Halsverlenger. Voor- en nadelen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Is een halsverlenger -volgens jou- een goede hulpteugel?

Ja
32 (30%)
Nee
40 (38%)
Weet ik niet, ik heb er geen ervaring mee
32 (30%)

Totaal aantal stemmen: 104

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 23:40

Thirty schreef:
Laat die hulpteugel dan lekker links liggen en los eerst je eigen probeem op?

Ze plakt tegen het buitenbeen, reageert niet op de buitenteugel, geeft geen binnenstelling, ...
Tja, dan heb ik wel hulp nodig.

Zoals ik al zei; de 2 weken heropvoeding zijn vandaag gestart. Aan de pessoa, en wat een verschil gaf dat uiteindelijk! Ze liep veel losser. En van daaruit kan ik verder werken aan MIJN problemen. En 9/10 zonder hulpteugel! *\o/*

merel90

Re: Halsverlenger. Voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:38

Ik ben ook geen fan van een halsverlenger, zeker niet tijdens het rijden. Een halsverlenger is van elastiek, dus ook al laat een paard los, en blijft druk. Of je moet de stiek zo ontzettend los doen, maar dan verliest ie ook zijn functie.
Bij het rijden vind ik het helemaal een onding. Je kunt niks regelen aan druk, dus je kunt ook niet op het juiste moment loslaten. Verder zeg je zelf al dat je je handen niet stil kan houden, dan kun je ook niet van een paard verwachten dat die fijn nageeflijk gaat lopen ;) Eerst zelf aan je handen werken, en focussen op een actief en voorwaarts paard, veel schakelen. Nu loopt ie namelijk compleet van de achterhand af, dan kan je paard nooit licht in de hand zijn.

Oei, je 2-weken-heropvoeding geeft me helemaal de kriebels. Wat wil je daarmee bereiken? 2 weken bootcamp waarbij het paard flink aangepakt wordt zodat ie goed gaat lopen?
Dat zou hetzelfde zijn om van jou in 2 weken te verwachten dat je een turnster bent en split en spagaat kan.

Het heeft tijd nodig om je paard te leren anders te lopen en spieren te gebruiken. Zoiets hoor je in stapjes op te bouwen, en niet in 2 weken erdoor te willen knallen. Dan krijgt je paard geheid gruwelijke spierpijn en verzuring, dus moet je ook niet raar staan te kijken als je een flink protesterend of stakend paard krijgt. Niet de oplossing imo.

Ik denk dat je de oplossing beter kunt zoeken in goede les, waarin je je ook vooral op jezelf richt. Misschien een 2-weken-heropvoeding voor jezelf voor stille handen? Lijkt me eerlijker voor je paard :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:40

Een halsverlenger kan wel degelijk even tijdelijk werken om zo ruiter en paard uit te leggen wat de bedoeling is. Als dat dan goed gaat dan kan het weer af. Ik zie het echt als tijdelijke oplossing.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 12:30

merel90 schreef:
Ik ben ook geen fan van een halsverlenger, zeker niet tijdens het rijden. Een halsverlenger is van elastiek, dus ook al laat een paard los, en blijft druk. Of je moet de stiek zo ontzettend los doen, maar dan verliest ie ook zijn functie.
Bij het rijden vind ik het helemaal een onding. Je kunt niks regelen aan druk, dus je kunt ook niet op het juiste moment loslaten. Verder zeg je zelf al dat je je handen niet stil kan houden, dan kun je ook niet van een paard verwachten dat die fijn nageeflijk gaat lopen ;) Eerst zelf aan je handen werken, en focussen op een actief en voorwaarts paard, veel schakelen. Nu loopt ie namelijk compleet van de achterhand af, dan kan je paard nooit licht in de hand zijn.

Oei, je 2-weken-heropvoeding geeft me helemaal de kriebels. Wat wil je daarmee bereiken? 2 weken bootcamp waarbij het paard flink aangepakt wordt zodat ie goed gaat lopen?
Dat zou hetzelfde zijn om van jou in 2 weken te verwachten dat je een turnster bent en split en spagaat kan.

Het heeft tijd nodig om je paard te leren anders te lopen en spieren te gebruiken. Zoiets hoor je in stapjes op te bouwen, en niet in 2 weken erdoor te willen knallen. Dan krijgt je paard geheid gruwelijke spierpijn en verzuring, dus moet je ook niet raar staan te kijken als je een flink protesterend of stakend paard krijgt. Niet de oplossing imo.

