het 'ik durf niet op mijn eigen paard' sydroom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alice13

Re: het 'ik durf niet op mijn eigen paard' sydroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:27

ik heb nu twee bijna onbeleerde paarden gehad. De eerste een friese merrie werd twee of drie keer voor mij gereden daarna mocht ik er op. Ik wilde hier juist heel graag op en de klik was er duidelijk met haar tijdens het rijden we reden zo weg!
Nu mijn eigen meisje een KWPN merrie 2 weken onder het zadel toen ik kwam kijken, ik mocht er van hun wel even op. Dit ook gedaan want mijn gevoel zei, hier wil ik op zitten! Voor mij een heel belangrijk gevoel. Als ik niet durf of niet het gevoel heb van hier wil ik op. Zal ik niet snel opstappen.

Maar misschien als jij er eerst iemand anders op ziet rijden dat jij het zelfde gevoel krijgt als ik! Ik snap dat je er niet makkelijk afstand van zal nemen dus verkopen lijkt me geen optie :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:29

Heel bekend, wel op ander vlak hoor (stukken schrijven), zolang het voor een ander is heb je een stukje minder te verliezen en maakt het allemaal niet zo gek veel uit (en gaat het dus super), maar oh wee zodra het voor jezelf is.

Stel dat................................

De enige goede oplossing is een virtuele schop onder je kont (om er vervolgens achter te komen dat je een sukkel was en het prima kan, wat je natuurlijk allang wist).

Zoek een lekkere directe vriend/vriendin die goed is in jou op je nummer zetten en die niet rust tot jij met je bevallige billen op dat peerd zit en grijnzend wacht op jou ietwat gegeneerde reactie dat je merkt dat het eigenlijk heel goed gaat (om vervolgens thuis samen een borreltje te drinken op faalangst).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:43

Misschien ben ik nog al kort door de bocht met verkopen, maar dat komt omdat ik zelf de angst niet ken, maar ik snap niet hoe je iets leuk kunt vinden als je zo bang bent.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 11:50

troi schreef:
Heel bekend, wel op ander vlak hoor (stukken schrijven), zolang het voor een ander is heb je een stukje minder te verliezen en maakt het allemaal niet zo gek veel uit (en gaat het dus super), maar oh wee zodra het voor jezelf is.

Stel dat................................

De enige goede oplossing is een virtuele schop onder je kont (om er vervolgens achter te komen dat je een sukkel was en het prima kan, wat je natuurlijk allang wist).

Zoek een lekkere directe vriend/vriendin die goed is in jou op je nummer zetten en die niet rust tot jij met je bevallige billen op dat peerd zit en grijnzend wacht op jou ietwat gegeneerde reactie dat je merkt dat het eigenlijk heel goed gaat (om vervolgens thuis samen een borreltje te drinken op faalangst).

Hehe geniaal omschreven.. Het nadeel is dat mijn vent, nogal groot is.. naja voor mijn paardenvriendinnen.. de een 'doet ut alleen met ijslanders' en vind die van mij dus een kasteel.. ze heeft tonnen ervaring maar goed: ja daaag.. die ga ik niet houden als ie de benen neemt hoor.. en de andere vriendin heeft minder ervaring, is zelf heel lang maar vind hem 'eng'.. dr is nog nooit wat gebeurt tussen hen maar ze vertrouwd hem gewoon niet.. Dus dat zijn nou niet echt de mensen om het te vragen haha.. over 3 weken (ben de dagen aan het tellen) verhuist hij naar een pensionstal met alle faciliteiten en meer paardenmensen.. dus vind hopelijk snel iemand die me wilt helpen.. en idd.. misschien heb die schop wel nodig.. en denk ook wel dat ik het zou doen als ik de persoon op de grond maar vertrouw op de correcte(!!!!!) wijze in te grijpen als er wat gebeurd.. en dat heb ik nu niet.. Dus ook goed kunnen liggen dat het daar aan ligt..

Grappig hoe je je eigen gedachte "phychologisch' af loopt om te kijken waar het nu eigenlijk precies aan ligt naarmate er met bokkers over geschreven wordt.. ik kan melden dat het wel werkt! :D
Woon jij niet in de buurt troi? :P dat jij em ff houd.. dan klim ik dr wel op haha 8)7 :=

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:54

Ben je niet bang dat alles wat jullie samen hebben opgebouwd wegvalt als het rijden niet gaat?
want dat kan ik me heel goed voorstellen...

