springhouding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunneva

Re: springhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:03

In je hoofd meetellen wanneer je naar voren moet gaan zitten, dan kan je beter meegaan :)

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:54

Ik vind de tips eerlijk gezegd niet zo goed.
Je moet pas naar voor gaan op het moment dat je pony afzet! Niet daarvoor al!
Daarmee breng je je pony alleen maar in verwarring!

Maar je hebt idd te lange beugels op de foto's! En je moet proberen om met je bovenlichaam iets meer naar voren te gaan en met je kont naar achter! Maar overdreven over de hals van je pony gaan hangen moet je ook weer voorkomen, helemaal bij dit soort kleine sprongetjes!

Probeer goed de verlichte zit te oefenen in draf en galop!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:09

Niet helemaal volgens het boekje, maar wel doeltreffend. Breng je handen voor jouw gevoel extreem ver naar voren. De verlichte zit is niet enkel het rechtstaan uit het zadel, het is niet enkel jouw bovenlichaam naar voren brengen (want dan krijg je wat er bij sunneva gebeurt), de verlichte zit gaat er voornamelijk om dat je met je handen het paard de ruimte geeft om de hindernis goed te nemen (vrijheid in mond, hals en rug).
Vanuit die (extreme) houding is het dan makkelijker om te verfijnen tot de juiste houding.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:11

Ik denk dat jou probleem vrij normaal is, gezien de hoogte van de sprong en gezien het stukje dat jij vrij groot lijkt op de pony. Ik kan natuurlijk van een foto niet helemaal beoordelen of je te groot voor de pony bent, maar jou voeten steken ver onder de pony, dat is voor mij een reden om te denken dat je te lang bent.

Nu is het probleem natuurlijk nog niet opgelost, maar dat verklaart al veel. Daarnaast heb ik het idee dat de pony haar nek vrij kort is, wat voor een lang persoon nog lastiger word om mee naar voren te gaan.

Als er een mogelijkheid is ga is op een andere pony springen en probeer het verschil te voelen.
Als jou pony springt en je hebt het gevoel dat je na de sprong als je mee naar voren gaat voorover van de pony rolt, dan moet je wel meer achterover zitten.

Verder als advies nooit voor de pony uitspringen, maar juist een iets er achteraan springen, zo kan de pony haar voorbenen beter omhoogbrengen en onderzich leggen. Doordat het gewicht van jou iets minder snel op de voorbenen komt.

Verder spring jij nu heel laag en dan is het gewoon niet nodig om heel ver naar voren te zitten, op hoge sprongen ga je vanzelf gemakkelijker mee naar voren, je moet dan denken aan de hand moet via de nek/hals naar de mond, dus je laat je handen gewoon over de hals heen glijden naar voren en dan moet je wel je rug buigen ander kom je er niet, en inderdaad zoals hiervoor gezegd is doe het voor jou gevoel extreem, dan zit je waarschijnlijk goed.

en oefen in galop ook je houding, stel je bijv. voor dat bij E een lage tak hangt en dat je daar onderdoor moet.

HipDiOdess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:00

Oké, heel erg bedankt voor deze tips. Diente is een C pony en ik ben nog geen 1.60 m, wel is ze een beetje mager. Ze heeft wel idd een erg kort nekje. Ik weer niet of ik dan veel te groot ben, maar mijn instructrice zegt er niks van. ;)
Vandaag ging ik dus springen in de les en heb ik gevraagd of mijn instructrice goed wilde kijken. Balkjes draven in verlichte zit lukte wel erg goed, maar springen ging wat minder.
Ze zei wel dat diente voor de sprong erg snel gaat en dat ik haar dan moet tegenhouden en ik daarom niet zo snel in de verlichte zit kom.

HBZ schreef:
Ik denk dat jou probleem vrij normaal is, gezien de hoogte van de sprong en gezien het stukje dat jij vrij groot lijkt op de pony. Ik kan natuurlijk van een foto niet helemaal beoordelen of je te groot voor de pony bent, maar jou voeten steken ver onder de pony, dat is voor mij een reden om te denken dat je te lang bent.

Nu is het probleem natuurlijk nog niet opgelost, maar dat verklaart al veel. Daarnaast heb ik het idee dat de pony haar nek vrij kort is, wat voor een lang persoon nog lastiger word om mee naar voren te gaan.

Als er een mogelijkheid is ga is op een andere pony springen en probeer het verschil te voelen.
Als jou pony springt en je hebt het gevoel dat je na de sprong als je mee naar voren gaat voorover van de pony rolt, dan moet je wel meer achterover zitten.

Verder als advies nooit voor de pony uitspringen, maar juist een iets er achteraan springen, zo kan de pony haar voorbenen beter omhoogbrengen en onderzich leggen. Doordat het gewicht van jou iets minder snel op de voorbenen komt.

Verder spring jij nu heel laag en dan is het gewoon niet nodig om heel ver naar voren te zitten, op hoge sprongen ga je vanzelf gemakkelijker mee naar voren, je moet dan denken aan de hand moet via de nek/hals naar de mond, dus je laat je handen gewoon over de hals heen glijden naar voren en dan moet je wel je rug buigen ander kom je er niet, en inderdaad zoals hiervoor gezegd is doe het voor jou gevoel extreem, dan zit je waarschijnlijk goed.

en oefen in galop ook je houding, stel je bijv. voor dat bij E een lage tak hangt en dat je daar onderdoor moet.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:14

TS, als ik het zo zie zou ik je beugels een flink aantal gaten korter doen en proberen je lichaam te buigen.
Het lijkt of je erg statisch blijft, probeer te ontspannen, knik wat meer in je heupen en buig wat naar voren. Succes! :)

HipDiOdess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 20:51

xSaarSaar schreef:
TS, als ik het zo zie zou ik je beugels een flink aantal gaten korter doen en proberen je lichaam te buigen.
Het lijkt of je erg statisch blijft, probeer te ontspannen, knik wat meer in je heupen en buig wat naar voren. Succes! :)

Oke, bedankt voor de tips. Beugels iets korter heb ik al geprobeerd en werkt goed. *\o/*

annehuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 07:15

ik denk toch dat les wel handig is, gewoon 1 lesje ofzo, en vraag de instructeur erop te letten. misschien helpt dad