tong probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Langcara

Re: tong probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:19

Niet geschoten is altijd mis. Het zal in het begin misschien niet lekker gaan, maar even wennen.

christa74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 18:21

dat is inderdaat waar heb er wel mee gereden maar dat ging echt niet vandaar dat ie in de kast hangt

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:28

Kun je hem dan niet eerst eens een paar dagen met dat hoofdstel longeren?

christa74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 18:31

dat is het niet hij loopt er wel normaal mee.
maar buiging en aanleuning en verzameling krijg ik er niet mee

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:37

misschien heeft dit hoofdstel te weinig "release" waardoor de drukverschillen onvoldoende of te traag overkomen.

christa74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 18:43

dat zou best eens kunnen want er lopen 2 riempjes kruislinks onder zijn onderkaak
dan door de neusriem naar de teugels.
kan natuurlijk ook mijn tegels aan mijn lage neusriem maken.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:44

christa74 schreef:
dat zou best eens kunnen want er lopen 2 riempjes kruislinks onder zijn onderkaak
dan door de neusriem naar de teugels.
kan natuurlijk ook mijn tegels aan mijn lage neusriem maken.

DIe heb ik ook. En daar ging het paard op hangen. Er was namelijk geen tot onvoldoende release. Spijt dat ik dat ding gekocht heb. Leuk om recreatief mee te rijden, maar niet voor dressuur waarbij je subtiel moet kunnen inwerken en waar timing zo belangrijk is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:53

christa74 schreef:
dat is het niet hij loopt er wel normaal mee.
maar buiging en aanleuning en verzameling krijg ik er niet mee

Als jij geen aanleunig krijgt met een normaal bit dat is bevestigt aan een normaal hoofd stel dan is er wel degelijk wat aan de hand natuurlijk.
Maar om zo even op bokt dit probleem op te lossen zonder alles te zien, gaat een moelijk verhaal worden vrees ik!
Heb je een filmpje misschien?

christa74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 18:59

op een bitloos hoofdstel die ik heb krijg ik dat niet .
nou lees ik van lancara dat ze hetzelfde probleem had met dit bitloos hoofdstel.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:24

ik ben al 3 jaar met mijn paard met tongprobleem aan het werken naar de oplossing en heb die naar het lijkt gevonden (al hoeft mijn oplossing niet bij jou paard te werken)
Paard en ik in training gegaan bij Noor Tanger (Mindfields@bokt) gewerkt aan ontspanning van mij, mijn zit en handen en de ontspanning van mijn paard. Dit werkt, al blijft het nog heel moeilijk, even afgeleid, niet mee in de beweging of niet ontspannen en die tong komt weer tevoorschijn

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:49

Veel mensen kunnen niet ontspannen met name in het bekkengebied. En ze werken het paard dan in de rug. DAn zal een paard niet ontspannen maar zich zelf afschermen of beschermen.

annehuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:47

christa74 schreef:
ik heb een bitloos hoofdstel .
ik zou het kunnen proberen.

Als je het kan proberen, dan zou ik het doen, vastbinden lijkt mij uberhoubt geen goede optie

nadineboko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:57

Hallo Christa74,

Ik heb met aandacht dit topic gelezen, want ik heb ook een paard die zijn tong uit zijn mond doet.
Mijn paard doet het altijd, dus als hij op de poetsplaats staat, als ik hem longeer, als hij zijn hoofdstel in krijgt en als ik hem rijdt.

In de B en L kwam ik mijn proeven er redelijk mee door, maar nu ik M1 rijdt wordt het lastiger. Ik heb alles al gedaan om eraf te komen, maar niks hielp. Wel heeft tijdens het rijden spanning invloed. Ik merk het als ik met mijn rechterhand iets meer vasthoudt als met mijn linker. als ik me daar bewust van ben is het beter, maar nog niet helemaal weg.