Ik denk dat je de oplossing beter kunt zoeken in goede les, waarin je je ook vooral op jezelf richt. Misschien een 2-weken-heropvoeding voor jezelf voor stille handen? Lijkt me eerlijker voor je paard :)

Afbeelding

Geen bootcamp hoor, arm dier! Zou ik der nooit aandoen! Maar nadat ze kaarsrecht omhoog gekomen is, omdat ze gewoonweg niet vooruit wilde, heb ik haar toch moeten aanpakken.
En de 2 weken heropvoeding: we krijgen nu 2 weken les van een andere lesgeefster, en mijn God, wat loopt mijn paard netjes nu.
Ik heb nog steeds niets fout te zeggen over m'n andere lesgeefster, die heeft alleen niet dagelijks tijd, en het meisje bij wie ik nu les neem, zit bij mij op stal :D
Ze moet heus niet op 2 weken tijd in de krul getrokken worden. Maar ik eis wél binnenstelling. Dat vind ik niet te veel gevraagd, en Baileys duidelijk ook niet, want ze is er zo mee weg. Flink paardje hoor!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:35

Maar binnenstelling verkrijg je door activering van het binnenachterbeen. Ze moet als het ware om je been heen buigen. Je dient zowel stelling ALS buiging te hebben om een goed lopend paard te krijgen.

Een paard dat omhoog komt is niet vervelend, die probeert je iets te vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:37

Van wanneer is die foto?
Niet zo gek dat je paardje niet helemaal wilt ontspannen, ik vind je erg slecht zitten, dit kan komen doordat je geen rijkleding draagt, dan is balans vaak een probleem. Ik zie iemand die haar handen vastzet en zo het paard 'naar beneden vraagt'.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:50

Ik moet zeggen dat ik het elastiek WEL een fijne hulpteugel vindt.
Mijn paard loopt met de ene amazone Z1 de ander net L1 en juist die laatste heeft problemen met haar eigen houding. En om er voor te zorgen dat zij eerst aan haar zelf kan werken en niet mijn paard in de weg zit rijdt ze met een elastiek. Dat elastiek zorgt er voor dat het paard niet onnodig zijn rug weg drukt.
Dit is slechts een tijdelijke oplossing. Amazone heeft nu erg veel rug klachten en daardoor een slechte houding op het paard. Ik zit er niet op te wachten dat mijn paard straks door die klachten ook klachten krijgt omdat die constant met zijn rug weggedrukt loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:53

ponyparadijs schreef:
Ik moet zeggen dat ik het elastiek WEL een fijne hulpteugel vindt.
Mijn paard loopt met de ene amazone Z1 de ander net L1 en juist die laatste heeft problemen met haar eigen houding. En om er voor te zorgen dat zij eerst aan haar zelf kan werken en niet mijn paard in de weg zit rijdt ze met een elastiek. Dat elastiek zorgt er voor dat het paard niet onnodig zijn rug weg drukt.
Dit is slechts een tijdelijke oplossing. Amazone heeft nu erg veel rug klachten en daardoor een slechte houding op het paard. Ik zit er niet op te wachten dat mijn paard straks door die klachten ook klachten krijgt omdat die constant met zijn rug weggedrukt loopt.

Maar hij drukt zijn rug weg om pijn te vermijden en haar te ontzien...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:03

Joolien we weten waar het probleem zit. Namelijk bij haar. Zij verkrampt in het begin met rijden heel erg. En daarom drukt het paard zijn rug weg.
Dan kunnen we 2 dingen doen. Of zij rijdt niet meer (en verbeterd er dus ook niets aan haar houding) of we zorgen er voor dat het paard zijn rug niet kan weg drukken waardoor zij zich op haar houding kan richten en ze het paard niet in de weg zit.
Wat zou jij doen dan?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:11

Normale situatie: ruiter verkrampt --> paard voelt dat aan als ongemak/pijn --> paard drukt rug weg
Met elastiek: ruiter verkrampt --> paard voelt dat aan als ongemak/pijn --> paard drukt rug weg

Alleen houdt de elastiek het hoofdje van het paard naar beneden (zodat het voor ons mooi lijkt). Een paard kan niet ontspannen lopen wanneer er een verkrampte ruiter opzit. Paard zal zich dus in alle mogelijke bochten wringen om aan pijn/ongemak te ontsnappen. Daar verandert een elastiek (soms jammer genoeg ;) ) helemaal niets aan.

