Met welke sporen rij jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 11:14

Ik rijd met sporen van 2 cm met klein scherp wieltje. Af en toe moet ik rijden met "tangen". Die zijn heeel lang met ook een klein scherp wieltje aan het eind. Zij zijn ongeveer 6 cm lang.
Bij de pony's mag je alleen niet met wieltjes rijden dus bij mij kun je ze bijna niet zien.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 11:26

Ik rijd niet met sporen Lachen
Ik heb wel een tijdje met knopspoortje gereden (hoe lang die precies zijn weet ik niet, de kortste iig) maar nu al een hele tijd niet meer.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 11:36

Ik rijd ook niet met sporen, eerder wel, maar met gewoon de kortste knopjes. (waarmee ik constant onder haar buik zat dus dat schoot geen kont op) Ik had ze er toen aan omdat Trix nogal een hekel had aan zwepen. Bloos Das inmiddels alweer opgelost, en tegenwoordig rijd ik dus alleen nog maar met kort springzweepje. (omdat een of andere malloot mijn pas nieuw gekochte dressuurzweep kwijt heeft gemaakt Boos! )

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 11:48

Meestal rijd ik zonder. Alleen voor Het Serieuze Werk: sporen van 3cm met grof wiel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 13:55

als ik met sporen rij rij ik met stompe van 1 a 2 cm.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 14:06

een bol rond dingetje van 1 cm ofzo meer zal het niet
zijn en hij loopt er perfect op!!!

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 14:13

Bij de ene sporen van 2.5/3cm en bij die ander 1/1,5cm lange.
Die van 1/1,5cm zijn stomp die ander dacht ik ook :S Dat houdt ik niet allemaa bij.
Maar ik heb ze niet altijd om, bij die v. 3cm wel altijd eik.

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 17:57

De kleinste knopspoortjes gebruik ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 18:09

fabienne"]
[quote="runningkawa schreef:
Wil ik met de 1,5 cm spoor hem raken moet ik mijn hak optrekken, met die van 3m niet of nauwelijks.

Nee hehe wat een wonder, die krijg je niet eens opgetild, al had je het graag Haha! Haha! Haha!

Leuk profiel Kawa, met die 'filmstrips', ziet er erg leuk uit!
[/quote]

Oeps, nou ben ik door de mand gevallen Bloos! Knipoog
Ben ik toch niet zo paardvriendelijk dan ik me doe voorkomen Knipoog

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 18:17

Rechte sporen van 2,5 cm......

Maar, wat ik me dus al lang afvraag....... Op een gegeven moment kan je toch niet dieper tussen die ribben prikken? vanaf dat punt maakt de lengte van de spoor toch niet zoveel meer uit qua scherpheid? (wel met of je bij de buik van je paard kan komen) Of zit er een soort hefboomsysteem (maar dan anders) achter?

(gewoon een vraag, niet een suggestie om uit te proberen o.i.d)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 19:46

Ik rijd zonder sporen en in de M met van die hele kleine knopspoortjes. Heb nu jonge paarden te rijden en die wil ik goed aan het been hebben zonder hulpmiddelen!

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 20:23

Ik rijd soms zonder, soms met. Dat hangt wat van het paard af. Meestal rijd ik met kleine knopjes, 1cm ofzo? Ik heb er geen langere, dus ik rijd zelden met langere.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 22:17

ik rijd af en toe met stompe spoortjes van 1,5cm, maar da's nu niet nodig ze is al heet zat zonder sporen of zweepjes.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 07:38

sjaantje schreef:
Ik rijd met sporen van 2 cm met klein scherp wieltje. Af en toe moet ik rijden met "tangen". Die zijn heeel lang met ook een klein scherp wieltje aan het eind. Zij zijn ongeveer 6 cm lang.
Bij de pony's mag je alleen niet met wieltjes rijden dus bij mij kun je ze bijna niet zien.

Als jouw paard nou straks weer niet goed aan het been is, wat ga je dan gebruiken?

Ik gebruik zelf geen sporen. Sporen kunnen wel hulpen verfijnen maar wat ik hier allemaal lees heeft het daar niet zoveel mee te maken. Het lijkt mij daarom voor sommigen handiger om toch eens te proberen om de paarden wat meer aan hun been te krijgen en misschien wat anders gaan trainen zodat de paarden zelf voorwaarts gaan!

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 10:06

Aqua8horse"]
[quote="sjaantje schreef:

Als jouw paard nou straks weer niet goed aan het been is, wat ga je dan gebruiken?

