Hoe rust erin krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

Re: Hoe rust erin krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 21:48

Ik lees gewoon elke keer de tips door voor ik opstap :D

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:50

Ik hoop dat ze je helpen.
Ik heb een instructeur gehad die mij dit geleerd heeft, want mijn merrie was precies zoals jouw pony. En het werkte!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:56

Gypsy schreef:
Mischien is het interessant om eens een paar westernlessen mee te pakken. Nee daar hoef je niet speciaal ander tuig etc. voor te nemen, maar in de western is men veel meer bezig met het trainen van een rustig paard. Je kunt dan oefeningen vragen om haar rustig te houden.

Zelf rijd ik ook een merrie die nogal heet kan worden. Bij mijn eerste westernles merkte ik de omslag al! :) Iedere keer als ik opstap doe ik nu een bepaalde oefening die haar kalmeert.

Dit vind ik een goede tip! Ik heb zelf ook een heel heet paard en heb nou 1,5 jaar les van een westerninstructrice (ik rij gewoon dressuur) en ik herkende tijdens de eerste les mijn paard al niet meer terug! Eigenlijk doen we niet veel western oefeningen maar de manier van rijden is gewoon anders. Heel duidelijk, met simpele hulpen (ik krijg ook heel duidelijk uitleg waarom je iets op een bepaalde manier moet doen).
Mijn paard is er heel erg bij gebaat dat ik consequent ben. Ik moet rustig blijven maar haar niet haar zin geven. Daarnaast probeer ik me zo min mogelijk aan te trekken van het gedribbel, ze mag niet onder me vandaan maar zolang ze niet rustig loopt rij ik gewoon rondjes in de bak zonder moeilijke oefeningen zodat ik me kan concentreren op zijn zit, de aanleuning en dat ze recht loopt. Ook is het belangrijk dat ik met mijn zit niet mee ga in haar versnelde gangen, dus zwaar blijven zitten maar wel gewoon door blijven rijden, dus been er bij houden en contact houden met de teugels.

En het allerbelangrijkste is zelf ontspannen! Wat hierboven ook al is gezegd hou je zelf waarschijnlijk ook vast (dat deed ik eerst ook, gaat gewoon automatisch). Concenteer je op je ademhaling en je zit en ga desnoods als je je niet kan ontspannen een stukje stappen met een lange teugel.

Mijn ervaring is dat het steeds op de volte zetten niet zo goed werkt, ze zijn rustig op de volte maar je moet ze ook gewoon op een recht stuk bij je kunnen houden.

Verder ga ik mee met Langcara :)

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 17:27

Vandaag een beetje aan de slag gegaan met de tips! Vooral de rust. Dus ophouding aan de buitenkant als ze onder me uit liep.
En ze was braaf en rustig!! :D
Ze reageerde goed op de ophouding. En kwam na een half uur zelfs terug op zit! Kon ook wat wijken meepakken.

Alleen ik vind het terugnemen op het begin nog best lastig. Dan ontstaat er wat spanning en reageert ze niet meteen. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:36

Dat is een stukje gebrek aan accepatie van haar.
En ook een stukje verleden: "o jee, daar gaat ze weer, ze gaat me weer in mijn mond vasthouden".
Want ze wist nog niet dat jij daarna ook wel weer zou gaan ontspannen, dat deed jij voorheen namelijk niet.
Na een tijdje kwam ze er achter dat je dat wel deed, en door jóuw ontspannen ging zij ook ontspannen.