Het paard zal misschien nu meer moeite moeten doen en heel verkeerd spiergebruik moeten toepassen om zijn rug weg te drukken, maar hij zal sowieso aan de pijn willen ontsnappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:14

Idd Gini, wat ik bedoelde.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:17

oke! Als dat jullie mening is.

Ik ben een andere mening toebedeeld!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 16:51

ponyparadijs schreef:
Joolien we weten waar het probleem zit. Namelijk bij haar. Zij verkrampt in het begin met rijden heel erg. En daarom drukt het paard zijn rug weg.
Dan kunnen we 2 dingen doen. Of zij rijdt niet meer (en verbeterd er dus ook niets aan haar houding) of we zorgen er voor dat het paard zijn rug niet kan weg drukken waardoor zij zich op haar houding kan richten en ze het paard niet in de weg zit.
Wat zou jij doen dan?

Sja, dan komt er geen nieuwe generatie ruiters bij. Want NIEMAND zit meteen zoals het hoort, iedereen zit minstens maaaaaanden (en soms ook wel jaren, als je niet 7/7 lest) zijn/haar paard in de weg..

Dusja. Grijp ik naar een hulpmiddel. Zoals anderen vast ook zouden doen :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:24

JunkDeLuxe schreef:
ponyparadijs schreef:
Wat zou jij doen dan?

Sja, dan komt er geen nieuwe generatie ruiters bij. Want NIEMAND zit meteen zoals het hoort, iedereen zit minstens maaaaaanden (en soms ook wel jaren, als je niet 7/7 lest) zijn/haar paard in de weg..

Kijk dat bedoel ik!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:34

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:49

TS heb je je wel eens goed verdiept in het westernrijden? Met name hoe en met welke hulpen er gereden word? Een paard dat 6 jaar western getraind is reageert op hele andere hulpen dan wat jij gewent bent te geven. Jou paard is gereden op lichte zit en been hulpen, als ik jou foto zie snap ik goed dat je paard protest geeft. Je zit is op de foto's nou niet bepaalt je van het, gespannen en voor over te veel druk voor. Ik raak dus ook lichtelijk aan de kook dat je je paard de schuld geeft van zijn gedrag en dat door een onding als een elastiek denkt op te lossen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:04

JunkDeLuxe schreef:

Maar dat hulpmiddel helpt niet, dat houden wij ons voor.
Een hulpteugel houdt meestal gewoon het hoofdje mooi naar beneden, goed ruggebruik, actieve achterhand en dergelijke moet toch nog altijd bewerkstelligd worden door de ruiter. Een hulpteugel is geen wondermiddel. Het zou maar wat zijn moest je er een simpel elastiekje aanhangen en het paard loopt ineens swingend met een losse rug en dragende achterhand door de piste. :+
Een beginnend ruiter is dus (jammer genoeg) altijd een crime voor de paardenrug. Ik ken het hoor, ik heb toen ik jonger was maanden op een paard gereden met bijzetteugels (moest van de instructrice). Ik ging er echt geen meter beter van rijden, dat heb ik pas geleerd door te switchen van instructrice.

@ponyparadijs: niet weggaan uit de discussie alsjeblieft. Het is niet omdat ik jouw mening niet deel dat ik niet geïnteresseerd ben om jouw redenatie te horen. Maar ik loop gewoon tegen 1 groot punt aan: hoe kan een paard dat pijn heeft door een verkrampte ruiter ineens beter gaan lopen door de elastiek? De pijn door de verkrampte ruiter blijft toch? Het paard kan zich alleen niet meer visueel verzetten ertegen (kop in de lucht en de rug bijna tegen de grond aan gedrukt), maar de oorzaak blijft toch?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:32

Gini ik heb niet gezet dat mijn paard beter loopt met een elastiek. Echter ben ik wel van mening dat mijn paard er op de lange duur profijt van heeft op dat moment met elastiek gereden te worden.
Dit is voor de amazone een tijdelijk probleem. Tenslotte is ze ook in 4 wedstrijden de B door gereden met grote complimenten van diverse juryleden.