Ik gebruik zelf geen sporen. Sporen kunnen wel hulpen verfijnen maar wat ik hier allemaal lees heeft het daar niet zoveel mee te maken. Het lijkt mij daarom voor sommigen handiger om toch eens te proberen om de paarden wat meer aan hun been te krijgen en misschien wat anders gaan trainen zodat de paarden zelf voorwaarts gaan!
[/quote]

Ik rijd ook met sporen, en heb nu al een nieuwe manier van rijden, onder begeleiding natuurlijk, waardoor ze al meer voorwaarts is.Maar die ene is en blijft lui, het is dr karakter, het is wel minder, maar je haalt t er niet uit.Velen mensen hebben dat gedacht dat het wel zou lukken, niemand is het gelukt hoor.Tenminste niet zonder sporen.

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 12:14

met gewoon trainen rij ik zonder sporen en soms met sporen van ong 2 cm lang met een knopje en met wedstrijden rijd ik met 3 cm scherp ( zonder knopje) er vervelend want mn pony reageert daar niet eens op met wedstrijden valt ie dan ook meestal helemaal stil Verward

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 12:18

Op Marcello reed ik met knopsporen van ongeveer 2 cm, op Cherra zonder omdat ze het niet nodig had, op Image met sporen van ongeveer 1,5 cm.

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:57

Ik rij mety knopsporen van 1,5 cm

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 17:07

Aqua8horse"]
[quote="sjaantje schreef:

[/quote]
Een paard wordt bij het correct gebruik van sporen hlemaal niet slechter aan het been, maar juist beter. Je hoeft helemaal niet steeds langere om te doen!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 17:47

Ik rij zonder. Gaat prima. Ik heb wel eens met spoor gereden, maar mijn pony heeft echt zo'n ponybuik die naar beneden toe heel rond is. (lekker duidelijk hè) Het komt er dus op neer dat ik met gewone sporen never nooit niet haar buik raak of ik moet m'n hak optrekken en naar binnen draaien. Ballet te paard. Tegen de tijd dat ik dat voor elkaar had was ik toch alweer te laat met de spoorhulp. Ik rij nu dus tevreden rond zonder sporen.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 17:48

Op advies van mijn instructrice heb ik nu rechte sporen van 3 cm. Ik had eigenlijk wieltjes nodig, maar dat mag dus niet bij de pony's. Maar met de 3 cm gaat het ook goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 18:36

Ik snap je heel goed Saar, want Kawa heeft dezelfde buik.
Als ik een gewoon spoortje heb, moet ik mijn hak optrekken om dit te gebruiken.
Vandaar dat ik ook erg vaak zonder rij, want hij moet het maar doen op mijn kuit.

Maar in de les, waar je soms net wat meer vraagt, of net wat moeilijkere dingen, doe ik een langere spoor aan, die ik dan ook direct kan gebruiken als ik dat nodig vind.

op wedstrijd idem dito.
Daar is alles "eng" En de gewone kuit helpt wel, als ik een keer wat extra inkom, maar dat ziet in een proef niet uit.
dan is een keer wat spoor erbij netter, met hetzelfde effect.

Bij Twilight gebruik ik niks.
Bij B- L oefeningen zie ik dat oo helemaal niet zitten.
Dat is allemaal simpel naar voren gereden oefeningen, als ze dat al niet gewoon op je kuit doen krijg je later toch echt problemen met een keertwendig travers en zo.

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 19:14

Ik rijd vanaf gister niet meer met sporen want ik zit hem namelijk de heletijd te pikken en zonder gaat het ook prima.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 09:14

ik rij meestal met sporen van 1,5 cm met een plat uiteinde, heel bot zijn die dus

ik gebruik ze niet veel, alleen als hij wil staken of gaat klieren da krijgt ie een por met de sporen om in zn vooruit te blijven

voor het actiever laten lopen prik ik hem soms even bij als hij niet meteen op mn kuitdruk reageert, of een tikje van de zweep erbij

omdat ik op wedstrijd(M2) niet met zweep mag rijden, en hij dat heel goed weet en dus gaat staken, heb ik op wedstrijd sporen van 1,5-2 cm met een klein wieltje, als hij dan na het groeten vertikt om weg te lopen is het 'prik' en meneer vliegt naar voren Tong uitsteken

een enkele keer rij ik in de les met mn wieltjes, om hem net iets verder te kunnen doortrainen en nog net wat scherper aan mn been krijg

ook bv met het aanleren van de zig-zag appuyementen zijn de spoortjes hadig bij het omstellen, voor een wieltje wil ie wel opzij gaan, voor een bot spoortje+zweep doet ie dat lang niet zo flitsend

waar ik een hele erge hekel aan heb zijn mensen die iedere pas aansporen, zonder sporen vind ik dat al irritant, en met sporen vind ik het gewoon sneu voor het paard!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 09:30

Ik rijd met een stompe spoor van 30 mm. Ik heb heel kort ook met wielsporen gereden maar daar werd ie wat te heet van.