paard stijf dag na dressuurtraining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:45

Als je pâard er zoveel last van heeft als jij hier beschrijft, dan is de training net iets te zwaar, das duidelijk.
Een net iets langere uitstaptijd is altijd goed, cooling-down dus extra goed en extra lang , als het zou kunnen plaats het paard even buiten na de training, dus niet in de stal, dan kan hij nog even verder wat bewegen en rondstappen.
Ik zou zelf nooit die rustbandage aandoen, ik denk dat je hier meer slecht dan goed mee doet.
Die vitaminen E is zeker een heel goed suplement, kan zeker ook helpen bij dit probleem.

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 07:15

Ondertussen zijn we vier weken verder en heb gewoon op de manier van de nieuwe lesgever door getraind, en het is merkelijk stukken beter. Ik krijg hem meer over de rug, ronder in de hals, meer op het achter been ,.......en dit op een hele andere manier van rijden dan ik gewoon ben
De dag na de training die toch het zwaarste is kan hij nog wat stijf zijn maar niet meer zoals de eerste weken.
De overige dagen is er niets aan op te merken.

Bedankt voor jullie tips.

Nibbit

Re: paard stijf dag na dressuurtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 07:35

Mooi dat het beter gaat!
Maar, iets rustiger opbouwen lijkt mij wel op zn plaats.. Goed in en uitstappen en ook tussedoor vaker even een pauze met lange teugel

En bandages? Daar worden de benen warm van (niet zo goed voor de pezen) en spieren zitten daar amper ;)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:29

bertie schreef:
Dressuurgek schreef:
Als ik mn paard net niet goed over de rug heb kunnen rijden omdat ie toch wat strak blijft in zn lijf, dan is ie de volgende dag ook stijf. Sommige paarden kunne heel goed verbloemen dat ze er toch niet helemaal goed doorheen zijn en dan rij je door en levert t je paard uiteindelijk spierpijn op.

Paarden verbloemen niets. Het zijn paarden, geen denkende mensen. :D

Als een paard de volgende dag stijf is, dan heb JIJ iets niet goed gedaan. :=
Kun je bedenken hoe het ook ANDERS kan, zodat een paard NIET stijf wordt? <3

Je noemt jezelf 'Dressuurgek'. Dat schept veplichtingen.. *\o/*

Mn post komt niet helemaal lekker over geloof ik :o Wat ik wil zeggen is dat mensen heel snel zeggen dat hun paard goed over de rug loopt etc etc en dat het daar niet aan kan liggen. Maar dit is in werkelijkheid blijkt vaak dat dit niet zo is en dan kan het zo zijn dat als het paard nét niet genoeg er doorheen is en je wel verder gaat trainen, dit tot spierpijn kan lijden want onbewust heb je een grotere aanslag op de spieren gelegd dan als ie er wél mooi doorheen zou zijn geweest. Ja het klopt dat de ruiter dan iets fout doet, helemaal mee eens :)

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 09:06

Maar ik denk dat ik ervoor alles verkeerd deed en het hem nu op een heel andere manier vraag dat dit belastend is. Nu ja zijn vruchten beginnen aftewerpen, gisteren veel minder stijf, en een super les gehad we beginnen deze methode te snappen allebei trouwens.

aerdenhout1

Re: paard stijf dag na dressuurtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:59

In de training van een paard zal je altijd tegen spierpijn aan blijven lopen. Kunst is om het niet zo ver te laten komen dat het paard zo stijf staat dat het ECHT pijn heeft en verzet gaat tonen! Wij als mens weten dat je er " doorheen " moet, maar een paard denk niet zo en voelt de pijn alleen maar en zal dus in protest komen als hij een pijntje voelt.