Als ze niet meteen reageert, dan ben je nog te zacht in je ophouding. Dit klinkt heel banketstaaf maar je zult die ophouding toch harder moeten doen. Doe je het te zacht, reageert ze niet, en duurt het ook weer te lang, zal ze weer niet gaan ontspannen......
Dus echt reactie EISEN. Die spanning die dan ontstaat, vloeit gaanderweg wel weer af zodra er duidelijkheid ontstaat wanneer jij consequent blijft ontspannen zodra zij reageert en terugkomt in tempo.
Na een paar weken zal dit verzet in het begin afwezig blijven.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 17:45

En moet ik de ophouding naar een gang terug ook gelijk loslaten? Want ook die hou ik dan nog teveel vast :o

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:48

Altijd gelijk loslaten bij reactie. Zet de overgang niet genoeg door naar jouw zin, nog even herhalinkje.
Laat je het te lang duren, dan verlies je de werking. Want dan is het niet lonend voor het paard want je laat tóch niet los. Dus waarom dan nog terugkomen in tempo?
Je schakelt jezelf uit door niet lonend te zijn naar je paard toe d.m.v. ontspannen als de ophouding te lang duurt, waardoor je paard weigert te reageren.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 19:08

Oke! :D Volgende keer daarmee aan de slag!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:18

Ben benieuwd!
Ik heb het ook zo moeten leren hoor! Als je eenmaal hebt om leren gaan met zo'n felle donder, dan wil je eigenlijk niets anders meer om mee te werken.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:23

Ik heb even je topic doorgelezen, ik heb namelijk precies hetzelfde probleem. Zet mijn hand inderdaad vast en blijf remmen remmen remmen, omdat ze niet terug komt. Gevolg ze maakt zich sterk en ik rijdt constant met 500 kg in mijn handen. Hier worden hele goede tips gegeven !! Ik ga er vanavond ook mee aan de slag. Ophouding op de buitenhand en meteen loslaten, zal het wel een miljoen keer moeten herhalen. Ik heb een Andalusier die vreselijk heet is onder het zadel. De ophouding mag kort maar krachtig zijn toch ?! Op een knijpje in mijn hand gaat ze namelijk echt niet reageren.

@TS: Hoe gaat het nu dan, begint je pony het al te begrijpen of nog niet? Ik ben benieuwd :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:28

Uit je verhaal begrijp ik dat ze dit niet tijdens het longeren doet, dan gaan bij mij de belletjes rinkelen met dat deze pony ergens pijn kan hebben.
Heeft zij voor haar mond het juiste bit is en past haar zadel goed?
Hierdoor kunnen paarden ook heel erg rennerig worden, omdat ze dan vluchten voor de pijn.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:32

@ Annebe: Rennerig onder het zadel wil niet altijd zeggen dat een paard pijn heeft.
Mijne doet het ook niet met longeren, alleen als ik erop zit.
Zadel past perfect en het bit ook

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:35

Vaak is er toch iets aan de hand hoor als een paard het onder het zadel wel doet.Wanneer mijn paard druk is onder het zadel weet ik altijd dat er iets aan de hand is.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:43

Ze is 100 % gecontrolleerd er is lichamelijk niets met haar aan de hand. Maar goed ik heb niet gereageert in dit topic om een discussie hierover te starten. Ik ben gewoon benieuwd of de tips geholpen hebben welke zij gekregen heeft, want ik wil dit zelf ook gaan proberen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:06

Carmy81 schreef:
Ik heb even je topic doorgelezen, ik heb namelijk precies hetzelfde probleem. Zet mijn hand inderdaad vast en blijf remmen remmen remmen, omdat ze niet terug komt.

En je krijgt hiermee nog een probleem erbij: rug niet gebruiken. De ruiterhand heeft hele negatieve uitwerking op het ruggebruik. Ga maar na: je komt in met je hand en je zult vaak zien dat het hoofd van het paard daarop omhoog komt. En als je niet los laat, blijft ie daar. En hoofd omhoog maak vaak weer dat hij de rug wegdrukt. Het paard maakt dan krappe korte bewegingen, de tact gaat verloren, het paard wordt stijf en stram.
Hou dat goed voor ogen, dat helpt je misschien de knop om te zetten en los te laten.

Carmy81 schreef:
Gevolg ze maakt zich sterk en ik rijdt constant met 500 kg in mijn handen.