Ik zal het even beter uit leggen.
Amazone heeft rugklachten. Kan daardoor wat moeilijker ontspannen. Pas als ze 10-15 minuten op het paard zit kan ze zich ontspannen. Echter als het paard zich verkrampt kan ze dat niet. Dus ik help de combinatie in het begin door er een elastiek op te zetten. Op het moment dat de amazone gaat ontspannen gaat het paard met elastiek nageven en is voor mij het moment dat ik het elastiek eraf kan halen. Geef ik dat beetje hulp niet dan is de combinatie na 30 minuten nog erger verkrampt, wil het paard helemaal niet meer los laten en blijft de amazone dus ook verkrampt zitten.
Dat is voor mij de reden om met elastiek te werken. Het is namelijk naar mijn mening een redelijk vriendelijke hulpteugel die niet in handen zit van een amazone die het al druk heeft met zich zelf.
Hopelijk is het zo wat duidelijker!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:41

Ik ben echt zeer blij met je uitleg want nu zitten we idd op 1 lijn. Ik lees een verhaal waar er bewust en met begeleiding met de elastiek wordt omgegaan en dit kan ik dus ook volledig begrijpen. Dit is wat men schaart onder "goed gebruik van hulpteugels".
Eerst las ik het als: ruiter verkrampt, dus laten we er maar een elastiek aanhangen, dan laten we het paard het maar oplossen. Maar dit is dus niet het geval.
Bedankt dus nogmaals voor je uitleg, want het is natuurlijk niet verplicht om jezelf te verantwoorden, maar het kan heel wat onbegrip uit de weg helpen. :+

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:43

aikon schreef:
TS heb je je wel eens goed verdiept in het westernrijden? Met name hoe en met welke hulpen er gereden word? Een paard dat 6 jaar western getraind is reageert op hele andere hulpen dan wat jij gewent bent te geven. Jou paard is gereden op lichte zit en been hulpen, als ik jou foto zie snap ik goed dat je paard protest geeft. Je zit is op de foto's nou niet bepaalt je van het, gespannen en voor over te veel druk voor. Ik raak dus ook lichtelijk aan de kook dat je je paard de schuld geeft van zijn gedrag en dat door een onding als een elastiek denkt op te lossen.

Zie jij dat ergens staan dan?
Dat ik alles op mijn paard steek?

Mijn paard loopt aan de longe ook niet zoals het hoort. Haar opvoeding was ook niet zoals het hoort. Ze heeft nog geen dag in haar leven gelopen zoals het hoort, maar dat is NIET haar schuld!

Ik moet het zien op te lossen, met wat ik kan. En als ik het niet op m'n eentje kan, is het toch normaal dat ik voor een hulpmiddel opteer?

Sinds dit topic steekt er een ander (zachter) bit in, heb ik een nieuwe lesgeefster geprobeerd en let ik nog 10x harder op mijn houding. Probeer jij de buitenteugel er maar een bij te houden als je paard altijd naar buiten kijkt!

Daar raak IK nou door van de kook, dat er woorden in mijn mond gelegd worden die ik absoluut niet heb gezegd!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:48

Gini schreef:
JunkDeLuxe schreef:

Maar dat hulpmiddel helpt niet, dat houden wij ons voor.
Een hulpteugel houdt meestal gewoon het hoofdje mooi naar beneden, goed ruggebruik, actieve achterhand en dergelijke moet toch nog altijd bewerkstelligd worden door de ruiter. Een hulpteugel is geen wondermiddel. Het zou maar wat zijn moest je er een simpel elastiekje aanhangen en het paard loopt ineens swingend met een losse rug en dragende achterhand door de piste. :+
Een beginnend ruiter is dus (jammer genoeg) altijd een crime voor de paardenrug. Ik ken het hoor, ik heb toen ik jonger was maanden op een paard gereden met bijzetteugels (moest van de instructrice). Ik ging er echt geen meter beter van rijden, dat heb ik pas geleerd door te switchen van instructrice.

@ponyparadijs: niet weggaan uit de discussie alsjeblieft. Het is niet omdat ik jouw mening niet deel dat ik niet geïnteresseerd ben om jouw redenatie te horen. Maar ik loop gewoon tegen 1 groot punt aan: hoe kan een paard dat pijn heeft door een verkrampte ruiter ineens beter gaan lopen door de elastiek? De pijn door de verkrampte ruiter blijft toch? Het paard kan zich alleen niet meer visueel verzetten ertegen (kop in de lucht en de rug bijna tegen de grond aan gedrukt), maar de oorzaak blijft toch?

