wat te doen als je langs een "eng" stukje gaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: wat te doen als je langs een "eng" stukje gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:31

Cassidy schreef:
Overigens is het belangrijk dat je hem aan het werk houdt op het moment dat je langs de waterlijn rijdt. Zijn energie omzetten door zijn voeten te bewegen. Zijn focus weghalen van het water en op jouw laten richten. Herhalen, herhalen, en nog een keer herhalen. Al moet je honderd keer van de ene naar de andere kant langs die waterlijn...doorgaan. En als je omdraait, altijd naar het water toedraaien. Op een gegeven moment zal hij merken dat het water niet zeer doet.

Andere manier van aanpak is advance and retreat (methode die gebruikt kan worden op smalle ruiterpaden waar je niet heen en terug kunt) . Je loopt recht op het water af, en als je weet dat hij na 9 passen stopt, stop jij na 8 passen en zet je hem hetzelfde stuk achterwaarts weer terug. Geef hem de indruk dat je het water helemaal niet inwilt, niet door blijven pushen op het moment dat hij er net voorstaat. Gaandeweg naar voren tasten, tot hij met een voet in het water staat, en dan weer terug. Op het moment dat hij met twee voeten in het water staat (of er met vier voeten helemaal in) laat je hem stilstaan als beloning. Rust is beloning. Aansluiten rij je er doorheen, en als je er eenmaal doorheen bent, draai je om en ga je terug. Ook dit herhalen, tot het paard op zijn gemak is als hij door die plas moet.

Bij plassen helpt het ook om er rondjes omheen te rijden. Als je niet in de buurt van de plas komt, groot cirkeltje er omheen. Desnoods in draf. Regelmatig van hand veranderen door hem een wending om de achterhand te laten maken, maar altijd richting water. Cirkel gaandeweg kleiner maken, tot hij er ook een keer per ongeluk in stapt, doen alsof je niets hebt gemerkt en gewoon doorgaan.

Grootste fout die mensen kunnen maken is dat ze niet omkeren als een paard bijv. op een buitenrit eindelijk door die plas is gegaan. Een grote jump er overheen en ze kunnen door. Nee, omdraaien en er weer doorheen/overeen, desnoods 100 keer, tot het paard op zijn gemak is. Zo sluit je positief af en leer je hem niet bang te zijn voor water...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:40

en innd. een goed moment uitkiezen. doe ik ook. ben een schijtbak.. dus ga dan op zondag zodat er geen trekkers zijn.

@cassidy.. je hebt wel gelijk .. ik rij ok altijd door na wat engs.. maar mischien is het beter het anders te gaan doen.
die van mij gaat alleen niet rennen.. maar gaat als een huis stilstaan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:42

Dan zet je je paard zelf stil voordat hij stilstaat, en gaat achterwaarts. En weer voorwaarts, zelf stoppen voordat je paard in de ankers gaat en je zo gaandeweg naar een eng punt toetasten.

Voorbereidend grondwerk kan een paard ook heel dapper maken.

xBoulonnais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 12:44

@cassidy
okee dit is wel een goede tip
dit gaan we zeker oefenen !
dankjewel

@joltsje
het paard waar het over gaat gaat echt rennen en hij stopt pas als we de straat helemaal uit zijn.

is het misschien een idee om een rondje te gaan rijden (er is een erf op de vuilverbranding) zodat die (desnoods in draf) terug moet en er weer langs ??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:47

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:49

Rondje rijden op het erf van de vuilverbranding is een ding wat je kunt doen. Maar ga eerst voorbereidend grondwerk thuis doen.

Ik zou bijv. een paard niet de hele weg uit laten rennen. Monteer de One Rein Stop als noodrem. Mits goed aangeleerd heb je je paard met een paar stappen weer onder controle. Let op: ORS is niet het omtrekken vanuit galop, het is het aanleren van een reflex: neusje naar de stijgbeugel toe en achterhand wegzetten.

http://www.youtube.com/watch?v=02j2xF3P8nU

xBoulonnais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 12:57

dankjewel
het werk 'thuis' is lastig want het enige wat er is thuis is een blubberig weideveld waar het paardje niet in mag draven
maar misschien kunnen we in het dorp of in de polder aan het werk met grondwerk

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:59

Grondwerk is niet alleen draven.

Bekijk de filmpjes van second chance equine maar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:24

Cassidy schreef:
Je paard gaat er hard langs omdat hij heeft geleerd dat hij er dan snel aan voorbij is.
Je moet niet gaan trekken aan de teugels, je moet omdraaien en er weer langs. En weer omdraaien en er weer langs. Met het hoofd richting het enge ding draaien waar hij zo van geschrokken is. En al moet je er 100 keer langs, dan moet je dat 100 keer doen. Tot hij er niet meer van staat te kijken.

Paarden trekken zich aan elkaar op. Als je echt eraan wilt gaan werken dat je paard of pony daar niet meer van schrikt, dan moet je alleen met dat paard op stap gaan en aan het probleem gaan werken. Desnoods vraag je of je vriendin mee gaat op de fiets.

Heb je beide paarden daar apart voor getraind, kun je weer eens samen op pad. En dan nog, als een van jullie ergens een probleem heeft, dan behoort de ander te wachten tot het is opgelost. Dat kan wat tijd vragen. Maar ga niet doorrijden en verwacht ook niet van de ander dat hij met je meegaat als het probleem niet is opgelost, want zo los je het nooit op!

Samen buitenritten maken vraagt om discipline en duidelijke afspraken....

Helemaal mee eens.

Zodra wij iets tegenkomen wat ze eng vinden, planten we ze er met de neus bovenop. Ga maar kijken, ga maar ruiken. Ontspanning? Dan mogen ze weer door. Ik doe dit elke keer, en elke keer worden ze weer iets makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:42

Ik denk dat een echte gouden tip voor zoiets niet bestaat, paarden zijn nou eenmaal dieren en die schrikken van dingen. Dat rennen... Dat is ook bij elk paard verschillend maar ik weet dat het bij veel paarden helpt om ze gewoon te laten rennen. Beetje aandrijven misschien zelfs. Hoe meer weerstand jij gaat bieden tegen die schrikreactie, hoe erger ze in paniek zullen raken. Denk daarbij maar aan jezelf, als iemand tegen jou blijft roepen 'NIET PANIEKEN NIET PANIEKEN' en je arm vast pakt terwijl je eigenlijk weg wilt van iets, een hele grote spin ofzo, dan vind je dat ook niet fijn. Paarden kunnen niet voor eeuwig rennen, en als het beestje is gekalmeerd zal die vanzelf stoppen.

Hiermee is het probleem van het wegrennen alleen nog niet opgelost. Ik denk dat, zoals eerder genoemd, het inderdaad een goed idee is om er wandelend een paar keer langs te gaan, wat dichterbij te komen en het paard laten zien dat het echt niet eng is. Verder, gewoon zelf rustig blijven (ook aan je vriendin doorgeven), goed ademen, rechtop gaan zitten en jezelf zwaar maken. Niet vantevoren al in paniek raken of aan je teugels gaan hangen, maar gewoon ontspannen erlangs stappen alsof er niks aan de hand is :)

xBoulonnais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 19:00

dankjullie wel voor jullie reacties!!
ik denk dat ik nu wel een duidelijk beeld heb van wat ik moet doen.