Op een gegeven moment werd ik er zelf zo gefrustreerd van dat ik heb besloten dat ik het of los moest laten of een ander paard moest kopen, want dit is iets wat bij mijn paard hoort. Vanaf dat moment gaat het beter :). Ik krijg nog wel eens een coupon terug met commentaar: 'aanleuningsprobleem, tong uit de mond' maar dit wordt steeds minder.....gelukkig.
Ook ik twijfelde of het niet iets was wat mijn paard dwars zat en daarom heb ik de dierenarts, die mijn paard altijd doet, gevraagd om hem klinisch nog een keer helemaal na te laten kijken. Uit dit onderzoek kwam gelukkig helemaal niks en blijkt mijn paard heet zichzelf ook te hebben aangeleerd. Aangeleerd gedrag is niet of nauwelijks af te leren, dus heb besloten dat mijn paard mag blijven en dat ik mij er niet meer aan stoor.

Voor mij en mijn paard een hele verademing en we zijn al M1 + 3, dus dat gaat goed.

Ik wil je heel veel succes wensen met jou en je paard. Er zijn altijd mensen die het beter weten en denken de oorzaak te weten. Ik neem aan dat jij je paard het beste kent, dus laat je niks aanpraten en luister naar jezelf en naar je paard. Niet alle mensen zijn ook hetzelfde en we hebben allemaal wel wat. Het is de sport waarin we rijden dat het perfect moet zijn.

Heel veel succes!
Nadine

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:58

Wat Vivat zegt wilde ik ook zeggen; 'Mindfields' (noor tanger dus) kan hier denk ik wel wat mee! Ik heb eerder iets voor bij zien komen dat ze een paard reed die zijn tong naar buiten gooide.
Overigens zijn haar lessen zowiezo een aanrader :D

christa74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 20:36

thnx nadineboko blij dat mijn paard niet de enigste is .
ik denk dat ik maar met de zelfde instelling ga rijden en allemaal maar laat voor wat het is.
Troost je ik ben tot nu toe m2 + 1 dus wie weet
2 weken gelden weer op wedstrijd geweest na jaren en 2x 173 dus dat is zo slecht nog niet toch?
was zeer trots op mijn oude ventje immidels 19.
heb hem al 15 jaar en ben super blij met hem de schat dan maar zo'n tong op de koop toe !!

Germatje ik ben blij met mijn degene die mij nu les geeft we hebben wel al verbetering nu nog op wedstrijden dan heeft ie waarschijnlijk nog te veel zenuwen was al weer een poosje terug dat we waren geweest thnx allemaal voor jullie reacties was toch leerzaam

christa74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 20:38

ps nadineboko jou jurys weten wat het probleem was ik heb het een tijd niet geweten en de meeste jury leden wisten het niet. alleen konden ze bij ieder onderdeel tong uit mond zetten maar ja dat weten wij ook wel !!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:40

christa74 schreef:
allemaal gedaan
niets geholpen , enigste wat ik nog niet gedaan heb is vastbinden

Dat vast binden zou ik zeker niet doen, dat valt onder de noemer dierenmishandeling,

Miss de oorzaak bij je eigen rijtechniek zoeken????????

christa74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 21:49

daarom heb ik het ook nog niet gedaan natuurlijk !!!!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:13

De ruin van mijn moeder is momenteel aan het wisselen en staat ook regelmatig zijn tong naar je uit te steken, hahaha.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:30

@gematje ik denk dat je het topic over mijn paard hebt gelezen ;)
Christa ik denk dat het al een heel goede stap is om er niet/minder op te letten, het is gewoon een erg lastig probleem en niet zo gemakkelijk op t lossen.
Dat van de opmerkingen op de protocollen komt mij zó bekend voor :o en heb ik vaak wel medelijk met de schrijven van de jury :')

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:41

Misschien een da laten komen om te kijken of er niks mis is ? Kan zijn dat die last van zijn tong of gehemelte heeft ?