Van bitloos weer naar rijden met bit ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Re: Van bitloos weer naar rijden met bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:52

Ja, helaas zijn wij geen paarden maar mensen en zitten wij OP de rug van een paard. Een paard dat in paniek is, is in paniek. Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar wij zijn geen paarden en zullen dat ook nooit worden.

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:16

Ik snap ook wat er bedoeld wordt, en ik noem het vertrouwen, op het moment dat het paard z'n leven in jouw handen legt en jou vertrouwd is die paniek er niet.

mijn gedachte is dat paarden zijn gemaakt om opgegeten te worde en ze weten dit zelf ook. je moet ze dus leren dat zolang jij erbij bent ze niet worden opgegeten.

alleen dat vertrouwen is er niet zomaar daar gaat tijd overheen en bewijs dat je te vertrouwen bent, dat je hem niet zo bloot stelt aan gevaar en dat als je iets aan hem vraagd wat hij als eng ervaart, hij er door dat vertrouwen van op aan kan dat het hem niet zijn leven zal kosten.

dat is niet makkelijk, daarom hebben wij ook last van vliegangst , zo eenvoudig is het niet om je leven in handen van een ander te leggen, al kunnen wij met ons verstand onze veiligheid nog berederneren in techniek

mensenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:55

Precies wat ik bedoel jullie zijn het al gaan geloven. Ik zeg niet dat je een paard moet proberen te worden maar een kalme en assertieve leider moet zijn. Dit is symbolisch bedoeld en niet letterlijk. Het paard weet dat hij gemaakt is om opgegeten te worden geeft wel aan dat je dan denkt dat een paard erg veel bewuste kennis heeft, geen wonder dat het paard de macht grijpt, overwicht is: een beter begrip, of meer bruikbaar, van de wereld hebben dan die ander en dit ook laten merken.

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:02

ja over die bewuste kennis, kunnen we ook heel lang discussieren, en daar zijn we het dan denk ik niet over eens.

een dier in dit geval een paard is niet een optelsom van instinkten , hun interlectueel vermogen is ongeveer gelijk aan een kind van 2 (dat verklaard veel).
de macht grijpen op een moment dat de inschatting gemaakt wordt dat de ander niet in staat is tot correct leiderschap is geen bewuste kennistoeschrijving?

mensenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:35

Ja dit kan een discussie worden die niet stopt omdat de begrippenkaders niet corresponderen met elkaar. Intelligentie is het vermogen om niet soortspecifiek gedrag aan of af te leren omdat dit beter bruikbaar lijkt. Dat kan een paard niet vlgns mij, en wij mensen wel daarom kunnen wij wel de leiding nemen over veel andere diersoorten en andersom niet. Wat en of het paard denken kan is niet belangrijk, hoe hij reageert op wat een mens als kalme en assertief leider doet kun je gewoon zien zonder te weten wat het innerlijke proces is.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:52

's Winters heb ik ook veel meer moeite mijn paard onder controle te houden, ze reageert dan gewoonweg extremer }:) . Een bit gebruiken is bij mij exit. Ik vermijd zo veel mogelijk in de winter het bos en ben langs de weg te vinden. 's Zomers halen we de "schade" weer in.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:08

Heb je de mogelijkheid om toch ergens in een bak te werken? Volgens mij heb je te maken met een 'leiderschapsdingetje' en dat los je het beste op in de bak... Je paard moet idd leren dat jij de veilige haven bent en dat hij bij paniek vooral bij jou moet blijven en het beste naar jou kan luisteren opdat hij veilig blijft. Daarvoor hoef je echt geen paard te worden, maar wel een duidelijke en rustige leider. Iemand die wat meer weet over grondwerk kan je vast verder helpen.
Ondertussen kun je alvast letten op de kleine dingetjes. Zoals rustig blijven staan, niet duwen en trekken. Jij bepaalt, niet hij. In het begin kan het superirritant zijn, maar je moet echt in alles pietluttig consequent zijn.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 20:54

Bedankt voor alle reacties.

Ik heb alles even goed doorgelezen en in me opgenomen.

Over het algemeen denk ik dat er zeker vertrouwen is vanuit Diesel naar mij. Vanwege veel rijden en veel met hem bezig zijn, in het paddock (oa grondwerk) en veel buitenritten maken waardoor ook veel angsten overwonnen die we (in zijn ogen zijn tegengekomen)
Het paard is niet meer te vergelijken ten opzichte van 3 jaar geleden toen hij bij me kwam.

En tuurlijk maak ik ook fouten, het gaat met vallen en opstaan, maar gelukkig gaan we met sprongen vooruit als het om ons als team gaat. Als je ziet hoe hij op me reageert, hoe graag hij bij me wil zijn, hoe hij, zonder halster of touw oid als een hondje achter me aan loopt en precies doet wat ik van hem vraag met stem en gebaren/ houding en me altijd vragend aankijkt.."wat voor leuks gaan we nu doen"?
Likkend en smakkend naar me toe komen als hij geheel tuigvrij in het paddock op commando stapt, draaft, omkeert, halthoud, terugstapt.

Dus over het algemeen weet ik wel voor 100% dat hij mij als zijn leider ziet.

Vanmiddag heb ik de hackamore geprobeert. Ik zet normaal geproken de paarden 's morgens in het paddock. Ze hebben dan om 6.30 uur de eerste voerbeurt gehad en rond een uur of 10 zet ik ze dan buiten. Ze krijgen dan nog hooi in het paddock.
Ik heb de andere paarden nog even op stal laten staan en ben om 9.30 met Diesel eerst even in het paddock gaan wennen aan de hackamore.
Ik merkte gelijk toen ik de teugels iets aannam dat hij reageerde. Hij moest even wennen aan die ijzeren dingen aan de zijkant van zijn mond maar dat was snel over.

Direct erna ben ik de straat op gegaan , 15 min de ene kant op en omgekeerd , toen aangedraaft (het moment dat hij normaal gesproken direct versnelt omdat hij naar stal wil) en ik kon hem met de hackamore direct terugnemen. Ik hoefde de teugels maar iets op te nemen en hij reageerde al. Wat was dit even fijn ;-)

Ik heb een paar ophoudingen gemaakt, achteruit gestapt, weer gedraaft, weer gestopt enz.. en hij deed alles perfect.
Wat ik zelf merkte is dat ik nu veel minder hard hoefde te werken . Bij mijn normale crosslink hoofdstel heb ik altijd het gevoel dat er eerst speling in de teugel zit voordat ik hem bereik. Soms vraag ik me af waarom ik eigenlijk teugels in mijn handen heb want ik rij het meeste op zit en stem,maar goed, op de ene of andere manier heb je wat in handen als het nodig is denk je dan.

Conclusie.. ik denk dat dit misschien een oplossing kan zijn. Misschien heeft hij op spannende momenten juist net even die begrenzing nodig, het gevoel dat ik hem dan even goed vertel wat we gaan doen.

Sorry voor weer een lap tekst haha
Als ik eenmaal begin is het einde letterlijk zoek ;-)

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:46

Ik hoop het Diesel. Het klinkt in ieder geval allemaal heel goed. Veel plezier!