Raadselpaard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:53

max66 schreef:
misschien vindt ie de oefeningen te moelijk of vindt ie rijden in een bak gewoon niet leuk?! Misschien houdt ie meer van buitenritten, je zegt dat ie voltige wel leuk vindt....

Er zit flink van volbloed in en laten we het erop houden dat dat op buitenrit naar buiten komt :)) is dus ook niet echt iets om dagelijks te doen, da's vragen om ongelukken. Bovendien is het hier niet echt een ideale omgeving voor buitenritten.

Werken in de bak niet leuk vinden kan, maar zo reageren ze doorgaans niet als ze het niet leuk vinden... :)

Anoniem

Re: Raadselpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:55

Nee dat zou niet zo heftig moeten zijn idd.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:33

Rontgenfoto's zijn helemaal niet zo onbetaalbaar. Ik had 4 foto's laten maken van mijn paard z'n rug en dat kostte me zo'n 150 euro. met hals erbij denk ik dat je niet boven de 300 zit.
Artritis geeft een verwarmd beeld weer bij thermografie (omdat er dan een ontstekingsgebied zit) maar met artrose 'in rust' kan het weleens zijn dat dit niet makkelijk te zien is op een warmtecamera.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:29

Kun je hem niet eens een of twee weken op pijnstillers zetten?? Dat wordt hier vaak gedaan bij twijfel of een dier wat mankeert.
Wordt het dan beter? Dan weet je dat er wel iets mis is en kun je evt verder zoeken. Zo niet, rijtechnisch oplossen.
En dan eerst over de rug, verbinding krijgen, valse knik eruit. Dan pas weer verder met lastige oefeningen.
Laatst bijgewerkt door Casca op 18-01-12 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:32

Tja typisch een antwoord van een man..denken alleen maar om de pegels..en als gebruiksvoorwerp..doet het niet meer weg er mee..

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:54

Misschien vind hij het werk in de bak niet leuk.
Mijn verzorgpony vroeger ging in de bak ook compleet in de staak, maar buiten op de bospaden kon je er prima dresuur oefeningen mee doen zoals voltes, achterwaards, zijgangen etc.. Hij had gewoon karakter en hield van wat uitzicht denk ik dan maar :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 06:14

Heeft hij al eens in een goede kliniek gestaan, en dan echt een uitgebreid onderzoek incl. Scan en foto's....
Ik heb zelf meegemaakt dat er door een dierenarts maanden een verkeerde diagnose bij mijn paard was gemaakt. Ik werd er ook wanhopig van, toen heb ik hem neergezet bij een goede kliniek en ze uitgebreid onderzoek laten doen. Dezelfde dag was de oorzaak algevonden.
Bij mijn paard was toen ook thermografie gedaan en daar kwam ook niets uit, een scan en foto's laat vaak veel zien....
Kan me voorstellen dat jullie er wanhopig van worden, ik hoop dat jullie de oorzaak alsnog gaan vinden.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:11

De tip van de pijnstilling vind ik ook het ei van columbus, jammer dat iemand anders me al voor was, nu alle eer voor Casca. :-)

Enige manier om uit te sluiten dat het om pijn gaat, en dat lijkt mij wel zo eerlijk. Dan kun je met een gerust hart verder trainen, maar dan weet je in ieder geval zeker dat hij geen pijn heeft. Want eigenlijk lijkt mij dit echt wel pijn....

Succes met het hele verhaal.

Groetjes Kim

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:16

Heb je foto's van het paard? Misschien is het gewoon niet gebouwd op het moeilijkere werk. Als je Klaus Ferdinand Hempfling en Linda Tellington Jones moet geloven (toch niet de minsten in paardenland) zijn simpelweg niet alle paarden gebouwd op de inspanning die wij vragen.

Als ik jouw verhaal hoor (braaf en ontspannen lopen bij weinig inspanning, 'neerwaartse bouw'- bedoel je eigenlijk overbouwd?-) dan denk ik daar aan; misschien heeft hij de bouw niet voor méér dan wat rondjes lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:23

We hebben al overwogen om hem gewoon als westernpaard in te zetten. Zo'n bouw heeft ie, laten we het daarop houden :D

Maar i.m.o. hoort ieder paard toch de basis te kunnen; wijken voor druk en over de rug lopen :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:31

Wat zeg je hier nu gewoon inzetten als western-paard ???????
Denk je dat een western-paard minder moet kennen dan ?
Een western-paard leert al van in het begin na te geven op druk en dus ook op de teugel op het bit.
zo'n paard moet ook , voorwaarts achterwaarts, wijlken, binnenstelling en buitenstelling in dit in alle gangen, linker en rechter galop, schouder binnenwaarts, travers, en heel wat grondwerk, ......
Ieder western-paard dat in training komt bij een trainer kan dat al na 2 à 3 maanden training, dus dit is eigenlijk basis training.
Ik vermoed dat jij geen benul hebt wat western eigenlijk inhoudt.