Nou, dan is de mijne een mirakel, want die krijgt der hoofd écht nog wel de lucht in hoor. Juist om die reden kies ik voor een elastiek.. Die rekt..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:52

Gini schreef:
Ik ben echt zeer blij met je uitleg want nu zitten we idd op 1 lijn. Ik lees een verhaal waar er bewust en met begeleiding met de elastiek wordt omgegaan en dit kan ik dus ook volledig begrijpen. Dit is wat men schaart onder "goed gebruik van hulpteugels".
Eerst las ik het als: ruiter verkrampt, dus laten we er maar een elastiek aanhangen, dan laten we het paard het maar oplossen. Maar dit is dus niet het geval.
Bedankt dus nogmaals voor je uitleg, want het is natuurlijk niet verplicht om jezelf te verantwoorden, maar het kan heel wat onbegrip uit de weg helpen. :+

Soms kan ik zo makkelijk aan nemen dat mensen wel begrijpen wat ik bedoel hahahaha!
Ben blij dat je me wel begrijpt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:57

En waarschijnlijk was mijn bril ook al wat gekleurd toen ik je bericht las. Maar goed, we zijn er uitgekomen, dat is wat telt. :j

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:01

Hahahaha je bril gekleurd. Hahaha die hou ik er in hoor. Dat vindt ik een goede uitspraak.

Het is inderdaad belangrijk dat we er uit zijn gekomen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:10

TS hier mijn antwoord op je vragen. Je zult er wel niet blij mee zijn, je vroeg er zelf om. Lees het een paar keer rustig door voor je antwoord.
De scheve tekst is van je zelf.

Ze is héél erg snel en moeilijk in te houden.
Absoluut geen binnenstelling.
Hoofd omhoog en gaan! Zo loopt ze het liefst.

Als ik dit lees denk ik gelijk aan ongemak en/of pijn. Paarden doen dit niet voor niets, tenzij jong en onervaren.

Ze zoekt echt m'n handen op, maar van tijd tot tijd loopt ze vogels uit de lucht te meppen. Dus hebben we ervoor gekozen met elastiek te rijden, en daar reageert Bai' echt heel goed op.

Ik hou mijn handen niet altijd even stil, waardoor Bai' soms niet snapt wat ik vraag, dankzij de elastiek dus wel. Dankzij die elastiek, die overigens nooit strak staat, gaat ze op zoek naar mijn hand. Vanaf ze die gevonden heeft, is de elastiek een slap touwtje.

Eerst zeg je dat ze je hand zo opzoekt, en nu dat dankzij het elastiek ze je hand opzoekt?

Je legt jou probleem, je handen niet stil kunnen houden, nu bij je paard. Deze snapt jou hulpen niet, gaat stijgeren en andere dingen doen, dus moet er maar een hulpteugel aan om hem het wel te laten snappen. Beetje omgekeerde wereld niet?

Rugklachten heeft mijn meissie niet.

Zeker weten?

Haar antwoord op druk is heel lang geweest: doei!

Weer geef je je paard de schult.

Aan de longe met elastiek is in mijn geval geen optie, paardje loopt daar zo relaxed dat ze met haar neus over de grond gaat en verstrikt zou kunnen raken in de rekker. Onder het zadel kan ze na een tijdje ook heel relaxed lopen, en zakt ze mooi met haar hoofdje .

Fout bij de ruiter/zadel misschien? Aan de longe wel onder het zadel pas na een tijd? Heb nog geen foto gezien waar het paard relaxed loopt.

Mijn Bai' protesteert vrij meteen als ze iets niet leuk vind, dmv naar binnen te wijken, staart zwiepen, bokken, te versnellen, ... Bv wanneer ik veel te streng ben met mijn handen, dat merk ik meteen.

En je paard verteld je veel meer dan dat.

mijn paard is dus niet jong, maar de manier van rijden is voor haar dus wel nieuw.

Waarom gekozen voor een western getraint paard als je dressuur wilt rijden? En jezelf weinig ervaring/verstand hebt van omscholen? Nog maar te zwijgen van je rijniveau.

Dat zij mijn lesgeefster ook. We hebben echt héél goede les hoor. Ik kan echt niet klagen niet van mijn lesgeefster, als die wat uitlegt snap ik het meteen. Alleen moet m'n paard het natuurlijk ook snappen.

Je paard zal je pas snappen als je zelf weet wat je doet en wat de gevolgen zijn van je hulpen. Een instructrice die begint over een hulpteugel gebruiken in zo'n krote tijd? Nee, is in mijn ogen geen goede instrutrice.

Ze plakt tegen het buitenbeen, reageert niet op de buitenteugel, geeft geen binnenstelling, ...
Tja, dan heb ik wel hulp nodig.

