Thiedemanteugel? Wie rijdt ermee?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilovetina
Berichten: 334
Geregistreerd: 24-07-11

Re: Thiedemanteugel? Wie rijdt ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 13:52

helemaal mee eens ik zal vanmiddag een foto van de pony waar het bij mij overgaat op mijn profiel zetten!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Thiedemanteugel? Wie rijdt ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:10

Jeetje ik probeer je te helpen en ik wordt zo afgekat. Laat maar ik hoef je niet meer te helpen je zal er zelf wel achterkomen en dan hoef je bij mij niet meer om hulp te komen vragen.
Ik woon bij je in de buurt dus ik kan je hiermee zo helpen maargoed jammer.

Jammer dat je gelijk moet snauwen het is goed bedoelt.

En nee deze hulpteugel is NIET bedoelt om het hoofd van je paard naar beneden te rijden. Als je het om dit doel gebruikt dan zal je JUIST rugklachten gaan krijgen.

Het hoofd naar beneden rijden doe je door ontspanning, en niet door er allemaal hulpteugels aan te hangen. Duidelijk weet je dus niet waar het voor bedoelt is.

Jammer dat je niks aanneemt.

ilovetina
Berichten: 334
Geregistreerd: 24-07-11

Re: Thiedemanteugel? Wie rijdt ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 16:36

het is niet mijn paard dus ik kan niet tegen die vrouw waar die paarden van zijn ja er komt een meisje en die helpt tina zonder thiendeman te rijden
dat kan ik tog niet doen!
en ik snouw niet!
ik snap ook dat het goed bedoelt is!!
en ik bedoel met het hoofd nar beneden zodat ze niet hun hoofdnaar boven kunnen gooien en er keihard van door gaan!
sorry dat van mij was ook niet als snouwen bedoelt!

Amira_
Berichten: 5199
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Thiedemanteugel? Wie rijdt ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:38

Ik reed op mijn verzorgpony ook met thiedeman. Dat moest als ze langer als 3 dagen stil had gestaan of als ik aanvoelde dat ze erg druk was. Want dan is ze nogal onvoorspelbaar.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:39

Ik snauw niet.. Lees nu zelf je laatste bericht eens op en kijk eens hoe dat overkomt.

Als ik mijn berichten typ met allemaal uitroeptekens erachter dan komt het er werkelijk opneer dat ik aan het schreeuwen ben!

En als het dier ervandoor gaat zonder thiedeman dan is er sowieso iets niet goed.

Maargoed je zal het zelf merken veel plezier nog met je verzorgpaard.

ilovetina
Berichten: 334
Geregistreerd: 24-07-11

Re: Thiedemanteugel? Wie rijdt ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 16:42

sorry het spijt me mijn laatste bericht kwam inderdaat nog al stom over
sorry sorry!!

ilovetina
Berichten: 334
Geregistreerd: 24-07-11

Re: Thiedemanteugel? Wie rijdt ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 16:42

en het is niet mijn verzorg pony hoor
het is een pony waar ik gewoon iedere week op mag rijden haha

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Thiedemanteugel? Wie rijdt ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:16

Ik snap niet dat mensen denken dat het goed is voor een paard om gedwongen zijn hoofd naar beneden te doen. Een paard kan dan niet zo goed niet goed over de rug lopen en gewoon zijn rug vast zetten.. Vaak is het dat die paarden dan ook achter de loodlijn moeten lopen..

En nee, een thiedeman vind ik ook helemaal niets. Als je niet kan rijden en een hulpteugel nodig hebt neem dan een hulpteugel dat het paard niet dwingt om in een bepaalde houding te gaan lopen. Dat kan zo nadelig werken..

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:16

Ik reed toen ik mijn fjord net had regelmatig met thiedeman.
En ben er juist best positief over. Het was voor mij net een hulpje
als ze zich vreselijk sterk maakte en met mij aan de haal ging.
Samen met goede prive les is het hartstikke goed gekomen ;)

Nu pak ik hem heel soms (laten we zeggen 1x in de 2 maanden) als we
carousellen of op buitenrit gaan dan is de rem soms weer helemaal zoek.
Maar als je hem juist gebruikt
en ondertussen les neemt kan het je goed helpen.

