ik ben meer het type dat veel basis traint en vergeet echt oefeningen en op de letter te rijden.

Ik ben wat strenger voor mezelf (en Ol :) ) geworden. Dus niet goed is opnieuw of stapje terug in de fases die Zooist benoemde.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:01

Goeie tips! Volte vanuit appuyement ga ik zeker ook proberen evenals de tempowisselingen. De mijne buigt goed maar wil ook nog teveel terugkomen :).

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:17

nickynicole schreef:
Ik rij sinds kort Z1, we hebben nog niet zo lang geleden ons eerste winstpunt gereden tijdens ons 2 wedstrijdje. Al met al dus zeer tevreden!

Voor mijn gevoel moeten de oefeningen nog beter. Een voorbeeld is dat ik vaak impulsverlies heb in mijn zij-gangen. De SB gaat het goed maar de travers en appuyeren wordt de impuls duidelijk minder. Het is of in een sukkeldrafje of te rennerig waardoor de gedragenheid ontbreekt.

Wie heeft er tips hoe ik deze gedragenheid in de zij-gangen goed kan trainen?

dit is op telossen door het achterbeen te plaatsen het buiten achterbeen wel te verstaan, door een enkelvoudige kuithulp wanneer het buitenachter been getilt word geef je op dat been een kuithulp waardoor het been verder ondertreed, en door de hand te openen en de hals op lengte te houden bluif de schouder vrij en kan het paard onder je door voorwaards bewegen.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 08:51

@ Moll: Je tip klinkt een beetje te technisch voor mij.

Enkele kuithulp = Als ik mijn buitenbeen aanleg dan gaan we opzij

Bij been optillen kuithulp = Volgens mij geef ik de hulp met mijn buitenbeen en herhaal ik deze wanneer Ol onvoldoende zijwaarts gaat. Ik vul aan met mijn binnenbeen bij onvoldoende impuls.

Hand opnene en lengte hals = Dit doe ik iedere stap, ronde die ik rij anders wordt hij te kort in de hals.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 08:58

Moll zegt dat je met elke pas zijwaarts, als het paard zijn achterbeen op tilt, een kuithulp moet geven.
Daarnaast zegt hij dat je de hals goed op lengte moet houden en een losse verbinding met de mond moet hebben.

Het is wat meer klassiek.

Met de hals op lengte ben ik het eens, ik wil wel contact houden dus niet een te losse verbinding hebben en ik heb geen zin om elke pas te hoeven drijven. :)
Maar het kan je zeker helpen, hoewel ik de manier die ik al eerder beschreven heb, een stuk eenvoudiger vind. Hoef je ook niet zoveel te doen :)

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 09:02

Ik moet zeggen dat ik met jouw methode echt verbetering voel Zooist.

Mijn lessen hebben ook iets weg van klassiek. Ik kan alleen niet zo uit de voeten met een technische uitleg als deze. Ben toch meer gevoelsruiter ben ik bang.

En juist lengte in de hals is bij Ol heel belangrijk, ook zeker voor het beeld dat hij geeft. Scheelt me nu ong. 15 pnt in de proef of hij wel/niet op lengte is. Dit staat los van hoe hij zijn oefeningen loopt. Zo storend is het beeld!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:09

Klassiek is denk ik wel de basis van alles, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik vind het niet verkeerd om van alles te proberen en verder te gaan met hetgeen wat het beste bij jou paard past en wat je zelf zonder teveel moeite uit kunt voeren.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 09:49

Helemaal mee eens. En dat puzzelen is erg leuk.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 09:52

suikerpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:07

ik lees even mee, heb ook tempoverlies tijdens het wijken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:23

impuls verlies in het algemeen is op te lossen door tempi wisselingen te rijden

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:32

Dat is waar Moll, maar als je paard de LB erg moeilijk vindt en daardoor terugkomt in de oefeningen, dan lukt dat gewoon nog niet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:38

die mening deel ik niet, en als je het paard traint zoals ik eerder heb beschreven, dan is het moment van been zetting van het paard niet nodig te begeleiden door de ruiter, alleen wanneer er een moment van terug komen aankomt, dan is het zo hoe meer druk er in de teugelvoering zit hoe sneller het paard terugkomt in zijn gang, en de schouder geblokeerd word waardoor het achterbeen niet mee kan komen, dus de teugel voering is het belangrijkste in deze, te veel druk is terugkomen en blokeren van de schouder en en het achterbeen kan niet volgen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:42

Je hoeft mijn mening ook niet te delen, ik deel de jouwe ook niet altijd. :) In theorie heb je wel gelijk, maar in de praktijk is het niet altijd zo 'simpel'.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:44

suikerpaard schreef:
ik lees even mee, heb ook tempoverlies tijdens het wijken.

Wat ik hiermee gedaan heb is:

Eerst zorgen dat je tempo goed is wanneer je rechtuit rijd. Dan afwenden bij A of C (of wat dichter bij de hoefslag op de 5 mtr lijn) en eerst rechtrichten en een pasje naar voren rijden.
Het paard moet dan blijven lopen zonder dat je nog hulpen moet geven.
Als dat goed is vraag je je paard weer terug te komen in tempo.

Daarna ga je daar mee spelen. Pasje weg, pasje terug, pasje weg en nog eens. Alle basisvoorwaarden moeten daarbij goed zijn.

Pas als dat goed is ga ik het wijken meenemen. Ik vraag GEEN stelling maar vraag het paard enkel om een pasje opzij te gaan voor mijn kuit. Doet het paard een pasje (of een paar meer) dan rijd ik daar weer rechtuit naar voren en speel ik weer met het tempo, pasje weg, pasje terug.

En zo breid ik dat uit.

suikerpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:45

Dat klopt wel Moll, volgens mij geef ik ook net iets teveel teugeldruk tijdens het wijken waardoor paard terug valt. Ik wil teveel met de teugels "helpen".

dankje Zooist, ik ga daar eens mee aan de slag.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:46

KarinvdM schreef:
Je hoeft mijn mening ook niet te delen, ik deel de jouwe ook niet altijd. :) In theorie heb je wel gelijk, maar in de praktijk is het niet altijd zo 'simpel'.

gelukkig anders zou het zo saai worden :D en tuurlijk is het in praktijk niet altijd zo makkelijk, echter is dit een kwestie van trainen en de juiste begeleiding, en weten wat en wanneer de teugelvoering correct is, alles wat meer dan 200 gram aan teugel druk is is nin feiten te veel, inprenciepe is teugelgewicht voldoende en het uitgangspunt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:46

suikerpaard schreef:
Dat klopt wel Moll, volgens mij geef ik ook net iets teveel teugeldruk tijdens het wijken waardoor paard terug valt. Ik wil teveel met de teugels "helpen".

dankje Zooist, ik ga daar eens mee aan de slag.

Als je paard mooi nageeft hoef je helemaal niks te doen aan de voorkant.

suikerpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:50

Dat klopt Zooist, wat ik tijdens het wijken wil doen is met de teugels het paard naar opzij " dragen". Het klinkt stom maar het ziet ook uit alsof ik het paard dan wil optillen en opzij wil neerzetten. Ik moet dat echt afleren, en meer met het been rijden. Overigens doe ik dit alleen tijdens het wijken: voor de rest blijf ik zoveel mogelijk van de voorkant af.