Juist, en ze loopt zwaar op de voorhand, waardoor je daar gemakkelijk overbelasting kunt krijgen, vooral op het voorbeen van de kant waar ze niet gemakkelijk opbuigt. Vaak met hoefkatrolontsteking tot gevolg. En voor jou is het ook slecht, want jij komt vast te zitten in je schouderbladen en de nekspieren.

Carmy81 schreef:
Hier worden hele goede tips gegeven !! Ik ga er vanavond ook mee aan de slag. Ophouding op de buitenhand en meteen loslaten, zal het wel een miljoen keer moeten herhalen. Ik heb een Andalusier die vreselijk heet is onder het zadel.

Klopt, hete paarden zullen altijd weer versnellen. MAar geef ze maar de kans om te versnellen door ontspanning. Laat ze maar de fout in gaan, anders kun jij niet vertellen dat het zo niet moet. Iedereen leert immers van fouten. Paarden ook. Gewoon steeds risico nemen dat ze onder je weg loopt, en zodra je merkt dat ze dat ook doet, weer ophouding. Zo snel mogelijk. Want hoe later jij reageert, hoemeer ze alweer tempo heeft ingezet, hoe hárder jij weer moet ingrijpen.
En dan komen we weer terug bij het verhaal van reactie van paard op ruiterhand: dit is storend en daar drukt hij zijn rug door weg. Dus hoe minder je je hand hoeft te gebruiken, hoe beter dat is voor het ruggebruik. Probeer het dus te beperken door zo snel mogelijk te reageren. Wees je heel goed bewust van het tempo, wat er allemaal onder je gebeurt.
Carmy81 schreef:
De ophouding mag kort maar krachtig zijn toch ?! Op een knijpje in mijn hand gaat ze namelijk echt niet reageren.

Ophouding MOET kort zijn. Duurt het te lang, krijg je weer die werking van ruiterhand op de paardenrug. Hoe korter, hoe minder ver je van je doel verwijderd bent. Hoe langer jij je ophouding laat duren, hoe verder jij van je doel raakt: goed ruggebruik van het paard en losgelatenheid in zijn lichaam.
En de ophouding moet zo krachtig zijn als nodig om het paard te laten reageren. Als hij op een knijpje niet reageert, moet je meer nemen. Nooit te weinig, want dan gaat die ophouding weer te lang duren. Dus zoveel als nodig is om reactie te krijgen.

Ik ben benieuwd! Het valt allemaal niet mee als je dit in je eentje moet doen terwijl niemand naar je kijkt en je op bepaalde dingen wijst waar je zelf geen erg in hebt.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:11

Carmy81 schreef:
Ze is 100 % gecontrolleerd er is lichamelijk niets met haar aan de hand. Maar goed ik heb niet gereageert in dit topic om een discussie hierover te starten. Ik ben gewoon benieuwd of de tips geholpen hebben welke zij gekregen heeft, want ik wil dit zelf ook gaan proberen.

Gewoon proberen. Lees wat ik schrijf, het is allemaal heel logisch en voor de hand liggend. En in veel van wat ik schrijf zul je dingen herkennen. Dat is niet voor niets.

Het hoeft ook niet zo te zijn dat het paard iets mankeert. Het paard is heel sensibel en dat maakt dat als het bepaalde dingen nog niet kan verwerken, dat het vluchterig wordt. Dat is natuurlijk, want paarden zijn vluchtdieren.
Maar het moet gewoon leren verwerken zónder te vluchten, want dat kan best. Alleen weet het paard dat nog niet. Dat moet je hem leren. Zulke paarden zijn ontzettend fijn om mee te rijden.
Want als je op deze manier er de ontspanning en rust in krijgt, kun je die heel gemakkelijk met lichte hulpen rijden.