Wat niet zegt dat als je een thiedeman omdoet, je problemen weg zijn.
Het is een hulpje voor een korte periode. In die periode moet je hard
werken aan de problemen waarvoor je de thiedeman gebruikt, en daarna
weer verder gaan zonder. :)

ANightAway

Berichten: 271
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:32

Ik heb een weekje mn paard met een thiedeman gereden toen hij erg fris was. Na een weekje heb ik de thiedeman er weer afgehaald. Ik zou zelf niet voor een langere tijd ermee rondrijden.

Edit:
TS, waarom rij je je pony eigenlijk met een thiedeman ?
Misschien heb ik eroverheen gelezen.

laif
Berichten: 37
Geregistreerd: 27-01-11
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:15

ik heb de thiedemann ook een tijdje gebruikt bij mijn paard, en het is mij erg goed bevallen

line18
Berichten: 724
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:23

ik rij ook met tiedemanteugel.
dit omdat ik met mijn hand zit en als ze dan gek wil doen en haar hoooft heel ver de lucht in dan lukt me dat niet om het vol te houden .
met de tiedeman teugel heb ik net wat meer te zeggen zonder dat mijn hand erg belast word

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:35

Ik rijd er niet mee. Mijn ex bijrijdpaard werd door eigenaar en andere bijrijders met thiedeman gereden want hij was zogenaamd heel vervelend, wou streigeren ofzo en met zn kop in de lucht gaan. nou ik ben echt geen goede ruiter maar bij mij was hij iig gewoon lief en deed niets hoor :)

Miekje23

Berichten: 989
Geregistreerd: 31-03-11
Woonplaats: Ommen

Re: Thiedemanteugel? Wie rijdt ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:10

ik rijd er mee sinds ik mn arm weer klaar heb. brak mn in september afgelopen jaar en sindsdien is de kracht erg afgenomen. paard kan erg sterk zijnl. heb overlegt met zowel eigenaar als instructeur.

Everytime

Berichten: 3328
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Thiedemanteugel? Wie rijdt ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:15

Pony waar ik vaak op rijd op de manege heeft er een omdat ze is erg snel is en sterk, zo heb je iets meer controle. Je kan ook gewoon zonder die hulpteugel op haar maar ik merk dat je wel iets meer controle hebt mét, dat is fijner voor beide denk ik!

floorpenp

Berichten: 503
Geregistreerd: 06-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:17

Tijdelijk m'n paard mee gereden, vanwege veel onderhals. (met overleg instructrice, fysio etc.) Nu doe ik het weer lekker zonder en dat gaat prima.

xCelestee
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Thiedemanteugel? Wie rijdt ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:07

Heb zelf een tijdje met thiedeman gereden, paard was erg fris en ik erg onervaren. Teugel was NIET bedoelt om madame lekker met d'r kop tussen d'r voorbenen te laten lopen.

tinkerfunss

Berichten: 1374
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: Winkel

Re: Thiedemanteugel? Wie rijdt ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:32

Ik heb de thiedeman er ondertussen af! en in stap snapt hij nu waar zijn hoofd moet! (paard is 20, heeft zn hele leven extreem sterren gekeken) Ook in draf loopt hij veel ontspannender! Ben heel blij met het resultaat van de thiedeman!

Twinkle10

Berichten: 72
Geregistreerd: 19-02-12
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:36

Ik vind dat er niks mis mee is met een Thiedemanteugel.
Als je het goed afstelt op je paard/pony is er niks aan de hand.

Het is een hulpmiddel, geen oplossing.

PuurxNatuur

Berichten: 2975
Geregistreerd: 12-03-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Thiedemanteugel? Wie rijdt ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:58

Ik vind dat je elk paard gewoon zonder hulptegels kan rijden, of je paard moet bijv rugklachten hebben etc.

