Ik ben ook geen fan van een halsverlenger, zeker niet tijdens het rijden. Een halsverlenger is van elastiek, dus ook al laat een paard los, en blijft druk. Of je moet de stiek zo ontzettend los doen, maar dan verliest ie ook zijn functie.
Bij het rijden vind ik het helemaal een onding. Je kunt niks regelen aan druk, dus je kunt ook niet op het juiste moment loslaten. Verder zeg je zelf al dat je je handen niet stil kan houden, dan kun je ook niet van een paard verwachten dat die fijn nageeflijk gaat lopen

Eerst zelf aan je handen werken, en focussen op een actief en voorwaarts paard, veel schakelen. Nu loopt ie namelijk compleet van de achterhand af, dan kan je paard nooit licht in de hand zijn.
Oei, je 2-weken-heropvoeding geeft me helemaal de kriebels. Wat wil je daarmee bereiken? 2 weken bootcamp waarbij het paard flink aangepakt wordt zodat ie goed gaat lopen?
Dat zou hetzelfde zijn om van jou in 2 weken te verwachten dat je een turnster bent en split en spagaat kan.
Het heeft tijd nodig om je paard te leren anders te lopen en spieren te gebruiken. Zoiets hoor je in stapjes op te bouwen, en niet in 2 weken erdoor te willen knallen. Dan krijgt je paard geheid gruwelijke spierpijn en verzuring, dus moet je ook niet raar staan te kijken als je een flink protesterend of stakend paard krijgt. Niet de oplossing imo.
Ik denk dat je de oplossing beter kunt zoeken in goede les, waarin je je ook vooral op jezelf richt. Misschien een 2-weken-heropvoeding voor jezelf voor stille handen? Lijkt me eerlijker voor je paard