Dat zijn de paarden waar je zoveel mogelijk van af mag blijven, van af móet blijven. Daar mag je zelf lui bij zijn en dat rijdt ontspannen. ;)
Zulke paarden hebben luie ruiters nodig die zich nergens druk over maken.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:30

@ Langcara: Super bedankt voor je uitgebreide reactie.

Alles wat je schrijft is inderdaad zo, de rug wegdrukken, het hoofd omhoog. Allemaal problemen waar ik inderdaad mee te kampen heb als ik haar rijdt. Zo herkenbaar en fijn eigenlijk om te horen dat het aan mijn rijtechniek ligt. Dan kan ik er namelijk wat mee.

Mijn paard is inderdaad ZEER sensibel, daar heb je helemaal gelijk in.

Ik heb je tekst uitgeprint, om de tips voordat ik opstap nauwkeurig te bestuderen.
Het is namelijk een feit dat het erg moeilijk gaat worden, want loslaten is niet mijn sterkste punt.
Maar ik ga het doen vanavond meteen mee beginnen. Ik ben zeer benieuwd hoe ze erop gaat reageren.

Ik zal het je laten weten ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:46

Citaat:
@ Annebe: Rennerig onder het zadel wil niet altijd zeggen dat een paard pijn heeft.
Mijne doet het ook niet met longeren, alleen als ik erop zit.
Zadel past perfect en het bit ook

Klopt, maar het kan wel een reactie zijn, jij hebt daar misschien wel naar gekeken, maar misschien TS nog niet.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:34

Carmy81 schreef:
.
Het is namelijk een feit dat het erg moeilijk gaat worden, want loslaten is niet mijn sterkste punt.

Knop omzetten en DOEN!
Wat zou je er nu helemaal mee kunnen verliezen? Ja, ze loopt onder je vandaan, so what? Ga je niet dood aan en het paard ook niet. Ze zal de wereld echt niet uitrennen want er is nog een omheining.

Bovendien kun je haar wel weer terug krijgen als je maar op tijd begint met terugnemen, dus de ophouding.

Volgens Antoine de Bodt is dit de reden dat juist bloedpaarden sneller kapot gereden worden. Omdat die onder de ruiter vandaan lopen en de ruiter dus met de handrem erop gaat rijden. Paard zet zich daar voor vast, komt vast te zitten in het lijf, verkrampte stramme spieren, overbelasting in de voorbenen etc.

Toch is er bijna geen een instructeur die mensen leert om met zulke sensibele paarden om te gaan. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen die in balans is en zelf losgelaten is in het lijf dit kan leren. Zelf heb ik het ook moeten leren op deze manier, het kwam mij ook niet aanwaaien. Ik had meerdere instructeurs gehad maar die éne leerde mij er mee om te gaan.
Zolang er onvoldoende goede instructeurs zijn die mensen dit leren, zouden er minder sensibele paarden op de markt moeten zijn.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:01

Goedemorgen :)

Gut o gut gisteren de ophouding en loslaat techniek toegepast, man o man wat een drama !!
Mevrouw werdt er nog vele malen heter van. Maar ik heb doorgezet. Helaas had ik het idee dat ik meer ophoudingen aan het maken was dan wat anders. Scheuren door de bak :? als een gek.

Uiteindelijk liep ze ook gewoon door mijn ophoudingen heen, terwijl het toch flinke waren, zo flink dat ze echt met haar hoofd flink naar buiten werd gedwongen. Nee, hoor gewoon doorcrossen.

Maaarrrr, uiteindelijk had ik haar zover dat ze reageerde !! Nog wel gewoon met der kop in de lucht, maar dat interesseert me niet. Ze kwam terug in tempo *\o/*. Het kwartje viel, halleluja _/-\o_

Toen ben ik na 1 rondje gehoorzaam draven meteen gestopt, want we waren al een tijdje bezig.
Goed afgesloten. Vandaag poging 2 ;)

Ik moet wel zeggen het is heeeeellll erg moeilijk en ik ben ook best trots op mezelf dat het me uiteindelijk gelukt is. Het zal nog wel even duren voordat ze het ECHT gaat begrijpen, maar het begin van een nieuwe aanpak is gemaakt :D

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 10:22

Camry: goed zeg! Het blijft lastig he, zo rijden?