Bizzybijtje schreef:
We hebben al overwogen om hem gewoon als westernpaard in te zetten. Zo'n bouw heeft ie, laten we het daarop houden :D

Maar i.m.o. hoort ieder paard toch de basis te kunnen; wijken voor druk en over de rug lopen :)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:41

Heb jij wel eens aan rechtrichten gedacht?
lees eens: www.paardenrecht.org of www.hoefkatrol.be.

je zult opvallend veel overeenkomsten zien met de voorbeelden die daar genoemd worden.

daarbij kan ik ook melden dat een paard met kissing spines GEEN reactie op de thermografie hoeft te geven. Dat zou je wel verwachten, maar dat hoeft niet, heeft mijn ervaring geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:44

aeolusnr1 schreef:
Wat zeg je hier nu gewoon inzetten als western-paard ???????
Denk je dat een western-paard minder moet kennen dan ?
Een western-paard leert al van in het begin na te geven op druk en dus ook op de teugel op het bit.
zo'n paard moet ook , voorwaarts achterwaarts, wijlken, binnenstelling en buitenstelling in dit in alle gangen, linker en rechter galop, schouder binnenwaarts, travers, en heel wat grondwerk, ......
Ieder western-paard dat in training komt bij een trainer kan dat al na 2 à 3 maanden training, dus dit is eigenlijk basis training.
Ik vermoed dat jij geen benul hebt wat western eigenlijk inhoudt.

Bizzybijtje schreef:

Oh jeetje... *zucht* wat ik bedoel is dat hij meer die bouw heeft, dan die van een dressuurpaard. Sorry.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:44

dat zou ik al helemaal niet doen en lekker elke dag wat beweging , wandelen, spelen in de bak maak het leuk voor hem zodat hij niet altijd pijn hoeft te hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:51

Volgende week krijgt hij een injectie.met een soort pijnstiller. Kijken of het dan beter wordt of niet, om uit te sluiten dat het in zijn koppie zit :)

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:30

Wat driebergen zegt, zijn jullie ook met rechtrichten bezig? Ik ken genoeg paarden die staken omdat ze extreem scheef zijn. Dan is er in de omgang weinig aan de hand maar ga je wat van ze vragen dan kunnen er gekke taferelen uit de kast komen.
Doen jullie verder niets naast die 2 keer in de week er op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:52

Natuurlijk, dat is toch ook een van de basisdingen. Probleem is dat hij dan ook in de staak gaat ;)
Er wordt 2x per week op gereden, en er wordt regelmatig 'voltige' mee gedaan met kinderen ;) Hier is hij juist ontzettend braaf en dit vindt hij ook erg leuk :) Verder staat hij lekker op de wei met een kleine kudde.

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:16

Het is inderdaad de basis, maar rechtrichten doe je niet alleen onder het zadel. En die twee keer in de week onder het zadel zijn imo te weinig. Ik denk dat als je met dit paard een paar weken goed aan de gang gaat het een wereld van verschil zal zijn.
Voltige is natuurlijk iets heel anders dan dressuurmatig trainen, daarbij wordt er minder van hem gevraagd.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:24

Foto's, scans etc. worden meestal gedaan terwijl het paard stil staat en dus in een onbelaste houding staat.
Wie weet is er bij dit paard alleen een probleem te zien op het moment dat ie het probleem aangeeft, dus als je wat van hem vraagt.

Je zou dus het lijf moeten onderzoeken in werkhouding.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:01

Bizzybijtje schreef:

Uiteindelijk wel. Maar als je bedenkt dat een echte westernbouw met een engels/ hunter zadel erop er zo uit ziet http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTTq_dk0cmTCWJsbhEyEyxzhh7qaK7C3CEJ-UFWTXCfxuY0SoRIOwNHsCEJ

En zo'n paard wordt gereden met als oogpunt het plaatje van een opgerichte kwpnner in het achterhoofd dan wordt het paard al snel overvraagd. Ik noem maar een voorbeeld he.

Kan het paard wel wijken voor druk als je er naast staat? Aan de zeer lange teugel?