Hoe krijgt mijn paard wat meer pit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 21:22

Jumper is ook niet de hardste werker. In het begin werkte ik me kapot om hem maar een beetje vooruit te krijgen. Maar inderdaad, al zo vaak gezegd en het blijft waar..... Wij zijn gaan werken aan het vlugger voor het been maken. Direct reactie eisen en krijgen. Zeer consequent zijn in alles. En dat helpt dus echt. Ik ben nu een half jaar verder en ik drijf me niet meer de rambam. Een keer been en weg is hij... Nou is het niet dat ik verder geen problemen meer heb (dan was ik wel iedere week eerste.... helaas niet dus...) maar dit probleem hebben we aardig opgelost.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:04

dit paard heeft een manegeverleden en heeft geleerd zich af te sluiten voor die hulpen
Dat is moeilijk, je hebt al veel goede tips gehad. Inderdaad, overgangen rijden en reactie eisen. Ook veel belonen voor als ze het goed doet
Roep maar hardop: Goed zo! en word enthousiast als ze iets wel doet
En verval niet in de fouten van de manegeruiters, want dan sluit ze zich weer af
Je moet steeds blijven denken en opletten, dat je het anders doet dan zij gewend is in haar manegeverleden.
Is wel een uitdaging, toch ?

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 16:12

Het is zeker een uitdaging!!
Ik ben ook helemaal gek op het paard, omdat ie juist zo rustig is, want ik heb een tijd lang weinig vertrouwen gehad in paarden en dan is zo'n paard het beste wat je kan hebben.
Het is idd zo dat ze zich vasthoudt vanwege haar manegeverleden, tenminste dat denken wij (m'n instructrice en ik ook). waarom ik dit wil veranderen is omdat ze last van d'r spieren krijgt (vooral rug, net achter het zadel) omdat ze zich zo vast houdt. Als ze lekker losgelaten loopt is ze ook vrolijker! (zoals bijvoorbeeld in het bos, of op een spannende wedstrijd)
Maar ja ik rij er niet alleen op. Helaas is de andere ruiter wat minder ervaren, en dus ook minder consequent in het voorwaarts rijden enzo. Aan de andere kant is dit weer een voordeel, omdat ze dan niet de hele week alleen maar met hetzelfde bezig is.
Bedankt voor alle tips!! Misschien ga ik wat granenmix proberen..Mijn rijstijl was sowieso al veel overgangen rijden en schakelen, dus dat houd ik gewoon vol. Is ook een leuke manier van rijden trouwens!
Ze is nu ook geschoren en heeft het wat minder warm bij het rijden (had echt zo'n pluisvacht), dus dat helpt al weer iets. Vorige wedstrijd viel ze stil in de proef vanwege de enorme hitte in die binnenbak. Aanstaande zondag zal ze daar dus geen last van hebben!
Groetjes!
Lot

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 16:21

Trek je wel eens een sprintje tijdens het galopperen? Ik bedoel dan echt ff hard en lekker aanmoedigen met je stem ( gaan, gaan jahaa etc Tong uitsteken ).

Bij sommige paarden wil dit wel soms eens helpen om hem een beetje opgefokt te krijgen.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:09

Haha! ja opgefokt idd.. maar vervolgens wil die van mij bijvoorbeeld steeds blijven galoperen.. als ik dat tijdens het losrijden doe voor mijn proef dan heb ik een proef die niet om aan te zien is.. daar wordt mijn paard echt niet actiever van.. de draf is dan net zo erg Haha!

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 20:56

Ja ik rijd Ragne soms los alsof ik aan het longeren ben (want aan de longeerlijn loopt ze wel lekker actief), dus veel aanmoedigen met stem en dat werkt erg goed. Alleen zo lastig om dat met losrijden voor een proef ook te doen, in een bakje van 12 bij 28...

haffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:01

Met mijn haflinger heb ik dat ook gehad, hij wil ook wel eens graag lui zijn. Ik ben hem bij gaan voeren (slobber mix, haver, draversbrok). Dat heeft redelijk geholpen (hij heeft die energie ook echt nodig als hij meer aan het werk gezet wordt) en verder consequent zijn bij het rijden, zo gauw hij niet op het been reageert meteen een tik met de zweep erbij.
Nu gaat het opzich een stuk beter.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:54

Haha! aan de longeerlijn actief.. laat die van mij dat nowu ook doen Haha!

volgens mij is het manegepaard eigen om zo te doen Haha!
die van jou lijkt kwa gedrag met rijden best veel op die van mij Haha!

heb zondag 165 punten gehaald.. maar er stond regelmatig op me protocol niet voorwaarts.. terwijl ik hem met losrijden had opgefokt Haha! (voor zover dat lukt bij willie)
maja.. tis een super prestatie voor ons Haha!