Mijn pony gaat de ene keer goed, de andere keer heeft ze er lak aan :') Er zit een flinke kop op.
Maar ze reageert wel steeds beter. Maar ik moet wel blijven opletten dat ik méteen lóslaat!

En over pijn onder het zadel:
Ik heb haar 2 jaar terug helemaal laten controleren omdat ze dit toen ook altijd deed. Tandarts, osteopaat, zadelmaker. Alles goed verklaard en daarna deed ze het nog steeds :')

Op de grond heeft ze veel respect voor mij (meestal :') ), en onder het zadel dus een stuk minder. Ik denk dat dáár het probleem ligt. Dat ze daarom met longeren wél braaf is :j

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:54

Nell, ja vresleijk lastig, maar we komen er wel.
Overigens is het bij ons precies hetzelfde als ik op de grond sta dan respecteert ze me volledig.
Maar zodra ik erop ga is er eigenlijk helemaal geen respect meer. :(
Hoe zou je dat kunnen bereiken vraag ik me dan wel eens af, hoe komt dat toch?

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:00

Ik heb hetzelfde probleem. Ik lees even mee :D

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:25

Carmy81 schreef:
Goedemorgen :)

Gut o gut gisteren de ophouding en loslaat techniek toegepast, man o man wat een drama !!
Mevrouw werdt er nog vele malen heter van. Maar ik heb doorgezet. Helaas had ik het idee dat ik meer ophoudingen aan het maken was dan wat anders. Scheuren door de bak :? als een gek.

Uiteindelijk liep ze ook gewoon door mijn ophoudingen heen, terwijl het toch flinke waren, zo flink dat ze echt met haar hoofd flink naar buiten werd gedwongen. Nee, hoor gewoon doorcrossen.

Maaarrrr, uiteindelijk had ik haar zover dat ze reageerde !! Nog wel gewoon met der kop in de lucht, maar dat interesseert me niet. Ze kwam terug in tempo *\o/*. Het kwartje viel, halleluja _/-\o_

Toen ben ik na 1 rondje gehoorzaam draven meteen gestopt, want we waren al een tijdje bezig.
Goed afgesloten. Vandaag poging 2 ;)

Ik moet wel zeggen het is heeeeellll erg moeilijk en ik ben ook best trots op mezelf dat het me uiteindelijk gelukt is. Het zal nog wel even duren voordat ze het ECHT gaat begrijpen, maar het begin van een nieuwe aanpak is gemaakt :D

Heb je dat dan niet eerst in stap gedaan?

Ik ga helemaal niet draven met zo'n paard als ik in de stap nog geen controle heb en geen rust er in.
Die ophoudingen doe ik dus al in de stap, en pas als ze rustiger is, dan draaf ik aan. Eerder hoef ik het niet te proberen. En als ik dan aandraaf, begin ik weer opnieuw.

Maar in 1 geval heb ik wel een keer hulp gekregen van mijn instructeur. Die ging er even op zitten, want mijn merrie dramde dus ook door.
Hij maakte een strenge ophouding waar ze niet doorheen kon, waardoor ze uit protest steil overeind kwam. Mijn instructeur vertrok geen spier. Geen tekenen van ongeduld of irritatie, helemaal niets. Hij zette zijn zin door. En hij kreeg zijn zin ook. Dat was eenmalig. Daarna kon ik het zelf af.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:23

Nou mijn paard is zo heet dat stappen er niet eens inzit. Mevrouw gaat meteen dribbelen. Stappen onder het zadel kent ze niet eens ;(

Ja het is allemaal niet zo makkelijk met haar....