Weigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Weigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:32

Vind je het grappig wat je schrijft?
Maar toch blijf ik erbij dat het halthouden beter werkt, omdat paarden beter mee denken en terug denken, dat is toch wat je wilt.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:37

Joolien schreef:
Vind je het grappig wat je schrijft?
Maar toch blijf ik erbij dat het halthouden beter werkt, omdat paarden beter mee denken en terug denken, dat is toch wat je wilt.

nee ik lach om het feit dat jij denkt dat je door deze oefening scheve paarden krijgt.
oke jij mag dit vinden, maar ik blijf bij mijn mening. :)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:56

Doet er niet toe meiden. Wat van belang is, is dat de TS nu 2 nieuwe opties heeft die ze kan uitproberen en eventueel kiezen welke ze wil toepassen. Ik denk ook dat het sterk afhankelijk is van het paard en van de ruiter. Hoe dan ook is begeleiding noodzakelijk bij beide opties...

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:06

inesje15 schreef:
Doet er niet toe meiden. Wat van belang is, is dat de TS nu 2 nieuwe opties heeft die ze kan uitproberen en eventueel kiezen welke ze wil toepassen. Ik denk ook dat het sterk afhankelijk is van het paard en van de ruiter. Hoe dan ook is begeleiding noodzakelijk bij beide opties...

ja inderdaad sorry voor de discussie. Ze kan het allebei uitproberen en dan kan ze kijken wat het beste werkt.
of ze kan natuurlijke beide oefeningen varieren. in ieder geval veel succes ermee.
en heb je geen instructeur / trainer die je kan helpen met dit probleem?
en die je verder kan begeleiden?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:12

Misschien gooi je de teugels los voor de sprong? Je moet gewoon contact houden en op je billen blijven zitten als je aanrijdt op een sprong. Om meer controle te krijgen zou je eens een parcourtje kunnen bouwen met balken op de grond en hier en daar een heel laag stijltje ertussen. Dan ga je gewoon lekker dressuren tussen de hindernissen. Wanneer je merkt dat je pony/paard goed aan je hulpen staat en netjes nagefelijk loopt dan neem je tussendoor eens een balkje mee. Daarna weer gewoon verder dressuren. Zo bouw je dat uit naar af en toe eens een kruisje of laag stijltje tussendoor. Als je dit zo heel vaak kunt doen dan zul je merken dat je steeds meer controle krijgt. Tot die tijd gewoon niet gaan springen om het springen. Hou in je achterhoofd dat je af en toe gewoon een balkje of kruisje meepakt om hem lekker los in het lijf te houden. Op die manier zit jij er zelf ook heel anders op en zul je merken dat je paard dan ook niet meer zo op de balken af wil stormen.

urgalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 21:48

Een drafbalkje gebruik ik regelmatig en ik spring met begeleiding: de eigenaar van men verzorgpaardje, maar hij is geen springruiter. (er zijn springlessen, maar ze zijn bijna onmiddelijk na school en ik moet in de studie blijven+in het weekend gaat ook niet want dan ben ik meestal bij men papa en dat is 2 uur rijden. Dankje voor de oefeningen (zal ik zeker proberen!!!) en ook dankje voor alle andere tips :D.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:09

Goed aansporren.
en eventueel aanmoedige met je stem.
Heeft bij mij ook geholpen om ineens JAAAAA te roepen xd
En ook in draf erop af komen.

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:11

Je kunt proberen om hem te laten stappen tot een paar meter voor de hindernis en dan flinkaansporen,

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:34

tsp schreef:
Je kunt proberen om hem te laten stappen tot een paar meter voor de hindernis en dan flinkaansporen,

Nee, dan maak je hem alleen maar nog heter en alerter op de sprong!

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:29

Maar het is wel goed om het een paar keer te proberen, Groote kans dat hij er dan later wel overheen wilt ?
Nouja, zo doen wij het teminste altijd op de manege voor paarden met angst

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:38

Eerst proberen in te houden en dan 2 meter voor de sprong laten gaan en naar voren trappen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:00

Ja dat is een geweldige tip :roll:

Wat je juist wil bereiken is tempocontrole en dat bereik je op deze manier zeker NIET.
Je moet je paard netjes in een basistempo rond kunnen sturen en hem als het ware laten kiepen over de hindernissen. Zeker de lage sprongen moet je absoluut niet als een gek op af rijden tenzij je je paard echt voorgoed wil verknallen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:08

Die laatste paar reacties, moeten we die heel serieus gaan nemen? :n

Halt houden voor de sprong kan werken, maar dan idd zeker niet te kort voor de sprong en alleen onder goede begeleiding. Maar in het geval van TS lijkt me dit niet helemaal een goed oplossing, omdat het paard al weigerd en hij als eerste moet leren er toch weer over te gaan. een oplossing voor dit probleem is heel moeilijk van achter een pc te bedenken, zeker omdat er ook geen filmpje van dit probleem bij staat.
TS zal dit toch echt het beste op kunnen lossen met goede live begeleiding en niet anders.

Een goede manier om een paard wat trager naar de sprong te krijgen is in een sukkeldrafje naar een lage hindernis rijden en het paard als het ware over het sprongetjes laten vallen. Absoluut niet op het laatst aansporen of naar voren jagen, want daardoor gaan ze de keer erop alleen maar harder naar de sprong toe rennen. gaat dat in draf perfect, dan kun je een net zo'n rustig galopje proberen. Hierbij is het wel van belang dat de ruiter het paard goed voor de sprong kan plaatsen, want door steeds een wisselende afstand te krijgen kan het paard ook weer naar de sprong gaan rennen.
Maar omdat het weigeren een groter probleem lijkt bij TS haar paard is dit ook weer geen ideale oplossing, want erover is het eerste belang.

Een volte vind ik eerder een hele goede manier om het weglopen na de hindernis op te lossen. Dit kan dan dus ook op een lijntje. Een paard dat na de hindernis zich sterk maakt en hard gaan lopen, krijg je sneller onder controle en ontspannen door een kleine volte te rijden kort na de sprong, vervolgens kun je dan met een ontspannen hand en controle over het tempo naar de volgende sprong rijden. Een volte te kort voor een hindernis zie ik niet zitten, omdat ze op die manier er langs leren lopen en idd ook scheef kunnen gaan lopen, doordat ze iets verwachten. Maar zo'n zelfde soort probleem krijg je ook door te kort voor de hindernis halt te houden.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:11

kan het niet meer eens zijn met schoentje!