Maar je hebt gewoon geduld nodig, en als je die nou niet hebt, dan moet je er geen hulpteugels aanhangen.

ilovetina
Berichten: 334
Geregistreerd: 24-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 17:22

ik vind het wel gewoon nodig voor sommige paarden!
kijk bijvoorbeeld naar het paard die ik met thiendeman rijd
Heel soms rijden er kinderen op die in groep 4 zitten en als ik (12 jaar) er al mijn handen aan vol heb met thiendeman dan snappen jullie tog wel dat dan nooit goed kan gaan met kleine kinderen die er al nooi op rijden!
ik vind het voor Tina gewoon de beste oplossing en als je hem op het eerste ringetje zet gaat alles gewoon perfect! maar ik bedoel hier mee gewoon omdat sommige mensen zeggen dat het een teugel van niks is dat het voor sommige paarden zoals Tina gewoon de beste oplossing is!
eerst reed ik haar namelijk met een elastiek nou daar werd ze ook niet vrolijker van!
dus toen hebben we er maar een thiendemands teugel aan gehangen !
en sommige mensen denken ook dat je er niet allerlei teugels aan moet hangen maar zolang dat zij niet doet wat jij vraagt zal dat neit lang goed gaan of denken jullie van wel? ik hoop dat de reachties na dit bericht ietsje minder haterige opmerkingen ove de thiendeman komen! natuurlijk wil ik wel graag jullie mening over het berichtje dat ik hier net heb gezet!

Anoniem

Re: Thiedemanteugel? Wie rijdt ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:33

Je kunt ook gewoon leren rijden en het zo oplossen. Dus niet door er van alles aan te hangen.
Hiermee stomp je zo'n paard helemaal af.
Ik zeg niet dat het een slechte hulpteugel is, mits goed gebruikt. Als het is om te zorgen dat het paard er niet vandoor gaat, kun je i.m.o. beter een martingaal kopen als de rijkunst ophoudt.

ilovetina
Berichten: 334
Geregistreerd: 24-07-11

Re: Thiedemanteugel? Wie rijdt ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 17:31

Tog Blijf ik bij mijn besluit Tina heeft nu eenmaal meer nodig dan alleeen een gewone teugel om haar in bedwang te houden maar tog bedankt voor je reactie

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Thiedemanteugel? Wie rijdt ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:38

Tina heeft het niet nodig. Jij hebt het nodig, omdat je als ruiter nog niet kundig genoeg bent om het op te lossen.

Dat kan, en soms is het een uitkomst om bij een minder ervaren ruiter (tijdelijk) een hulpteugel te gebruiken. Maar naar mijn mening moet het geen gewoonte worden. Ik zie eigenlijk alle hulpteugels als een tussenfase. Een periode waarin de ruiter op een of andere manier zelf niet kundig genoeg is, en wat hulp nodig heeft.

Puchje

Berichten: 5324
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:44

Anoeska schreef:
Tina heeft het niet nodig. Jij hebt het nodig, omdat je als ruiter nog niet kundig genoeg bent om het op te lossen.

_/-\o_

Meisje, je kunt zoveel kwaad aanrichten met een hulpteugel als je er weinig van weet. (nee, dat weet je inderdaad niet. )
Ik zou zeker op het aanbod van Somebitch in gaan als zij het geduld op kan brengen om je uit te leggen hoe een paardenlichaam functioneert.
Tipje voor jou TS, lees het boek 'Dressuur onder vuur' eens, erg leerzaam en ook voor jouw leeftijd, er staan veel duidelijke platen in.

Wist je bijvoorbeeld dat een bit geen rem is? Dat een hulpteugel niet is om je paard beter in bedwang te houden?
Ik heb ook nogal een hittepetit (onder het zadel dan, op de grond is het een sul ;) ) , maar ik rijd hem regelmatig zonder iets.
Puur omdat wij een relatie hebben met wederzijds respect en een hele verfijnde communicatie.
Hulpteugels vallen niet onder een verfijnde communicatie.