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 11:57

Ik denk niet dat dat het is MarlindeRooz.. Met rijden en corrigeren (zeker in het begin) valt genoeg 'op tijd in te grijpen' en mocht het blijken dat hij echt alle kanten opstuiterd ben ik ook wel zo realistisch om mijn eigen kunnen en grenzen te zien en te weten wanneer ik het niet meer alleen kan.. Als dat zo zou zijn breng ik hem alsnog wel om gereden te worden.. Maar in de eerste instantie wil ik het zelf doen/ kunnen

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:33

Ik snap helemaal wat je bedoelt TS.
Ik heb dat namelijk ook gehad met mijn paard.
Ik had haar gekocht als jaarling.
Veel mee gewandeld en toen ze 2 1/2 jaar was grondwerk.
Eerst zonder zadel daarna met.
Ze was met alles erg braaf en ze leerde erg snel.
Toen kwam het moment dat ik er voor het eerst opmoest.
Ze was toen 3 1/2 jaar.
Mijn huidige rij-instreucteur was daarbij en heeft me er eigenlijk mee overvallen.
Ik wilde haar namelijk wegbrengen om te laten beleren, maar hij zei: pak je cap maar, want we gaan erop vandaag.
De zenuwen die ik toen voelde waren met geen pen te beschrijven. Mijn rij-instrecteur gaf me een zetje en voor ik het wist zat ik erop.
Even blijven staan en toen is hij gaan lopen met haar.

Ik zou zeggen doe het gewoon. Zucht een paar keer diep en als je je zenuwen dan nog voelt niet de teugels pakken. Proberen te ontspannen.
Als je merkt dat hij niks doet gaat dit vanzelf beter.
Verkopen vind ik grote onzin, want dit gaat zeker over en geniet je nog meer van je paard.
Dan kan je later zeggen dat je het zelf allemaal gedaan hebt.

Dus gewoon erop en gaan met die banaan!!!

Whizzy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:56

Jaa mee eens ik denk ook dat je er gewoon overheen moet komen.:) succes

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:59

Nou! Hup erop en genieten!! Ben heel benieuwd hoe je het hebt ervaren..

Succes

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 19:02

haha dank jullie wel, maar paard moet eerst verhuizen en dat gebeurt per 4/2.. heb nu namelijk geen bak.. en wil wel een veilige omheining.. dus halverweg februari zal er dan een poging moeten plaatsvinden haha..

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:04

Als je er niet op durft, nu of in de toekomst kan je hem het beste verkopen.
Een paard voelt die angst van jou, wil je dat je nog onbeleerde knol jouw angst overgaat nemen onder het zadel?!

Stap erop en zeg tegen jezelf dat het niet eng is, en als het niet gaat dat je hem verkoopt.. Waarschijnlijk wil je dat niet, dus wordt je boos op jezelf..

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 19:06

@ shauniBef: ik heb al aangegeven dat ik hem niet ga verkopen, redenen daarvoor heb ik ook al aangegeven..

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:07

Dan moet je niet miepen en er op gaan :) ..
Of je moet een andere ruiter er plezier mee geven.

Offfff. Je beleerd hem nooit onder het zadel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:09

Volgens mij is het de angst om fouten te maken en het omdat het je eigen paard is, je het te goed wil doen. Ik denk dat je het beste zo spoedig mogelijk erop kunt klimmen want volgens mij kun je dat gewoon heel erg goed. Het zit tussen je oren volgens mij hoor.
Hij staat zo dichtbij dat je faalangst hebt en je zelf van alles gaat inbeelden wat er fout kan gaan. Heb je wel eens bedacht dat het ook heel goed kan gaan?
Veel plezier met hem en *\o/* *\o/* *\o/*
Laat je nog weten hoe het ging?

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 19:10

Dank je wel maar het mag wel iets vriendelijker hoor.. en daarbij ik moet niets.. De vraag was om bokkers die dit gevoel herkennen en hoe zij het hebben opgelost.. Als ik wil horen dat ik niet moet miepen vraag ik daar wel om..

@pien_2010: ik denk ook dat het em daarin zit, alleen gaan we dus binnenkort verhuizen.. ik wil wel dat hij ontspannen is in de omgeving dus 'er zo snel mogelijk op' heb je misschien wel gelijk zijn, maar ik ga de spanning niet meteen opzoeken.. Dus eerst ff wennen aan de nieuwe omgeving.. en kijken wat de mogelijkheden zijn en hoe ik me erbij voel.. en anders toch wellicht eerst bijrijdster erop met mijn begeleiding
Laatst bijgewerkt door Rchell op 09-01-12 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:13

RGBrink schreef:
Dank je wel maar het mag wel iets vriendelijker hoor.. en daarbij ik moet niets.. De vraag was om bokkers die dit gevoel herkennen en hoe zij het hebben opgelost.. Als ik wil horen dat ik niet moet miepen vraag ik daar wel om..

ik vermoed dat ze je boos probeerden te maken, zodat je er toch op zou springen. :=

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:14

Nou, misschien helpt het wel dat je het een keer wat anders hoort dan 'het komt wel goed schatje :(:) '
Als iemand een keer boos op je wordt oid, geeft dat natuurlijk meer moed... (Bij mij..)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:15

Dat bedoel ik MarlindeRooZ..