Zoek een GOEDE instuctrice!!! Wat je opnoemt zijn rijtechinsche problemen, weer geef je je paard de schult.

Aan de pessoa, en wat een verschil gaf dat uiteindelijk! Ze liep veel losser. En van daaruit kan ik verder werken aan MIJN problemen. En 9/10 zonder hulpteugel!

Eerst aan je eigen probleem werken, dan pas aan je paard! Dan heb je helemaal geen hulpteugel nodig. En snapt je paard je hulpen ook beter.

Geen bootcamp hoor, arm dier! Zou ik der nooit aandoen! Maar nadat ze kaarsrecht omhoog gekomen is, omdat ze gewoonweg niet vooruit wilde, heb ik haar toch moeten aanpakken.

Waarom? Je paard probeert je wat duidelijk te maken. Wederom licht het volgens jou bij je paard!

Ze moet heus niet op 2 weken tijd in de krul getrokken worden. Maar ik eis wél binnenstelling. Dat vind ik niet te veel gevraagd, en Baileys duidelijk ook niet, want ze is er zo mee weg. Flink paardje hoor!

Binnenstelling krijg je allen door het GOED te vragen met zit en been hulp. Eisen is bij paardrijden, als je wat wil berijken, in plaats van alleen maar protesten, not done.

Sja, dan komt er geen nieuwe generatie ruiters bij. Want NIEMAND zit meteen zoals het hoort

Ken meer dan genoeg die van nature een goede zit hebben en hun paard daarbij echt niet in de weg zitten.

Dusja. Grijp ik naar een hulpmiddel. Zoals anderen vast ook zouden doen.

Dus niet, alleen degene die niet kunnen rijden en niet weten waar ze mee bezig zijn doen dat.

Mijn paard loopt aan de longe ook niet zoals het hoort.

Gek even geleden liep ze aan de longe erg relaxed, als ze binnen korte tijd zo verslechterd ben je niet goed bezig. Tijd voor de fysio?

Haar opvoeding was ook niet zoals het hoort.
Ze heeft nog geen dag in haar leven gelopen zoals het hoort, maar dat is NIET haar schuld!

Hoelang kende jij het paard al dat je dit met zekerheid kan zeggen?

Ik moet het zien op te lossen, met wat ik kan. En als ik het niet op m'n eentje kan, is het toch normaal dat ik voor een hulpmiddel opteer?

NEE!

Sinds dit topic steekt er een ander (zachter) bit in, heb ik een nieuwe lesgeefster geprobeerd en let ik nog 10x harder op mijn houding.

Zie je wel dat een andere instructie meer vruchten afgeeft? Heeft niks te maken met dagelijks tijd hebben, ze is gewoon beter!

Probeer jij de buitenteugel er maar een bij te houden als je paard altijd naar buiten kijkt!

Paar zinnen hoger zeg je dat ze goed is in binnenstelling.
Als je paard zo erg naar buiten kijkt kan dat verschillende oorzaken hebben, weerderom zeg je dat het aan het paard ligt.

Punten van mogelijke oorzaak:

probleem met het gebit (wanneer is er voor het laatst een tandarts bij geweest?)
niet passend zadel (zag op foto's dat er een bontje onder zat, past het zadel niet?)
scheef zittende ruiter (is van de buitenkant niet altijd te zien!)
verkeerd bit
verkeerde teugelhulpen (hoofd naar buiten trekken omdat paard te hard gaat bv)
verkeerde beenhulpen
rugprobleem (al eens na gekeken door een fysio/kraker/...?)
been/hoef probleem (ze heeft een peesblessure gehad in het begin, is deze echt over of weer terug?)
verkeerd liggend zadel (vind jou zadel erg naar voren liggen (op de schoft), met bontje knelt het zadel de schoft af, resultaat: stijgeren, niet nageven, op de voorhand lopen, rug blokkeren, bokken. Kortom alle protest die ze al geeft)

Nogmaals: wat weet jij van westernrijden af? Wat vind jij westernrijden?

TS je bent nog jong en hebt overduidelijk nog genoeg te leren.
Zie dit comentaar als opbouwende kritiek. Doe er je voordeel mee.

(Denk nu niet dat ik een heiligboontje ben, ik heb mijn fouten in het verleden ook gemaakt, en voor moeten boeten. Zowel ik zelf als paarden die ik reed. Ik heb er wel giga veel van geleerd hoe het NIET moet)