Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Duhelo schreef:Ariebren schreef:Wel goed lezen wat ik schrijf.
Je stuurt je paardje alle kanten op, met stukjes rechtdoor.Ariebren schreef:Een hele belangrijke oefening voor ruiter en paard is.
Ga onder de man stappen, rechtuit, ga ineens naar links, ga naar rechts ga rechtuit.
Dit continu afwisselen en blijf minimaal 2 meter uit de hoefslag, liefst meer.
Loopt paardje goed ?
Ga dit in draf doen.
Heel veel rechtuit, naar links,rechts, maakt niet uit, afwisselen.
Hierdoor leert het paard zijn evenwicht te krijgen met die slingerende ruiter op zijn rug.En dan ben je echt wel een tijd bezig, eigenlijk de manier van warm rijden van een paard.
En met tijd, bedoel ik weken achter elkaar.
Zelf mijn western wedstrijd ruiter gebruikt die oefening elke keer wer voor de les en wedstrijd.
Door dit zinnetje maakte je het heel erg onduidelijk of je bedoelde dat het paard naar links en rechts moet, of enkel de ruiter en het paard rechtdoor moet.
Maargoed, los van dat feit, vind ik die methode niet zo ideaal voor het paard.
Resulteerd veel te vlug in een paard dat gewoon van links naar rechts getrokken wordt, en geen knoppen bijleert van evenwicht ...
Ariebren schreef:Nu zie ik al aan diverse reacties dat de meeste ruiters totaal niet weten wat de teugel voering bij western is.
De buiten teugel wordt aangelegd.
Er wordt dus niet met de binnen teugel aan het bit getrokken.
En iemand nog nooit gehoord dat een paard bij rechtuit lopen ook recht loopt ?
Eigenlijk is deze oefening ook een standaard oefening bij de dressuur, alleen men heeft het dan over voltes rijden.
Ik ging ervan uit dat de meeste ruiters wel het basis principe van paard rijden onder de knie hebben.
Daarom gaf ik al aan, les geven op papier is niet te doen.
catalyst1 schreef:euh...sturen op je buitenteugel zal een paard toch moeten leren,mijn 3-jarige rij ik gewoon op 2 teugels.Ik geef met mijn buitenteugel aan dat ik bv naar links wil,geef haar even de kans en neem dan mijn binnenteugel erbij,zo leert ze geleidelijk op de buitenteugel af te wenden.Ik denk dat een paard dat omgeschoolt wordt ook zo benaderd meot worden.Hij dient te leren wat de bedoeling is.Het grootste verschil tussen dressuur en western is misschien wel dat wij eht paard eerst de kans geven en een fout laten maken,waarna we de fout consequent corrigeren.In de dressuur ben je meer bezig met het voorkomen van fouten...

Ariebren schreef:Juist, door al die deskundigheid die ik hier in bovenstaande 3 antwoorden lees, zie ik nu pas in dat ik een heel verkeerd beeld heb van echt western rijden.
Of te wel totaal geen verstand heb van paard rijden.
rhian schreef:Ik moet zeggen dat ik dit een interessante discussie vind zo...
Er komen ook genoeg tips voorbij om balans te oefenen, super!
Iedereen heeft zo zijn eigen ideëen en adviezen over hoe je teugel hulpen/ contact/ handelingen geeft en doet... Ik merk in mezelf een zelfde discussie...
Hoe ik moet zitten heb ik wel door na al die jaren paardhobbelen... Maar die stomme teugels...haha...
Ik merk dat het een gevoelig paardje is die zelfs op druk tegen zijn hals reageert...
( stelt niks voor, onderstaande foto, een keer geprobeerd in het voorjaar)
Dus hij reageert wel op buitenteugel ( meer de druk tegen hals dan de druk in zijn mond).
gecombineerd met beenhulpen en zit...
Het is meer dat ik niet zeker ben over mijn teugel hulpen/ contact bij dit paard en dat ik merk dat een lange lage houding hem het meeste ontspannen en ervoor zorgen dat hij het beste beweegt ( hij loopt niet meer zo kort voor, als een kruiwagentje, maar ook in de lengte buiging lijkt hij makkelijker te bewegen)...
En die lange lage houding ken ik enkel binnen de western sport... vandaar mijn vraag...
Bedankt!
Ik lees gretig verder...

Barendshoeve schreef:Waar in Oud-Gastel?
Want ken enkel Rijgershof maar hoor daar niet zulke goede dingen over.
En In Bergen op Zoom heb je er ook een maar de verhalen die over die man
de ronte gaan zijn helemaal te eng voor woorden.
Duhelo schreef:Ik heb een tijdje een friesje gereden, dat altijd met de handrem erop gereden was.
resultaat: zodra het paardje druk voelde in de mond, ging die hals erop, kaak vast, en begon ze al krabbelend tempo te maken. ik heb heel veel zonder stuur rondgevlogen.
Hier was het wél de oplossing om ze in eerste instantie gewoon vanvoor los te gooien. de eerste twee maand heb ik niks ander gedaan dan gewoon hoefslag gestapt en gedraafd aan een lange teugel, tot ze ontspande. in het begin zette ze zo regelmatig aan, maar probeerde ik niks te veranderen, gewoon haar uit te zitten, en te wachten tot ze zelf weer in draf kwam.
toen dit goed ging, ben ik begonnen met héééél licht contact te nemen, zodra het koppie terug omhoog kwam, heb ik alles losgegooid en een stap terug genomen. na een tijdje kon ik wel contact hebben (maar dit was dan maar enkele grammen per hand!) en ben ik begonnen met grote cirkels en tempowisselingen. net zolang tot ze haar hoofd zakte en daar ook effectief bleef.
toen was het gewoon een kwestie van iet meer contact te nemen, en een hulp te koppelen aan het laatste stukje "afknikken" zeg maar. maar toen waren we wel ruim een jaar verder
hier heb ik dus wel terug gewerkt naar het contact nemen, omdat je dit imo wel moet kunnen doen, een paard moet contact accepteren, en uiteindelijk zoals gewenst reageren (dus simpelweg gezegd: contact nemen (druk) is afbuigen (wijken) )
Ik bedoel ook niet met 'langer en lager' aan de teugel dat ik geen contact met hem wil/ kan hebben... ik bouw het op, net zoals ik dat heb gedaan met de beenhulpen... Die kon hij eerst ook niet verdragen.. Nu is hij zelfs een beeje lui geworden op de beenhulp..
)
)vancky2005 schreef:Ik heb ook een engelse volbloed en ik had hetzelfde probleem. Nu rij ik met quarters en heb een paint gekocht. Je moet eerst eens zo een paard hebben gereden om het verschil te voelen van temperament en karakter. Mijn volbloed kan ook niet ontspannen of heel moeilijk, een quarter is de rust zelf en loopt het best met zijn hoofd naar beneden en lossere teugels.
Mijn volbloed heb ik ingereden met een superzacht bit en hij nam het gewoon tussen zijn tanden en was ervandoor met mij. Ik ben geen onervaren ruiter maar hij was bijzonder moeilijk om in te rijden.
Ik denk dat je nooit van een volbloed mag verwachten wat je van een quarter verwacht. Aan de foto's te zien is het helemaal niet slecht wat je met je volbloed kan, maar dat kort beginnen lopen en trippelen ken ik helemaal.
Volgens mij ligt het grotendeels aan het verschil van temperament.
het is een echte spiegel...