Van mij hoef je niks hoor TS :) .. Maar lijkt het je niet fijn om je band nog groter te maken met je paard door er heel veel leuke dingen onder het zadel mee te doen :) ?!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:21

Ik blijf erbij, twijfel?
Laat een ervaren persoon hem ff 2 of 3 x rijden.

Als je onzeker bent (je wilt het graag goed doen) ga je fouten maken.

Ik heb ook zelf een paard gefokt.
Heb op een dressuur africhtings stal gewerkt waar ik in 3 jaar tijd meer dan 100 jonge beesten onder mijn kont kreeg.
En toch, ik twijfelde bij mijn eigen.
Je staat er dicht bij, je gaat te veel nadenken, je wilt het goed doen.

Ik heb iemand laten komen die heeft er 2x amper 5 minuten opgezeten en toen heb ik m zelf opgepakt.
Het is de verstandigste keuze geweest die ik had kunnen maken.
Hij was heel braaf hoor.
Maar er zat iemand op met een ton aan ervaring die er iets verder van af stond.

Monnie24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:30

Helemaal niks om je voor te schamen of druk over te maken.
Ik heb hetzelfde ervaren met mijn ruin. Op elk nog zo gek paard durfde ik te rijden.
Voor mijn schimmel deed ik zeven kleuren in mijn broek.
Ik ben naar een kennis gegaan en heb hem eerlijk verteld wat hij bij mij deed en hij stapte erop en heeft zonder enige problemen gereden.
Ik had blijkbaar een misverstand met hem en daaruit ontstond zo'n cirkel waar we niet meer uitkwamen.
Ik ben een week elke dag met hem naar mijn kennis gegaan en eerst hij erop en dan ik. Na een week, probleem opgelost. Eigenlijk op een heel simpele manier.
Geef niet op maar zoek hulp van iemand die onbevangen is. Je leert je eigen paard en jezelf weer te vertrouwen.
Ik stond ook op het punt om te verkopen en nu zijn we inmiddels MII dressuur en het gaat alleen maar vooruit.
In elk geval heel veel succes ermee en ik hoop snel te kunnen lezen dat het helemaal goed gekomen is. Go for it!

Monnie24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:39

Ben ik nog een keer. Ik zie nu pas dat hij blijkbaar nog niet ingereden is.
Sorry, te snel gereageerd.
Toch zou ik zeggen, neem er ( adequate) hulp bij. En neem vooral de tijd.
Zoals je al schrijft, niets moet. Al helemaal niet morgen of overmorgen.
Ga stapje voor stapje verder. Je zult steeds meer gaan voelen dat je elkaar kunt vertrouwen.
Niets zo fijn als dat je je paard met rust zadelmak kunt maken.
Ik denk dat het helemaal goed komt met jullie twee en nogmaals heel veel succes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:47

RGBrink schreef:
@pien_2010: ik denk ook dat het em daarin zit, alleen gaan we dus binnenkort verhuizen.. ik wil wel dat hij ontspannen is in de omgeving dus 'er zo snel mogelijk op' heb je misschien wel gelijk zijn, maar ik ga de spanning niet meteen opzoeken.. Dus eerst ff wennen aan de nieuwe omgeving.. en kijken wat de mogelijkheden zijn en hoe ik me erbij voel.. en anders toch wellicht eerst bijrijdster erop met mijn begeleiding

Advies is vaak toch om een ander als eerste er op te laten. Dan blijft de mens waar het paard zoveel vertrouwen in heeft in het zicht en kan paard daar steun bij zoeken. Zou die persoon er op gaan is paard zijn vertrouwde mens "kwijt".

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:57

Ik herken het. Toch heb ik haar zelf ingereden. Wel met behulp van mijn lieve vriendin (instructrice) en begonnen aan de longeerlijn. Na 5 keer was mijn angst over. Nu heb ik dat probleem ook weer. Een verzorgster heeft haar nu anderhalf jaar gereden omdat ik niet kon met mijn rug. Nu mag k weer en durf ik niet omdat ik mijn eigen paard niet goed genoeg meer ken. Ik moet dus weer van voren af aan beginnen. Aan de longeerlijn met mijn vriendin. En ik weet zeker dat dit uiteindelijk weer goed gaat komen.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:16

Welk plaats woon je. Misschien kan ik je helpen met het zadelmak maken. Ben de hele dag bezig met paarden zadelmak maken van ons zelf en van andere mensen.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 20:18

ik woon in 't gooi.. dus midden nederland..